Тема уроку: Виготовлення пласкої іграшки - сувеніру
Автор розробки: Закрева Тетяна Анатоліївна, вчитель трудового навчання та технології
Закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 16 військово-цивільної адміністрації міста Торецьк Донецької області ,
5 клас Навчальна програма з трудового навчання для загальноосвітніх навчальних закладів. 5-9 класи (оновлена), затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804;
підготовлена робочою групою у складі: В. К. Сидоренко, Н. І. Боринець, Д. В. Боровик, В. М. Гащак, Е. М. Даниліна, С. М. Дятленко, Р. М. Лещук та інших
тип уроку: комбінований
цілі уроку: формування ключових компетентностей: загальнокультурна компетентність: оволодіння особливостями національної і загальнолюдської культури; міжпредметна естетична компетентність: опанування різних видів мистецтв; вміння вчитися: організовувати своє робоче місце, планувати свої дії; громадська компетентність: усвідомлення своєї належності до соціально культурного середовища; предметних компетентностей: навчальна: ознайомити учнів з історією виникнення дитячої іграшки, призначенням, видами та конструктивними особливостями пласкої іграшки, інструментами та пристосуваннями для виготовлення пласкої іграшки; формувати практичні вміння й навички роботи з лобзиком; розвивальна: розвивати образне та критичне мислення;
виховна: виховувати почуття відповідальності, самостійність, допитливість, акуратність.
профорієнтаційна: Розвивати уявлення про народні іграшки і потребу у трудовій діяльності та професійному самовихованні, саморозвитку і самореалізації.
обладнання уроку: мультимедійний проектор, лобзик, пилочки, клейовий пістолет, фанера, копіювальний папір, олівець креслярський, тканина.
дидактичні та методичні матеріали:
- технологічні картки,
- зразки виробів - аналогів,
- підручник Б. М. Терещук, В. І.Туташинський, В. К. Загорний «Трудове навчання. 5 клас», К.: Ґенеза,
- мультимедійні засоби , мультимедійна презентація
- карти України
перелік он-лайн сервісів, які використані на уроці http://www.raskraska.com;
https://www.google.com/search?q=википедия+украина&oq
Очікувані результати: Знаннєвий компонент: знає етапи проектування. Розуміє сутність методу фантазування. Називає конструкційні матеріали, необхідні для виготовлення запланованого виробу. Розрізняє і називає інструменти та пристосування для обробки конструкційних матеріалів. Розуміє необхідність дотримання правил безпечної праці та організації робочого місця.
Діяльнісний компонент: Дотримується послідовності етапів проектної діяльності. Застосовує метод фантазування під час проектування виробу. Проводить міні-маркетингові дослідження для обґрунтування вибору виробу та його конструкційних особливостей. Розпізнає конструкційні матеріали. Виконує малюнок виробу. Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Добирає інструменти та матеріали для виготовлення виробу. Дотримується прийомів роботи з інструментами та пристосуваннями. Визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу. Вирізняє за характерними ознаками технології виготовлення та оздоблення виробів, поширені в регіоні проживання. Характеризує різні технології як види декоративно-ужиткового мистецтва. Виготовляє виріб. Оздоблює виріб за готовою композицією. Дотримується правил безпечної праці при виконанні технологічних операцій. Добирає та використовує знаряддя праці під час вирішення практичних завдань.
Ціннісний компонент: Робить висновки про необхідність економного використання конструкційних матеріалів.
Усвідомлює важливість дотримання безпечних прийомів праці. Усвідомлює значущість виробу, який виготовляється. Усвідомлює розвиток техніки
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ :
ІІ . Створення емоційного настрою на уроці.
Сьогоднішній наш урок я хочу розпочати такими віршованими рядками:
Бажаю усім, щоб до кожного з Вас
Завітало натхнення сьогодні у клас
І збудило бажання здобути знання,
Щоб потім життям Ви не йшли навмання.
Щоб Вам захотілось новеньке пізнати,
Самим научитись та інших навчати.
Тож я побажаю, щоб лінь Ви прогнали
Й натхнення, щоб кожного дня зустрічали.
Тепер, озброївшись усмішками та з натхненням, почнемо урок.
ІІІ. Повторення вивченого матеріалу.
На минулих уроках ми з вами вивчали методи проектування, інструменти для розмічання та випилювання, шліфування та складання виробів. Щоб перевірити ваші знання, давайте розв’яжемо кросворд.
