ПРОГРАМА «Пластиліновий живопис» з дітьми дошкільного віку (4-6 років)

Про матеріал
«Пластиліновий живопис» - створення ліпних картин із зображенням напівоб’ємних предметів на горизонтальній поверхні. Займаючись пластиліновим живописом у дитини розвивається вмілість рук, рухи двох рук стають узгодженими, а рухи пальців диференціюються, дитина підготовлює руку до засвоєння складної навички - до письма. Цьому сприяє добре м’язове навантаження на пальчики. Пластиліновий живопис розвиває дитячу творчість, художнє та просторове мислення, пробуджує уявлення та фантазію, спонукає дошкільнят до самостійності, сприяє розкриттю таланту дитини. Пластиліновий живопис доступний дітям дошкільного віку, і дозволяє швидко досягти бажаного результати, вносить певну новизну в діяльність малюків, робить її більш захоплюючою та цікавою. Виготовлення пластилінових картин яскравих кольорів із застосуванням різноманітних образотворчих прийомів – захоплююче творче заняття, що приносить радість та естетичне задоволення.
Перегляд файлу

ПРОГРАМА

«Пластиліновий живопис» з дітьми дошкільного віку (4-6 років)

 

Пояснювальна записка

 

Образотворче мистецтво – це своєрідній засіб пробуджувати у дітей позитивні емоції, естетичне ставлення до оточуючої дійсності й творів мистецтва; розвивати асоціативне мислення, активізувати допитливість, зорову увагу, стимулювати розвиток творчих здібностей дітей. В образотворчому мистецтві інтегруються засоби графіки, живопису, скульптури, декоративно-ужиткового мистецтва, елементи дизайну з різноманітністю технік та матеріалів, які активно сприяють пізнавальним процесам. 

«Пластиліновий живопис» - створення ліпних картин із зображенням напівоб’ємних предметів на горизонтальній поверхні, це одна з технік нетрадиційного малювання – малювання пластиліном.

 Займаючись пластиліновим живописом у дитини розвивається вмілість рук, рухи двох рук стають узгодженими, а рухи пальців диференціюються, дитина підготовлює руку до засвоєння складної навички - до письма. Цьому сприяє добре м’язове навантаження на пальчики.

 Пластиліновий живопис розвиває дитячу творчість, художнє та просторове мислення, пробуджує уявлення та фантазію, спонукає дошкільнят до самостійності, сприяє розкриттю таланту дитини.

 Пластиліновий живопис доступний дітям дошкільного віку, і дозволяє швидко досягти бажаного результати, вносить певну новизну в діяльність малюків, робить її більш захоплюючою та цікавою. Виготовлення пластилінових картин яскравих кольорів із застосуванням різноманітних  образотворчих прийомів – захоплююче творче заняття, що приносить радість та естетичне задоволення.

 

 Мета програми – розвиток індивідуальних творчих здібностей та інтересу до мистецтва в цілому в процесі занять пластиліновим живописом; формування та розвиток художньо-творчих здібностей дітей за допомогою образотворчої діяльності, створення необхідних умов для самовизначення  та самореалізації особистості дитини.

 

Задачі:

1.     Розвивати у малят художньо-естетичне сприйняття, емоційний відгук на прояв краси в оточуючому світі, витворах мистецтва та особистих творчих роботах; сприяти засвоєнню естетичних оцінок, суджень.

2.     Навчити передавати найпростіший образ речей, явищ оточуючого світу за допомогою пластилінового живопису.

3.     Познайомити з основними прийомами пластилінового живопису («скочування», «надавлювання», «розмазування», «відщипування», «вдавлювання» і так далі).

4.     Обслідувати різні об’єкти (предмети) за допомогою зорового, тактильного відчуття для збагачення та уточнення  сприйняття їх форми, пропорції, кольору.

5.     Навчити досягати виразності через більш точну передачу форми, кольорів, величини предметів та зображення дрібних  деталей.

6.     Розвивати дрібну  моторику, координацію руху рук, окомір.

7.     На основі простих форм самостійно створювати будь-які витвори, поступово засвоюючи техніку ліплення, використовуючи різні матеріали для декорування свого ліпного виробу.

8.     Сприяти розвитку індивідуальної дитячої творчості.

9.     Виховувати бажання брати участь у створенні індивідуальних та колективних робіт.

 

Навчальна програма реалізується в дитячому будинку і розрахована на дітей віком від 4 до 6 років. Організація творчих майстерень з реалізації Програми здійснюється о другій половині дня, один раз на тиждень., тривалістю: 4-5 років – 20 хвилин, 5-6 років – 25 хвилин.

 

Навчальна програма передбачає 2 роки навчання: 1-й рік – початковий рівень – 41 год. на рік; 2-й рік – основний рівень – 41 год. на рік. 

 

На першому році навчання діти знайомляться з простими елементами роботи з пластиліном, навчаються поєднувати та змішувати кольори, передавати кольорами настрій та поєднувати реальність з людською уявою. Також вчаться створювати композиції, проводять пошукову роботу з поглиблення знань щодо даного мистецтва, вчаться готувати та проводити виставки, давати аналіз робіт.

Другий рік навчання проходить з більшим поглибленням знань про пластиліновий живопис та інші види декоративно-прикладного мистецтва. Діти поширюють знання про властивості пластиліну, виготовляють сувеніри, ліплять картини, ознайомлюються з рельєфною технікою ліплення, складають ескізи для виконання виробів. Діти поширюють світ відтінків, утворюють свої кольори. Вихованці вчаться виготовляти картини способом накладання пластиліну на поверхню, оформлювати їх власноруч. Діти беруть участь в конкурсах, проводять виставки та обговорюють  роботи з відзначенням кращих.

Мистецтво бачити світ – це і є мета та основний зміст роботи з дітьми початкового рівня навчання. Програма спонукає дітей до активних спостережень, розвиває цікавість і любов до довкілля, захоплення ним. Дитина з першого року навчання повинна ставити перед собою певні завдання і свідомо їх виконувати. Власне, це виховний процес розвитку здатності до самоорганізації, цілеспрямованої творчої трудової діяльності, який діти проходять у процесі гри, що є першорядною формою художнього пізнання світу та усвідомлення себе в ньому.

Програма інтегрує знання з природознавства, креслення, образотворчого мистецтва. Для розширення світогляду вихованців планується проведення екскурсій у музеї, на виставки.

Виконання програми оцінюється за контрольними показниками, розробленими для розділів програми і тем занять. Виконання завдань оцінює педагог. 

Програма є орієнтовною, а тому керівник може вносити зміни та доповнення до її змісту, враховуючи індивідуальні особливості вихованців. Кількість годин та їхній розподіл за темами програми теж є орієнтовними. Керівник колективу може сам визначати доцільність такого розподілу і вносити до програми відповідні корективи.

У програмі після вивчення кожної теми і завершення навчального року передбачені підсумкові заняття з метою повторення, закріплення й узагальнення матеріалу.  

Навчання проводиться за індивідуальною, груповою та колективною формами роботи; використовуються такі методи: бесіда, індивідуальні та колективні вправи, екскурсії в природу, організація виставки творчих робіт тощо.

На заняттях використовуються кольоровий пластилін різної консистенції, стеки, загострені дерев’яні палички або ручки, різні пера, наочні посібники, ілюстративний та дидактичний матеріал, білий та кольоровий папір і картон, вторсировина.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Початковий рівень,  перший рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

з/п 

Тема

Кількість годин

практичних

теоретичних 

усього

1

Вступ. Історія виникнення різних видів декоративно-прикладного мистецтва

-

2

2

2

Знайомство з матеріалами, інструментами. Властивості пластиліну

3

1

4

3

Поняття форми та кольору

3

1

4

4

Поняття образу. Силует

3

2

5

5

Розвиток уяви. Створення сюжетного уявлення

22

3

25

6

Підсумок роботи гуртка

-

1

1

 

Всього

31

10

41

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1. Вступ. Історія виникнення різних видів декоративно-прикладного мистецтва (2 год.)

Теоретична частина. Організаційні питання. Програма роботи. Правила техніки безпеки. Демонстрація виробів виготовлених раніше.

 

2. Знайомство з матеріалами, інструментами. Властивості пластиліну (4 год.)

Теоретична частина. Пошукова робота: звідки взявся пластилін; історія виникнення пластиліну. Правила роботи з пластиліном. Властивості пластиліну. Скочування, розкочування та витягування пластиліну.

Практична робота. Виріб “Мухомори”. Вдавлювання пластиліну. Виготовлення іграшкового “бутерброда”. Виріб “Цятки у жирафа”. Виріб

“Вітаміни для зайченят”. Виготовлення виробу на вільну тему.

 

3. Поняття форми та кольору. (4 год.)

Теоретична частина. Виготовлення основних компонентів ліплення. Поняття про ліплення. Шар. Конус. Виготовлення геометричних фігур.

Практична робота. Виріб “Повітряні кульки”. Змішування та утворення кольорів. Елементи роботи. Виріб “Квіти на галявині”. Утворення нових відтінків на базі основних кольорів.

 

4. Поняття образу, силует. Створення образу. (5 год.) Теоретична частина. Поняття образу, силует. 

Практична частина. Виріб “Колобок”. Оздоблення виробу. Виріб “Дідусь”. Виготовлення тулуба, голови, рук, ніг. Оздоблення виробу. Виріб “Бабуся”.

Виготовлення    голови,    тулуба,     рук,     спідниці.    Оздоблення     виробу.

Виготовлення виробу на вільну тему. Підготовка та проведення дитячої виставки. Обговорення робіт.

 

5. Розвиток уяви. Створення сюжетного уявлення. Розвиток уяви за допомогою ігор. Створення сюжетного уявлення. Ігри на створення сюжету. (25 год.)

Теоретична частина. Поняття «уява». Розвиток уяви.

Практична частина.Виріб “Снігові картини”. Композиція “Морозні візерунки”. Композиція “Мій улюблений казковий герой”. Композиція “Пасхальна привітальна листівка”. Композиція за власним задумом. Виставка дитячих робіт. 

“Весна”. Підбір матеріалу. Змішування кольорів. Ліплення та оздоблення виробів. 

“Рибки в акваріумі”. Підбір матеріалу. Утворення нових кольорів. Оздоблення виробу.

“У гості до сонечка”. Підбір матеріалу. Змішування та утворення теплих кольорів. Виготовлення виробу. Оздоблення та покриття виробу лаком.

 Ліплення тварин. Розгляд робіт. Показ ліплення елементів виробу. 

Вироби :“Котики та м’ячики”, “Їжачок”, “Гусениця”, “Горішки для білочки”, “Кульбабка”. 

Ліплення птаха. Показ робіт. Елементи роботи. 

Вироби: “Подружки для сороки”. Підготовка до виставки дитячих робіт. Проведення виставки та обговорення.

 

6. Підсумок роботи за рік. (1 год.)

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці мають знати:

      техніку безпеки та правила поведінки;

      види інструментів, їх властивості та використання;

      основні види образотворчого, декоративно-прикладного мистецтва;

      властивості, особливості роботи з пластиліном; послідовність роботи в різних пластичних техніках;

      виготовлення та оздоблення виробів.

 

Вихованці мають вміти: добирати матеріали;

      виконувати шаблони, ескізи та користуватися ними;

      сприймати різноманітність форм та кольорів;

      передавати кольорами настрій;

      працювати стеком, пензлем;

      виготовляти вироби з пластиліну;

      виконувати композиції за програмою та власним задумом.

 

Вихованці засвоюють:

      правильну постановку пальців;

      прийоми відщипування маленьких шматочків від цілого шматка пластиліну та скочування його в кульку між двома пальчиками та між долоньками;

      прийом скочування тонких стовбців та ділення його на частини за допомогою стека;

      прийом надавлювання;

      прийом скручування із тонкого стовпчика в спіраль; прийом змішування.

 

 

 

 

Другий  рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

з/п

Тема

Кількість годин

практичні

теоретичні

усього

1

Вступ

-

1

1

2

Матеріали. Інструменти.

Властивості пластиліну. Знайомство з видами пластиліну

1

1

2

3

Сувеніри, виконані з пластиліну та природних матеріалів

3

1

4

4

Рельєфна композиція з пластиліну

13

2

15

5

Аплікація з пластиліну, виконана на твердій поверхні

16

2

18

6

Підсумок роботи гуртка

-

1

1

 

Всього

33

8

41

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1.Вступне заняття. (1 год.)

Теоретична частина. Організаційні питання. Програма роботи гуртка. Правила техніки безпеки.

 

2.Матеріали, інструменти, властивості пластиліну. Знайомство з видами пластиліну (2 год.)

Теоретична частина. Знайомство з матеріалами та інструментами, з якими діти будуть працювати. Поєднання пластиліну з іншими матеріалами. Розгляд виробів. Властивості пластиліну в поєднанні з іншими матеріалами. Розгляд виробів. Знайомство з видами пластиліну.

Практична частина. Робота над композицією з пластиліну в поєднанні з іншими матеріалами. Колективна робота «Картинки-пластилінки». Підбір матеріалу. Оформлення та оздоблення виробу.

 

3. Сувеніри виконані з пластиліну та природного матеріалу. (4 год.) Теоретична частина. Показ робіт. Підбір матеріалу та інструментів для роботи.

Практична частина. Виготовлення підставки для олівців та ручок. Ліплення стакана орнаментом з пластиліну. Оздоблення стакана насінням. Покриття виробу лаком. Виготовлення вази для квітів. Підбір матеріалу. Робота над виробом. Оздоблення. Покриття виробу лаком. Підготовка та проведення виставки робіт.

 

4.Рельєфна композиція з пластиліну. (15 год.)

Теоретична частина. Ознайомлення з новим видом роботи. Показ робіт. Інструменти. Поняття про засоби вираження скульптури (об’ємність, пластика, пропорції, динамічність). Показ ліплення способом намазування, розмазування. Обробка поверхні. Характерні особливості пропорцій. Демонстрація робіт.

Практична частина. Ліплення рельєфних композицій. ”Малинка для варення”. Рельєфна композиція “Осінній сад”. Робота “Божа корівка”. Композиція “Гриби-грибочки виросли в лісочку”. Роботи: “Золота рибка”, 

“Подарунки”, “Снігурі”, “Квітка”, «Калина», «Сонечко в хмаринках», «Мімоза», «Перші підсніжники», «Фіалка», «Береза», «Букет з весняних квітів», «Натюрморт», «Соняшник», «Червоний мак». Підбір матеріалу. Робота над композицією. Виконання композиції за власним задумом. Виставка дитячих робіт. Обговорення.

5.Аплікація з пластиліну виконана на твердій поверхні. (18 год.)

Теоретична частина. Знайомство з новою технікою ліплення. Показ робіт. Матеріали. Інструменти. Виконання ескізу до майбутньої роботи. Складання ескізу. Перенесення малюнка на тверду поверхню. Техніка змішування кольорів. Послідовність нанесення пластиліну. Оформлення роботи. 

Практична частина. 

-         Картина “Подарунки”. Підбір матеріалу. Створення ескізу. Оздоблення картини. Покриття роботи лаком. 

-         Картина “Зайченята під кущем”. Підбір матеріалу. Складання ескізу. Перенесення ескізу. Змішування кольорів. Оформлення роботи в рамку. Покриття роботи лаком. 

-         Картина “Космос поряд”. Підбір матеріалу. Складання ескізу. Нанесення ескізу. Змішування кольорів. Оформлення роботи в рамку. Покриття роботи лаком. 

-         Картина “Пасхальний кошик”. Підбір матеріалу. Створення ескізу. Нанесення пластиліну на основу. Оформлення роботи в рамку. Покриття роботи лаком. 

-         Картина “Райдуга-дуга”. Підбір матеріалу. Створення ескізу. Змішування кольорів. Оформлення роботи в рамку. Покриття роботи лаком.

 

6. Підсумок роботи гуртка. (1 год.)

 

 

 

 

 

 

 

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

 

Вихованці мають знати:

      різні види художньої діяльності, а особливо про пластилін, як вид декоративно-ужиткового мистецтва;

      основи декоративно-художньої естетики;

      різновиди національного декоративного-прикладного мистецтва;

      техніку роботи з пластиліном;

      порядок виконання найпростіших композицій, картин.

Вихованці мають вміти:

      створювати ескізи та переносити їх на тверду поверхню;

      змішувати кольори та утворювати нові відтінки;

      добирати матеріал для роботи;

      робити орнаментальні і об’ємні композиції; готувати та проводити виставки дитячих робіт;

      аналізувати власні вироби і вироби товаришів.

 

Вихованці засвоюють:

      правильну постановку пальців;

      прийоми роботи з пластиліном;

      правила роботи із допоміжними предметами;

      вміння роботи за уявою, пам’яттю, з натури;

      вміння аналізувати об’єкт, встановлювати пропорції;

      вміння працювати охайно, діяти за зразком та за словесними вказівками вихователя;

      стійкий інтерес до творчості.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

1.        Азбука почуттів. Програма комплексного естетичного розвитку дітей дошкільного віку /Укладач – Ю.О. Красний. – К.: Освіта, 1993. – 32 с.

2.        Антонович Є.А. Декоративно-прикладне мистецтво: Навч. Посібник.–К.:

Л. Світ, 1993.- 78 с. 

3.        Аплікації із пластиліна/ Шкицька І.О.- Вид. 7-е, випр.- К.: Фенікс, 2014.- 87 с.

4.        БАЗОВИЙ КОМПОНЕНТ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ (НОВА РЕДАКЦІЯ) 

5.        «Бібліотека вихователя» О.Ю.Тихомирова, Г.О.Лебедєва. Пластилінова картина. Для роботи з дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку.- Х.: Синтез, 2013.- 53 с.   

6.        Голицина Н. С., Скоролупова О. О., Давидова Г. Н. Дитячий дизайн. Пластилінографія. СКРИПТОРІЙ 2000, 2006 р.р.  

7.        Горошко Н. О. Зображувальна діяльність у дошкільних навчальних закладах (малювання, ліплення, аплікація). /Ред. М. Іщук. – Х.: Ранок, 2007. - 224 с.  8. Гусакова М.О. Аплікація: навчальний посібник для педагогічних училищ. – М.: Просвіта, 1987. – 128 с.

9.          Давидова      Г.       Н. Пластилінографія.    Анималістичний живопис. СКРИПТОРІЙ 2007 р. – 80 с. 

10.      Ковалевська О. Й. Чарівний світ мистецтва /Бібліотечка вихователя дитячого садка. – 2008. – Серпень.                                                                                

11.      Ликова І. О. Програма з художнього виховання, навчання і розвитку дітей 2–6 років. Кольорові долоньки /І. О. Ликова. — Х.: Ранок, 2008 р. -

38 с.    

12.      Ликова І.О. Образотворча діяльність у дитячому садочку: планування, конспекти занять, методичні рекомендації. Середня група. - М.: «Карапуз», 2010.- 144 с. 

13.      Ліплення  з пластиліну. Добірка книг автора Ликової І.О. / «Я ліплю з пластиліну», «Я ліплю свого коника», «Я майбутній скульптор», «Ліпимо казку», «Ліпимо іграшки» 

14.      Ллинос О. Пластилін. Чудові поробки. – Х.: Сімейне дозвілля», 2006. – 32 с.

15.      Миропольська Н.Є. Художня культура світу. Вища школа. Київ, 2001 р.

16.      Програма виховання і навчання дітей від 2 до 7 років “Дитина” /наук, кер.: О. В. Проскура, JI. П. Кочина, В. У. Кузьменко, Н. В. Кудикіна. —

 K.: Університет, 2012.                                                                      

17.      Програма художньо-естетичного розвитку дітей раннього та дошкільного віку «Радість творчості». Схвалено для використання в дошкільних навчальних закладах 2013 р.

18.      «Секрети пластиліну», Роні Орен

19.      Тищенко О.Р.    Історія декоративно-прикладного мистецтва України (XIII-XIX ст..). Навчальний посібник – Київ : Либідь, 1992 р. -129 с.

20.      Шкаріна Л. Ф. Шлях до мистецтва: ознайомлення дітей з творами живопису /Дошкільне виховання. — 1992. — № 1. — С. 8-9    

21.      Шульга Л. М. Барвиста радість (Розвиток творчих здібностей дітей дошкільного віку на заняттях з малювання). - Запоріжжя: ТОВ "ЛІПС"

ЛТД, 2007. - 280 с.                                                                                                           

22.      Федій Н. Програма гуртка «Прикрась свій дім».-Методичні рекомендації  щодо організації змісту навчально-виховного процесу в закладах освіти Київщини в 2003-2004 н.р. - Б.Ц.: КОІПОПК, 2003 р. –369 с. 

23.      http://ditu.com.ua/ditu/2493-plastilinografiya-v-dityachomu-sadu.html ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ

 ДЛЯ ОРГАНІЗАЦІЇ РОБОТИ ГУРТКА

Основне обладнання

Матеріали

Пластилін 

Білий картон

Кольоровий картон

ДСП

Пластмасові дощечки 

Лак

Рамки

Інструменти та приладдя

Стеки

Ганчірка, губка 

Дерев’яні палички, ручки, пір’я

Мольберти

Клейонка, килимчики

Фартушки

Нарукавнички

Обладнання

Столи 

Картки для індивідуальної роботи

Зразки малюнків

Пам’ятки з алгоритмом технологічного процесу створення роботи

Медіа-техніка

Література

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК

Зразки робіт

          image                 image 

                                  «Мухомор»                                      «Цятки у жирафа»

               

               image                        image 

      «Колобок» «Квіти на галявині»     

               

         image             image 

                 «Горішки для білочки»                           «У гості до сонечка»

image        image 

                           «Ваза з квітами»                                «Рибки в акваріумі»

                 

image            image 

                             «Райдуга-дуга»                                     «Космос поряд»

                 

image 

«Гриби-грибочки виросли в лісочку»                              «Осінній сад»

                 

image 

                    «Осіння композиція»                        «Букет з весняних квітів»

image

«Калина»

«Подружки для сороки»

 

 

                          image                            image 

Зразки оформлення підставок для олівців

           

image 

                    «Перші підсніжники»                              «Снігові картини»

 

pdf
Пов’язані теми
Дошкільна освіта, Планування
Інкл
Додано
25 листопада
Переглядів
34
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку