Конспект уроку 8
Тема : Прості і складні речовини. Метали і неметали. Хімічні формули речовин.
Мета: пояснити причину багатоманітності речовин, дати поняття „ прості речовини”, ,, складні речовини”, ,, хімічна формула” ; вивчити поділ простих речовин на метали і неметали; навчитися розрізняти прості і складні речовини, метали і неметали; розвивати уміння і навички учнів в описуванні фізичних властивостей речовин і порівнювати їх; виховувати інтерес до вивчення хімії на основі хімічного експерименту.
Обладнання: моделі атомів, зразки металів і неметалів, інші речовини - цукор, кухонна сіль, калій перманганат та ін.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Форми роботи: лекція з елементами бесіди, інтелектуальна розминка, мікрофон, експеримент
Дем. № 9 Зразки металів і неметалів.
Лаб. досл. № 1 Ознайомлення із зразками простих і складних речовин, робота в групах.
Хід уроку:
І. Організація класу.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1) Інтелектуальна розминка (перевірка д\з).
Учні характеризують елементи за положенням в періодичній системі.
Учні називають відносні атомні маси елементів.
IV. Мотивація навчальної діяльності.
Учням пропонується математичне завдання: користуючись цифрами 1,2,3 утворити різні одно-, дво-, трицифрові числа .
Запитання. Скільки можна утворити різних чисел?
Після 1хв. роботи в учнів утворяться багато чисел. Відразу ж ставимо питання: мало чи багато речовин можна утворити з 110 хімічних елементів? Звичайно учні відповідатимуть, що багато. Це пояснює таку різноманітність речовин – біля 20 млн.
Ще можна навести приклад з буквами : з 33 букв утворюються усі слова, якими ми користуємось у
повсякденному житті.
V. Вивчення нового матеріалу.
1) Поняття „ хімічна формула”, ,, індекс”.
Склад кожної речовини можна записати за допомогою символів хімічних елементів. Наприклад, молекула води складається з одного атома Оксигену і двох атомів Гідрогену.
Схематично зобразити її можна так:
А записати хімічну формулу води можна так:
H2O
ІНДЕКС
Вводимо поняття „ хімічна формула” і „ індекс”.
2) Прості і складні речовини.
Демонстрація. Учням демонструємо зразки різних речовин , добре їм знайомі, на дошці учитель записує формули цих речовин: цукор – C12H22O11, кухонна сіль -NaCl, марганцівка – KmnO4, цинк - Zn, алюміній - Al, сірка - S, можна згадати, що до складу повітря входять кисень і азот – O2 і N2 .
Перед учнями ставимо проблемне питання: чим відрізняються ці речовини? Учні правильно відмітять , що за складом. Даємо поняття „ прості” і „складні речовини” , складаємо схему і пропонуємо учням самостійно розподілити речовини на прості і складні. Схема заповнюється поступово: спочатку ділимо речовини на прості і складні, а потім доповнюємо поділ простих речовин на метали і неметали.
3) Метали і неметали.
Лабораторний дослід учні виконують в групах:
VI.Закріплення вивченого. Міні - тренінг.
Скласти формули речовин, які складаються з :
а) 2 атомів Калію і 1 атому Оксигену
б) 3 атомів Оксигену
в) 1 атому Феруму
г) 6 атомів Карбону, 12 атомів Гідрогену і 6 атомів Оксигену
д) 1 атому Сульфуру і 3 атомів Оксигену
е) 1 атому Алюмінію
У два стовпчики виписати окремо прості і складні речовини.
VII.Домашнє завдання.