Розв’яжіть кроссворд (додаток 1)
По горизонталі:
3. Частина лобзика (рамка)
5. Метод проектування (фантазування)
7. Дерево із м’якою породою деревини (липа)
По вертикалі:
4. Інструмент для зачищення випиляних деталей (рашпіль)
6. Що виготовляють із шпону (фанера)
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Любов до іграшок не має вікових обмежень. А іграшка, створена власноруч, надає відчуття перетворення «мертвого» матеріалу на щось живе і дуже важливе.
Прийом «Демонстрування виробів»
Учитель демонструє іграшки з деревини, виготовлені учнями у попередні роки. Презентація виставки кращих творчих робіт учнів минулих років.
(додаток 3)
Мотиваційні питання
Як виготовити такі вироби і що потрібно знати і вміти для цього, ви дізнаєтесь і навчитесь на уроках трудового навчання.
V. Повідомлення теми та мети уроку
Тема уроку: Виготовлення пласкої іграшки - сувеніру
Мета уроку:
VІ . Вивчення нового матеріалу
1. ІСТОРІЯ ВИНИКНЕННЯ ІГРАШКИ
— Ранні іграшки Давнього Єгипту датовані серединою III тисячоліття до н. є. Це дерев'яні фігурки корів, тигрів, крокодилів. Давні майстри зображали тварин у мініатюрі, майстерно відображуючи їхні звички й характер. У Давньому Єгипті вперше зустрічаються іграшки з нескладним дротяним механізмом руху, за допомогою якого крокодили могли розкривати пащу.
Цікава іграшка, яка зображує раба, що розтирає зерно. Якщо фігурку потягнути за нитку, вона починає рухатися похилою дощечкою.
Багато дитячих іграшок археологи знайшли в Італії під час розкопок Помпеї, яка була засипана попелом унаслідок виверження вулкана Везувію 79 р.
Серед них було багато брязкалець-тріскачок. Одні з них були невеликим диском на рукоятці, до якого прикріплені бубонці. Інші — пустотілі фігурки: качки, коні або свині, усередині яких перекочувалися камінчики або кульки.
Німецький археолог Шліман під час розкопок легендарної Трої знайшов брязкальця, іграшковий посуд і лялечок з глини. У Давній Греції і Римі брязкальця або тріскачки дарували новонародженому. Постукуючи цими брязкальцями, матері і годувальниці наспівували колискові пісні.
Розповідь учителя (використання для наочності карти України)
— Розквіт кустарного іграшкового промислу в Україні припадає на середину XIX ст. Найбільше виготовляли забавок на Наддніпрянщині, Поділлі, Прикарпатті.
Наддніпрянщина. Серед іграшок Наддніпрянщини кінця
XIX ст. — дерев'яні кухлики для зачерпування рідини, дерев'яні
ляльки, маленькі моделі побутових речей (іграшкові товкачики,
тачівки, рублі, оздоблені різьбленням), дзиґи, вітрячки тощо. Популярними були механічні забавки з руховими елементами — вирізані фігурки попарно з'єднаних планками ведмедів, ковалів, ткачів,
головоломки для дітей — так звані велика і мала мороки. Велика
морока складалася з двох довгих і дванадцяти коротких кілочків, що утворювали на основній осі три хрестоподібні конструкції,
а мала — із чотирьох однакових кілочків, зв'язаних у хрестик. Щоб
їх розібрати, а потім скласти, необхідно було виявити кмітливість
і винахідливість.
Яворівщина. Яворівська забавка — іграшки, що майструють переважно з осики (а також з верби, липи, груши) та прикрашають традиційним яворівським розписом — «вербівкою».
Всі малюнки, а це квіти і листочки, виконують у вигляді вербових гілок.
2. ПРИЗНАЧЕННЯ, ВИДИ ТА КОНСТРУКТИВНІ ОСОБЛИВОСТІ ДЕРЕВ'ЯНОЇ ІГРАШКИ
Розповідь учителя
Учням надають опорні схемі, які вони заповнюють під час вивчення нового матеріалу.( додаток 4)
За особливостями виготовлення дерев'яні іграшки можна поділити на:
За способом з'єднання деталей іграшки поділяють на:
За змістом іграшки поділяють на:
VIІ . ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Прийом «Світлофор»
У кожного учня є картка, яка з одного боку червона, а з іншого — зелена. Вчитель ставить запитання, а учні підіймають картки: хто знає відповідь — сигналізує зеленим, хто не знає — червоним.
VIІІ . ЛАБОРАТОРНО-ПРАКТИЧНА РОБОТА «ВИБІР ІГРАШКИ ДЛЯ ВИГОТОВЛЕННЯ»
Послідовність виконання
Визначення напряму роботи.
Учням пропонується самостійно обрати іграшку для виготовлення. Один із критеріїв — вона повинна бути нескладною. Учень повинен дати відповіді на питання:
Відповіді на питання допоможуть зрозуміти учню, у якому напрямку шукати об'єкт для виготовлення.
Де взяти малюнок для пласкої іграшки?
Користуючись комп’ютером та Інтернетом можливість пошуку зразків малюнків збільшилась тому що непотрібно малюнок малювати самому від руки(не кожен з учнів вміє красиво малювати), ми можемо взяти малюнки які вже давно хтось намалював та їх використовувати. Сьогодні ми можем використати такий сайт як: http://www.raskraska.com. ( Додаток 6)
З цього сайту ми маємо можливість зразу роздруковувати малюнки.
IХ . ПРАКТИЧНА РОБОТА
«РОЗМІЧАННЯ ДЕТАЛЕЙ ЗАПЛАНОВАНОЇ ІГРАШКИ»
Вступний інструктаж
Інструктаж із правил безпечної роботи під час роботи .
1. Робочі інструменти розміщують так: ближче — ті, якими користуються частіше, далі — ті, якими користуються рідше.
2. Передавати різальні або колючі інструменти необхідно гострими частинами «до себе», а брати — «від себе».
3. Не працювати несправним інструментом.
4. Не розмовляти під час роботи.
5. Використовувати інструмент тільки за призначенням.
6. Виконуючи роботу, необхідно запобігати падінню заготовки, краями якої можна травмуватися.
Самостійне виконання учнями практичної роботи
Послідовність виконання
Перегляд презентації (додаток 7)
Діти виконують роботу користуясь технологічною карткою (додаток 8), яка знаходиться на парті
Х. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
XІ . МОТИВАЦІЯ ОЦІНОК ЗА УРОК, ВИСТАВЛЕННЯ ЇХ У ЖУРНАЛ, ЩОДЕННИКИ
XІІ . ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
XІІI . ПРИБИРАННЯ РОБОЧОГО МІСЦЯ
Список використованих джерел:
Література
1. Адамчук В. Є. Трудове навчання. 5-6 класи. Технологія виготовлення дерев'яної іграшки: Плани-конспекти уроків / В. Є. Адамчук, С. М. Вознюк, Я. А. Петров, 0. С. Клімцов. — 2012. — 144 с.
2. Герус Л. М. Українська народна іграшка / Л. М. Герус. — Л. : Інститут народознавства НАН України, 2004. — 262 с.
3. Лещук Р. М. Усі уроки трудового навчання (хлопці). 5-6 класи. Варіативний модуль / Р. М. Лещук. — X. : Вид. група «Основа», 2012. — 144 с.
4. 6. Мельник М. В. Український декоративний розпис / М. В. Мельник Щ Тернопіль : підручники і посібники, 2005. — 64 с.
5. Пелагейченко М. Л. Трудове навчання (хлопці). 5 клас / М. Л. Пела-гейченко. — X. : Вид. група «Основа», 2013. — 56 с. — (Серія «Мій конспект»).
6. Климук М. К. Художнє випалювання // Трудова підготовка в закладах освіти. — 2002. — № 3. — С. 22-25.
7. Пелагейченко М. Л. Професійний довідник учителя трудового навчання / М. Л. Пелагейченко. — X.: Вид. група «Основа», 2013. — 256 с. —■ (Серія «Професійний довідник»).
8. Терещук Б. Н. Трудовое обучение. 5 кл.: Учебно-методическое посо-. бие / Б. Н. Терещук, В. И. Туташинский. — X.: Издательство «Ранок», 2006. — 160 с.
9.Гащак В. М. Усі уроки трудового навчання (хлопці). 5 клас. Інваріантний модуль / В. М. Гащак, О. М. Яценюк. — X. : Вид. група «Основа», 2012. — 128 с.
10. Методика трудового навчання: проектно-технологічний підхід : навч, посіб. / за заг. ред. О. М. Коберника, В. К. Сидоренка. — Умань : СПД Жовтий, 2008. — 216 с.
Інтернет - джерела
https://www.google.com/search?q=википедия+украина&oq
http://www.lobzik4you.ru\infa30.php
http://rifmovnik.ru