Програма гуртка «Зроби світ навколо себе прекрасним»
1. ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Гурток „ Зроби світ навколо себе прекрасним” − об’єднання вихованців, що виявляють особливу цікавість до певної області декоративно-прикладного мистецтва.
Програма гуртка „ Зроби світ навколо себе прекрасним ” − розвиває у дітей ініціативу і творчість, забезпечує формування наукового світогляду, творчого пошуку, естетичної культури та культури праці.
Дана програма є орієнтовною. Керівник гуртка, користуючись нею, планує свою роботу з урахуванням інтересу гуртківців, ступеня їх підготовки, реальних можливостей школи.
Програмою передбачено орієнтовний розподіл годин на опрацювання окремих тем. Всі теми, і кожна зокрема, подані у відповідній послідовності за складністю їх опанування.
Програма розрахована на один рік навчання для дітей середнього шкільного віку загальноосвітніх шкіл, 2 години на тиждень.
Перший семестр навчання - гуртківці вивчають зразки майбутніх виробів, знайомляться з основними вимогами, що висуваються до них, аналізують недоліки виготовлених виробів, складають малюнки і ескізи майбутніх своїх виробів; вдосконалюють вміння та навички роботи різноманітним інструментом та обладнанням при виготовленні простих виробів декоративно – ужиткового мистецтва та технічної творчості.
Другий семестр навчання - гуртківці продовжують вдосконалювати знання, уміння і навички необхідних для успішного вирішення поставлених завдань, які значно ускладнюються. Значною мірою розширюється перелік об’єктів праці для вдосконалення майстерності учнів. Гуртківці конструюють і створюють різні види виробів декоративно – прикладного мистецтва за власним задумом і бажанням. Розробляють малюнки, ескізи на виготовленні вироби.
Основна мета гуртка „ Зроби світ навколо себе прекрасним”: закріплювати і розширювати знання отриманні на уроках трудового навчання, сприяти їхній систематизації; удосконалювати уміння і формувати навички роботи з найбільш розповсюдженими інструментами, пристосуваннями при ручній обробці конструкційних і природних матеріалів; розвивати уявлення і розширювати кругозір гуртківців; формувати образне мислення, уміння виразити свої задуми; розвивати кмітливість, винахідливість і стійкий інтерес до пошукової творчої діяльності; формувати знання та вміння з різних видів декоративно-прикладного мистецтва та творчої активності особистості засобами декоративно – прикладного мистецтва, що дає змогу виявити можливості дітей та їх нахили до певного виду художньої та технічної творчості, створювати умови для творчого, інтелектуального, духовного та фізичного розвитку дітей та учнівської молоді у вільний від навчання час, підготовки до майбутнього життя в умовах переходу до ринкової економіки, задоволення їх освітніх потреб у професійному самовизначенні відповідно до здібностей.
Основні завдання освітньої діяльності гуртка „ Зроби світ навколо себе прекрасним”
передбачають:
- ознайомлення гуртківців з історією розвитку різних видів мистецтва, відтворення народних традицій з надбанням культури наших предків; популяризація виготовлення виробів декоративно – ужиткового мистецтва;
- формування здатності дітей сприймати та інтерпретувати художньо – декоративні вироби, висловлювати особисте ставлення до них, аргументуючи свої думки та оцінки;
- сприяти формуванню уміння самостійно вирішувати питання конструювання і виготовлення виробів (вибору матеріалу, способів обробки, уміння планувати, здійснювати самоконтроль);
- учити дітей своїми руками виготовляти для себе та рідних вироби і досягати вершин у створенні своїх робіт;
- розширення і збагачення художньо – естетичного досвіду, опанування художніх умінь та навичок у практичній діяльності, формування художньої-технічної компетентності – здатності керуватися набутими знаннями і вміннями, готовністю використовувати отриманий досвід у самостійній діяльності;
- усвідомлення національної ідентичності, належності до українського народу, здобутків матеріальної і духовної культури, формування толерантного ставлення до історії і традицій інших народів;
- формування в гуртківців практичні навички самостійного виконання творчих робіт за натурою, зразком, шаблоном, уявою, фантазією та
вміння передавати свої емоції, думки через різні засоби художньої виразності різною технікою й матеріалами;
- задоволення потреб вихованців у самореалізації, самовизначенні та професійній орієнтації з урахуванням їх інтересу до художньо-декоративної творчості.
