Просте ускладнене речення

Про матеріал

Розробка уроку спрямована на розвиток мовних та мовленнєвих навичок одинадцятикласників; узагальнення та систематизацію їхніх знань з синтаксису та пунктуації.

Перегляд файлу

Тема. Просте ускладнене речення.

Клас 11.

Мета: систематизувати знання учнів про просте ускладнене речення, синоніміку відокремлених та невідокремлених другорядних членів речення; формувати вміння правильно розставляти та обгрунтовувати розділові знаки у простому ускладненому реченні; визначати стилістичну функцію ускладнюючих одиниць; удосконалювати комунікативні вміння учнів; розвивати пам’ять, потребу в оволодінні мовою та мовленням; виховувати та прищеплювати інтерес до різних видів мистецтва, естетичні вподобання та смаки.

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.

Форма проведення : урок-екскурсія.

Обладнання : мультимедійна презентація до уроку, виставка книг та світлин, дидактичні матеріали.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

  1. Організація класу, мотивація до навчання.    

 

Учитель  представляється  учням. Вправа «Знайомство». Сьогодні я запрошую вас до імпровізованого арт-простору. Ви бачите  книги відомих авторів, світлини українських модних фотографів і нас  із вами як відвідувачів. Мені цікаво, які у вас вподобання, якими видами мистецтва ви захоплюєтесь. Поспілкуймось про це за таким зразком. Називаємо ім’я і два своїх улюблених види мистецтва. Наприклад, я Ольга Олександрівна, люблю поезію та живопис.

 

 

Відповіді учнів. Учитель дякує учням.

 

Отже, ми переконалися, що всі ви різнобічні особистості, маєте свої естетичні смаки та вподобання. Як ви вважаєте, якими комунікативними вміннями має володіти шанувальник, щоб висловити враження від взаємодії з витвором мистецтва?

 

Відповідь : володіти лексикою ; правильно будувати синтаксичні конструкції.

 

  1. Актуалізація знань.

Відновімо та згадаймо лексику, яка знадобиться нам у арт-просторі. Перед вами тлумачні міні-словнички. Але тлумачення самих слів не в усіх словах правильне. Прочитайте слова, установіть відповідність із тлумаченням за допомогою цифр. (Учні працюють).   Правильні відповіді ви бачите на слайді.

Чи є серед цих слів багатозначні?

У яких стилях мовлення буде вживатися така лексика?

У яких типах мовлення? (опис, розповідь)

Виберіть із цих слів 3, тлумачення яких ви взяли б до свого активного словника. Запишіть їх у зошити. Розкрили зошити, записали тему, зазначили вид роботи – словникова робота, випишіть слова і стисло подайте тлумачення.

 

Складіть із цими словами 3 простих за будовою речення, запишіть їх у зошити.

Учні складають речення, зачитують по 1 кращому.

ВИСНОВОК. При складанні речень учні використовували прості ускладнені та неускладнені речення. Ви складаєте прекрасні речення, освічена людина має вправно висловлювати думки різними синтаксичними конструкціями.

Отже, тема  нашого уроку  (учні записують у зошитах)

 

 

Учні згадують, чим може бути ускладнене просте речення. Учитель пропонує розглянути вставні слова та вставлені конструкції, звертання, відокремлені члени речення.

 

3.Освоєння теми уроку.

Учитель запрошує учнів погортати сторінки книг у арт-просторі, насолодитися красою слова та вдосконалити стилістичні, комунікативні, мовні, мовленнєві знання.

Пропоную опрацювати в парах  теоретичний матеріал і озвучити його для всіх за схемою :

Учитель роздає завдання парам. Ознайомилися, визначилися, хто висловлюється.

 

 Виступає 1 пара – вставні слова, 2 пара – вставлені конструкції . Акцент учителя-інтонування речень із вставленими конструкціями.

3.Дослідження – порівняння . Поділити зошит навпіл. Зазначаємо вид роботи. Робимо примітку на берегах зошита. Акцент на тому, що поетичні твори учням зрозуміти завжди важче, тому такий вибір. Коментуємо ланцюжком.

Поставити розділові знаки при вставних  словах; пояснити пункторгаму.

Слова кажуть, видно, може виступають членами речення (самостійно скласти речення).

Десь  кажуть  є гора де не співають птиці.

 

Нам з тобою  видно  по дорозі  бо ішли й нікуди не прийшли.

 

Це може навіть і не вірші а квіти кинуті тобі.

 

 

4.Пунктуаційний практикум. Кому або тире треба поставити на місці цифр (0-3 бали):

у 1 реченні  2,3, 4-тире

у 2 реченні 1,2

у 3 реченні коми 3,4; тире 1,2.

  1. А (1) може (2) я тінь мого слова (3) от тінь мого слова - і  все.
  2. Я дерево. Я сніг. Я все, що я люблю.

І (1) може (2) це і є моя найвища сутність.

  1. І  раптом (1) Боже (2) після того чаду  і тарапати (3)  рівної  нулю(4) я чую дощ.

 

Виступають  3 -4  пари.

5.Дослідження – відновлення. Відтворити пропущені звертання із довідки, розставити розділові знаки, пояснити пунктограми (0-3 бали).

1.___________________________________ гірка твоя вода !

2._______________________________ дякую за день  за цю потребу слова як молитви.

3.Де ж ви _____?

Довідка : мої золоті пасторалі, вечірнє сонце, о море днів.

Акцент учителя – особовий займенник, підсилювальні частки.

 

 Виступає пара № 5.

6.Синтаксичне конструювання. Скласти речення з відокремленими додатками на тему мистецтво (можна використовувати слова зі словничка). Розставити розділові знаки, пояснити пунктограми (0-3 бали).

 

Виступає пара №6.

7.Дослідження – зіставлення.

Означуване слово стоїть перед поширеним узгодженим означенням

Означуване слово стоїть після поширеного узгодженого означення і не має смислового відтінку причини.

Мої суцвіття биті холодами ви добру зав’язь все-таки дали.

 

Настане день обтяжений плодами.

 

 

Слово приголомшене прогресом непритомне слово оживе.

 

 

8.Синтаксичне конструювання.

Речення з відокремленим означенням

Складне речення з підрядною означальною частиною.

І ця строфа оголена  як відчай.

І дикий хміль примерзлий до воріт.

 

Як сірничок припалений від сонця день спалахнув обвуглився погас.

 

Останні айстри горілиць зайшлися болем. Ген килим витканий із птиць летить над полем.

 

 

Це був тільки сон що ледь торкнувся пам’яті вустами.

 

 Виступає пара №7.

9. Зробити синтаксичний розбір простого ускладненого речення (одне на вибір ; розділові знаки пропущені).

1.Щасливиця я маю трохи неба і дві сосни в туманному вікні.

2.Моя фіранка штапельний клубок хитає лоджій обриси суворі.

3.Осінній вітер Синя Борода рве з горобин оранжеві коралі.

 

 

 Виступають  пари  №8 -9 .

 

10.Дослідження-зіставлення

Відокремлена обставина

Невідокремлена обставина

(скласти речення)

Розбившися грудьми об полустанок в траві лежить березовий Ікар.

 Задумавшись; лежачи; нахилившись.

 

 

Ночей чорнокнижжя читаю по буквах і сплю прочитавши собі Оріон.

заломивши руки (фразеологізм).

Шалене слово загнуздавши римою влітаю в ніч.

не чуючи ніг під собою (фразеологізм)

 

 

Будую мовчання як зал філармонії.

Душа як храм з очима древніх фресок.

 

11.Редагування речень з відокремленою обставиною. Знайдіть речення, що  потребують редагування, запишіть правильно.

Згадуючи літні вечори, у моїй уяві постає сріблясто-синє море. Жайворонки співали над ріллею, високо піднявшись угору.  Місяць плив, намагаючись утриматися на нетривких хвилях неба.

 

Ми погортали сторінки поезій здебільшого Ліни Костенко. Занурилися у світ образних, досконалих, зворушливих речень. Спробуймо тепер висловити свої судження про твір мистецтва. Пропоную ситуативну вправу. Ви у нашому арт-прострі маєте поділитися враженнями від споглядання світлин сучасних українських художників. 

 

12.Побудова власного висловлювання із використанням простих ускладнених речень ( обсяг 3-5 речень) за технологією ПРЕС . Дати відповідь на питання : На Вашу думку, що хотів донести до глядача автор цієї фотографії ?

                                                 

 

 

 

 

 

Оцінка за урок

Домашнє завдання .

 

Підсумок. Рефлексія .

 

 

Додаток до уроку. Дидактичні матеріали для роботи учнів.

1.Словникова робота.

1

Краудфандінг

співпраця людей, які добровільно об'єднують свої гроші чи інші ресурси разом, як правило через Інтернет, аби підтримати зусилля інших людей або організацій.

2

Прев’ю

передогляд події у ЗМІ.

3

Локація

територія (місце) проведення заходу, часто художнього.

4

Концепт-арт

обладнання, що допомагає розкрити сюжет витвору мистецтва.

5

Екстер'є́р

зовнішній вигляд архітектурної споруди.

6

Арт-простір

функціональний громадський центр з певною сферою компетенції, покликаний заохочувати практики мистецтв. Надає місце для виставок і (або) для роботи художників, семінарів, освітні послуги, технічне обладнання тощо.

7

Інсталяція

художня техніка, яка використовує тривимірні об'єкти, призначені для зміни сприйняття простору людиною.

8

Барельє́ф

скульптурний твір, в якому опукле зображення не дуже сильно виступає над плоскою поверхнею (тлом).

9

Акведук

споруда для пропуску водостоку над зниженою ділянкою місцевості, має вид моста.

10

Перформанс

одна з форм мистецтва, де твором вважають дії автора, за якими глядачі спостерігають у режимі реального часу.

11

Кітч

явище масової культури, її найнижчий пласт, синонім стереотипного псевдомистецтва, позбавленого художньо-естетичної цінності.

12

Реквізит

напрямок у мистецтві для  візуальної передачі ідею твору, створюється на початковій стадії розробки, використовується у фільмах, комп'ютерних іграх, коміксах до створення фінальної версії

 

2. Дослідження – порівняння . Поділити зошит навпіл. Зазначаємо вид роботи. За потреби робимо примітки на берегах зошита. Коментуємо ланцюжком. Записати речення.

Поставити розділові знаки при вставних  словах; пояснити пункторгаму.

Слова кажуть, видно, може виступають членами речення (речення складаєте самостійно ).

Десь  кажуть  є гора де не співають птиці.

 

Нам з тобою  видно  по дорозі  бо ішли й нікуди не прийшли.

 

Це може навіть і не вірші а квіти кинуті тобі.

 

 

3.Пунктуаційний практикум. Записати речення.  Кому  треба поставити на місці цифр :

у 1 реченні  ___?

у 2 реченні  ___?

у 3 реченні ____?; тире ____?

  1. А (1) може (2) я тінь мого слова (3) от тінь мого слова - і  все.
  2. Я дерево. Я сніг. Я все, що я люблю.

І (1) може (2) це і є моя найвища сутність.

  1. І  раптом (1) Боже (2) після того чаду  і тарапати (3)  рівної  нулю(4) я чую дощ.

 

4.Дослідження – відновлення. Відтворити пропущені звертання із довідки, записати речення, розставити розділові знаки, пояснити пунктограми.

1….. гірка твоя вода !

2….. дякую за день  за цю потребу слова як молитви.

3.Де ж ви ….?

Довідка : мої золоті пасторалі, вечірнє сонце, о море днів.

5.Синтаксичне конструювання. Скласти речення з відокремленими додатками на тему мистецтво (можна використовувати слова зі словничка). Розставити розділові знаки, пояснити пунктограми .

6.Дослідження – зіставлення. Розділити зошит навпіл. Записати речення, розставити розділові знаки. Перебудувати фрагменти речень. Пояснити пунктограми.

Означуване слово стоїть перед поширеним узгодженим означенням

Означуване слово стоїть після поширеного узгодженого означення і не має смислового відтінку причини.

Мої суцвіття биті холодами ви добру зав’язь все-таки дали.

 

Настане день обтяжений плодами.

 

 

Слово приголомшене прогресом непритомне слово оживе.

 

 

7.Синтаксичне конструювання. Розділити зошит навпіл. Записати речення, розставити розділові знаки; утворити синонімічну синтаксичну конструкцію. Пояснити розділові знаки.

Речення з відокремленим означенням

Складне речення з підрядною означальною частиною.

І ця строфа оголена  як відчай.

І дикий хміль примерзлий до воріт.

 

Як сірничок припалений від сонця день спалахнув обвуглився погас.

 

Останні айстри горілиць зайшлися болем. Ген килим витканий із птиць летить над полем.

 

 

Це був тільки сон що ледь торкнувся пам’яті вустами.

 

8. Синтаксичний розбір простого ускладненого речення 

( розібрати речення одне на вибір ; розділові знаки пропущені).

1.Щасливиця я маю трохи неба і дві сосни в туманному вікні.

2.Моя фіранка штапельний клубок хитає лоджій обриси суворі.

3.Осінній вітер Синя Борода рве з горобин оранжеві коралі.

 

9.Дослідження-зіставлення. Розділити зошит навпіл. Записати речення, розставити розділові знаки. Скласти речення. Пояснити пунктограми.

Відокремлена обставина

Невідокремлена обставина

(скласти речення)

Розбившися грудьми об полустанок в траві лежить березовий Ікар.

 Задумавшись; лежачи; нахилившись.

 

 

Ночей чорнокнижжя читаю по буквах і сплю прочитавши собі Оріон.

заломивши руки (фразеологізм).

Шалене слово загнуздавши римою влітаю в ніч.

не чуючи ніг під собою (фразеологізм)

 

 

Будую мовчання як зал філармонії.

Душа як храм з очима древніх фресок.

 

10. Редагування речень з відокремленою обставиною. Знайдіть речення, що  потребують редагування, запишіть правильно.

Згадуючи літні вечори, у моїй уяві постає сріблясто-синє море. Жайворонки співали над ріллею, високо піднявшись угору.  Місяць плив, намагаючись утриматися на нетривких хвилях неба.

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Fortuna Jimin
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Носенко Людмила Іванівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
До підручника
Українська мова (академічний, профільний рівень) 11 клас (Шелехова Г.Т., Бондаренко Н.В., Новосьолова В.І.)
Додано
10 квітня 2018
Переглядів
9316
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку