Дана програма розрахована на два роки навчання з учнями 7-11класів і складена з розрахунком проведення 2 занять в місяць тривалістю 2 академічні години. Розділи і кількість годин орієнтовні і можуть змінюватися в залежності від місцевих умов та можливості керівника гуртка. При цьому загальна кількість годин кожного року навчання має залишитися незмінною.
Програма туристсько-краєзнавчого гуртка
ЗМІСТ
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Дана програма розрахована на два роки навчання з учнями 7-11класів і складена з розрахунком проведення 2 занять в місяць тривалістю 2 академічні години. Розділи і кількість годин орієнтовні і можуть змінюватися в залежності від місцевих умов та можливості керівника гуртка. При цьому загальна кількість годин кожного року навчання має залишитися незмінною.
Актуальність
Пропонована програма дозволяє узагальнити досвід історико-краєзнавчої роботи на Вознесенщині з урахуванням вимог Державної національної програми «Освіта» /Україна ХХІ століття/, обласної та районної Програм розвитку краєзнавства, сучасних вимог до гуманітарної та історичної освіти в середній школі.
Новизна
Програма має комплексний характер, охоплює історичні, археологічні, географічні та екологічні аспекти краєзнавства; дає можливість поєднувати регіональну, національну та світову історію; відповідає сучасним вітчизняним та всесвітнім тенденціям у розвитку історичної освіти. Це дає можливість розглядати її як інтегральний курс, як складову фізичного, гуманітарного та патріотичного виховання молоді.
Мета та завдання
Програма має на меті засобами гурткової роботи під час вивчення різних аспектів краєзнавства на Вознесенщині досягнути таких цілей:
Завданнями програми є:
Характеристика зв’язку програми із загальною середньою освітою
Програма дає можливість поглибити та розширити знання учнів з базових дисциплін – природознавства, народознавства, історії та географії.
В процесі краєзнавчих досліджень відбувається активне засвоєння учнями навчального матеріалу і набуття навичок, необхідних у житті.
Можливості програми для розвитку творчих здібностей особистості
Програма спрямована на творчу самореалізацію особистості учня як неповторної індивідуальності. Програма складається з двох компонентів - туристського і краєзнавчого, які взаємозбагачують і доповнюють один одного, що дає змогу учням розширити свій кругозір та закріпити здобуті знання і навички на практиці.
Рекомендації щодо організації та форм проведення занять
В основу роботи гуртка покладено екскурсійно-практичний принцип. Тому більшу кількість годин відведено на практичні заняття, екскурсії, походи, експедиції, метою яких є детальніше вивчення історичних та культурних пам’яток, археологічних пам’ятників, рельєфу, клімату, рослинного та тваринного світу, господарської діяльності населення Малої Батьківщини.
Серед рекомендованих форм навчання: лекції, бесіди, семінарські заняття, екскурсії, експедиції, науково-практичні конференції, пошуково-дослідницька робота, навчально-тренувальні заняття, віртуальні подорожі, змагання, вікторина, урок-КВК, урок-гра тощо.
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН (І рік навчання)
№ з/п |
Тема |
Кількість годин |
||
|
|
разом |
теорія |
практика |
1 |
Вступне заняття |
1 |
1 |
- |
2 |
Історичне краєзнавство |
3 |
1 |
2 |
3 |
Археологічне краєзнавство |
2 |
1 |
1 |
4 |
Географічне краєзнавство |
3 |
1 |
2 |
5 |
Екологічне краєзнавство |
3 |
1 |
2 |
6 |
Етнографічне краєзнавство |
3 |
1 |
2 |
7 |
Туристсько-спортивна підготовка |
3 |
1 |
2 |
|
Р а з о м |
18 |
7 |
11 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступне заняття /1 год/
Визначення завдань гуртка на навчальний рік, окреслення пріоритетних напрямків у здійсненні підготовки гуртківців до участі у різноманітних туристсько-краєзнавчих змаганнях та конкурсах.
Правила проведення туристсько-краєзнавчих походів. Безпека походів, техніка пішохідного туризму. Спеціальне туристське спорядження. Вимоги техніки безпеки до нього. Правила поведінки на маршруті.
КРАЄЗНАВЧА ПІДГОТОВКА
2. Археологічне краєзнавство /3 год/
Історичне краєзнавство та його становлення. Українські історики-краєзнавці – О. Левицький, П.Єфіменко, М. Грушевський, Д. Яворницький – дослідники історії рідного краю.
Історичне краєзнавство, форми організації краєзнавчих досліджень. Джерела історичного краєзнавства. Історичні та культурні пам’ятки рідного краю.
Шляхи і методи збирання та дослідження краєзнавчих матеріалів. Порядок організації та проведення історико-краєзнавчої експедиції.
Практичні заняття. Вивчення кордонів рідного краю. Робота з краєзнавчою літературою /художньою, публіцистичною, науковою/ про рідний край. Визначення об’єктів краєзнавчих досліджень. Фотографування та замальовування пам’ятників. Екскурсії пам’ятними місцями рідного краю. Екскурсії до музеїв Вознесенщини.
3. Археологічне краєзнавство /2 год/
Що вивчає наука археологія. Археологічна періодизація. Археологічна спадщина рідного краю. Археологічні пам’ятники та їх типи: поселення, поховання, скарби, окремі знахідки. Типи поселень і поховань. Зв'язок археології з іншими науками, архітектурою і мистецтвом.
Практичні заняття. Екскурсія до археологічних пам’яток різних епох. «Віртуальна» подорож-експедиція археологічними об’єктами Рівненщини.
4. Географічне краєзнавство /3 год/
Карта Рівненщини, географічне положення Рівненщини на ній. Фізико-географічна та екологічна характеристика Рівненщини: рельєф, клімат, грунти, рослинний і тваринний світ, гідрологічна сітка, погода, клімат, корисні копалини та їх значення для розвитку господарства рідного краю. Населення району. Господарська діяльність населення Рівненщини.
Практичні заняття. Відображення рельєфу /на прикладі пагорба та улоговини/. Збирання гербарію рослин степу. Практична робота з колекціями корисних копалин. Ведення щоденника метеорологічних спостережень. Вимірювання течії річки, її глибини і ширини. Складання історичної довідки про господарську діяльність населення району. Ознайомлення із сільськогосподарськими, промисловими та транспортними підприємствами району. Екскурсія до Актовського каньйону, до Микитівського гранкар’єру.
5. Екологічне краєзнавство /3год/
Екологія – синтез біологічних наук. Червона Книга України.
Охорона фауни і флори. Основні завдання екології, предмет її досліджень.
Ознайомлення з поняттями «екологічна ніша» та «середовище життя». Створення навчальних екологічних стежок. Поняття біотоп і біоценоз, різниця між ними. Складові частини.
Загальна характеристика основних елементів біосфери як не- відновлювальних ресурсів. Вода. Походження води. Водний баланс. Робота з очищення та захисту водойм, джерел та струмків.
Повітря. Склад повітря. Кисень у воді та повітрі. Азот. Забруднення повітря.
Грунт. Класифікація та структура грунтів. Кругообіг мінеральних солей. Охорона грунтів. Розподіл населення і природні ресурси.
Практичні заняття. Туристська прогулянка з юними екологами. Створення навчальних екологічних стежок. Визначення різниці між біотопом і біоценозом на ділянці екологічної стежки. Облік заселеності штучних /шпаківень/ і природних гніздувань у межах свого села.
6. Етнографічне краєзнавство /3 год/
Що вивчає етнографія. Термін «етнографія». Предмет і об’єкт етнографії. Зв'язок етнографії з іншими науками.
Формування української народності та нації. Письмові джерела про слов’ян. Поширення назви «Русь» на території розселення східних слов’ян. Виникнення назви «Україна». Запорозька Січ. Зміцнення національних зв’язків.
Чисельність і географічне розміщення українців. Етнічний склад і чисельність населення району, села.
Традиційні та допоміжні галузі господарства рідного краю в минулому і на сучасному етапі. Землеробство. Техніка обробки землі і знаряддя праці. Сільськогосподарські культури. Розвиток садівництва та городництва. Скотарство. Допоміжні види господарської діяльності.
Практичні заняття. Ознайомлення на базі одного із місцевих господарств з сучасною системою обробітку землі з сільськогосподарськими знаряддями та машинами.
Домашні промисли та ремесла рідного краю. Вишивка.
Ткацтво. Художня обробка деревини. Бісероплетіння. В’язання дротиками, гачком. Особливості домашніх промислів району, села.
Практичні заняття. Знайомство з народними умільцями села, зустрічі з ними. Навчання основ окремого виду ремесла /на вибір/.
Традиційні страви козацького краю. Обрядове значення їжі, ритуальні страви.
Практичні заняття. Приготування козацьких страв у польових умовах. Збирання, запис рецептів і створення місцевого «Записника козацьких кулінарних шедеврів».
Народні знання, вірування. Магічні дії, ігри, пісні. Українська демонологія.
Практичні заняття. Записи елементів обрядових дійств, магічних ігор, заклинань, заговорів з уст односельців. Легенди, перекази рідного краю.
7. Туристсько-спортивна підготовка /3 год/
Основи топографії. Орієнтування на місцевості. План і карта. Їх подібності та відмінності.
Загальне поняття про масштаб карти. Вимірювання відстані на карті. Умовні топографічні знаки. Способи визначення напрямку схилу. Відмітки висот. Абсолютна і відносна висоти.
Орієнтування за компасом. Орієнтування за місцевими ознаками. Визначення відстаней на місцевості.
Практичні заняття. Робота з компасом. Визначення сторін горизонту. Рух за азимутом. Визначення місця знаходження за картою, за місцевими ознаками.
Спортивне орієнтування. Загальні відомості про спортивне орієнтування. Відомості з тактики спортивного орієнтування.
Практичні заняття. Вправи по читанню рельєфу. Робота з умовними знаками спортивних карт. Навчальні змагання в заданому напрямі, за вибором, на маркірованій трасі. Відмітка КП на швидкість.
Гігієна туриста. Гігієна харчування та водно-сольовий режим. Гігієна одягу та взуття.
Профілактика захворювань і травм під час походів та подорожей. Похідна аптечка. Транспортування потерпілого.
Практичні заняття. Накладання пов’язок, шин. Способи транспортування потерпілого.
Організація харчування гуртківців. Режим харчування в туристському поході. Калорійність, поживність, смакові якості та різноманітність харчування. Пакування, транспортування та зберігання продуктів. Водно-сольовий режим. Кишенькове харчування.
Загальні вимоги щодо місць привалів і ночівель у походах. Послідовність робіт /вибір місця, планування табору, розподіл обов’язків, облаштування вогнища, заготівля дров, робота чергових, розміщення індивідуального спорядження тощо/. Послідовність встановлення наметів. Порядок і чистота в місцях привалів.
Практичні заняття. Розпалювання вогнищ різного типу. Розробка меню складного походу.
Основи тактики і техніки походу. Подолання простих природних перешкод. Лінійна, кільцева та радіальна схеми побудови маршруту. Режим дня та рух. Розвідка шляху. Рух стежками. Рух по схилах. Вибір місця броду, порядок проходження, способи страховки, вибір виду переправ.
Практичні заняття. Організація і проведення розвідки на маршруті. Вироблення навичок руху. Вироблення навичок подолання перешкод.
Підготовка та участь у туристсько-краєзнавчих змаганнях та масових заходах.
Районний та обласний зльоти-змагання юних туристів та краєзнавців. Всеукраїнські та обласні краєзнавчі експедиції, операції, акції та конкурси. Інші заходи з туризму та краєзнавства.
Практичні заняття. Ознайомлення з положеннями та умовами проведення масових заходів з краєзнавства. Підготовка та оформлення необхідної документації та матеріалів до масових заходів. Підготовка та участь в окремих видах змагань, конкурсах тощо.
Основні вимоги до знань та вмінь
Вихованці повинні знати:
Вихованці повинні вміти: