Програма розроблена для учнів 10 класу філологічного, суспільно-гуманітарного та економіко-географічного профілів загальноосвітніх та спеціалізованих навчальних закладів, у яких вивчається болгарська мова.
Метою реалізації програми спецкурсу «Болгарія – країна нескорених слов'ян» є сприяння формуванню особистості, її духовно-ціннісних орієнтацій, розуміння взаємодії суспільства і природи в їх єдності і взаємозв'язку, виховання громадян України, здатних до діалогу з представниками інших національних традицій.
Для вчителів болгарської мови, географії, економіки, всесвітньої історії, української та світової літератур.
Болгарія – країна нескорених слов’ян
Програма спеціального курсу
для учнів 10-го класу філологічного,
суспільно-гуманітарного та економіко-географічного профілів
Біла Церква
2018
Головне управління освіти і науки
Київської обласної державної адміністрації
Білоцерківської міської ради
Білоцерківська спеціалізована школа І – ІІІ ступенів № 1
з поглибленим вивченням слов’янських мов
Болгарія – країна нескорених слов’ян
Програма спеціального курсу
для учнів 10-го класу філологічного, суспільно-гуманітарного та економіко-географічного профілів
(35 годин)
Автор:
Іванченко Надія Петрівна,
вчитель-методист,вчитель географії та економіки
БСШ І-ІІІ ступенів №1
з поглибленим вивченням слов’янських мов
м. Білої Церкви Київської області
Біла Церква
2018
Пояснювальна записка
Зміст освіти для формування поняття європейського виміру являє собою певну систему інтегрованого знання, у процесі оволодіння яким створюються умови для формування та розвитку в особистості ціннісних орієнтацій та умінь необхідних для життєдіяльності в сучасному європейському співтоваристві.
Будь-який зміст освіти має бути культуротворчим. Культуротворча функція змісту європейського виміру передбачає оновлення змісту шкільної освіти на засадах його гуманізації, цілеспрямованого використання надбання національної, європейської та світової культури. Саме тому суттєве значення в системі освіти України надається вивченню іноземних мов. Через мови відбувається прилучення до культури народів світу, розуміння єдності і взаємозумовленості історичних доль. Іноземна мова є засобом входження нації до світового товариства. Вивчення будь-якої іноземної мови неможливе без урахування культурного аспекту, тому вивчення країнознавчого курсу «Болгарія – країна нескорених слов’ян» розкриває широкі можливості для полікультурного діалогу. У програмі посилено країнознавчу спрямованість курсу соціально-економічної географії світу для 10 класу, тобто вивчення території та об’єктів Болгарії здійснюється з урахуванням сучасних проєвропейських пріоритетів України, що значно розширює загальнокультурну компетентність учнів.
Особливий акцент у змісті програми зроблено на аналіз українсько-болгарських економічних і культурних зв’язків. Завдання курсу вимагає від учня не тільки вміння співставляти певні факти, а й давати їм власну оцінку, презентувати свої проектні та творчі роботи, що відповідає сучасним вимогам до організації навчального процесу.
Актуальність пропонованого курсу полягає у залученні новітньої літератури, відкиданні ідеологічних та політичних штампів, прагнення висвітлити найважливіші історичні події, економічні, політичні та культурні досягнення Болгарії як невід’ємної частини європейського слов’янства.
Метою реалізації програми спецкурсу «Болгарія – нескорених слов’ян» є сприяння формуванню особистості, її духовно-ціннісних орієнтацій, розумінню взаємодії суспільства і природи в їх єдності і взаємозв’язку, виховання громадян України, здатних до діалогу з представниками інших національних традицій.
Для реалізації зазначеної мети програма спецкурсу покликана вирішувати такі завдання:
Структура і зміст програми спеціального курсу «Болгарія – країна нескорених слов’ян» базуються на принципах неперервності й наступності шкільної географічної освіти, її інтеграції на основі внутрішньопредметних зв’язків, диференціації навчального матеріалу в залежності від вікових можливостей учнів, практичної спрямованості та відповідають славістичній спеціалізації освітнього закладу.
Програма адресована учням класів філологічного профілю у школах, де вивчається болгарська мова, також може використовуватися у класах суспільно-гуманітарного та економіко-географічного профілів. Пропонований спеціальний курс є логічним продовженням авторських факультативних курсів «Вступ до слов’янознавства» для 5-6 класів та «Історія слов’янських держав» для 7-9 класів.
Зміст програми складено за блочним принципом та містить такі розділи:
І. Вступ.
ІІ. Історичний розвиток болгарської державності.
ІІІ. Населення, мова та релігія Болгарії.
ІV. Характеристика господарства країни.
V. Звичаї та побут болгарського народу.
VI. Культура Болгарії: минуле і сьогодення.
У ході вивчення програмового матеріалу учні повинні працювати колективно та в групах на заняттях (уроках) лекціях, семінарах диспутах, займатися створенням індивідуальних проектів та творчих робіт, презентувати і захищати їх, тому особлива роль в оволодінні даним курсом відведена самостійній роботі, яка стимулює самостійну пізнавальну діяльність старшокласників, спонукає їх до використання матеріалів засобів масової інформації та науково-популярної літератури, що допоможе десятикласникам розуміти й аналізувати сучасні події в світі, розвивати проектну діяльність. Такий підхід сприятиме актуалізації навчально-пізнавальної, комунікативної, інформаційної, ціннісно-смислової та інших компетенцій і значно поглиблюватиме загальнокультурні надбання старшокласників. Вивчення курсу завершується заліком у формі «круглого столу», на який учень повинен представити проектну або творчу роботу «Моє відкриття Болгарії» та презентувати її.
Програма спеціального курсу «Болгарія – країна нескорених слов’ян», загальним об’ємом 35 годин, вивчається протягом 1 року у 10 класі філологічного (з вивченням болгарської мови), суспільно-гуманітарного або економіко-географічного профілів.
Курс входить до числа дисциплін, включених до варіативної складової навчального плану.
В и с о к и й р і в е н ь:
Д о с т а т н і й р і в е н ь:
С е р е д н і й р і в е н ь:
Н и з ь к и й р і в е н ь:
Навчально-тематичний план спеціального курсу для 10 клас
«Болгарія – країна нескорених слов’ян»
Назва розділів, тем |
Кількість годин |
Форми контролю |
|||
Усього |
З них: |
||||
Урок |
Диспут |
Семінар, круглий стіл, конференція тощо |
|||
Розділ І. Вступ |
22 |
11 |
11 |
|
Виступ (тези), участь у дискусії |
Розділ ІІ. Історичний розвиток сучасної Болгарії |
88 |
24 |
22 |
2 |
Тест |
Розділ ІІІ. Населення, мова та релігія Болгарії |
45 |
22 |
11 |
2 |
Учнівські портфоліо (мультимедійні презентації), учнівські публікації (буклети), віртуальні екскурсії |
Розділ ІV. Характеристика господарства країни |
88 |
33 |
32 |
3 |
|
Розділ V. Звичаї та побут болгарського народу |
66 |
11 |
11 |
4 |
|
Розділ VІ. Культура Болгарії: минуле та сьогодення |
65 |
11 |
22 |
2 |
|
Підсумки вивченого за 10 клас |
11 |
|
|
1 |
Тест/Виступ (участь у круглому столі) |
Усього годин |
335 |
|
|
|
|
Зміст навчального матеріалу та державні вимоги
до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
На навчальний рік – 35 год.
На тиждень – 1 год.
№ п/п |
К-ть годин |
Зміст теми |
Навчальні досягнення |
РОЗДІЛ І ВСТУП (2 ГОД) |
|||
1. |
1 |
Країнознавство як географічна дисципліна. Джерела країнознавчих знань. |
Учень: - знає об’єкти вивчення країнознавства; - визначає сутність країнознавства як дисципліни; - уміє користуватися різними джерелами країнознавчих знань. |
2. |
1 |
Болгарія: перше знайомство. Етнічна територія Болгарії. Географічне положення (глобальний, регіональний, сусідський аспекти, наявність виходу до моря). Державна символіка країни та її державний устрій. |
Учень: - називає столицю, офіційну мову, етнічні групи населення, панівну релігію, державний устрій, адміністративно-територіальний поділ; - знає етнічну територію Болгарії; - уміє визначати географічне положення країни; - визначає територію Болгарії як країни Південно-Східної Європи |
РОЗДІЛ ІІ ІСТОРИЧНИЙ РОЗВИТОК СУЧАСНОЇ БОЛГАРІЇ (8год) |
|||
3. |
1 |
Болгари як представники південного слов’янства. Перше Болгарське царство (VІІІ ст.). Роль Бориса І (852-889) у житті країни. Проповідники-брати Кирило та Мефодій. Болгарія – колиска слов’янської писемності. |
Учень: - називає переваги географічного положення Болгарії у Південно-Східній Європі як один із чинників створення Першого Болгарського царства у VІІІ столітті; - користується знаннями з курсу всесвітньої історії, факультативного курсу «Історія слов’янських держав» про історичний розвиток країни; - знає та відтворює відомості про братів Кирила й Мефодія, створення слов’янського алфавіту, що згодом дістав назву «кирилиці»; - визначає особливості творення болгарської державності; - розуміє та аналізує роль християнства у консолідації молодої держави; - визначає роль Болгарії як одного із культурних центрів слов’янського світу. |
4. |
1 |
Утворення Другого Болгарського царства (1187-1396). Болгарські дворяни (боліари) брати Петро І і Асень І – засновники Другого Болгарського царства.
|
Учень: - коментує роль і значення утворення Другого Болгарського царства; - визначає причини заснування Другого Болгарського царства; -аналізує роль Другого Болгарського царства в житті болгар. |
5. |
1 |
Турецьке ярмо – найпохмуріший період у болгарській історії. Цар Іван Шишман і кінець іс-торії Другого Болгарського царства. |
Учень: - називає причини захоплення турками Болгарії; - аналізує події ХІV століття в житті болгар; - висловлює власне ставлення до подій того часу. |
6. |
1 |
Болгарія в період антифеодального селянського руху Х-ХІІІ століття. Богоміли та їх ідеологія. Друга половина ХVІІІ ст. – період національного відрод- ження Болгарії.
|
Учень: - називає дату початку та причини антифеодального селянського руху; - розуміє та осмислює, в якій мірі Болгарія постраждала від кривавих діянь османів; - висловлює власне ставлення до подій того часу; - готує проектні роботи – віртуальні екскурсії до Тирново; - оцінює ідеологію соціально-релігійного руху в Європі; - висловлює власне ставлення до захоплення території та релігійного утиску болгар. |
7. |
1 |
Болгарія – автономне князівство. 1885рік – возз’єднання Північної і Південної Болгарії. Санстефанський мирний договір (3 березня 1878 р.) |
Учень: - називає причини утворення автономного князівства; - визначає роль Санстефанського мирного договору; - показує на карті світу розташування Болгарії. - пояснює причини возз’єднання Північної і Південної Болгарії. |
8. |
1
|
Третє, останнє, Болгарське царство. Друга світова війна і роль Болгарії в ній. Проголошення Болгарії Народною республікою. |
Учень: - пояснює, чому із закінченням війни завершилась історія останнього Болгарського царства; - аналізує події Другої світової війни та роль Болгарії в ній; - оцінює значущість подій у після воєнний час; - показує на карті світу Болгарію. |
9. |
1 |
Тодор Живков і його керівництво країною (з1954 по 1989 рр.) Болгарія – одна з найбільш процвітаючих країн Східної Європи
|
Учень: - називає керівника Комуністичної партії Болгарії; - аналізує діяльність політичного лідера. - показує на карті Болгарію і країни-сусіди. |
10. |
1 |
1989 рік – перебудова в СРСР. Хвиля перебудови в Болгарії. Кінець 35-літньому правлінню Тодора Живкова.
|
Учень: - називає роки перебудови; - визначає особливості того історичного періоду; - визначає особливості правління Тодора Живкова; - показує на карті Болгарію, країни, що входили до СРСР; - готує проектну роботу – презентацію країни. |
РОЗДІЛ IІІ НАСЕЛЕННЯ, МОВА ТА РЕЛІГІЯ БОЛГАРІЇ (5 год) |
|||
11. |
1 |
Населення й мова Болгарії. Мовний і етнічний склад населення держави. Міграційні процеси та міграційна політика. |
Учень: - знає та називає особливості народонаселення і демографічні процеси; - характеризує особливості міграційних процесів і міграційної політики держави; - робить висновок про мовний та етнічний склад населення; - знає та називає особливості народонаселення і демографічні процеси; - порівнює еміграційні процеси в Болгарії та в Україні. |
12. |
1 |
Найбільші міста Болгарії: Софія, Бургас, Пловдів, Стара-Загора, Варна, Слівен, Русе. Демографічні процеси і демографічна політика. Екологічні проблеми великих міст. |
Учень: - знає поняття: екологічна ситуація, екологічна проблема та за якими критеріями вони оцінюються; - показує на карті найбільші міста Болгарії; - аналізує екологічні проблеми великих міст; - порівнює демографічні процеси в Болгарії та в Україні. |
13. |
1 |
Південна і Північна Болгарія – економічні райони країни. |
Учень: - називає причини внутрішнього поділу території Болгарії; - знає та виділяє економічні райони країни; - аналізує економічний потенціал районів Болгарії; - показує на карті розташування економічних районів країни. |
14. |
1 |
Релігія як явище культури. Релігія Болгарії.
|
Учень: - знає та називає світові релігії та релігійні процеси; - пояснює, чому історично склалось, що християнство, мусульманство і буддизм є світовими релігіями; - аналізує сучасні релігійні процеси в країні. |
15. |
1 |
Підсумкове заняття. |
Учень: - показує на карті основні об’єкти, що були вивчені за певний період; - аналізує вивчений матеріал по країні Болгарії та сучасні процеси, що мають місце в регіоні; - робить висновки щодо вивченого матеріалу; - презентує власний проект «Болгарія – якою я її побачив». |
РОЗДІЛ ІV ХАРАКТЕРИСТИКА ГОСПОДАРСТВА КРАЇНИ (8 ГОД) |
|||
16. |
1 |
Господарство Болгарії. Характеристика промисловості. |
Учень: - знає про територіальну організацію господарства Болгарії. - визначає характерні риси господарства; - характеризує промисловість держави і її специфіку; - порівнює розвиток промисловості Болгарії з розвитком промисловості інших європейських держав, зокрема України. |
17. |
1 |
Сільське господарство Болгарії. |
Учень: - називає спеціалізацію сільського господарства; - знає і називає найважливіші сільськогосподарські культури; - характеризує галузі спеціалізації сільського господарства; - визначає частку тваринництва у сільському господарстві та проблеми її розвитку. |
18. |
1 |
Транспортна система Болгарії. |
Учень: - знає склад транспортної системи Болгарії та напрями транспортних магістралей; - називає мережу автошляхів та залізничних колій, що історично склалася на території Болгарії; - аналізує річкові та морські перевезення; - робить висновок щодо тенденцій розвитку транспорту країни та його особливості. |
19. |
1 |
Освіта у Болгарії. Сфера послуг у країні. |
Учень: - називає, що входить до сфери послуг Болгарії; - характеризує особливості розвитку сфери послуг; - визначає відмінності освіти в Україні та Болгарії; - створює власний проект «Україна і Болгарія: дві країни – дві освітні системи». |
20. |
1 |
Специфіка болгарського туризму. |
Учень: - називає об’єкти туризму; - показує на карті найбільші туристичні центри держави; - характеризує особливості туризму в країні; - оцінює специфіку туризму Болгарії. |
21. |
1 |
Зовнішньоекономічні зв’язки Болгарії. |
Учень: - називає зовнішньоекономічні зв’язки країни, головні статті експорту та імпорту; - характеризує імпорт, експорт держави, сучасні показники зовнішньої торгівлі з постсоціалістичними країнами; - оцінює значущість та перспективи економічних зв’язків між Болгарією та Україною. |
222. |
1 |
Болгарія: курс на самоствердження. Приєднання до Європейського Союзу. Болгарія і НАТО. |
Учень: - визначає роль країни в Євросоюзі та НАТО; - оцінює ситуацію в державі на сучасному етапі; - аналізує вступ країни Болгарії до НАТО і результат цієї дії для розвитку країни та її міжнародного іміджу. |
23. |
1 |
Болгарсько-українські економічні зв’язки на сучасному етапі. |
Учень: - називає та аналізує болгарсько-українські економічні зв’язки в сучасних умовах; - пояснює причини надання особливого пріоритету відносинам Болгарії з Україною; - аналізує сучасні політичні та економічні процеси в країні; - досліджує стан українсько-болгарських зв’язків на місцевому матеріалі. |
РОЗДІЛ V ЗВИЧАЇ ТА ПОБУТ БОЛГАРСЬКОГО НАРОДУ (6 ГОД) |
|||
24. |
1 |
Державні та національні свята Болгарії. |
Учень: -називає основні та національні свята Болгарії (День Незалежності, Різдво Христове, Пасха, Свято виноградарів, фестиваль троянд, День Васіла Лєвского, тощо); - визначає особливості їхнього відзначення; - співставляє відзначення свят у Болгарії та в Україні. |
225. |
1 |
Звичаї та обряди болгар. |
Учень: - називає звичаї та обряди болгар як одну з найдавніших форм духовної культури народу; - визначає, що таке звичаї та обряди; який характер вони носять, національний чи етнічний; - порівнює звичаї та обряди болгар і українців. |
26. |
1 |
Традиційні народні промисли та ремесла болгар. |
Учень: - визначає традиційні народні промисли та ремесла болгар; - аналізує народні промисли та ремесла народу; - порівнює народні промисли і ремесла болгар та українців; - оцінює їх поєднання з магічно-обрядовою і господарською діяльністю людини, ознаки духовні та матеріальні. |
27. |
|
Народна архітектура болгар. |
Учень: - визначає оригінальність народної архітектури Болгарії за формами, типами; - аналізує становлення народної архітектури болгар; - висловлює власне ставлення до пам’яток народної архітектури ХVІ – ХІХ ст. як творів світового значення. |
28. |
1 |
Болгарське національне вбрання. |
Учень: - називає загальні відомості про одяг та оформлення болгарського одягу; - називає функції одягу: практична, захисна, оберегова, обрядова, соціальна, естетична, національна; - визначає важливість одягу як частини духовної та матеріальної культури народу; - знаходить спільне та відмінне в одязі та його оздобленні у болгар та українців; - створює власний проект «Українці та болгари: спільне та відмінне у національному одязі». |
29. |
1 |
Народна (національна) їжа болгар. |
Учень: - називає смачні болгарські страви, які їдять в звичайні дні та страви, які вживають на свято Різдва Христового, в перший день великого посту, на Пасху, Масляну і навіть в новорічну ніч; - визначає особливості національної їжі болгар; - аналізує технологію приготування страв; - співставляє та характеризує особливості української та болгарської кухні; - готують будь-яку болгарську національну страву. |
РОЗДІЛ V КУЛЬТУРА БОЛГАРІЇ: МИНУЛЕ ТА СЬОГОДЕННЯ (6 ГОД) |
|||
30. |
1 |
Культура Болгарії: загальний огляд. Найвідоміші архітектурні пам’ятки та національні музеї. |
Учень: - знає майстрів мистецтва і культури, їх внесок у розвиток європейської культури; - називає особливості культури країни Болгарії; - називає відомі архітектурні пам’ятки та національні музеї держави. |
31. |
1 |
Болгарія – батьківщина відомих діячів науки і культури. Видатні болгари: Любен Каравелов, Іоанн Болгарський, Дора Габі, Михайло Андрейчин, П.Владігеров, Ванга.
|
Учень: - називає відомих діячів науки і культури – гордість болгарського народу; - характеризує кожного з болгарських геніїв за результатами його діяльністю; - визначає особливості внеску болгар до міжнародної культури - аналізує їх внесок в розвиток науки і культури країни;
|
32. |
1 |
Внесок болгар у розвиток науки та музики. |
Учень: - знає відомих композиторів і музикантів та науковців; -називає імена болгарських діячів мистецтв – Петко Стайнов, Анна Марія Равнопольська-Дин, Десі Слава, науковців – М. Паращук, Г.Наджаков (фізик) тощо; - характеризує значення діяльності кожного представника болгарської музики й науки. |
33. |
1 |
Найвідоміші болгарські літератори. |
Учень: - знає імена болгарських письменників – Івана Вазова, Болев Гьончо Георгієва, Кристо Бєлєва, П. Вежінов тощо; - називає основні твори та внесок в розвиток болгарської та європейської літератури; - готує та захищає проект про життя та творчість одного з болгарських письменників. |
34. |
1 |
Розвиток болгарської культури на сучасному етапі. |
Учень: - називає відомих болгарських акторів: Коканова Невена, Цонев Коста, Григор Вачков, Стефан Савов – та фільми у яких вони зіграли головні ролі; - називає видатних болгарських кінорежисерів Л. Стайкова, БичвароваСтояна, Владіміра Краєва, Васіла Баркова, Cтефана Командарєва, найвідоміші їхні фільми та спектаклі; - аналізує їхній внесок у розвиток болгарського та світового кіно; - оцінює основні тенденції розвиткусучасного болгарського кіно та театру як найпопулярніших видів мистецтва у порівнянні з європейським та світовим. |
35. |
1 |
Підсумкове заняття. Круглий стіл: «Болгарія – ось яка вона є!». |
Учень: -знає особливості географічного положення Болгарії та країни, з якими вона межує; - називає основні історичні етапи розвитку болгарської державності; - називає та показує на карті найбільші міста та річки Болгарії, сусідні держави; - аналізує особливості розвитку болгарської економіки та культури; - співставляє особливості двох культур – болгарської та української; - готує та презентує творчу роботу«Моє відкриття Болгарії»; - оцінює можливості запозичення Україною болгарського досвіду входження до Євросоюзу й НАТО. |
Орієнтовне календарно-тематичне
планування занять
№ п/п |
К-сть год |
Зміст занять |
Дата |
|
1 |
Вступ. Країнознавство як географічна дисципліна. Джерела країнознавчих знань. |
|
|
1 |
Болгарія: перше знайомство. Етнічна територія Болгарії. Географічне положення (глобальний, регіональний, сусідський аспекти, наявність виходу до моря). Державна символіка країни та її державний устрій. |
|
|
1 |
Болгари як представники південного слов’янства. Перше Болгарське царство (VІІІ ст.). Роль Бориса І (852-889) у житті країни. Проповідники-брати Кирило та Мефодій. Болгарія – колиска слов’янської писемності. |
|
|
1 |
Утворення Другого Болгарського царства(1187-1396). Болгарські дворяни (боліари) брати Петро І і Арсен І – засновники Другого Болгарського царства. Цар Іван Шишман і кінець історії Другого Болгарського царства. |
|
|
1 |
Турецьке ярмо – найпохмуріший період у болгарській історії. Цар Іван Шишман. Кінець історії Другого Болгарського царства. |
|
|
1 |
Болгарія в період антифеодального селянського руху. Х-ХІІІ століття. Богоміли та їх ідеологія. Друга половина ХVІІІ ст. – період національного відродження Болгарії. |
|
|
1 |
Болгарія – автономне князівство. 1885р. возз’єднання Північної і Південної Болгарії. Санстефанський мирний договір (3 березня 1878р.) |
|
|
1 |
Третє, й останнє, Болгарське царство. Друга світова війна і роль Болгарії в ній. Проголошення Болгарії Народною республікою. |
|
|
1 |
Тодор Живкович і його керівництво країною (1954-1989рр.). Болгарія – одна з найбільш процвітаючих країн Східної Європи. |
|
|
1 |
1989 рік – перебудова в СРСР. Хвиля перебудови в Болгарії. Кінець 35-літньому правлінню Тодора Живковича. |
|
|
1 |
Населення й мова Болгарії. Мовний і етнічний склад населення держави. Міграційні процеси та міграційна політика. |
|
|
1 |
Найбільші міста Болгарії: Софія, Бургас, Пловдів, Стара-Загора, Варна, Слівен, Русе. Демографічні процеси і демографічна політика. Екологічні проблеми великих міст. |
|
|
1 |
Південна і Північна Болгарія – економічні райони країни. |
|
|
1 |
Релігія як явище культури. Релігія Болгарії. |
|
|
1 |
Підсумкове заняття. |
|
|
1 |
Господарство Болгарії. Характеристика промисловості. |
|
|
1 |
Сільське господарство Болгарії. |
|
|
1 |
Транспортна система Болгарії. |
|
|
1 |
Специфіка болгарського туризму. |
|
|
1 |
Освіта у Болгарії. Сфера послуг у країні. |
|
|
1 |
Зовнішньоекономічні зв’язки Болгарії. |
|
|
1 |
Болгарія: курс на самоствердження. Приєднання до Європейського Союзу. Болгарія і НАТО. |
|
|
1 |
Болгарсько-українські економічні зв’язки в сучасних умовах. |
|
|
1 |
Державні та національні свята Болгарії. |
|
|
1 |
Звичаї та обряди болгар. |
|
|
1 |
Традиційні народні промисли та ремесла болгар. |
|
|
1 |
Народна архітектура болгар. |
|
|
1 |
Болгарське національне вбрання. |
|
|
1 |
Народна (національна) їжа болгар. |
|
|
1 |
Культура Болгарії: загальний огляд. Найвідоміші архітектурні пам’ятки та національні музеї. |
|
|
1 |
Болгарія – батьківщина відомих діячів науки і культури. Видатні болгари: Любен Каравелов, Іоанн Болгарський, Дора Габі, Михайло Андрейчин, П.Владігеров, Ванга. |
|
|
1 |
Внесок болгар у розвиток науки та музики. |
|
|
1 |
Найвідоміші болгарські літератори. |
|
|
1 |
Розвиток болгарської культури на сучасному етапі. |
|
|
1 |
Підсумкове заняття. Круглий стіл: «Болгарія – ось яка вона є!» |
|
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА