Прості та складні речовини.

Про матеріал
Тема. Прості та складні речовини. Цілі: поглибити знання учнів про класифікації речовин за складом їх молекул; дати поняття про прості та складні речовини; навчити розрізняти поняття «хімічна сполука» і «суміш речовин», «проста речовина» і «хімічний елемент»; навчити учнів аналізувати якісний склад простих і складних речовин. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Форми роботи: розповідь, лабораторні досліди, самостійна робота.
Перегляд файлу

Тема. Прості та складні речовини.

Цілі: поглибити знання учнів про класифікації речовин за складом їх молекул; дати поняття про прості та складні речовини; навчити розрізняти поняття «хімічна сполука» і «суміш речовин», «проста речовина» і «хімічний елемент»; навчити учнів аналізувати якісний склад простих і складних речовин.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форми роботи: розповідь, лабораторні досліди, самостійна робота.

Обладнання: зразки простих речовин (сірка, вугілля, залізо, алюміній), зразки складних речовин (вода, натрій хлорид, купрум(ІІ) оксид, цукор), пробірки, пробіркотримач, спиртівка, сірка, залізний порошок, магніт.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Перевірка домашнього завдання

Складання таблиці класифікації хімічних елементів, порівняння властивостей металів і неметалів на дошці, коментарі учнів.

 Згадаймо, що таке молекула. (Молекула — це дрібна частинка речовини, що має її властивості)

 З чого складається молекула? (З атомів)

 З однакових чи різних? (І з однакових, і з різних)

III. Актуалізація опорних знань і виклад нового матеріалу

Демонстрація

Змішали порошок сірки й порошок заліза.

 Як можна розділити цю суміш? (Залізо в суміші зберігає свої магнітні властивості, тому легко притягується магнітом)

(Демонструємо, як залізо притягується до магніту.)

 Чому залізо не можна вилучити з цієї ж суміші після нагрівання? (Залізо прореагувало із сіркою)

Запишемо рівняння:

Fe + S → FeS

Тепер і залізо, і сірка змінили свої властивості. Відбулася хімічна реакція, з атомів Сульфуру й Феруму утворилася речовина складу FeS. Речовини до проведення досліду складалися з однакових атомів S і Fe, після досліду речовина складається з молекул FeS.

За якісним складом речовини поділяються на прості та складні.

Прості — речовини, молекули яких складаються з атомів одного хімічного елемента.

О2, H2, С, S8, Fe

(Індекс унизу праворуч указує на число атомів у молекулі )

Складні — речовини, молекули яких складаються з атомів двох і більше хімічних елементів.

FeS, CO2, H2SO4, CaCO3

 Вода — проста чи складна речовина? (Складна; складається з двох атомів Гідрогену й одного атома Оксигену — H2O)

Це можна довести шляхом розкладу води під дією електричного струму. Розгляньмо рисунок у підручнику, де зображено спеціальний прилад — електролізер, а рівнянням реакції записується так:

IV. Закріплення і поглиблення знань

Робота з навчальною таблицею.

 

 

 

№ з/п

А

Б

B

Г

Д

E

1

S

P

K2SO4

CO

FeCl2

CO2

2

HNO3

Li

Ag2O

CuSO4

H2SO4

CaO

3

NaCl

Ca(OH)2

Sr(OH)2

Na2SiO3

Hg

HgO

4

C4H10

H2SO3

Mg

FeCl3

C6H12O6

Al2O3

5

K2O

Na2O

ZnO

BaCl2

FeS

SnO2

6

FeS2

Fe

BaSO3

С3H8

N2

LiOH

7

K3PO4

MgSO4

P2O5

Cu(OH)2

Rb

SnF4

8

Br2

Cl2O7

NaCl

HI

KMnO4

H3PO4

9

Fe(OН)3

Cr2O3

Ca

PbS

Mg(OH)2

CaCO3

10

LiCl

K2ZnO2

Fe2O3

AgCl

N2O5

Cl2

11

HF

H2S

NaOH

O2

FeO

SrSO4

12

ZnS

Ca3P2

AI4C3

CH4

Mn

Fe2O3

1) Морський бій

Учитель називає координату, учень — просту чи складну речовину під цими координатами.

Опитування проводиться по ланцюжку для кожного учня.

2) Учні по вертикалі виконують завдання за таблицею.

Варіант І: виписати десять формул простих речовин.

Варіант ІІ: виписати десять формул складних речовин.

Варіанти обмінюються виконаними завданнями й перевіряють.

3) На дошці виписані формули простих і складних речовин двох учнів, які першими виконали завдання. Усі учні по ланцюжку читають записи, аналізуючи якісний склад написаних речовин.

V. Інструктаж із безпеки життєдіяльності

Лабораторний дослід № 1

«Ознайомлення зі зразками простих і складних речовин»

В учнів на столі зразки:

простих речовин: сірка, залізо, вугілля, алюміній;

складних речовин: вода, натрій хлорид, купрум(ІІ) оксид, цукор.

1) Розгляньте речовини та відзначте:

 агрегатний стан;

 колір;

 відношення до води;

 запах

2) Зробіть висновок про фізичні властивості простих і складних речовин.

3) Ґрунтуючись на власному досвіді, запропонуйте можливі способи застосування цих речовин.

4) Чи можна за зовнішнім виглядом судити про приналежність речовини до простих чи складних речовин?

Учні записують у зошитах спостереження й оформляють їх у вигляді таблиці, окремо для простих і складних речовин.

VI. оцінювання роботи на уроці, підбиття підсумків

За якісним складом усі речовини поділяються на прості та складні. Складні речовини істотно відрізняються від суміші речовин. Складні та прості речовини відрізняються за фізичними й хімічними властивостями.

VII. Домашнє завдання

Прочитати параграф, відповісти на запитання, повторити назви й хімічні символи елементів. Виписати з підручника п’ять формул складних речовин і описати їх якісний склад.

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
11 жовтня 2021
Переглядів
22769
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку