Програми дошкільної освіти [4]Комплексні програми: Впевнений старт. Освітня програма для дітей старшого дошкільного віку. Гавриш Н. В., Піроженко Т. О., Хартман О. Ю., Шевчук А. С., Роголянський О. С.; 2017 Соняшник. Комплексна програма розвитку, навчання і виховання дітей дошкільного віку. Калуська Л. В.; 2017 Українське дошкілля. Програма розвитку дитини дошкільного віку. Білан О.І., Возна Л. М., Максименко О. Л. та ін.; 2017 Я у Світі. Програма розвитку дитини від народження до шести років. За наук.ред. Кононко О. Л.; 2019
Впевнений старт. Освітня програма для дітей середнього дошкільного віку. За заг. наук. ред. Піроженко Т. О.; 2019 Впевнений старт. Освітня програма для дітей молодшого дошкільного віку. За заг. наук. ред. Піроженко Т. О.; 2020 Дитина. Освітня програма для дітей від 2 до 7 років. Наук. кер. Огнев'юк В. О.; 2020 Стежина. Комплексна альтернативна освітня програма для дошкільних навчальних закладів, що працюють за вальфдорфською педагогікою. Гончаренко А. М., Дятленко Н. М.; 2020 Стежини у Всесвіт. Комплексна програма для дітей раннього та преддошкільного віку. Наук. кер. Крутій К. Л.; 2020
Парціальні програми Вчимося розмовляти болгарською мовою, мовою наших батьків. Бучацька Т. Г., Куманова Т. Д.; 2018 Комп'ютерна грамота для малят. Парціальна програма для дітей старшого дошкільного віку. Болотова О. М., Вайнер О. В., Семизорова В. В.; 2018 Зерно любові. Програма та методичні рекомендації духовно-морального виховання дітей дошкільного віку. Шиян О., Франкевич О., Казіброда А., Патуляк Н. та ін.; 2018 Музично-казкові намистинки: оздоровчо-освітня робота з дітьми четвертого року життя. Трофімченко І.Є., Малашевська І. А., Сімон Н. Г., Гончарук А. Д., Шаронова В. О., Бондар С. В., Заводяна Н. В., Шевчук О. Г., Таушан О. Г.; 2018 Про себе треба знати, про себе треба дбати. Парціальна програма з основ здоров'я та безпеки життєдіяльності дітей дошкільного віку. Лохвицька Л. В.; 2018
Аква-театр: парціальна програма адаптації дітей раннього та дошкільного віку до водного середовища і навчання плаванню. Адаптація до водного середовища: ранній і молодший дошкільний вік. Навчання самостійному плаванню: середній і старший дошкільний вік. Єфіменко М. М., Лит'яков М. В.; 2019 Дошкільнятам - освіта для сталого розвитку. Парціальна програма для закладів дошкільної освіти. 2019 Казкова фізкультура. Парціальна програма з фізичного виховання дітей раннього та дошкільного віку. Єфименко М. М.; 2019Інтелектуальна мозаїка. Парціальна програма інтелектуального розвитку дітей раннього та переддошкільного віку. Зданевич Л. В., Пісоцька Л. С., Миськова Н. М., Таранціца С. В.; 2019 Скарбниця моралі. Парціальна програма з морального виховання дітей дошкільного віку. Лохвицьа Л. В.; 2019
Вітаю, театре. Парціальна програма (для дітей старшого дошкільного віку). Макаренко Л. В.; 2019 Духовно-моральне виховання дітей дошкільного віку на християнських цінностях. Навчальна програма та календарно-тематичний план. Богуш А. М., Сіданіч І. Л., Сучок В.Є.; 2019 Лідер живе в кожному. Парціальна програма для закладів дошкільної освіти по формуванню лідерського потенціалу дітей дошкільного віу. Гавриш Н., Безсонова О., Безрукова О., Воронов В.; 2020 Дитяча хореографія. Програма хореографічної діяльності дітей від 3-х до 7-ми років. Навчально-методичний посібник. Шевчук А. С.; 2020 STREAM-освіта, або Стежинки у Всесвіт. Альтернативна програма формування культури інженерного мислення в дітей передшкільного віку. Наук. кер. Крутій К. Л.; 2020
Мудрі шахи. Програма та методичні рекомендації з навчання дітей старшого дошкільного віку гри в шахи. Семизорова В. В., Духновська О.І., Пащенко Л. Ю.; 2020 Горизонтальний пластичний балет (пластик-шоу). Програма з фізкультурно-корекційної роботи у дошкільних навчальних закладах за авторською естетико-оздоровчою системою. Єфіменко М. М., Мельниченко Ю. В.; 2020 Настільний теніс. Програма та методичні рекомендації з навчання дітей старшого дошкільного віку гри в настільний теніс. Авраменко О. М., Дроздюк В.І., Коваленко Г. М., Якименко Н.І.;2020 Цікаві шашки. Програма та методичні рекомендації з навчання дітей старшого дошкільного віку гри в шашки. Семизорова В. В., Романюк О. В., Дульська Г. П.; 2020 Шкіряний м'яч. Програма та методичні рекомендації з навчання дітей старшого дошкільного віку гри у футбол. Дроздюк В.І., Д'яконова Н. С., Коваленко Г. М., Якименко Н.І.; 2020 Формування математичної компетентності у дітей дошкільного віку. Парціальна програма. Зайцева Л.І.;2021
Концептуальна ідея програми. Концептуальна ідея програми – у виробленні оптимального варіанту реалізації змісту Базового компонента дошкільної освіти, в якісно нових підходах до розвитку, навчання і виховання дитини дошкільного віку, що базуються на інтеграції наукової та народної педагогіки, педагогічної спадщини видатних вітчизняних учених із сучасними теоріями та державними вимогами і стандартами.
Мета:метою програми “Соняшник” є виховання серця, душі, тіла і розуму, творчої, щасливої в житті дитини. Вона передбачає реалізацію основних ідей видатних учених минулого і сучасності, що стосується положень особистісно зорієнтованого, ціннісного та компетентнісного підходів щодо розвитку, навчання і виховання дітей дошкільного віку.
В основу Програми покладено: педагогічну модель особистісно орієнтованого, компетентнісного підходів до розвитку, навчання та виховання особистості дитини як майбутньої успішної та щасливої людини, у якої необхідно сформувати розумні потреби, виховати добре серце, культивувати духовні цінності, розвивати обдарування, розум, здібності;основні позиції щодо розвитку, навчання і виховання дитини за Базовим компонентом дошкільної освіти;основні засади національного виховання, відображені у працях видатних педагогів минулого і сучасності.
Завдання програми: Головне завдання програми – закласти основи здоров’я, забезпечити фізичний, духовний, моральний, естетичний, емоційний та інтелектуальний розвиток особистості дошкільника, а саме: Виховати здорову дитину, сформувавши у неї мотивацію на здоровий спосіб життя і безпечну поведінку. Закласти моральний фундамент на основі загальнолюдських, моральних, духовних, громадянських, екологічних, естетичних цінностей.
Розвивати інтелект у процесі різних видів дитячої діяльності (пізнавальної, навчальної, ігрової, трудової), враховуючи ідеї видатних українських педагогів минулого і сучасності, основні засади народної дидактики, передові педагогічні технології. Забезпечити розвиток емоційно-чуттєвої сфери дитини та формування емоційно-ціннісного ставлення до навколишнього світу. Розвивати творчі задатки і здібності дитини, здатність до самопізнання своїх можливостей.
Структура програми. Програма “Соняшник” складається із трьох цільових підпрограм: “Помагайлик” (4-ий рік життя), “Пізнавайлик” (5-ий рік життя), “Дослідник” (6-ий рік життя), кожна з яких включає антропометричні дані, вікові особливості розвитку, напрями розвитку та діяльності (розвиток особистості, соціальний розвиток, емоційний розвиток, моторика та фізичний розвиток, сенсорний розвиток та особливості сприйняття, мовленнє-вокомунікативний розвиток, розвиток психічних процесів, духовно-моральний розвиток, художньо-естетичний розвиток, розвиток ігрових умінь та навичок, навчальна діяльність, передумови трудової діяльності), їх показники.
Підпрограми містять розділи: Розділ І. Розвиток і виховання тіла (гігієна, розпорядок дня, харчування, рухова діяльність, профілактичні заходи, безпечна поведінка, емоційне здоров’я). Розділ ІІ. Розвиток і виховання душі і серця (люби ближнього свого як самого себе; шануй батька і матір і буде тобі добре на землі; патріотичне, соціальне, моральне, естетичне, трудове, правове, економічне, екологічне, статеве виховання).
Розділ ІІІ. Мовленнєво-комунікативний розвиток (лексика, фонетика, синтаксис, граматична будова мовлення, зв’язне мовлення, спілкування, художня література і фольклор, елементи риторики). Розділ ІV. Розвиток і виховання розуму (сенсорний розвиток, пізнавальна діяльність у довкіллі, дослідницька діяльність; для дітей молодшого і середнього дошкільного віку – формування елементарних математичних уявлень, для дітей шостого року життя – логіко-математичний розвиток, інтелектуальні ігри).
Розділ V. Художньо-естетичний розвиток дитини (ознайомлення з різнимим видами мистецтва, ліплення, аплікація, малювання, конструювання, музика і співи, хореографія, театралізована діяльність, свята та дозвілля, художня праця, народні ремесла). Розділ VІ. Розвиток і виховання здібностей і творчості (передумови розвитку здібностей і творчості, розвиток творчості у мовленнєвій, образотворчій, пісенній і танцювальній та ігровій діяльності). Розділ VІІ. Розвиток ігрових умінь та навичок (рухливі, народні, хороводні, дидактичні ігри, ігри з піском і водою, музично-дидактичні ігри, сюжетно-рольові та конструкторсько-будівельні ігри) [1].
Актуальність Освітня програма «Впевнений старт» реалізує державну політику в галузі освіти щодо питань особистісного розвитку дитини, враховує стратегічний курс розвитку системи освіти України загалом. Концептуальні засади програми узгоджені з пріоритетами загальнолюдських цінностей, що забезпечує спрямованість програми на формування загальної культури життєдіяльності дитини старшого дошкільного віку, максимальне використання можливостей періоду дитинства для досягнення психологічних якостей дошкільної зрілості та особистісного зростання.
Основа програми: В основу Програми закладено відомі загальнонаукові принципи актуальності, науковості, доступності та відповідності програмового матеріалу віковим особливостям розвитку дітей, послідовності, систематичності, концентричності, дотримання яких відповідає сучасним тенденціям розвитку, виховання і навчання дошкільників. Відповідність світському і гуманістичному характеру освіти; єдність розвивальних, виховних, навчальних цілей і завдань дошкільної освіти; доцільність поєднання наукової обґрунтованості й можливості практичного застосування; особистісно-зорієнтована взаємодія дорослих і дітей; раціональне співвідношення організованої, самостійної та вільної діяльності у повсякденному житті; врахування провідних видів діяльності малюків забезпечують індивідуальний та диференційований підхід у освітній роботі з дітьми; інтеграцію змісту, форм, методів, засобів розвитку, виховання і навчання дошкільників.
