+
Задорожня Надія Степанівна
Вихователь ГПД, спеціаліст вищої категорії, старший вихователь Шполянської загальноосвітньої школи /-/// ступенів №1
Шполянського району, Черкаської області
Прогулянка-спостереження до осіннього парку
Тема. Осінь в рідний край прийшла
ласкава, ніжна, чарівна.
Мета: формувати ключові компетентності:
вміння вчитися:
інформаційно – комунікативна:
загальнокультурна:
здоров’язбережувальна:
з навколишнім світом, сприяти емоційному розвантаженню, комфортності учнів;
громадянська:
соціальна:
Місце проведення:парк.
Обладнання: торбинка з природним матеріалом, м’ягка іграшка « їжачок»
Хід прогулянки
1 Організаційний момент.
- бути уважним, слухати вихователя;
- не відставати від групи, не відлучатись без дозволу,
- спостерігати за тими об’єктами, які пропонує вчитель,
- допомагати один одному, не смітити,
- не рвати і не ламати рослини.
4. Дорога до парку.
2. Оголошення завдань прогулянки, мотивація.
Ласкава осінь вже прийшла
Дари нам щедрі принесла.
Щоб вся країна й кожна хата
Була щаслива і багата.
Діти, на прогулянку ми підемо стежинкою їжачка- мандрівничка. Їжачок нам буде допомагати. Ми будемо милуватися осінньою красою, спостерігати за змінами, що сталися в живій і неживій природі.
Девіз нашої прогулянки:
Прогулянки полюбляємо
Про природу добре дбаємо.
Природа дарує нам достаток, тепло, радість, любов. Зачаровує нас своєю красою. Ми милуємось небом з білими хмаринками, слухаємо чарівний спів птахів, вдихаємо п’янкий запах квітів.
Ось їжачок-мандрівничок привів нас на сонячну галявинку, де ми будемо спостерігати за об’єктами неживої природи, що відбулися з настанням осені.
Але зараз спробуйте відгадати загадку від їжачка.
Без пензлика, без олівця
Розфарбувала деревця. (Осінь.)
Підсумок. Діти, то які ознаки осені ви побачили в неживій природі.
Релаксаційна пауза.
Діти, станьте у коло, заплющте очі, підніміть руки вверх і уявіть себе сонечком.
Зігрійте всіх своїм теплом.
А зараз поспішаймо далі стежинкою за їжачком –мандрівничком. Слідуюча наша зупинка «Лісова». Ліс приймає нас як гостей. І, як гарні виховані гості, ми повинні пам’ятати правила гарної поведінки в лісі.
Їжачок нам пропонує спостерігати за об’єктами живої природи та змінами, що відбулися із настанням осені.
Загадка.
На деревах листя жовте,
Наступає місяць…. (Жовтень)
Вірш «Жовтень»
Жовтень фарби позичає ,
Малювати всіх навчає.
Листя роздаровує
Золотом розмальовує.
(М.Сингаївський)
- Назвіть дерева які ви бачите довкола.
Рухлива гра «Скільки кроків до дуба?» (липи, клена)
- На яких деревах є плоди?
- Якого кольору стала крона дерев?
Розвиток естетичного сприйняття . «Які пісні співають дерева.»
Діти, ми часто ходимо до парку і коли вітряна погода, дерева співають свою пісню. Дуб співає мужню пісню. Коли ми слухаємо цей спів, нам хочеться бути сильними, справедливими, чесними.
Берізка співає ніжну пісню. Коли ми слухаємо її спів, нам хочеться бути красивими, ніжними, добрими. Хочеться підійти до білокорої красуні і обняти її.
- Чи чути спів птахів? Який він?
- Чому вони відлетіли у теплі краї?
- Яких тварин ви бачите довкола?
- Чим займаються тварини восени?
- Чи можна їхнє життя в цей час назвати клопітливим, сповненим праці?
- Чому тварини квапляться запастись їжею?
- Що чекає на них попереду?
Підсумок. Чому відбулися зміни в житті рослин і тварин із настанням осені?
Проблемне питання.
Як ви думаєте, чи б’ється серце у дерев?