Загальні принципи організації навчально – виховного процесу гуртка „ Зроби світ навколо себе прекрасним”:
- науковість – тісний зв'язок навчального курсу з сучасною наукою, історією розвитку мистецтва в Україні та інших народів світу, розвитком декоративно – ужиткового мистецтва, що забезпечує у вихованців наукового світогляду і компетентності;
- синтез пізнавальної і практичної діяльності – теоретичні знання вихованців трансформуються у внутрішні стимули їх творчої діяльності, пізнавання різноманітних сторін людського буття, бажання самостійно спрямовувати середовище;
- особистісно-зорієнтований підхід - визначення індивідуальності кожної дитини, її самоцінності і неповторності, створення умов для навчання і творчого розвитку кожного вихованця;
- суб’єкт – суб’єктивна взаємодія – керівник гуртка і вихованці виступають рівноправними учасниками навчально – виховного процесу;
- безперервність, послідовність та доступність;
- добровільність та повага один до одного;
- поетапне формування художньо – естетичних здібностей гуртківців з урахуванням їх індивідуальних особистостей;
- використання надбань народного мистецтва та робіт місцевих умільців;
- використання наукової публіцистичної літератури, витворів декоративно – прикладного мистецтва.
2. Форми організації навчально - виховного процесу гуртка „ Зроби світ навколо себе прекрасним”
Форми організації гурткової роботи бувають різні. Основні з них, найбільш поширені: фронтальна, групова та індивідуальна. Застосування тієї чи іншої форми залежить від теми заняття і поставлених завдань. Фронтальна форма полягає в тому, що всі члени гуртка виконують певну роботу одночасно і за одним планом. При груповій формі роботи вихованці об’єднуються в тимчасові ланки ( по 3 – 6 чоловік ) для виконання окремих завдань.
Не менш важливе навчально - виховне значення має індивідуальна робота членів гуртка. Вона розвиває в дітей самостійність, творчу самоорганізованість та ініціативу.
В основному організація навчально - виховного процесу гурткової роботи носить практичний характер, але теоретичні відомості (основи конструювання, моделювання, властивості матеріалів, технологія обробки виробів і т.п.) також необхідні, тому що без них неможливе вивчення основ технічного моделювання і конструювання, а також самостійна творча праця гуртківців по створенню конструкцій виробів передбачених програмою.
Одним з головних принципів організації навчання в гуртку є чергування різних видів діяльності вихованців:
- лекції, семінари – практикуми, навчальні бесіди, практичні заняття;
- участь у конкурсах, виставках декоративно – прикладного мистецтва;
- самоосвітня діяльність, самостійний пошук, збір та обробка інформації з різноманітних джерел (засоби масової інформації, навчальні посібники);
- організація та проведення виставок, персональних виставок.
3. Контроль за ефективністю навчання вихованців гуртка „ Зроби світ навколо себе прекрасним”
Керівник гуртка повинен систематично контролювати ступінь засвоєння програмного матеріалу і набуття вихованцями необхідних навиків і вмінь. Поряд з цим він повинен розвивати в них навики само – і взаємоконтролю. Однією з його форм є колективне обговорення робіт вихованців. При цьому керівнику необхідно опиратися на суспільну думку і залучати учнів до коментування результатів їх діяльності.
Для обліку можливостей творчого просування вихованців і диференційованого підходу до використання різних методів і прийомів включення учнів в творчий процес керівник гуртка повинен користуватися шкалою рівня творчої підготовленості учнів.
Рівень 1. Вихованець може виготовляти виріб по пред’явленій документації з внесенням часткових змін до креслення, схеми, направлених на вдосконалення форми виробу та раціонального використання матеріалів і т. д.
Рівень 2. Вихованець може виготовити доступний виріб з доконструюванням і самостійним внесенням змін в пред’явлену документацію, схему або виріб.
Рівень 3. Вихованець справляється з виготовленням виробів з попереднім конструкторським оригінальним вдосконаленням і самостійним внесенням змін в документацію, схему, виріб.
Рівень 4. Посильна самостійна технологічна розробка оригінальної конструкторської ідеї виробу ( пред’явленою вчителем ) і його виготовлення.
Рівень 5. Вихованець здатний самостійно обґрунтувати і сформувати оригінальну конструкторську або раціоналізаторську ідею виробу, розробити документацію і виготовити виріб. Контроль навчання здійснюється :
- в ході теоретичних і практичних занять гуртка; перевірка набутих пізнавальних та творчих досягнень вихованців відбувається в процесі проведення усного опитування, участі в різноманітних виставках будь якого рівня, захист власних розробок;
- у вигляді презентації на загальних виставках декоративно – прикладного мистецтва;
- по закінченню навчального року проводиться підсумкова виставка вихованців гуртка, визначаються найкращі творчі роботи та вихованці гуртка;
- в кінці навчального року відзначаються кращі гуртківці.
Урок |
Назва розділу, теми |
Дата |
Кількість годин |
|||
Усього |
У тому числі |
|||||
теоретичних |
практичних |
|||||
|
РОЗДІЛ I Вступ |
|
1 |
1 |
- |
|
1 |
Вступне заняття. Організаційно – підготовча робота. Правила безпеки на заняттях. |
|
|
1 |
- |
|
|
РОЗДІЛ II Українська народна лялька |
|
9 |
3 |
6 |
|
2 -3 |
|
|
|
1 |
1 |
|
4-6 |
Технологія виготовлення вузлової ляльки. |
|
|
1 |
2 |
|
7-10 |
Технологія виготовлення ляльки з пряжі. |
|
|
1 |
3 |
|
|
РОЗДІЛ ІII. Квілінг |
|
12 |
1 |
11 |
|
11-14 |
Квілінг – як вид декоративно - ужиткового мистецтва. Інструменти і матеріали. Прийоми виконання основних елементів. |
|
|
1 |
3 |
|
15-17 |
Виконання декору для рамки |
|
|
- |
3 |
|
18-22 |
Виготовлення картинки |
|
|
- |
5 |
|
|
РОЗДІЛ IV. Виготовлення новорічних поробок |
|
11 |
1 |
10 |
|
23-25 |
Виготовлення сніжинок |
|
|
- |
3 |
|
26-28 |
Виготовлення новорічної листівки
|
|
|
- |
3 |
|
29-32 |
Виготовлення різноманітних витинанок |
|
|
- |
4 |
|
33 |
Презентація спроектованих та виготовлених виробів на заняттях гуртка «Зроби світ навколо себе прекрасним». Оцінювання робіт |
|
|
1 |
|
II семестр
Урок |
Назва розділу, теми |
Дата |
Кількість годин |
|||
Усього |
У тому числі |
|||||
теоретичних |
практичних |
|||||
|
РОЗДІЛ V. Бісероплетіння |
|
13 |
1 |
12 |
|
|
Історія виникнення бісеру. Види виробів, плетених з бісеру. |
|
|
1 |
1 |
|
|
Поєднання кольорів у бісероплетінні. Матеріали, інструменти для роботи з бісером |
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
Виготовлення нескладних виробів, плетених із бісеру |
|
|
|
6 |
|
|
РОЗДІЛ VI. Вишивка бісером |
|
6 |
|
6 |
|
|
Вишивка нескладних виробів |
|
|
|
|
|
|
РОЗДІЛ VII. Орігамі |
|
22 |
3 |
19 |
|
|
Базові форми орігамі |
|
|
1 |
3 |
|
|
Рухомі моделі орігамі |
|
|
|
3 |
|
|
Аплікації |
|
|
|
3 |
|
|
Модульне орігамі |
|
|
1 |
10 |
|
|
Презентація спроектованих та виготовлених виробів на заняттях гуртка «Зроби світ навколо себе прекрасним». Оцінювання робіт |
|
|
1 |
|
Погоджено
Заступник директора
з НВР__________
«____»___________________2020 р.
Погоджено
Заступник директора
з НВР__________
«____»___________________2020 р.