План-конспект до уроку " Виготовлення іграшки з фанери"

Про матеріал
План-конспект до уроку " Виготовлення іграшки з фанери" для 5-6 класів за новою програмою
Перегляд файлу

Тема уроку:  Виготовлення пласкої іграшки - сувеніру

Автор розробки: Закрева Тетяна Анатоліївна, вчитель трудового навчання та технології

Закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 16 військово-цивільної адміністрації  міста Торецьк Донецької області ,

5 клас     Навчальна програма з трудового навчання для загальноосвітніх навчальних закладів. 5-9 класи (оновлена), затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804;

підготовлена  робочою групою у складі: В. К. Сидоренко, Н. І. Боринець, Д. В. Боровик, В.  М. Гащак, Е. М. Даниліна, С. М. Дятленко, Р. М. Лещук та інших

тип уроку: комбінований

цілі уроку:  формування ключових компетентностей: загальнокультурна  компетентність: оволодіння особливостями національної  і загальнолюдської культури;  міжпредметна естетична компетентність: опанування різних видів мистецтв; вміння вчитися: організовувати своє робоче місце, планувати свої дії; громадська компетентність: усвідомлення своєї належності до соціально­ культурного середовища; предметних компетентностей:  навчальна: ознайомити учнів з історією виникнення дитячої іграшки, призначенням, видами та конструктивними особливостями пласкої іграшки, інструментами та пристосуваннями для виготовлення пласкої іграшки; формувати практичні вміння й навички роботи з лобзиком;  розвивальна: розвивати образне та критичне мислення;

виховна: виховувати почуття відповідальності, самостійність, допит­ливість, акуратність.

профорієнтаційна: Розвивати уявлення про народні іграшки і потребу у трудовій діяльності та професійному самовихованні, саморозвитку і самореалізації.

обладнання уроку:  мультимедійний проектор, лобзик, пилочки, клейовий пістолет, фанера, копіювальний папір, олівець креслярський, тканина.

дидактичні та методичні матеріали:

- технологічні картки,

- зразки виробів - аналогів,

- підручник  Б. М. Терещук, В. І.Туташинський, В. К. Загорний «Трудове навчання. 5 клас», К.: Ґенеза,

- мультимедійні засоби , мультимедійна презентація

- карти України

перелік он-лайн сервісів, які використані на уроці http://www.raskraska.com;

https://www.google.com/search?q=википедия+украина&oq

Очікувані результати:  Знаннєвий компонент: знає етапи проектування. Розуміє сутність методу фантазування. Називає конструкційні матеріали, необхідні для виготовлення запланованого виробу. Розрізняє і називає інструменти та пристосування для обробки конструкційних матеріалів. Розуміє необхідність дотримання правил  безпечної праці та організації  робочого місця.

Діяльнісний компонент: Дотримується послідовності етапів проектної діяльності. Застосовує метод фантазування під час проектування виробу. Проводить міні-маркетингові дослідження для обґрунтування вибору виробу та його конструкційних особливостей. Розпізнає конструкційні матеріали. Виконує малюнок виробу. Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Добирає інструменти та матеріали для виготовлення виробу. Дотримується прийомів роботи з інструментами та пристосуваннями. Визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу. Вирізняє за характерними ознаками технології виготовлення та оздоблення виробів, поширені в регіоні проживання. Характеризує різні технології як види  декоративно-ужиткового мистецтва. Виготовляє виріб. Оздоблює виріб за готовою композицією. Дотримується правил безпечної праці при виконанні технологічних операцій. Добирає та використовує знаряддя праці під час вирішення практичних завдань.

Ціннісний компонент: Робить висновки  про  необхідність  економного  використання  конструкційних  матеріалів.

Усвідомлює важливість дотримання безпечних прийомів праці. Усвідомлює значущість виробу, який виготовляється. Усвідомлює розвиток техніки

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ :

  1.          введення учнів в майстерню після дзвоника, одягання спецодягу, привітання;
  2.          перевірка присутності учнів за рапортом чергового, усно, запис відсутніх учнів у класний журнал;
  3.          організація робочих місць;

ІІ . Створення емоційного настрою на уроці.

 Сьогоднішній наш урок я хочу розпочати такими віршованими рядками:

Бажаю усім, щоб до кожного з Вас

Завітало натхнення сьогодні у клас

І збудило бажання здобути знання,

Щоб потім життям Ви не  йшли навмання.

Щоб Вам захотілось новеньке пізнати,

Самим научитись та інших навчати.

Тож я побажаю, щоб лінь Ви прогнали

Й натхнення, щоб кожного дня зустрічали.

          Тепер, озброївшись усмішками та з натхненням, почнемо урок.

ІІІ. Повторення вивченого матеріалу.

На минулих уроках ми з вами вивчали методи проектування, інструменти для розмічання та  випилювання,  шліфування та складання виробів. Щоб перевірити ваші знання, давайте розв’яжемо кросворд.

Розв’яжіть кроссворд (додаток 1)

По горизонталі:

  1. Сукупність документів необхідних для створення різних виробів. (проект)

3.  Частина лобзика  (рамка)

5.  Метод проектування  (фантазування)

7.  Дерево із м’якою породою деревини  (липа)

По вертикалі:

  1. Нанесення контурних ліній майбутнього виробу на заготовку  (розмічання)

4.  Інструмент для зачищення випиляних деталей  (рашпіль)

6.  Що виготовляють із шпону  (фанера)

  • Скільки є етапів проектування? Давайте поглянемо на табличку та пригадаємо. (додаток 2)

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Любов до іграшок не має вікових обмежень. А іграш­ка, створена власноруч, надає відчуття перетворення «мертвого» матеріалу на щось живе і дуже важливе.

 Прийом «Демонстрування виробів»

Учитель демонструє іграшки з деревини, виготовлені учнями у попередні роки. Презентація виставки кращих творчих робіт учнів минулих років.

 (додаток 3)

Мотиваційні питання

  • Чи маєте ви бажання навчитись створювати такі іграшки?
  •  Що потрібно робити на уроці?
  •  Від кого залежить, якою буде, ваша іграшка?.

Як виготовити такі вироби і що потрібно знати і вміти для цього, ви дізнаєтесь і навчитесь на уроках трудового навчання.

V. Повідомлення теми та мети уроку

Тема уроку: Виготовлення пласкої іграшки - сувеніру

Мета уроку:

  • навчальна: ознайомити учнів з історією виникнення дитячої іграшки, призначенням, видами та конструктивними особливостями пласкої іграшки, інструментами та пристосуваннями для виготовлення пласкої іграшки; формувати практичні вміння й навички роботи з лобзиком
  • розвивальна: розвивати образне та критичне мислення;
  • виховна: виховувати почуття відповідальності, самостійність, допит­ливість, акуратність.

VІ  . Вивчення нового матеріалу

1. ІСТОРІЯ ВИНИКНЕННЯ ІГРАШКИ

— Ранні іграшки Давнього Єгипту датовані серединою III тися­чоліття до н. є. Це дерев'яні фігурки корів, тигрів, крокодилів. Давні майстри зображали тварин у мініатюрі, майстерно відображуючи їхні звички й характер. У Давньому Єгипті вперше зустрічаються іграшки з нескладним дротяним механізмом руху, за допомогою якого крокодили могли розкривати пащу.

Цікава іграшка, яка зображує раба, що розтирає зерно. Якщо фігурку потягнути за нитку, вона починає рухатися похилою дощечкою.

Багато дитячих іграшок археологи знайшли в Італії під час роз­копок Помпеї, яка була засипана попелом унаслідок виверження вулкана Везувію 79 р.

Серед них було багато брязкалець-тріскачок. Одні з них були не­великим диском на рукоятці, до якого прикріплені бубонці. Інші — пустотілі фігурки: качки, коні або свині, усередині яких перекочу­валися камінчики або кульки.

Німецький археолог Шліман під час розкопок легендарної Трої знайшов брязкальця, іграшковий посуд і лялечок з глини. У Давній Греції і Римі брязкальця або тріскачки дарували новонародженому. Постукуючи цими брязкальцями, матері і годувальниці наспівува­ли колискові пісні.

