ВСТУП
Багаторічна історія освіти дає підставу стверджувати, що хоча на сьогодні основною формою організації і навчального процесу в школі є урок, проте обмежуватись лише ним учителеві не можна. Незважаючи на всі свої позитивні аспекти, урок не здатен повністю задовольнити освітні потреби всіх дітей і підлітків, оскільки в ході уроку вчитель значною мірою зв’язаний рамками чинних навчальних програм. Тому проведення уроків доцільно доповнювати системою різноманітних позаурочних заходів, які мають з одного боку, посилити рівень задоволення освітніх запитів дітей і підлітків, а з іншого – викликати й підтримувати в них сталий інтерес до вивчення навчальної дисципліни, у тому числі і самостійно.
Досить цікавим і водночас пізнавальним для учнів є проведення позакласної роботи з географії в пізнавальній формі. Однією з ефективних форм такої позакласної роботи з предмета є проведення предметних тижнів. Розраховані вони на учнів середніх та старших класів. Основною метою даних заходів є виявлення серед учнів найбільш ерудованих краєзнавців; розвиток пізнавальних та інтелектуальних здібностей учнів.
Добре організований та цікаво проведений Тиждень географії допомагає дітям збагатити свої знання, проявити ініціативу й самостійність, сприяє розвитку індивідуальних здібностей, розкриттю талантів. Участь школярів у підготовці позакласних заходів відкриває широкі можливості для формування практичних навичок роботи з різноманітними джерелами знань – книгою, картою, Інтернетом тощо.
Важливим аспектом є й те, що спільна творча робота, не обмежена умовностями уроку, зближує учнів та вчителів, сприяє формуванню справжнього колективу однодумців.
Досвід свідчить про те, що найбільш успішним під час Тижня географії є проведення заходів різноманітних за формою, але об’єднаних єдиною тематикою. Вона обов’язково повинна бути ґрунтовно продуманою вчителем та дійсно цікавою для учнів.
Звичайно, не всі заходи повинні відбуватися на сцені, адже це потребує значних затрат часу та зусиль. Можна провести тематичні виставки малюнків, стіннівок тощо. Але обов’язково Тиждень географії повинен включати основний театралізований захід – яскравий, захоплюючий, в якому бере участь багато учнів. Це можуть бути заходи, проведені у формі відомих телевізійних ігор (КВК, «Зоряна година», «Брейн-ринг»).
Пропонуються розробки позакласних заходів, географічні та фенологічні вікторини, кросворди та чайнворди, географічні вікторини. Як показує практика їх використання активізує пізнавальну діяльність школярів, підвищує інтерес учнів до вивчення навчального матеріалу. А також наведені докладні пояснення організації певних видів робіт, порядку і критеріїв їх оцінювання, а також правильні варіанти відповідей на завдання і запитання.
Запропоновані заходи можуть також використовуватись протягом навчального року без проведення Тижня географії.
ПРОГРАМА ТИЖНЯ ГЕОГРАФІЇ
Понеділок
- конкурс творів на теми: «Як я подорожував на …», «Як я відкрив…»
- конкурс віршів, малюнків на географічну тематику;
- конкурс кросвордів, чайнвордів.
Вівторок
Середа
- «Мальовничі куточки України»;
- «Подорож у підземну казку»;
- «Найчарівніші куточки Південного Берегу Криму».
Четвер
П’ятниця
З ІСТОРІЇ ГЕОГРАФІЇ
Ведуча: Наук на світі є багато,
Їх навіть важко полічить
Та нам їх треба добре знати,
Щоб Всесвітом оволодіть.
Ведуча: Наука – знайдені алмази,
Вугілля, золото і мідь.
В руках людей могутній лазер
І сотні зрошених угідь.
Ведуча: Наука – хліб мільонотонний,
Дари розвіданих морів.
І винограду пишні грона
Й серед пустель пташиний спів
Це атом скорений людині,
Нові потужні русла рік,
Дерзання й пошуки невмінні –
Це наш великий славний вік.
Ведучий: Наука нам допомагає
Ракети в космос запускать.
І будувати всюдиходи,
Щоб грунт на Місяці вивчать.
До різних ми наук охочі.
Нехай ведуть нас до вершин,
Та зараз ми сказати хочем
Говорять разом: Наш географії уклін!
Ведуча: Добрий день, шановні вчителі та учні. Сьогодні ми розпочинаємо проведення Тижня географії.
Ведучий: На протязі тижня ви дізнаєтесь про географію багато цікавого і захоплюючого. Будете учасниками географічних змагань, розв’язуватимете кросворди та чайнворди, відгадуватимете загадки.
Ведуча: Та сьогодні, мабуть, найдоречніше буде ще раз познайомитися з самою наукою географією, адже географія – одна з найдавніших наук.
Ведучий: І звичайно ніхто не розповість краще про географію ніж сама географія.
Ведуча: Так, я згодна з тобою… і тому зараз ми запрошуємо до нас її величність Географію.
Географія: Добрий день вчителі та учні! Я дуже рада, що мені присвячено цілий тиждень і буду намагатися, щоб він пройшов для вас з користю, і тому з великим задоволенням розповім про себе. Давайте з вами повернемося в ті далекі часи, коли у людей вперше з’явилось бажання та цікавість відкривати, дізнаватись та вивчати світ. Вони відкривали таємниці світу, а вчені записували та узагальнювали їх.
Вперше слово «географія» застосував як назву до науки, ще в ІІІ ст. до н.е. давньогрецький Ератосфен. Він назвав її наукою, яка описувала Землю, адже слово «географія» складається з двох грецьких слів «гео» - земля, і «графо» - пишу.
Майже 5 000 років я займаюся описом країн, морів, океанів. Більшість з вас, безумовно пам’ятає географа Жака Паганеля – героя роману Ж.Верна «Діти капітана Гранта». Ще тоді, понад 100 років тому, коли розпочалися описані в романі події, він висловлював щире занепокоєння моїм майбутнім, побоюючись, що я скоро зникну, бо на Землі вже нічого буде відкривати.
Ведуча: Справді, чи не втратила нині стародавня наука про Землю свого колишнього призначення, чи не вичерпала вона своїх можливостей?
Географія: Ні!Лишена перший погляд може здатися, що географія вже виконала свою велику історичну місію і що я вже не маю перспективи розвитку, що я вже втратила притаманну мені колись романтику пошуків і відкриттів, але це не так, адже розвиток географії такий безмежний, як і безмежні можливості пізнання природи. З науки, яка описує Землю, я перетворилася в науку, яка в наш час вивчає закономірності природи і розвитку господарства, життя населення всієї планети в цілому та її окремих територій. А якщо бути ще більш точною, то географія стала комплексною наукою, яка об’єднала б собі ряд схожих наук.
Ведучий: Безумовно, часи відкриття материків минули і нині одна за одною зникають останні «білі плями» з карти світу. Та, мабуть, слова відомої пісні про те, що на Землі вже немає «білих плям» передчасні.
Ведуча: Адже й досі ховає в собі безліч таємниць Антарктида, приховують чимало таємниць і тропічні ліси Південної Америки, пустелі Австралії та деякі інші райони земної кулі. У такій здавалося б, схожій вздовж і поперек Європі ще й досі розшукують доісторичного дракона, що нібито живе в шотландському озері Лох-Несс. У джунглях Африки вистежують іншу таємничу істоту – бронтозавра Мокеле-Мбембе, а у високогірній області Центральної Азії шукають «снігову людину».
Ведучий: І на всі ці запитання намагається дати відповідь географія. Та, мабуть, найбільшою таємницею є таємниця виникнення нашого дому – планети Земля. Над цим питанням багато століть працюють і географи, і фізики, і астрономи, але повної і найбільш переконливої відповіді ще не має.
Ведуча: Складено тисячі карт, планів, глобусів, але мало хто знає , що перша карта була складена у ІІІ ст. до н.е. давньогрецьким математиком, філософом та поетом Ератосфеном. Видатний вчений дав не тільки ім’я науці, про яку ми сьогодні говоримо, а першим визначив радіус земної кулі, ввів поняття «паралель» та «меридіани». Карта Ератосфена була першою картою відомого до того часу світу, складеною з урахуванням кулястості Землі.
До залу заходять Паралель і Меридіан.
Меридіан: Ми щиро вітаємо всіх присутніх у цьому залі і хочемо побажати нашій шановній Географії ще тисячі років залишатися такою ж цікавою і захоплюючою.
Паралель: А прийшли ми до вас, щоб перевірити, як ви знаєте науку Географію. Ну що, почнемо?
По черзі задають питання.
Ведучий: Звичайно не все так було легко, як може здаватися на перший погляд. І хоча зараз ми без вагань можемо сказати, що Земля кругла, що вона крутиться, але як довго, важко і безстрашно люди відкривали ці таємниці.
Дуже багато уявлень давніх людей були хибними, неправильними. Всі ці помилки виникали із-за хибних поглядів минулих епох.
Ведучий: Зараз ми представимо вашій увазі декілька розповідей про те, якою уявляли нашу планету древні люди.
Виходять 2 дівчат і розповідають по черзі.
1-ша дівчина: Світ за уявленням древніх єгиптян був таким: Земля – внизу, під нею богиня неба, а на зоряному небесному склепінні – кораблі з Сонцем, що сходить і заходить.
2-га дівчина: За уявленням древніх ассирійців Земля покоїлася на водах, Небесна склепіння – масивний купол, встановлений на основах, котрі лежать на «великих водах», що омивають Землю. На сході та заході – двері для Сонця.
1-ша дівчина: Монах Кузьма Індікоплевт уявляв собі всесвіт у вигляді прозорої скрині. На дні її оточена чотирма морями плоска Земля. На північ від Землі розташована велика гора, за яку заходить на ніч Сонце.
2-га дівчина: Уяви індусів Земля намалювалася півкулею, що покоїться на 4-х слонах, а слони стоять на величезній черепасі.
1-ша дівчина: Стародавні вавилоняни зображували Землю у вигляді гори. Під Землею знаходиться безодня, через яку проходить Сонце.
2-га дівчина: Давньогрецький вчений і астроном Птолемей стверджував, що Земля нерухома і знаходиться в центрі світу, а всі небесні тіла обертаються навколо неї.
Ведуча: Всі ці уявлення, як бачите, були невірними, хоча вважалися правильними досить довгий час.
Ведучий: І лише у середині XVІ ст. великий польський вчений Копернік переконливо показав, що центр системи займає Сонце, а Земля є лише складовою частиною нашої Галактики.
Ведуча: Сьогодні до нас в гості завітав ще один гість, без якого було б дуже важко вивчати географію. А хто, ви повинні відгадати.
Ведучий: Я маленький і зручний,
І подібний я до неньки,
Ще й я менший в сотні крат,
Діточок її плекаю,
Мандрувать їм помагаю
Та не син її, не сват
Маю я меридіани, паралелі, океани
І міста, й країни, й ріки.
Захід, північ, південь, схід
Що ж таке я, назовіть.
(Глобус)
До зали заходить глобус.
Глобус: Молодці, молодці, швидко відгадали, а ось чи з іншим завданням ви також справитесь? Зараз побачимо. І так, я називатиму вам якийсь певний географічний об’єкт, а ви мені повинні будете сказати, де він знаходиться.
Ось, н-д: оз. Чад – Африка, р. Амазонка – Пд. Америка і т.д. Зрозуміло? Тоді почали.
Ведуча: Дякуємо, любий наш, Глобусе, за чудові запитання. Але настав час оголосити план роботи географічного тижня.
Ведучий: І так сьогодні ми розпочали тиждень географії. В ньому братимуть участь учні 5-9 класів. На протязі тижня ми намагатимемося як найбільше познайомити вас з цією чудовою наукою, зробити тиждень географії веселим, цікавим, пізнавальним святом, який маємо надію стане доброю традицією в нашій школі.