Зміст Зміст програмових освітніх завдань кожного розділу відображає комплексний підхід до процесу формування особистісних досягнень дитини (емоційно-ціннісне ставлення, знання, вміння, життєві навички), що трактується як життєва компетентність. Реалізація цих освітніх завдань спрямована на комплексний особистісний розвиток, що включає єдність емоційного, інтелектуального та вольового розвитку дитини. Провідними для старшого дошкільного віку залишаються комунікативна (спілкування з однолітками та дорослими), здоров’я-зберігальна, пізнавально-дослідницька, мовленнєва, ігрова, художньо-естетична, господарсько-побутова (трудова) діяльність.
Пріоритетними для вирішення освітніх завдань кожного розділу програми є такі форми організації життєдіяльності дітей та засоби особистісного розвитку дітей:заняття: інтегроване, комплексне, предметне;складання карти активностей;підгрупова робота «4х4»;ситуація вибору «Один/два/три +»;«Коло друзів»;проблемна ситуація;активне слуханняактивне спілкування: діалог, полілог;виставка-презентація дитиною своїх діяльнісних досягнень;самопрезентація «Хочу сказати»;дитячий фільм-зал
Програма є: За концептуальними засадами Програма втілює прогресивні концептуальні підходи, нові погляди на роль дитини та педагога в освітньому процесі, форми організації дитячої життєдіяльності. За спрямованістю на реалізацію розвивальних, виховних, навчальних цілей освіти й змістовими складовими і наповненням Програма є комплексною. Адже окреслює оптимальний комплекс розвивальних, виховних, навчальних функцій і змістових напрямів організації життєдіяльності в межах вікової компетентності дітей старшого дошкільного віку.
Програма «Впевнений старт» базується на інваріантній складовій змісту дошкільної освіти. За рівнем упровадження є загальноукраїнською, розрахована для використання у практиці дошкільної освіти по всій території України в усіх дошкільних навчальних закладах незалежно від підпорядкування, типів та форм власності, а також для інших форм здобуття дошкільної освіти. Реалізація програми «Впевнений старт» передбачає діяльнісний підхід. Головне завдання вихователя – організовувати життєдіяльність дошкільників у специфічно дитячих видах діяльності (спілкування, гра, образотворча, художньо-естетична тощо). [2]
Структура програми. Матеріал розподілено відповідно до освітніх ліній, визначених Базовим компонентом дошкільної освіти. Зміст має такі розділи: Ранній вік (3-й рік життя) Молодший вік (4-й рік життя) Середній вік (5-й рік життя) Старший дошкільний вік (6-й рік життя) У кожному розділі вміщено стислу характеристику особливостей дитячого розвитку, інформацію про те, як організувати виховання та навчання, а також орієнтовні компетенції, якими повинна володіти дитина у межах свого віку.
Освітні лінії програми«Особистість дитини» - Здоров'я, фізичний розвиток та активність, хвороби. Безпека життєдіяльності (правила дорожнього руху, пожежна безпека, поведінка у побуті тощо). Особиста гігієна.«Дитина в соціумі» - Духовно-моральне виховання, народознавство (традиції, обряди та звичаї), пізніше — правова культура)«Дитина у природному довкіллі» - Планета Земля, Всесвіт. Життя людини у природному довкіллі. Особливості та явища природи. Розвиток екологічної культури
«Дитина у світі культури» - Образотворче, музичне, театральне та літературне мистецтво. Розвиток творчих здібностей«Гра дитини» - Організація різних видів гри. Розвиток компетенції під час ігрової форми роботи«Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі» - Початкові основи народної математики«Мовлення дитини» - Орфоепічна та орфографічна грамотність. Культура мовлення. Розвиток зв'язного мовлення, підготовка до письма
Список джерел1. https://mon.gov.ua/storage/app/media/programy-rozvytku-ditey/programakaluskasonyashnikdoshkilny-vik.pdf2. https://vstart.com.ua/files/programa_vpevnenii_start_2017.pdf3. https://www.pedrada.com.ua/article/2336-programa-ukranske-doshkllya4. http://moskovskiy-ruo.edu.kh.ua/doshkiljna_osvita/programi_dlya_roboti_dnz/