Розповідь учителя (використання для наочності карти України)

— Розквіт кустарного іграшкового промислу в Україні припа­дає на середину XIX ст. Найбільше виготовляли забавок на Наддні­прянщині, Поділлі, Прикарпатті.

Наддніпрянщина. Серед іграшок Наддніпрянщини кінця
XIX ст. — дерев'яні кухлики для зачерпування рідини, дерев'яні
ляльки, маленькі моделі побутових речей (іграшкові товкачики,
тачівки, рублі, оздоблені різьбленням), дзиґи, вітрячки тощо.    По­пулярними були механічні забавки з руховими елементами — вирі­зані фігурки попарно з'єднаних планками ведмедів, ковалів, ткачів,
головоломки для дітей — так звані велика і мала мороки. Велика
морока складалася з двох довгих і дванадцяти коротких кілоч­ків, що утворювали на основній осі три хрестоподібні конструкції,
а мала — із чотирьох однакових кілочків, зв'язаних у хрестик. Щоб
їх розібрати, а потім скласти, необхідно було виявити кмітливість
і винахідливість. 

Яворівщина. Яворівська забавка — іграшки, що майструють пе­реважно з осики (а також з верби, липи, груши) та прикрашають традиційним яворівським розписом — «вербівкою».

Всі малюнки, а це квіти і листочки, виконують у вигляді вербо­вих гілок.

2. ПРИЗНАЧЕННЯ, ВИДИ ТА КОНСТРУКТИВНІ ОСОБЛИВОСТІ ДЕРЕВ'ЯНОЇ ІГРАШКИ

 Розповідь учителя

Учням надають опорні схемі, які вони заповнюють під час ви­вчення нового матеріалу.( додаток 4)             

За особливостями виготовлення дерев'яні іграшки можна по­ділити на:

  • іграшки, виготовлені із суцільного шматка дерева, — вирізу­ванням, виточуванням;
  •  іграшки, виготовлені з окремих частин, які попередньо оброб­ляли також вирізуванням та виточуванням і з'єднували столяр­ними прийомами. (додаток 5)

За способом з'єднання деталей іграшки поділяють на: 

  • нерухомі — іграшкові меблі, сани, скрипочки;
  • рухомі — візочки, тачки, деркачі та інші.

За змістом іграшки поділяють на:

  • іграшки, які зображають людей, птахів та тварин;
  • звукові іграшки та моделі музичних інструментів;
  •  моделі меблів;
  •  іграшки — транспортні засоби;
  • моделі посуду і кухонного начиння;
  • моделі казкових сюжетів;
  • іграшки, які не мають аналогів у природі та предметному світі.

VIІ  . ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 Прийом «Світлофор»

У кожного учня є картка, яка з одного боку червона, а з іншо­го — зелена. Вчитель ставить запитання, а учні підіймають картки: хто знає відповідь — сигналізує зеленим, хто не знає — червоним.

  • Тобі відомо, у яких країнах археологи знаходять давні іграшки?
  • Чи знаєш ти, у яких регіонах України виготовляли іграшки
  •  Чи зможеш ти назвати, на які види поділяють іграшки?

 

 

VIІІ . ЛАБОРАТОРНО-ПРАКТИЧНА РОБОТА «ВИБІР ІГРАШКИ ДЛЯ ВИГОТОВЛЕННЯ»

Послідовність виконання

 Визначення напряму роботи.

Учням пропонується самостійно обрати іграшку для виготовлен­ня. Один із критеріїв — вона повинна бути нескладною. Учень повинен дати відповіді на питання:

  • 3 якою метою я хотів би зробити іграшку?
  • Який задум може втілити ця іграшка?
  • Хто буде гратися цією іграшкою?

Відповіді на питання допоможуть зрозуміти учню, у якому на­прямку шукати об'єкт для виготовлення.

 Де взяти малюнок для пласкої іграшки?

Користуючись комп’ютером та Інтернетом можливість пошуку зразків малюнків збільшилась тому що непотрібно малюнок малювати самому від руки(не кожен з учнів вміє красиво малювати), ми можемо взяти малюнки які вже давно хтось намалював та їх використовувати. Сьогодні ми можем використати такий сайт як:   http://www.raskraska.com. ( Додаток 6)

З цього сайту ми маємо можливість зразу  роздруковувати малюнки.

IХ . ПРАКТИЧНА РОБОТА

 «РОЗМІЧАННЯ ДЕТАЛЕЙ ЗАПЛАНОВАНОЇ  ІГРАШКИ»

Вступний інструктаж

Інструктаж із правил безпечної роботи під час роботи .

1.  Робочі інструменти розміщують так: ближче — ті, якими корис­туються частіше, далі — ті, якими користуються рідше.

2. Передавати різальні або колючі інструменти необхідно гострими частинами «до себе», а брати — «від себе».

3. Не працювати несправним інструментом.

4. Не розмовляти під час роботи.

5. Використовувати інструмент тільки за призначенням.

6. Виконуючи роботу, необхідно запобігати падінню заготовки, краями якої можна травмуватися.

 Самостійне виконання учнями практичної роботи

Послідовність виконання

Перегляд презентації (додаток 7)

Діти виконують роботу користуясь технологічною карткою (додаток 8), яка знаходиться на парті

Х. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

  • Що нового я дізнався про виготовлення іграшок?
  • Чиє в мене бажання отримати більше інформації про історію ви­никнення іграшки?                              
  •   На скільки цікавий об'єкт для виготовлення я обрав? Чи не тре­ба щось змінити?

XІ  . МОТИВАЦІЯ ОЦІНОК ЗА УРОК, ВИСТАВЛЕННЯ ЇХ У ЖУРНАЛ, ЩОДЕННИКИ

XІІ  . ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Скласти перелік видів оздоблення пласкої іграшки

XІІI . ПРИБИРАННЯ РОБОЧОГО МІСЦЯ

Список використованих джерел:

Література

1. Адамчук В. Є. Трудове навчання. 5-6 класи. Технологія виготовлен­ня дерев'яної іграшки: Плани-конспекти уроків / В. Є. Адамчук, С. М. Вознюк, Я. А. Петров, 0. С. Клімцов. — 2012. — 144 с.

2.    Герус Л. М. Українська народна іграшка / Л. М. Герус. — Л. : Інститут народознавства НАН України, 2004. — 262 с.

3.  Лещук Р. М. Усі уроки трудового навчання (хлопці). 5-6 класи. Варі­ативний модуль / Р. М. Лещук. — X. : Вид. група «Основа», 2012. — 144 с.

4.  6.  Мельник М. В. Український декоративний розпис / М. В. Мельник Щ Тернопіль : підручники і посібники, 2005. — 64 с.

5.  Пелагейченко М. Л. Трудове навчання (хлопці). 5 клас / М. Л. Пела-гейченко. — X. : Вид. група «Основа», 2013. — 56 с. — (Серія «Мій конспект»).

6. Климук М. К. Художнє випалювання // Трудова підготовка в закладах освіти. — 2002. — № 3. — С. 22-25.

7.  Пелагейченко М. Л. Професійний довідник учителя трудового навчан­ня / М. Л. Пелагейченко. — X.: Вид. група «Основа», 2013. — 256 с. —■ (Серія «Професійний довідник»).

8. Терещук Б. Н. Трудовое обучение. 5 кл.: Учебно-методическое посо-. бие / Б. Н. Терещук, В. И. Туташинский. — X.: Издательство «Ранок», 2006. — 160 с.

9.Гащак В. М. Усі уроки трудового навчання (хлопці). 5 клас. Інваріант­ний модуль / В. М. Гащак, О. М. Яценюк. — X. : Вид. група «Основа», 2012. — 128 с.

10.  Методика трудового навчання: проектно-технологічний підхід : навч, посіб. / за заг. ред. О. М. Коберника, В. К. Сидоренка. — Умань : СПД Жовтий, 2008. — 216 с.

Інтернет - джерела

http://www.raskraska.com;

https://www.google.com/search?q=википедия+украина&oq

http://www.lobzik4you.ru\infa30.php

http://rifmovnik.ru

 

 

 

docx
Додано
10 жовтня 2020
Переглядів
3111
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку