Програма занять «Школа демократії» з лідерами учнівського самоврядування «Школа радості , успіхів дім» може бути корисною для педагогов - організаторов, педагогів котрі опікуються учнівським самоврядуванням, заступникам директора з виховної роботи, класним керівникам, педагогам, для забезпечення цілеспрямованої підготовки учнів з основ демократичного врядування. Даний матеріал допоможе координаторам учнівського самоврядування цікаво і змістовно проводити навчання лідерського активу за допомогою інтерактивних форм виховної роботи та програми з ОДГ/ОПЛ «Беремо участь в демократії».
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НЕРУБАЙСЬКИЙ АКАДЕМІЧНИЙ ЛІЦЕЙ №2
НЕРУБАЙСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ
Програма «Школа демократії»
занять з лідерами учнівського самоврядування
«Школа радості , успіхів дім»
Автор: Леськів О.Ф. педагог-організатор
Нерубайського академічного ліцею №2,
«спеціаліст вищої категорії » ,
«педагог-організатор-методист»,
учасниця Одеської обласної школи
громадянської партисипації дорослих
та молоді «УСі В ДІЇ!»
2023
Анотація
Війна в Україні, це, в тому числі, війна за демократичні цінності. Демократія – це не лише царина прав і свобод людини, а й механізми їх захисту, відповідальності держави і активної громадянської участі кожного. Отже, перемога у війні залежить і від громадянської освіти нашої молоді.
Як учнівське самоврядування у школі може вплинути на її розвиток загалом? Чи є вона тим середовищем, де діти навчаються бути громадянином, де їм потрібно сформувати свій шлях та напрямок у доросле життя і стати до нього підготовленим?
Учнівське самоврядування, яке, забезпечуючи участь усіх школярів в управлінні справами колективу свого класу та школи, стає моделлю елементів дорослого життя, формою усвідомлення подальшої активної життєвої позиції. Учнівське самоврядування є універсальною формою активності учнів, яку можна з однаковим успіхом вважати як засобом життя учнівського колективу, так і прикладом творчої самореалізації особистості. Самоврядування забезпечує участь учнів у різноплановій, різноманітній і глибоко змістовній роботі навчального закладу, залучає їх до управління справами колективу, допомагає їм зрозуміти свої права та обов'язки, формує у них почуття керівника спочатку в класі, а потім в школі, громаді, державі.
Головне завдання громадянської освіти – участь учнів у демократичному суспільстві. Освіта для демократичної громадянства (ОДГ) та освіта з прав людини (ОПЛ) фокусується на участі людини у громадській, соціальній, політичній, правовій, економічній та культурній сферах життя, на її демократичні права та обов’язки, а освіта прав людини – на права у всіх її сферах життя. Учні та учениці активно розвивають свою власну позицію, відстоюють свої права, вчаться бути активними громадянинами. При цьому вони повинні навчитися поважати та толерантно ставитися до прав та інтересів інших.
Створення програми «Школа демократії» обумовлено необхідністю удосконалення організації роботи зі створення умов для виховання справжнього громадянина демократичного суспільства, розвитку його лідерських якостей, сприяння професійному самовизначенню в процесі пізнавальної, навчальної, дозвіллєвої діяльності в закладі освіти.
Пояснювальна записка
«Ми єдина команда, однак, кожен з нас і наш ліцей - унікальні!»
Учнівське самоврядування як сукупність форм учнівської самоорганізації та спільної діяльності за інтересами неможливе без відповідних дій з боку керівництва, педагогів, батьків освітнього закладу. Навіть якщо мова йде про найвищий ступінь участі – самостійну ініціативу учнів – діяльність закладу має бути організована таким чином, щоб ініціатива учнівської спільноти, яка має форму ідей та прагнень, спроб діяти, розвивалась, а не пригнічувалась мікросоціумом в закладі. Більше того, принципи внутрішнього устрою закладу мають не тільки дбати про підтримку і розвиток виявленої учнівської ініціативи, а передусім створювати атмосферу, в якій би культивувалась дитяча активність.