Ведуча: Протягом тижня будуть проводитися різноманітні змагання. Ви дізнаєтеся багато цікавого з географічної газети «Навколо світу», а також запропонуємо вам велику кількість кросвордів, чайнвордів та загадок.
Ведучий: А в кінці тижня підведемо підсумки і визначимо найкращих знавців географії.
Ведуча: На цьому ми закінчуємо і бажаємо вам грати і вигравати.
ГЕОГРАФІЧНІ ІГРИ
Гра-змагання «Хочеш пізнати світ – вивчай географію»
Метою проведення гри є розширення знань учнів із географії поза межами вимог шкільної навчальної програми, розвиток мислення та вміння використовувати набуті географічні знання в нестандартних ситуаціях.
І етап. Привітання команд
Команди вітають уболівальників піснею «Я не знаю, где встретиться нам придёться с тобой» і такими віршованими рядками:
Наук на світі є багато,
Їх навіть важко полічить.
Та вам їх треба добре знати,
Щоб Всесвітом оволодіть.
Наука – знайдені алмази,
Вугілля, золото і мідь,
В руках людей могутній лазер
І сотні зрошених угідь.
До різних ми наук охочі.
Нехай ведуть нас до вершин.
Та зараз знову ми звернемось
До географії материків.
ІІ етап. Придбання туристичної путівки
Команди отримують задачі на знаходження географічних координат.
1 |
420 пд. ш. |
1480 сх. д. |
о. Тасманія |
2 |
200 пд. ш. |
450 сх. д. |
о. Мадагаскар |
3 |
500 пд. ш. |
690 сх. д. |
о. Кергелен |
4 |
80 пд. ш. |
800 сх. д. |
о. Шрі-Ланка |
5 |
150 пн. ш. |
800 сх. д. |
у Карибському морі |
6 |
700 пн.ш. |
400зх.д. |
о. Гренландія |
Кожна команда отримує таку картку із завданням, але остання колонка в ній порожня. В цю колонку команда записує відповіді та через дві хвилини здає картку журі. За кожну правильну відповідь нараховується один бал.
ІІІ етап. «Таможня»
Єдина валюта, якою можна розрахуватися на таможні, - знання географії. Команда відповідає на запитання протягом двох хвилин. Бали нараховуються за кількістю правильних відповідей.
ІV етап. «Подорож наосліп»
Разом з туристичною путівкою команди отримали контурну карту одного з материків із нанесеним на неї маршрутом. Наприклад, карту Південної Америки з таким маршрутом: Каракас – Манаус – Ла-Пас – Ріо-де –Жанейро – Сантьяго – Ліма. Через 2 хвилини представник команди повідомляє, які природні зони, кліматичні пояси та найважливіші географічні об’єкти можна зуріти, якщо пройти цим маршрутом. Відповідь можна подати журі також у письмовій формі. Бали нараховуються за кількістю правильно названих географічних об’єктів.
V етап. «Географічна абетка»
Упродовж 2 хвилин кожна команда повинна написати якомога більше географічних назв, що починаються на одну букву.
VІ етап. «Десять малюнків»
Від команди виходять два представники, стають один навпроти одного. Ведучий за спиною одного з гравців показує картинки (це можуть бути будь-які географічні об’єкти, портрети видатних географів, першовідкривачів, рослини, тварини, зображення явищ природи). Один гравець пояснює іншому, що зображено на малюнку. Другий повинен відгадати. Бали нараховуються за кількістю відгаданих картинок.
VІІ етап. «Знайди помилку»
Командам дається текст записом певних географічних об’єктів. В описі навмисне зроблені помилки. За дві хвилини гравці повинні визначити помилки, а представник команди зачитує текст і пояснює, яких помилок було в ньому припущено. Бали нараховуються за кількістю знайдених помилок.
Текст 1
Гори Анди розташовані у східній частині Північної Америки. Це дуже старі та зуйновані гори, тому що вони утворилися ще за часів байкальської та герцинської складчастості. Гори мають згладжені вершини, порослі лісом. Тут уже давно припинився процес горотворення, відсутні вулкани й землетруси. Найвища вершина – гора Тубкаль (8848) м). На заході гори виходять до Атлантичного океану, а на сході межують з Великими рівнинами. Середні висоти в Андах не перевищують 1500 м.
Текст 2
Річка Конго розташована в західні частині Північної Америки. Вона бере свій початок на Східно-Африканському плоскогір’ї поблизу гори Мак-Кінлі, тече Амазонською низовиною із заходу на схід і впадає в Мексиканську затоку поблизу мису Піай. Річка тече у високогірній місцевості й тому не має приток. Режим річки складний: узимку тривали льодостав сковує її, навесні й улітку річка дуже повноводна, а восени межень, тому що тут зовсім відсутні опади. Живлення переважно снігове та льодовикове. Це найдовша та найповноводніша річка світу. ЇЇ довжина становить 4370 км.
VІІІ етап. « Що зайве?»
Ведучий зачитує географічні назви. Команди визначають, що в кожному випадку є зайвим, і записують. Результати подають журі.
ІX етап. Конкурс капітанів «Три на три»
Конкурс проводиться за тим же принципом, що й у телевізійній грі «LG – еврика». Квадрат розбитий на дев’ять частин. У кожній з них – певна тема. Капітани вибирають будь-яку із заданих тем і отримують запитання.
Африка |
Австралія |
Антарктида |
Південна Америка |
Північна Америка |
Євразія |
Океани |
Загальні географічні знання |
Охорона природи |
Африка
Австралія
Антарктида
Південна Америка
Північна Америка
Євразія
Океани
Загальні географічні знання
Охорона природи
Рельєф
Річки
Озера
Природні зони
Рослини
X етап. «Знайомі силуети»
Команда (або кожен член команди) отримує фрагменти контурної карти одного з материків ( можуть бути фрагменти різних материків).
Учасники повинні розпізнати якомога більше географічних об’єктів на своєму фрагменті. Бали нараховуються за кількістю правильно названих об’єктів.
XІ етап. «Домашнє завдання»
Команди отримали завдання скласти кросворд з 15 слів. Потім вони обмінюються кросвордами і протягом трьох хвилин розгадують. Результати здають журі або зачитують питання і дають відповіді.
Тим часом іде гра з уболівальниками.
XІІ етап. «Канікули»
Команда отримує «Щоденник канікул», куди потрібно буде записувати назву країни, яку вони визначать за описом ведучого. «Щоденник» повинен лежати на стільцях поблизу журі. Прослухавши першу частину опису, команда визначає країну і капітан робить запис. Якщо перший запис правильний, команда отримує 3 бали. Після прослуховування другої частини знову робиться запис. Якщо він правильний, команда отримує ще 2 бали. І за останній правильний запис – 1 бал.
XІІІ етап. «Географічний турнір»
Учасник команди, який виграє, викликає на «бій» учасника команди суперників і ставить йому запитання. Якщо відповідь правильна, команда отримує 3 бали, якщо ні – може відповісти інший член команди, але в цьому випадку зараховується 1 бал. Якщо жоден член команди не може відповісти, то відповідь дає той, хто ставив питання, і 3 бали зараховуються його команді. Турнір триває доти, поки всі члени обох команд не будуть викликані на «бій».
Інтелектуальна гра «ГЕО-ЕВРИКА»
(7 клас)
Звучить музика з телепередачі «LG-Еврика».
1-й ведучий. Ми раді будемо, якщо в бою
Ви винахідливість покажете свою.
Вам знання і вміння нехай допоможуть,
І станете ви переможцями…може.
Ми щиро раді бачити вас на інтелектуальному шоу з географії між учнями 7-х класів (разом) «Гео-Еврика».
2-й ведучий. Коротко про умови: гра складається з шести конкурсів. Перший конкурс – «Теми», другий – ораторського мистецтва, третій – «Коник» - захоплення учасників, четвертий – практикум-дослід, п’ятий – “Підказка» і шостий – «Дуель» між двома фіналістами.
Оцінювати учасників нам допомагатиме шановне журі у складі…
1-й ведучий. Ну, а тепер настав час познайомитися з учасниками конкурсу, які самі себе представлять.
Для визначення черговості участі конкурсантів пропонується скласти на швидкість розрізану карту одного з материків.
2-й ведучий. Порядок участі в першому конкурсі такий…
Починаємо перший конкурс – «Теми». Темами будуть материки. А зараз за результатами попереднього жеребкування першого учасника просимо обрати тему.
(Кожна правильна відповідь – 1 бал)
Питання
Євразія
Північна Америка
Південна Америка
Африка
Австралія
Антарктида
1-й ведучий. Наступний конкурс передбачає перевірку ораторських здібностей. Учасникам було запропоновано домашнє завдання – підготувати виступ на 1 хв. з теми «Географічне чудо світу». Найвища оцінка – 5 балів.
2-ведучий. Пропонуємо вашій увазі третій конкурс – «Коник», де учасники покажуть свої захоплення. Конкурс оцінює журі. Максимальна оцінка – 5 балів.
1-ведучий. Наступний конкурс – «Практикум». До вашої уваги буде представлено дослід, який імітує відомий природний процес (випаровування та конденсування). Ваше завдання – назвати його та вказати причину й наслідки.
2-ведучий. У нашому наступному конкурсі «Підказка» свої знання, ерудицію та реакцію мають можливість проявити не лие учні, але й учителі. Кожному учаснику пропонується сюжет (малюнки, фото), який він пояснює, не називаючи, а вчитель відгадує його за 1 хв. Кожен відгаданий сюжет – 1 бал.
1-ведучий. За результатами попередніх конкурсів найкраще себе показали… (два учні), які беруть участь у фінальному конкурсі – «Дуель».
2-ведучий. А переможця сьогоднішньої гри ми визначимо за допомогою останнього конкурсу «Дуель». Фіналістам пропонується по 5 запитань кожному. У разі неправильної відповіді відповідати має право суперник. Кожна правильна відповідь – 1 бал.
Гра «БРЕЙН-РИНГ»
На крилах географічних назв Сумщини
Позакласний захід для учнів 9-х класів
Мета: сформувати та закріпити в учнів нове поняття топоніміка; розвивати інтерес до вивчення географічних назв рідної області і виховувати патріотичні почуття.
Обладнання: плакат «На крилах географічних назв Сумщини», прилад для визначення пріоритетного права (кнопка); відеомагнітофон, телевізор; кольорові картки для жеребкування; ксерокопії гербів міст Сумщини; відеокасета з панорамами найбільш відомих місць Сумщини.
Хід проведення
До початку гри звучить музика. Учасники конкурсу, болільники займають свої
місця.
Ведучий. Дозвольте відрекомендуватися. Я учень (клас). На сьогоднішній грі виступаю у ролі ведучого. Кожен географічний об’єкт: річка, гора, рівнина, населений пункт має свою назву, присвоєну йому людиною. Безіменних об’єктів стає дедалі менше в міру того, як людство пізнає їх. Кожен з народів залишив після себе назви, втілюючи в них певний зміст, пов’язуючи їх з господарською діяльністю чи з особливими властивостями географічних об’єктів. Не є виключенням і наша славетна Сумщина. Безліч географічних назв виникали протягом тривалого історичного розвитку, закріплюючи в памяті народу великі звершення наших пращурів. Тож давайте тежполинемо у вир географічних назв Сумщини на крилах пізнання, дотепності та гумору. На сцену для жеребкування запрошуються капітани команд. За результатами жеребкування на сцену запрошуються команди.
І ТУР
Ведучий. Перше питання.
Дайте, будь-ласка, тлумачення назви міста Путивль. Почали.
(Після відповіді однієї з команд дається тлумачення з першоджерела)
Ведуча. Путивль розташований на правому березі річки Сейм. Вперше Путивль згадується під 1146 роком у зв’язку з уособицями між князем Святославом Ольговичем та Ізяславом Мстиславовичем. З Путивлем пов’язана й одна з найпоетичніших сторінок цієї поеми – славнозвісний плач Ярославни.
Зараз і надалі після прослуховування відповіді команди та ведучого, журі приймає рішення про зарахування команді призового очка.
Ведучий. Друге питання.
(На відеомагнітофоні демонструється пам’ятник Т.Г. Шевченку, будинок «Краєзнавчого музею», кінотеатр ім.. Щепкіна). У відеопитаннях команди попереджають про готовність відповіді без попередження ведучого.
Ведуча. Третє питання
Дайте тлумачення назви м. Глухів.
- Глухів розташований на р. Есмані. Про Глухів як одне з давньоруських міст збереглося кілька згадок у літописах. Вперше він згадується під 1152 р.
Ведучий. Четверте питання.
Давайте звернемося до більш давніх топонімів назв річок. Розкажіть про походження назви р. Ворскла.
Почали.
Ведуча. П’яте питання.
Багато назв Сумщини пов’язані з епохою царювання російських монархів. Назвіть населений пункт Сумщини, назва якого пов’язана з подарунком Катерини ІІ смт.Липова Долина К.Розумовському.
Почали.
-Селище міського типу Липова Долина Сумської області розташоване при злитті річок Хоролу та Липівки. У 1764 році Катерина ІІ подарувала Липову Долину К.Розумовському.
ІІ ТУР
Ведучий. Перше питання.
На екрані телевізора демонструється будинок-музей Т.Г. Шевченка, меморіальний комплекс на честь героїв війни та тилу, педагогічне училище. Назвіть місце Сумської області.
Ведуча. Друге питання.
В народі завжди з особливою повагою ставилися до природи. Ось і у нас на Сумщині є населенні пункти, назви яких пов’язані з дивом природи.
Наведіть приклади.
-Піски – село, районного центру Сумської області.
Ведучий. Третє питання.
А тепер згадаємо давні часи, коли виникали селища, назви яких пов’язані з назвами поселень.
(Визначається переможець ІІ туру. Ведучий запрошує переможців відбіркових турів до проведення фінальної гри)
ФІНАЛЬНА ГРА
Ведучий. Перше питання.
(Демонструється герб м. Тростянець з проханням пояснити його значення).
Ведуча. Друге питання.
Не багато на Сумщині озер, але значення їх важко переоцінити. В якому місті Сумщини знаходиться озеро Чехова? Поясніть його назву. Почали.
Ведучий. Третє питання.
Боротьба українського народу проти кріпацтва також відображена у географічних назвах Сумщини. Назвіть населений пункт, назва якого пов’язана з цими подіями. Почали.
Ведуча. Четверте питання.
В Ямпільському районі розташоване село, назва якого аж ніяк не пов’язана з князями, хоча назва і співзвучна з цим словом. Дайте вірне тлумачення. Почали.
Княжичі – село, центр сільської ради. Засновано в XVІІІ ст.
(Журі повідомляє про переможця конкурсу. Урочисто нагороджує команду-переможця).
ГЕОГРАФІЧНИЙ КВК «Подорож Україною»
між командами 8-9 класів
Одним з популярних і улюблених видів роботи в учнів є конкурси винахідливих і кмітливих. Їх основна мета – підвищити інтерес до предмета, закріпити й поглибити знання, отримані в процесі вивчення географії.
Обладнання: трибуна, мікрофон, секундомір, призи, розрізана контурна карта України, атласи та контурні карти України.
І. Вступне слово вчителя
Друзі, сьогодні на дружньому полі бою зустрічаються команди 8і 9 класів. Шановні уболівальники! Чи готові ви до витримки й відносного спокою? Сьогодні нашу зуріч судитимуть учителі й найкращі знавці географії зі старшокласників. Кількість членів журі обов’язково непарна: три або п’ять.
Усі учасники гри повинні знати такі правила:
ІІ. Привітання команд
Конкурс емблем (5 балів)
ІІІ. Конкурс-розминка
Команда протягом 1 хв. повинна дати якомога більше правильних відповідей на запропоновані запитання. За кожну правильну відповідь нараховується один бал. Якщо команда не знає відповіді на запитання, вона може пропускати його та відповідати на наступні запитання.
8 клас
9 клас
1. Найбільший кам’яновугільний басейн України. (Донецький)
2.Друге за чисельністю населення місто України. (харків)
ІV. Конкурс картографів
V. Конкурс уболівальників
Запрошуються по одному учаснику від кожної групи уболівальників. Вони по черзі називають обласні центри України. Той, хто припустився помилки або не може назвати обласний центр, вибуває із гри.
VІ. Конкурс капітанів
- Дніпропетровськ (35008’ сх.. д., 48030’ пн. ш.)
- Запоріжжя (35001’ сх. д., 470 45’ пн. ш.)
- з півночі на південь по 32 меридіану (близько 644,5);
- із заходу на схід по 50 паралелі (близько 1225 км).
VІІ. Конкурс уболівальників
Заповніть пусті клітинки таким чином, щоб ви отримали географічні назви. (Одна назва – 1 бал)
|
А |
|
А |
|
А |
Відповідь: Парана, Панама, Канада, Манама, Гавана, Самара.
VІІІ. Детектор
Учитель зачитує коротке повідомлення про певний географічний об’єкт, що містить помилкові дані. Завдання учнів – зупинити вчителя під час читання помилкових даних (виділені курсивом) і виправити їх.
Дніпро – друга за довжиною та площею басейну річка Європи. Бере початок з боліт Арсенінський Мох на південних схилах Валдайської низовини, впадає в Дніпрвський лиман Азовського моря. Дніпро – типова рівнинна річка з широкою долиною, звивистим річищем і швидкою течією.
Найбільші притоки:
праві – Припять , Сула, Рось.
ліві – Десна, Ворскла, Тетерів.
Живлення Дніпра мішане. На берегах Дніпра розміщені такі обласні центри України: Київ, Черкаси, Дніпропетровськ, Запоріжжя, Миколаїв, Херсон.
ІX. Підбиття підсумків КВК
Слово для підбиття підсумків та оголошення переможців КВК надається голові нашого шановного журі.
Команда-переможниця нагороджується призами (атласами, контурними картами).
ГЕОГРАФІЧНІ ВІКТОРИНИ
Україно! Доки жити буду, доти відкриватиму тебе.
Мета: розвивати і поглиблювати інтерес до вивчення географії України, своєї місцевості; здійснювати між предметні зв’язки ; виховувати любов до своєї держави, рідного краю.
Обладнання: карти України і своєї місцевості.
Склад команд: 5-6 чоловік з числа учнів 8-9 класів.
Відповідь учнів супроводжується показом на карті.
І ТУР
Звучить мелодія пісні Т.Петриненко «Україно». Учасникам вікторини пропонується розгадати тему вікторини, яка зашифрована у формі ребуса.
(Малюнки з ребусом)
ІІ ТУР
Командам по черзі ставляться питання, відповіді на які даються математичними числами.
ІІІ ТУР
З якими віхами історії становлення Української держави пов’язані :
- зміст картин
(«Оборона Києва від Батиєвої навали у 1240 р.)
(«Богдан Хмельницький», «Хрещення киян»)
ІV ТУР
(музичний)
Які географічні об’єкти згадуються в піснях, які пропонуються вашій увазі?
V ТУР
(географія рідного краю)
На столі у вигляді білетів картки. На зворотній стороні кожної, написано назву одною з мікро топонімів. Витягнувши одну з карток, учасник вікторини зачитує назву мікро топоніма, показує місцезнаходження його на карті і пояснює походження назви.
ВІКТОРИНА «У саду та на городі»
до теми: Сільське господарство
ВІКТОРИНА «Чи знаєте ви географію?»
ФЕНОЛОГІЧНІ ВІКТОРИНИ
Одним із завдань сучасної української школи є виховання учнів відповідно до традицій українського народу. Тому народознавчий принцип підходу до побудови навчально-виховного процесу є актуальним і для вчителя географії. Але при цьому він має досить обмежені можливості для ознайомлення учнів із різними прикметами щодо погоди і клімату. Це пояснюється недостатньою увагою до фенології шкільних навчальних програм.
Тому під час Тижня географії є доцільним проведення вікторин народознавчого характеру, пов’язаних із географією.
Ураховуючи відсутність у більшості шкіл окремих предметів фенології та етнографії, вікторину слід проводити заочно. Для цього на початку Тижня в кабінеті географії вивішуються запитання, на які учні, що бажають взяти участь у конкурсі, дають письмові відповіді.
За кожну правильну відповідь учаснику нараховується один бал.
Учням, які подають розширені відповіді (із поясненнями чи ілюстраціями), нараховується додаткові бали)
Переможцями стають ті учасники вікторини, які наберуть найбільшу кількість балів.
Народні прикмети
(улітку багато ягід, жолудів; горіхи вродили рясно, а грибів мало; вологе літо і тепла осінь; вітряне літо; снігурі прилітають на початку грудня; рано опало листя з липи;
пізній листопад; листя з дубів і беріз опадає в жовтні не все;
білки влаштовують свої гнізда низько на деревах; шишки на соснах утворюються переважно всередині крони.
(восени рано линяють кури; улітку багато щавлю; багато пізніх грибів; білки влаштовують свої гнізда високо на деревах; усе листя з беріз і дубів опадає швидко.
(сніг випав восени рано; восени листя беріз починає жовтіти з вершин дерев).
(ворони купаються напровесні; закувала зозуля – морозів більше тне буде)
(на березі листя з’являється раніше, ніж на вільсі; пізня весна; мало вітряна весна; морозна зима; навесні летить багато павутиння; рано родить малина; напровесні спостерігаються зірниці; верба зацвіла в теплу погожу погоду; птахи в’ють гнізда в затінку).
(граки прилітають до середини березня; навесні з беріз щедрий сік; у червні починає сохнути трава; пізно розвивається листя на тополях; вільха розпускається раніше за березу).
(ранній відліт птахів у теплі краї; рано замовкають сороки; достиглий овес зазеленів знову).
(багато гроз наприкінці серпня; пізно зацвіла горобина; журавлі летять до теплих країв високо в небі; шпаки довго не відлітають багато павутиння на бабине літо).
Народний прогноз погоди
На зиму
На весну
На літо
На осінь
Хліборобський календар
Завдання учасників – закінчити речення.
ГЕОГРАФІЧНІ ЗАГАДКИ
ЧАЙНВОРДИ
Складовою частиною Тижня географії можуть бути заочні конкурси чи вікторини. Їх можна проводити як у традиційній формі (завчасно виписуються завдання і запитання, на які учні мають дати письмові відповіді), так і нетрадиційні. Однією з таких форм є конкурс чайнвордів чи кросвордів.
Підготувати якісні кросворди чи сканворди з вузької тематики досить складно. Значно простіше це зробити, складаючи чайнворди.
Конкурс чайнвордів можна зробити й очним. Для цього за допомогою розмножувальної техніки виготовляються картки з чайнвордами з розрахунку одна картка на кожного учасника.
Проведення конкурсу має відповідати двом вимогам.
ЧАЙНВОРД «Україна»
1 – крайня південна точка України. 2 – місто, біля якого розташована крайня західна точка України. 3 – природна зона мішаних лісів на півночі України. 4 – найтепліше місто України. 5 – найдовша коса Азовського моря. 6 - … - Нова. 7 – озеро на пониззі Дунаю. 8 – наукова назва мінералу, за яким їздили до Криму чумаки. 9 – права притока Дніпра. 10 – ліва притока Дніпра. 11 – місто, біля якого залягають найбільші вУкраїні запаси кухонної солі. 12 – озеро-лиман у Причорномор’ї. 13 – геологічний процес – причина виникнення печер на Подільській височині. 14 – велика тварина, яку людина на території України повністю знищила. 15 – Полтавська… . 16 – ліва притока Сіверського Дінця. 17 – мінерал, який залягає в Самотканському родовищі. 18 – найбільше озеро Лівобережжя, розташоване далеко від моря. 19 – Придніпровська… . 20 – гора-лаколіт у Криму.
1 |
|
|
|
2 |
|
3 |
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
8 |
|
13 |
|
|
|
14 |
|
10 |
|
|
|
|
18 |
|
|
|
15 |
|
4 |
|
|
|
20 |
|
|
19 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
12 |
17 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
16 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
Відповіді: 1 – Сарич. 2 – Чоп. 3 – Полісся. 4 – Ялта. 5 – Арабатська. 6 – Асканія. 7 – Ялпуг. 8 – галіт. 9 – Тетерев. 10 – Ворскла. 11 – Артемівськ. 12 – Кундук. 13 – карст. 14 – тур. 15 – рівнина. 16 – Айдар. 17 – рутил. 18 – лиман. 19 – низовина. 20 – Аюдаг.
ЧАЙНВОРД «Європа»
1 – найбільша за площею країна Європи. 2 – столиця Нідерландів. 3 –
найвища вершина Альп. 4 – країна в Північній Європі. 5 – найбільший курорт Криму. 6 – бельгійське місто і порт, центр обробки алмазів. 7 – місто на заході Франції. 8 – велика копитна тварина, яка колись проживала в Європі і була знищена остаточно в XVІІ ст. 9 – грецький острів, на якому було розташоване одне з чудес світу. 10 – одна з проток, які сполучають Північне море з Балтійським. 11 – острів у Середземному морі, батьківщина Наполеона Бонапарта. 12 – країна-карлик між Францією та Іспанією. 13 – місто – порт на Білому морі. 14 – плато на Балканському півострові, від назви якого походить термін, що вказує на розчинення водою гірських порід у надрах. 15 – море біля берегів Апеннінського півостріва. 16 – море між півостровами Балканським і Мала Азія. 17 – одна з найбільших річок Піренейського півострова. 18 – воднольодникове утворення на рівнині.
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
9 |
|
|
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* |
|
|
|
10 |
3 |
6 |
|
|
|
|
16 |
|
|
|
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
Відповіді: 1 – Україна. 2 – Амстердам. 3 – Монблан. 4 – Норвегія. 5 – Ялта. 6 – Антверпен. 7 – Нант. 8 – тур. 9 – Родос. 10 – Скагеррак. 11 – Корсика. 12 – Андорра. 13 – Архангельськ. 14 – карст. 15 – Тирренське. 16 – Егейське.
МАЛЬОВНИЧІ КУТОЧКИ УКРАЇНИ
Софіївка (Дендропарк)
Національний дендрологічний парк «Софіївка» - парк, науково-дослідний інститут Національної академії наук України. На сьогодні – це місце відпочинку, яке щорічно відвідують близько 500 тис. осіб. Площа парку становить 179, 2 га.
«Софіївка» є пам’ятником крає видного типу світового садово-паркового мистецтва кінця XVІІІ – першої половини XІX ст. Тут росте понад 2 тис. видів дерев і кущів (місцевих і екзотичних), серед них: болотний кипарис, сосна Веймутова, тюльпанове дерево, платан, Смерека та багато інших.
Парк розташований у північній частині міста Умань Черкаської області, на обох берегах річки Кам’янки.
Історія заснування. Парк «Софіївка» заснований у 1796 р. власником міста Умані, польським магнатом С.Потоцьким та названий на честь його дружини Софії Вітт-Потоцької і подарований їй до дня іменин у травні 1802 року.
Парк був створений у майже безлісій місцевості, розчленованій річкою Кам’янкою балками та ярами, які врізалися в гранітове підложжя, що часто виходило на поверхню. При створенні парку вдало використано рельєф, але без заздалегідь наміченого плану. У процесі завершення робіт на окремих ділянках були висаджені місцеві та екзотичні деревно-чагарникові рослини, тоді ж були збудовані перші архітектурні споруди та прикрашено «Софіївку» скульптурою, переважно античною.
Головна композиційна вісь парку проходить по річищу Кам’янки, де споруджено ряд штучних басейнів та ставівВерхній, нижній, водоспади, шлюзи, каскади, підземну річку Ахеронт, фонтани.
Завдяки компонуванню різних деревних порід, поєднанню їх із водоймами, скелями й архітектурними спорудами, створено види й перспективи різних планів (Головна алея, Англійський парк, Єлісейські поля).
Державний заповідник. Постановою Раднаркому УРСР від 18травня 1929 р. «Софіївка» була оголошена державним заповідником.
Оранжерея, парники і, відповідно, частина території парку залишилися в підпорядкуванні Сільськогосподарського університету. Парку надається самостійного статусу, і він до 1955 р. кілька разів перепідпорядковувається різним відомствам.
У 1945 р. парк дістав повну назву – «Уманський державний заповідник «Софіївка»».
У 1946 р. Рада Міністрів УРСР прийняла спеціальну постанову «Про відновлення і благоустрій Уманського державного заповідника «Софіївка».
У 1949 р. створюється декоративний розсадник на площі 20 га.
У 1991 р. парк отримує статус самостійної науково-дослідної установи НАН України.
До 200-річя заснування парку, в 1996 р., відновлено дію джерела «Залізна рура», повернуто його історичну назву.
28 лютого 2004 р. Указом Президента України дендрологічному парку надано статус національної установи, і він став іменуватися Національний дендрологічний парк «Софіївка».
За період від 1980до 2007 р. у «Софіївці» проведено значні обсяги робіт з реставрації, відновлення та повернення історичної достовірності майже на всій території історичного ядра парку.
Найчарівніші куточки Криму
Гірський масив Карадаг
Серед заповідних об’єктів Кримського Південнобережжя, знаходиться гірський масив Карадаг – памятка природи з 1947 р. (2855 га, з них 809 га акваторії Чорного моря). Це унікальний вулкан юрського періоду, який зберігає зовнішні риси свого походження. Карадаг – гірський масив, що складається з декількох хребтів та самостійних вершин.
На Карадазі знайдено більш як 100 мінералів та їх різновидів. Тут спостерігаються: лавові потоки та брекчії, дайки, мінеральні жили, вулканічні бомби і навіть канал, що колись був провідником лави на поверхню. Біля західного підніжжя вулкан виглядає хаотичним нагромадженням кам’яних башт, стовбів, піків. Це форми вивітрювання лави. Особливо цікава серія зубчастих витворів на вершині приморського хребта Карагач (висота 333 м.): масив Трон, Король та Королева, що стоять ніби на шляху до нього. За ними – Свита, поряд височать скелі Воїн та Шапка Мономаха, а у напрямку Південного перевалу – одна з головних вершин Карадагзької групи – Свята гора (висота 577 м.). Ближче до моря видно кам’яний обеліск Сфінкс, що височить на 32 м. над гребнем, являє собою вулканічний неук, складений брекчією. Він розташований біля входу у похмуру ущелину Карадагу – Гяурбах. Його крутий спуск, що веде до Сердолікової бухти, суціально загромаджений брилами та уламками вулканічних порід. Між Дністровський каньйон
Дністровський каньйон – каньйон утворений річкою Дністер і розташований на межі трьох областей: Івано-Франківської, Тернопільської та Чернівецької. Причому, ліва сторона каньйону, на всій протяжності – від гирла річки Золота Липа і до впадіння Збруча в Дністер – розташована на території Тернопілля. Загальна довжина Дністровського каньйону становить близько 250 км, що забезпечує йому перше місце серед найбільших каньйонів не лише України, але й Європи. Каньйон утворився внаслідок специфічної геологічної будови місцевості, а також тектонічних рухів та процесів водної й вітрової ерозії.
Геологія. У долинах Дністра та його приток відслонюється потужний комплекс осадових толщ від наймолодших, антропогенних, і до найдавніших, силурійських, відкладів палеозойської ери. Каньйон починається в районі містечка Нижнів Івано-Франківської області унікальним відслоненням юрського періоду, а закінчується поблизу села Трубчин Борщівського району Тернопільської області найбільшим у світі відслоненням силуру.На правому березі Дністра неподалік села Буківна, а також на лівому, на Танутинській горі біля села Діброва Івано-Франківської області, відслонюються різні породи мезозойської ери – відклади верхньої юри, що є єдиним подібним відслоненням на значній площі Східноєвропейської платформи. На території Дністровського каньйону присутній своєрідний, властивий тільки цьому районові ендемічний, пізньоюрський комплекс морських організмів. Найбагатшими на залишки викопних організмів є відслонення вапняків білч села Буківна та Татунської гори.
Флора. У Дністровському каньйоні збереглися еталони відслонень силуру і девону. Високі ліві береги річки вкриті рідкісною рослинністю, що за своєю різноманітністю перевершує Кременецькі гори і Подільські Товтри.
Рельєф. На території Дністровського каньйону утворилося три типи рельєфу: скульптурно-ерозійний, горбисто-горбогірний і акумулятивно-рівнинний.
Притоки Дністра на відрізку каньйону. Праві притоки: на відрізку каньйону праві притоки короткі, мають довжину всього від 6 до 16 км, за винятком тільки річки Тлумач. Вони маловодні й течуть здебільшого у вузьких долинах-ярах. Ліві притоки: лівобережні притоки відзначаються своєю величиною і водністю. Свій початок вони беруть із джерел та невеликих заболочених озерець, протікають по Подільській височині, з півночі на південь, глибоко врізуються в плато, утворюючи в південній частині Тернопільської області високі каньйоноподібні долини.
Великий каньйон Криму
Великий каньйон Криму – унікальний витвір природи. В третинний час, коли в Криму відбувалися горотворчі процеси, в єдиному вапняковому масиві відбувся розлом. Потім діяльністю води тріщинувата зона навколо розлому перетворилась у глибокий каньйон. Каньйон розміщений у глибині північного схилу масиву Ай-Петрі. Висота стрімких стін каньйону досягає 300-320 м., а ширина його дна у ряді місць звужується до 3-5 м. Довжина каньйону 3 км. Чим далі у глибину Великого каньйону, тим сувора краса та важкий шлях. По вузькому днищу каньйону протікає гірська річка Фузун-Узень. На її шляху зустрічаються декілька десятків водоспадів.
Водоспад Джур-Джур
Водоспад Джур-Джур утворився на стику вапняків, кварцевих пісковиків й конгломератів з брекчією на піщано-глинистому грунті, на висоті 468 м. над рівнем моря. Це найпотужніший водоспад у Криму. Його середня багаторічна витрата води складає 270 л/ с. Він не пересихає навіть у най посушливіші роки. З вапнякового виступу висотою 15 м. вода звичайно широким (до 5 м.) потоком падає в глибокий котлован, а звідти прямує у русло річки. Від водопаду Джур-Джур вверх за течією річки на відстані близько кілометра можна побачити цілу серію мальовничих порогів-каскадів.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
ЗМІСТ
Вступ……………………………………………………………………………… 3
Програма Тижня географії ……………………………………………………… 5
Позакласний захід «З історії географії» ……………………………………….. 6
Географічні ігри ……………………………………………………………… .. 11
Географічні вікторини …………………………………………………………26
Фенологічні вікторини …………………………………………………………30
Географічні загадки ……………………………………………………………34
Чайнворди ………………………………………………………………………36
Кросворди ……………………………………………………………………...38
Мальовничі куточки України …………………………………………………45
- Гірський масив Карадаг ……………………………………………48
- Великий каньйон Криму …………………………………………..49
- Водоспад Джур-Джур …………………………………………….. 51
Список використаної літератури ……………………………………………. 52