Гра «Можна – неможна»
- Садити дерев, кущі, квіти;
- Ламати гілки на деревах;
- Підгодовувати взимку птахів;
- Ловити метеликів, жаб;
- Милуватися красою природи
- Руйнувати мурашники;
- Берегти природу;
- Забруднювати довкілля;
- Жити з природою в гармонії.
Їжачок кличе нас далі своєю стежинкою. І ось перед нами зупинка «Чарівна майстерня».
Діти, давайте помилуємося осінньою красою. Вона робить людей добрими, терплячими
Осінь – красуня, наче талановита художниця, розмалювала листя на деревах та кущах.
- Назвіть фарби осінньої палітри.
Ми їх висушимо і будемо використовувати на гуртку.
Осінні листочки схожі на метеликів. Вони красиво кружляють у повітрі і вкривають землю ковдрою.
То шурхне, то хрусне, то трісне
Килимок під ногами барвистий. (Опале листя)
Вправа «Я вмію слухати»
Діти, заплющте очі і прислухайтесь до тиші осіннього парку. Які звуки ви чуєте?
(Падіння каштана, жолудя, поодинокі крики птахів)
Дівчатка, а які емоції викликає у вас осіння краса? Хлопчики, чи добре ви себе почуваєте в осінньому парку? (Відповіді учнів)
Нас чекає зараз гра
Всі у коло, дітвора
Їжачок хоче подивитися гру «Шишки, жолуді, горіхи».
Правила гри. Гравці об’єднуються у команди по троє (шишки, жолуді, горіхи). Вони беруться за руки і утворюють «гніздо». Ведучий вимовляє слово «горіхи», після чого всі горіхи мають залишити своє «гніздо» й добігти до іншого. Ведучий намагається зайняти чиєсь місце «Горіх» який залишився без місця, стає ведучим
Вправа «Обніми дерево»
Хлопчики, підійдіть до дуба, обніміть дерево і скажіть йому хороші слова, побажання. А дівчатка обнімуть липу і скажуть їй щось хороше.
Липа - жіноче дерево.
Дидактична гра «Чарівний кошик»
( У кошику жолуді, горіхи, шишки, ліщина, калина, горобина, кора дерев, листочки)
(Діти підходять до кошика і кажуть.
У руки я ось це візьму, всім друзям покажу,
З якого дерева, назву.
Їжачкові дуже сподобалася ваша гра.
А зараз ми з вами підійдемо до загадкового деревця і придумаємо загадку для їжачка.
Поетична хвилинка.
Невеличке деревце у парку росте,
Дрібних плодів багато має
Взимку птахів пригощає. (Горобина.)
Я думаю, що їжачок відгадав вашу загадку.
Рекламна пауза.
Метод елепатії.
Я – дуб. Міцний і високий. Живу до 1000 років. З мене виготовляють меблі.
Ви дуже добре прорекламували свої улюблені дерева. Молодці.
Діти, їжачкові – мандрівничкові цікаво знати ваше ставлення до природи.
Корисна справа. Робота в групах.
А зараз я пропоную хлопчикам зібрати декілька плодів дуба, а дівчаткам каштани і посадити їх на місці зрізаних сухих дерев.
Андрійко дитячою лопаткою викопає ямку, а однокласники покладуть у них жолуді і каштани. Хлопчики ямки загорнуть. Осінні дощі їх поллють. Зима укриє теплою ковдрою і вони заснуть аж до весни. А ми будемо слідкувати за їх сходами і ростом.
Вправа «Очікування».
- Діти, чого ви чекаєте від висаджених плодів? (Відповіді дітей)
Так, діти, природа – наш дім. Ми повинні її берегти і жити з нею в гармонії. Їжачка – мандрівничка дуже зворушило ваше ставлення до довкілля.
Підсумок. Ось і закінчилась наша прогулянка
Саморефлексія.
Сумна музика осінньої пори нагадує прощальну пісню. Цей спів схожий на колискову під звуки якої засинає природа.
Діти, давайте подякуємо їжачкові за цікаву прогулянку. Наш помічник поспішає до своєї теплої хатинки, де він буде спати аж до весни.
Ми прогулянку кінчаєм
І до класу повертаєм.
Список літератури