Урок 17 . Зелене Диво Землі . Як розрізняють рослини . Рослини – Живі організми .
Мета : ознайомити учнів з різноманітністю живих організмів на Землі ; формувати поняття «вид» ; розвивати вміння опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел ; продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та парі ; спонукати учнів до критичного мислення та вміння вільно висловлювати свої думки ; виховувати любов до природи .
Обладнання : підручник , гербарій , дві гілочки заздалегідь поставлені у воду ( одна у чисту, а інша у зафарбовану синькою), комп’ютер.
Хід уроку
1 . Організація класу
Дорогі діти , запрошую вас у дивовижний світ природи . Сьогодні на уроці вас чекає дуже цікава і різноманітна робота .
Девіз нашого уроку :
2 . Календар природи
Черговий синоптик доповідає за планом
Пора року -…
Дата - …
Температура повітря - ..
Стан неба - …
Вітер - …
Опади - …
Отже , погода сприятлива . і я бажаю вам гарного настрою , плідної роботи , успіху і дякую за співпрацю.
3 . Актуалізація
- Пригадайте і скажіть , що таке природа ?
- На які дві групи вона поділяється ?
- Що належить до живої природи ?
4. Усвідомлення
1. Усі живі організми вчені поділили на 5 царств : «Рослини» , « Тварини» ,
« Г риби» , «Віруси» , Дроб’янки» . Сьогодні я вас запрошую у гості в дивовижне царство . Це царство називається – « Рослини» . Їх ще називають зеленим дивом Землі . Як ви думаєте , чому ? (Міркування учнів)
Тварини
Гриби
Рослини
Дроб’янки
Віруси
Діти , є різні можливості здобувати знання . Крім мовлення вчителя і підручника , це і різна довідкова література , і телебачення . От і зараз , я пропоную вам уважно подивитися слайди про рослини і відповісти на таке запитання : Яке значення мають рослини для природи ?
( Міркування учнів ) Метод « Вільне письмо» Методика « Гронування»
2. Етапи Гронування :
- Написати центральне слово .
- Записати всі слова та фрази , які спадають на думку учням .
- Встановити зв’ язки між поняттями.
3. Як розрізняють рослини ( практична робота )
Робота з гербарієм ( ромашка лікарська . ромашка не пахуча . ромашка без’ язикова ).
Розгляньте уважно рослини , зверніть увагу на їхні листки і квітки .
- Чим схожі ? А чим відрізняються ?
- Як одним словом називаються ці квіти ?
Усі ромашки схожі ,але відрізняються своїми листками і квітами між собою. Це 3 види ромашки . Отже , рослини одного виду схожі між собою .
4. Робота з підручником ( с. 105- 106 ) , (107- 108 ) Методика « Взаємного навчання» (робота в парах )
Читають матеріал частинами.
Виконують 5 основних завдань:
( учитель - учень пропонує товаришу )
- зробити висновок із прочитаного;
- поставити 2-3 запитання і вислухати відповіді на них ;
- пояснити незрозуміле ;
- скласти передбачення до наступної частини ;
- прочитати наступну частину.
Діти , ким вам легше працювати – учнем чи вчителем ? Чому ?
5.Фізкультхвилинка
Ми – високі дерева, ми – низенька трава ,
Нас сонце голубить , нас дощ полива ,
Нас вітер колише , тріпоче , зрива ,
Та Бог на руках своїх міцно трима .
6. Рослини – живі організми .
- За якими ознаками рослини належать до живої природи ?
- Спостерігаючи за рослинами . ви помітили , що вони ростуть , змінюється їх зовнішній вигляд , вони по - своєму рухаються , листки і квіти повертаються до сонця , насіння розлітається в різні місця . Через деякий час рослина відмирає . За всіма цими ознаками рослина належить до живої природи.
Практична робота
Я стверджую , що рослини – живі організми. Кожний орган має якесь значення, виконує якусь функцію. Від кореня по стеблу рухається вода з поживними речовинами . Проведемо дослід і переконаємося у цьому .
Дослід
Давайте візьмемо 2 гілочки однієї рослини (верби ) . Одна з них стояла в стакані з чистою водою , інша –у підфарбованій синькою .А тепер їх розріжемо навпіл . Що ви побачили ? (Відповіді учнів )
- Отже , рослини вбирають не тільки воду , а й поживні речовини .
Рослини живляться не тільки тими речовинами , що є в ґрунті , вони самі утворюють поживні речовини. Де і як це відбувається ? Розгляньте схему дерева . У листках рослин утворюється цукор і крохмаль . Ці поживні речовини утворюються з води і вуглекислого газу . Вода до листків надходить від кореня , а вуглекислий газ – з повітря . Під дією сонячної енергії утворюється цукор і крохмаль . Частину цукру і крохмалю рослини використовують для росту , а невикористану частину поживних речовин накопичують у коренях , стеблах ,листках і плодах . Цю таємницю розгадав російський учений Тімірязєв .
Учені розгадали ще одну загадку : вдень на світлі в листках рослин утворюється кисень, який виділяється у повітря . А кисень ,як відомо , газ , яким дихає все живе на Землі .
- Чи дихають самі рослини ? Як ви думаєте ? (Міркування учнів )
- Так ,рослини дихають всіма органами вдень і вночі . Під час дихання вночі вбирають із повітря кисень , а виділяють вуглекислий газ .
7. Виступи чергових з «Довідкового бюро»
Вирушаймо до Країни Лікарських рослин .
Сонечко в траві зійшло , усміхнулось . розцвіло ,
Потім стало біле – біле і за вітром полетіло . Що це ? ( Кульбаба )
У давнину її вважали еліксиром життя . У листках її багато вітамінів , з неї готують салати . Настій кульбаби – чудовий засіб від опіків .
Викупана в сонечку . стоїть собі донечка .
Бджоли сонячний медок дістають з її квіток . Що це ? ( Липа )
Її цвіт – найпопулярніший народний потогінний та жарознижувальний засіб .
Виросли на лузі сестрички маленькі .
Очки – золоті , а вії – біленькі . Що це ? ( Ромашки )
Використовують при хворобах шлунка , кишечнику. Напаром із ромашки користуються для промивання гнійних ран .
На просторах поля золотого сині зірочки тремтять,
Мов шматочки неба голубого , виграють , виблискують, горять .
( Волошки )
Використовують при підвищеній температурі , для примочок на очі .
8. Підсумок уроку . Тест .
а) 5 царств ;
б) 6 царств ;
в )4 царства.
а) ґрунт , воду :
б) воду , повітря :
в) ґрунт , воду , повітря .
а)береза , клен , вишня ;
б)калина ,бузок . терен ;
в)ромашка лікарська ,ромашка не пахуча . ромашка без язичкова.
9. Рефлексія
Метод «Сенкан» (робота в парах )
Складання сенкану за планом :
Рослини
Прекрасні , дивовижні
Прикрашають , дивують ,лікують .
Милуємося , використовуємо , бережемо .
Зелене диво Землі .
10. Оцініть свій внесок в урок.
11. Домашнє завдання ( робота в групах )
1 група – скласти усну розповідь «Що дають мені рослини»
2 група – з ‘ясувати , які рослини ростуть на городах і у садках рідного села .
Намалювати улюблену рослину ( всім учням ).