У безпосередню діяльність щодо організації учнівського самоврядування включається передусім той сектор громадськості, який прийнято називати активом. Наявність працездатного та дієвого активу є суттєвим фактором організації учнівського самоврядування колективу, його демократизації. Наш час потребує лідерів нової формації, які самі розвиваються і прагнуть до максимальної реалізації свого лідерського потенціалу і потенціалу кожного в команді. Час авторитарного лідерства команд і контролю закінчився. Ось чому головне завдання школи – знайти і підтримати учнівську молодь, чия життєва позиція спрямована на активну участь у громадському житті. Самоврядування школярів – необхідний компонент змісту сучасного виховання незаангажованої, ерудованої, інтелектуальної, культурної і моральної особи. Частини учнівства, молоді, які готові не лише по-новому мислити, але, що є набагато важливішим, діяти в складних умовах постійних криз, інертності і зневіри значної частини світового суспільства.
Програма занять «Школа демократії» з лідерами учнівського самоврядування «Школа радості , успіхів дім» може бути корисною для педагогов - організаторов, педагогів котрі опікуються учнівським самоврядуванням, заступникам директора з виховної роботи, класним керівникам, педагогам, для забезпечення цілеспрямованої підготовки учнів з основ демократичного врядування. Даний матеріал допоможе координаторам учнівського самоврядування цікаво і змістовно проводити навчання лідерського активу за допомогою інтерактивних форм виховної роботи та програми з ОДГ/ОПЛ «Беремо участь в демократії».
Відомо, що демократія – це процес, а не ціль. Кожен учень, маючи доручення (постійні, тимчасові), протягом свого навчання проходить школу учнівського самоврядування. Діяльність органів учнівського самоврядування є однією з важливих умов залучення учнів до громадської діяльності, для налагодження демократичних стосунків між учнями та адміністрацією школи, для активізації учнів у формуванні освітнього процесу, для створення умов для розкриття творчого потенціалу учнівського самоврядування, сприяння інтелектуальному, культурному, духовному, фізичному розвитку, для захисту і реалізації прав та свобод учнівської молоді.
Учнівське самоврядування – це не лише самостійне вирішення різноманітних питань, а й самостійне виконання, проведення, планування різноманітних заходів, відповідальність, за яких несуть самі лідери – учні. Концепція
Мета: вдосконалення системи роботи учнівського самоврядування; формування організаторського мислення, рефлексії, здатності об’єктивно оцінювати себе і роботу інших, розвиток уміння та навичок організації оптимального спілкування, конструктивної взаємодії, формування етичної культури лідерів учнівського самоврядування.
Завдання: розвиток ранньої соціальної активності й усвідомленої суспільної позиції молоді, уміння цілісно бачити і аналізувати ситуацію шляхом реального оцінювання рівня своїх можливостей; вміння вирішувати проблеми, приймати відповідальні рішення; набуття навичок та вмінь правильно вести дискусію, аргументувати, доводити свою правоту, розв’язувати проблемні ситуації, захищати свої інтереси, долати інертність; актуалізувати ціннісно-мотиваційну сферу підлітків на досягнення успіху; активне залучення учасників до процесу самоосвіти та саморозвитку; виховування впевненості у своїх силах, доброзичливісті, вміння працювати у команді, стимулювати толерантне, неупереджене і доброзичливе ставлення до однолітків.
Основні поняття для засвоєння: демократія, лідер, лідерство, громада, права, відповідальність, гідність, екологічна свідомість, толерантність, самопізнання, самооцінка, соціальний проєкт, спілкування, взаєморозуміння, історія успіху.
Форми роботи: рольові ігри, практичні вправи, хвилинки змагань, організаційно - навчальні практикуми. тренінгові заняття, лідерські змагання.
Кожен з лідерів має право на власну думку, на творчу ініціативу, на потребу до самовдосконалення.
Важливий компонент занять – проєктування. В процесі занять, лідери УС визначають проблему, досліджують ії, а дослідивши проблему, учасники отримують завдання розробити план дій, спрямований на її вирішення, та почати його реалізацію. На власному досвіді розвивають знання, ставлення та навички, необхідні соціально активному та свідомому громадянину.
Установи діяльності : свобода світогляду; безпечне дозвілля; права дітей; захист екології; законне право на повагу; гарант прав свободи слова; вільне вираження своїх переконань; вільний розвиток особистості.
Реалізація даного проекту здійснюється через учнівське самоврядування.
Очікувані результати:
• розвиток творчої і соціальної ініціативи молоді;
• засвоєння методів організаторської роботи, прийомів ефективного спілкування та взаємодії;
• уміння вести дискусію, публічно виступати, покращуючи навики і набуваючи упевненості;
• засвоювати вміння володіти собою, приймати і виконувати правові і моральні зобов'язання
• поява інтересу до соціально-значимої лідерської діяльності в рамках школи і в соціумі;
• об'єднання підлітків в процесі організації спільних соціально значимих справ;
• участь в роботі учнівського самоврядування і реалізації проектів.
• самореалізація учасників проекту.
Періодичність проведення занять: щомісяця
Склад групи: лідери учнівського самоврядування дитячої організації «Школа радості, успіхів дім» Нерубайського академічного ліцею №2 (20-25 осіб).
Зміст програми
№ |
Тема |
Мета |
Ресурси посібника з ОДГ/ОПЛ «Живемо в демократії» |
Компетенції |
1. |
Заняття-знайомство « Хто я? Як я переконую інших, як вони мене сприюмать?» |
Допомогти відкрити власні здібності та вміння, а також здібності та вміння інших; визначити лідерські якості; дати змогу самостійно оцінити свої здібності стати організатором і натхненником життя в колективі. |
Частина 1: Особистість та громада Розділ 1:Стереотипи та упередження https://www.living-democracy.com/uk/textbooks/volume-2/unit-1/ Вправа 1.4. Букет квітів Мета цієї вправи – підтримка згуртованості у групі та підвищення самооцінки учасників. https://www.living democracy.com/uk/textbooks/volume-6/chapter-1/exercise-4/ «Навчання демократіїї» Глава 4 Сприйняття інших Вправа 4.8. Гра «Бінго»: «Людина є частиною цілого світу». https://www.living-democracy.com/uk/textbooks/volume-6/chapter-4/exercise-8/ |
В контексті ОДГ/ОПЛ ці вправи несуть чітку настанову навчання через
|
2. |
Пленарна дискусія «Колектив починається з тебе» |
Розширювати знання дітей про шляхи формування міцного колективу. Навчати учнів поняттю командної роботи та розподілу обов’язків у ній. Сприяти ввічливому спілкуванню з однолітками та дорослими, виявляти турботу про них. Учити висловлювати свої думки, знаходити способи вирішення проблемних ситуацій. Розвивати вміння оцінювати свої вчинки, Виховувати почуття колективізму, товаришування, взаєморозуміння і взаємоповагу, почуття відповідальності за свої вчинки. |
Частина 1: Особистість та громада Розділ 3: Різноманітність та плюралізм – Як люди можуть жити разом у мирі? https://www.living-democracy.com/uk/textbooks/volume-3/part-1/unit-3/ Вправа 1.5. Китайські палички Тренують навички командних гравців. Вони розуміють, що означає залежати від інших та коли інші залежать від них (взаємозалежність). https://www.living-democracy.com/uk/textbooks/volume-6/chapter-1/exercise-5/
|
Сформованість основ громадянських та загальнолюдських цінностей. |
3. |
«Шлях до лідерства. Як вести за собою» |
Поглибити уявлення учнів про поняття «лідер», «лідерство»; Визначити завдання лідера шкільного самоуправління як організатора, стимулювати групову згуртованість, емоційну підтримку Сприяти формуванню демократичних якостей представників органів учнівського самоврядування, культури спілкування та побудови міжособистісних стосунків у колективі. Виховувати вміння міжособистісного спілкування, доброзичливості, відповідальності за доручену справу, здатності до самоаналізу, самооцінки. |
Зростаємо у демократії Розділ 6: Сила та влада – Я – бос! Це так? Роздаткові матеріали до розділу 6, Урок 1: Супергерой? https://www.living-democracy.com/uk/textbooks/volume-2/students-manual-10/student-handout-1/student-handout-19/ Вправа допомагає формувати почуття відповідальності за певну частину шкільного життя, добробут і благополуччя інших людей та спільноти в цілому. Вона дає можливість поговорити з учнями/ученицями про важливість учнівського самоврядування та їхньої участі в ньому. Також учитель/-ка може обговорити з учнями/ученицями те, що голову класу / школи варто обирати через певні риси та характеристики кандидата чи кандидатки, а не з огляду на особисті симпатії / антипатії. |
Найважливіша компетентність того, хто повинен вести за собою інших, — стати частиною руху, влитися в рух і рухати рухом. Усвідомлення, що я є частинкою невпинного руху, — перший крок до опанування хаосу. Це вміння — один із найважливіших кроків для набуття лідерської компетентності. Сформованість основ особистісної, соціальної компетентності |
4. |
Практикум «Як просувати свої інтереси та ідеї» |
Визначити завдання лідера шкільного самоуправління як організатора, стимулювати групову згуртованість, емоційну підтримку; сприяти визначенню учасниками власних життєвих цінностей, орієнтирів, успіхів; надати учасникам можливість відчути вагомість своїх переконань і життєвих цінностей. |
«Навчання демократії» Вправа 3.4. Перегони на повітряних кулях https://www.living-democracy.com/uk/textbooks/volume-6/chapter-3/exercise-4/ |
Сформованість основ громадянських та соціальних компетентностей пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, усвідомленням рівних прав і можливостей, що передбачають співпрацю з іншими особами для досягнення спільної мети, активність в житті класу і школи, повагу до прав інших осіб, уміння діяти в конфліктних ситуаціях, пов’язаних з різними проявами дискримінації, цінувати культурне розмаїття різних народів та ідентифікацію себе як громадянина України, дбайливе ставлення до власного здоров’я і збереження здоров’я інших людей. |
5. |
Практичні вправи «Лідер – приймає рішення Лідер – бере відповідальність. |
Ознайомити учасників з технологією прийняття відповідальних рішень, сформувати у них відповідальне ставлення до власних вчинків. Допомогти учасникам на основі аналізу проблеми формулювати цілі; продемонструвати як сприйняття проблеми визначає спроби її вирішити; допомогти усвідомити, що стилі за допомогою яких учасники вирішують свої проблеми у кожного індивідуальні. Підвести до розуміння, що навіть у однаковій ситуації кожен діє по-різному тому, що кожна людина – унікальна. |
Урок 1: Відповідальність https://www.living-democracy.com/uk/textbooks/volume-2/unit-7/lesson-1/ «Навчання демократії» Вправа 7.4. Плановий проект https://www.living-democracy.com/uk/textbooks/volume-6/chapter-7/exercise-4/
|
Вироблення рефлективного і вдумливого підходу до власних дій та їхніх можливих наслідків. Готовність бути відповідальним за характер або наслідки прийнятих рішень та дій. Готовність критично себе оцінити. Готовність діяти сміливо в разі потреби |
6. |
Творимо зміни |
Сприяти отриманню ціннісних життєвих навичок. Формувати готовність до вияву відповідальної громадянської позиції. розкриває переваги учнівської участі у громадському житті, розповідає про реальний досвід взаємовигідної співпраці, успішного втілення громадських ініціатив та впливу на формування місцевої політики. |
Урок 4: Учнівський парламент https://www.living-democracy.com/uk/textbooks/volume-3/part-4/unit-9/lesson-4/
|
Сформованість основ громадянських та загальнолюдських цінностей, компетентностей, необхідних для успіху та самореалізації у самостійному житті. Це громадянська відповідальність, лідерські якості та вміння ефективно співпрацювати й об'єднуватися задля досягнення мети. |
7. |
Соціальний проєкт «Мій клас, моя школа - моя громада» |
Формування екологічної культури.Навчити школярів правильному поводженню з відходами;Направити виручені кошти на розвиток школи. Вплив учнівської молоді на вирішення проблем місцевої громади. волонтерство в громаді. участь у волонтерській справі |
Урок 2: Школа – це життя: живемо екологічно? https://www.living-democracy.com/uk/textbooks/volume-2/unit-7/lesson-2/ |
Екологічна компетентність – це система знань і вмінь, які дозволяють особистості розуміти екологічні проблеми і знаходити шляхи їх вирішення, вміння пропагувати і втілювати в життя екологічні знання та самому дотримуватись екологічних норм поведінки чутливе сприйняття екологічних проблем в Україні та світі, а також, що це спосіб забезпечити нашу планету від подальшого руйнування. |
8 |
Історія успіху |
Визначення власних можливостей та здібностей для досягнення життєвого успіху. Консолідувати молоду спільноту через втілення написання своєї історії успіху.розвиток ранньої соціальної активності й усвідомленої суспільної позиції молоді; виховання почуття самосвідомості, власної значимості, творчої ініціативи; створення умов для розвитку перспективи професійного росту та соціальної адаптації; впровадження нових сучасних інноваційних форм спільної діяльності учнів. |
Зростаємо в демократії Урок 4: Як ми це робили – які наші плани? https://www.living-democracy.com/uk/textbooks/volume-2/unit-7/lesson-4/ |
Компетентність особистісного самовдосконалення спрямована на засвоєння способів фізичного, духовного й інтелектуального саморозвитку, емоційної саморегуляції та самопідтримки.
|
9. |
Підсумкове заняття «Ми команда » |
Закріплення досвіду, отриманого на заняттях; формування позитивної самооцінки, почуття власної гідності, усвідомленню свого творчого потенціалу; надати можливість учасникам з’ясувати, яких якостей у них не вистачає, щоб бути хорошим організатором в роботі з однолітками; підвести підсумки проведеної роботи Створення кодексу законів Школи демократії. |
Роздатковий матеріал для учнів 9.3 Поради для написання хороших новин https://www.living-democracy.com/uk/textbooks/volume-4/students-manual-6/student-handout-42/
|
Уміння вчитися впродовж життя. Здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових умінь і навичок, організації навчального процесу (власного та колективного), зокрема через ефективне керування ресурсами й інформаційними потоками, уміння визначати навчальні цілі та способи їх досягнення, професійну траєкторію, оцінювати власні результати навчання. |
Розроблено за ресурсами міжнародної освітньої онлайн-платформи «Живемо в демократії» https://www.living-democracy.com.ua/ . Плани уроків з питань Освіти для демократичного громадянства та Освіти прав людини (скорочено – ОДГ/ОПЛ) для загальноосвітніх навчальних закладів розроблених експертами Ради Європи
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ТА КОРИСНИХ ПОСИЛАНЬ:
НОРМАТИВНО-ПРАВОВІ АКТИ:
Загальна декларація прав людини - Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_015#Text
Конвенція ООН про права дитини - Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021#Text
Конституція України - Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр#Text
Закон України «Про молодіжні та дитячі громадські організації» - Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/281-14#Text
Закон України «Про освіту» - Режим доступу:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Закон України «Про повну загальну середню освіту» - Режим доступу:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
Закон України «Про основні засади молодіжної політики» - Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1414-20#n356
Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти
«Нова українська школа» на період до 2029 року - Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
Концепція розвитку громадянської освіти в Україні - Режим доступу:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/710-2018-р#Text
Наказ МОН України № 274від 28.03.2022 «Про деякі питання організації здобуття загальної середньої освіти та освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні». – Режим доступу: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/86134/
Основні орієнтири виховання учнів 1 – 11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України. - Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1243736-11#Text
Переглянута Європейська хартія про участь молоді у місцевому та регіональному житті -
Режим доступу: https://rm.coe.int/168071b58f
Постанова Кабінету Міністрів України від 17 березня 2022 р. № 302 «Про утворення Координаційного штабу з питань захисту прав дитини в умовах воєнного стану». – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/302-
2022-%D0%BF#Text
Хартія Ради Європи з освіти для демократичного громадянства й освіти з прав людини -
Режим доступу: https://www.living-democracy.com/uk/edchre-charter/
ІНФОРМАЦІЙНІ ТА НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ:
Лист МОН України від 10.08.2022 № 1/9105 – 22 «Щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2022/2023 навчальному році» (Електронний ресурс). Режим доступу:
https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-organizaciyi-vihovnogo-procesu-v-zakladahosviti-u-20222023-n-r
Методичний посібник для роботи з дітьми та молоддю. Ми можемо більше! Вчимося
грамотно обирати владу / М.Іванцов, І.Іванюк, Л.Паращенко, Ц.Тавшавадзе, Т.Раше.
(Електронний ресурс). – Режим доступу: https://austausch.org/files/DRA/Publikationen/Mehr%20bewegen/MB_Methodenbuch_UA.pdf
Методичні рекомендації щодо запровадження наскрізної змістової лінії «Громадянська
відповідальність» у позакласній виховній роботі закладів загальної середньої освіти/
М.Гриньова. (Електронний ресурс). – Режим доступу:
https://drive.google.com/file/d/1JIJKGMLKqvkBRGRJZz20qRH1E3ttkoxG/view
Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу в школах у 2022/2023 навчальному році (опубліковано 21.08.2022року) режим доступу:
https://mon.gov.ua/ua/news/metodichni-rekomendaciyi-shodo-organizaciyiosvitnogo-procesu-v-shkolah-u-20222023-navchalnomu-roci Особливості здійснення виховного процесу в закладах освіти у 2022/2023 навчальному році (інформаційно - методичні матеріали)(Електронний ресурс). Режим доступу: https://ooiuv.odessaedu.net/uk/site/metodichni-rekomendatsiyi.html
Особливості здійснення виховного процесу в закладах освіти у 2022/2023 навчальному році( інформаційно - методичні матеріали) Шеремет С.І. завідувач НМЛ виховання, соціальної і здоров’язбережувальної освіти кафедри методики викладання і змісту освіти КЗВО ОАНО Одеської обласної ради.
(Електронний ресурс). – Режим доступу:
Партисипативний підхід та практики на рівні громади. Посібник для громадських активістів
та всіх зацікавлених / О.Левченко, Н.Величко, Л. Ковшун. (Електронний ресурс). – Режим доступу:
https://www.hubs.org.ua/wp-content/uploads/2018/10/partysypatyvnyj-pidkhid.pdf
Партисипація дітей і молоді: Міжнародний досвід mа практичні рішення. Методичний
посібник для роботи з дітьми і молоддю / М. Гриньова, В. Штанге, Ц. Тавшавадзе, А. Попова.
(Електронний ресурс). – Режим доступу: https://drive.google.com/file/d/1uKta3k5qzLERL3X68OkgAKGn3cxGbjY7/view
Рамки компетентностей для культури демократії. Том1: контекст, концепції та модель
(Електронний ресурс). – Режим доступу: https://rm.coe.int/rf-cdc-vol-1-/1680966746
Рамки компетентностей для культури демократії. Том 2: дескриптори компетентностей для
культури демократії (Електронний ресурс). (Електронний ресурс).– Режим доступу:
https://rm.coe.int/rf-cdc-vol-2-/168097ec96
Смолій Е.С. Організація і розвиток учнівської самоврядності в загальноосвітній установі. – М., 2003.
Участь молоді в управлінні громадою. Збірка інформаційно-методичних матеріалів . (Електронний ресурс). – Режим доступу:
Хартія Ради Європи з освіти для демократичного громадянства та освіти з прав людини:
Хартія для кожної людини. (Електронний ресурс). – Режим доступу:
https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=0900001680699628
Школа лідерів: тренінг для лідерів шкільного самоврядування/ Автор – укладач Зюман Л.В. – Кременчук, 2007. – 92с.
КОРИСНІ ЛІНКИ:
Веб-сайт «Децентралізація для розвитку демократичної освіти - DECIDE». (Електронний ресурс). – Режим доступу: https://decentralization.gov.ua
Веб-сайт «Розвиток громадянських компетентностей в Україні – DOCCU». (Електронний ресурс). – Режим доступу: https://doccu.in.ua
Веб-сайт «UNICEF for Every Child. Ukraine». (Електронний ресурс) . – Режим доступу: https://www.unicef.org/ukraine/
Збірки інтерактивних вправ для розвитку громадянських компетентностей на різних предметах у рамках програми «Демократична школа»
Методичний посібник «Мій Парламент: розумію і впливаю» . (Електронний ресурс). – Режим доступу: https://edudevelop.org.ua/publications/42-mij-parlament-rozumiyu-i-vplivayu.html
Міжнародна освітня онлайн-платформа «Живемо в демократії». (Електронний ресурс). – Режим доступу: https://www.living-democracy.com/uk/
«Навчаємось жити в громаді» Програма курсу за вибором для учнів 8(9) класів закладів загальної середньої освіти.
(Електронний ресурс). – Режим доступу: https://decide.in.ua/wp-content/uploads/2022/08/29_07_22-kurs-navchayemos-zhyty-v-gromadi_imzo.pdf
Онлайн інструменти для підтримки розвитку культури демократії в школах і розвитку громадянських компетентностей, розроблені й запропоновані програмою «Демократична школа». (Електронний ресурс). –
Режим доступу: https://www.schools-for-democracy.org/onlain-resursy
Тулбокс для вчителів . (Електронний ресурс). – Режим доступу: https://www.schools-for-democracy.org/onlain-resursy/toolbox
https://www.coi.org.ua/toolbox/shkola-terytoriia-prav-liudyny-ta-demokratii
·