Простий і складений дієслівний присудок

Про матеріал
Мета уроку: поглибити знання восьмикласників про види присудків, ознайомити зі способами ви-раження простих і складених дієслівних та складених іменних присудків, розвивати вміння знаходити їх у реченні; виховувати любов до Батьківщини, рідного краю.
Перегляд файлу

1

Простий і складений дієслівний присудок

Мета: поглибити знання восьмикласників про види присудків, ознайомити зі способами вираження простих і складених дієслівних та складених іменних присудків, розвивати вміння знаходити їх у реченні; виховувати любов до Батьківщини, рідного краю.

Обладнання: підручник, таблиця, дидактичний матеріал.

Хід уроку

  • І. Актуалізація опорних знань учнів

1. Перевірка домашнього завдання.

2. Практична робота. 1-4

Перепишіть текст, уставляючи пропущені букви. Поясніть лексичне значення виділених слів, доберіть до них синоніми. Підкресліть граматичні основи поданих речень. Чи завжди це легко зробити?

Ро..різи з..мної кори є своєрідною книгою, написаною природою. Цін..і геологічні природні утвори ро..повідають про г..ологічні й г..ографічні умови м..нулого, про давній клімат, рослин..ість і тварин..ий світ, склад і будову гірс..ких порід. Тому ці утвори треба зб..рігати.

Дніпровс..кі пороги на околицях Запоріж..я — одна з перших пам..яток природи державного значен..я. Це порож..ста частина Дніпра з відслоєн..ями кристалічних пор..д. До складу заказника входят.. півден..а частина острова Хортиця, острів Байда, мальовничі скелі.

(Зі збірника «Заповідні скарби»)

  • ІІ.              Оголошення теми й мети уроку 5
  • IІІ.              Опрацювання нового матеріалу

1. Робота з таблицею. 6-7

Присудок називає дію, стан або змінну ознаку діяча-підмета та що про підмет говориться й відповідає на питання що робить підмет? який він є? хто або що він є? що робиться? тощо.

Типи присудків

Простий

Складений

дієслівний

іменний

дієслівний

— дієслова всіх способів у будь-якому часі;

— інфінітив;

— звуконаслідувальні слова;

— вигукова форма дієслова;

— фразеологічне сполучення

іменник у Н. в., прикметник, займенник, числівник, нероз­кладне синтаксичне словосполучення

Н., Ор. в.

+

дієслово-зв’язка в будь-якому способі та часі

дієслово в інфінітиві

+

допоміжне дієслово в будь-якому способі та часі

 

2. Завдання учням.

1) Доберіть приклади до кожного правила.

2) Визначте тип присудка в поданих реченнях.

Буду я навчатись мови золотої у роси-веснянки, у гори крутої. (А. Малишко) Тоді Іван Половець наказав приготувати кулемети. (Ю. Яновський)

Зверніть увагу! 8-9

Присудок, виражений складеною формою майбутнього часу, належить до простих.

Складені дієслівні присудки не слід плутати з простими, які мають при собі додатки або обставини мети, виражені інфінітивом: Ішов кобзар до Києва та (що зробив?) сів (з якою метою?) спочити. (Т. Шевченко)

До складених дієслівних присудків слід зараховувати й головні члени односкладних речень, виражені неозначеною формою дієслова в поєднанні з допоміжним прислівником (треба, можна, потрібно, варто, доцільно, слід, неможливо, важко, гріх, сором, жаль…).

 

3. Робота з підручником.

4. Практична робота. 10-11

Прочитайте текст. Випишіть головні члени речення, дайте їм повну характеристику.

Україна… В одному тільки слові і для нашого вуха і навіть для вуха чужинців бринить ціла музика смутку і жалю. Україна — країна смутку і краси, країна, де найбільше люблять волю і найменше мають її, країна гарячої любові до народу і чорної йому зради, довгої, вікової героїчної боротьби за волю, в результаті якої — велетенське кладовище: високі в степу могили, руїна та прекрасна на весь світ, безіменна, невідомо коли і ким складена пісня…

Україна — це тихі води і ясні зорі, зелені сади, білі хати, лани золотої пшениці, медовії та молочнії ріки. Україна — це марні, обшарпані голодні люди… Ідуть на панщину, чорні і німі…

Україна — розкішний вінок із рути і барвінку, що над ним світять заплакані зорі…

(С. Васильченко)

Алгоритм характеристики присудка

 

 

 

 

1. Виділити у двоскладному реченні присудок (підкреслити його)

 

 

 

 

2. З’ясувати, на яке запитання він відповідає

 

 

 

 

3. Дослідити, що означає присудок

 

 

 

 

 

 

 

 

Дія

 

Стан

 

Ознака

 

Належність

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Визначити його вид

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Простий

 

Складений

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

іменний

 

дієслівний

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Указати спосіб вираження присудка

 

 

  • IV.              Закріплення вивченого матеріалу

1. Переклад українською мовою. 12-13

Перекладіть речення українською мовою. Доберіть потрібне за змістом допоміжне дієслово. Вибір аргументуйте. Визначте типи присудків.

Ребенок научился ходить и (закончить, прекратить, перестать) падать. Что вы успели (смотреть, посмотреть) в нашем городе? Ваши друзья продолжают (заняться, заниматься) спортом? Я хочу (просить, попросить) вас о помощи. Мы хотим (желать, пожелать) вам счастья и успехов.

2. Тренувальна вправа.

Випишіть словосполучення і сполучення слів у чотири стовпчики: І — з дієслівним простим присудком; ІІ — з дієслівним складеним присудком; ІІІ — з іменним складеним присудком; IV — з подвійним присудком.

Зверніть увагу! 14

Якщо іменна частина присудка поєднується з повнозначним дієсловом, то такий присудок називається подвійним. Наприклад: Шлях стелився їм далекий.

 

Озимина взялася рости; спориш став зеленіший; сніг розтанув; ніч буде коротшати; інвентар мусимо підготувати; нам не можна гаятися; повітря як мед; згірок укритий квітами; дощі йдуть теплі; оживає природа; стовбури треба білити; сад наче молоком облитий; дні видалися сонячні; ми хочемо допомагати.

3. Тестові завдання.

1. Що означає присудок у кожному з наведених речень? Знайдіть відповідники.

1) Слово має бути точним.

2) Мати колисала дитину.

3) Надворі теплішає з кожним днем.

А дія;

Б якість;

В ознака.

2. Визначте тип присудка в реченні Він мав намір відвідати місто.

А простий дієслівний;

Б складений дієслівний;

В складений іменний.

3. Укажіть речення з простим дієслівним присудком.

А Хай квітне земля!

Б Ми мусимо писати твір.

В Скоро настане літо.

4. Визначте підмет у реченні Тривалий час бути під їхнім впливом небезпечно.

А бути під впливом;

Б бути небезпечно;

В бути під впливом небезпечно.

5. Визначте синтаксичну роль інфінітива в реченні Його вчили жити чесно.

А Присудок;

Б додаток;

В обставина.

Відповідь: 1 — 1В, 2А, 3Б; 2В; 3В; 4А; 5Б.

  • V.              Підбиття підсумків уроку

 Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Що нового ви дізналися про способи вираження головних членів речення?

  • VI.              Домашнє завдання

Підготувати «дисертацію» на тему «Підмет і присудок як головні члени речення». Визначити опонентів.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Перепишіть текст, уставляючи пропущені букви. Поясніть лексичне значення виділених слів, доберіть до них синоніми. Підкресліть граматичні основи поданих речень. Чи завжди це легко зробити? Ро..різи з..мної кори є своєрідною книгою, написаною природою. Цін..і геологічні природні утвори ро..повідають про г..ологічні й г..ографічні умови м..нулого, про давній клімат, рослин..ість і тварин..ий світ, склад і будову гірс..ких порід. Тому ці утвори треба зб..рігати. Дніпровс..кі пороги на околицях Запоріж..я — одна з перших пам..яток природи державного значен..я. Це порож..ста частина Дніпра з відслоєн..ями кристалічних пор..д. До складу заказника входят.. півден..а частина острова Хортиця, острів Байда, мальовничі скелі. (Зі збірника «Заповідні скарби»)

Номер слайду 2

Розрізи земної кори є своєрідною книгою, написаною природою. Цінні геологічні природні утвори розповідають про геологічні й географічні умови минулого, про давній клімат, рослинність і тваринний світ, склад і будову гірських порід. Тому ці утвори треба зберігати. Дніпровські пороги на околицях Запоріжжя — одна з перших пам’яток природи державного значення. Це порожиста частина Дніпра з відслоєннями кристалічних порід. До складу заказника входять південна частина острова Хортиця, острів Байда, мальовничі скелі. (Зі збірника «Заповідні скарби») Перепишіть текст, вставляючи пропущені букви. Поясніть лексичне значення виділених слів, доберіть до них синоніми. Підкресліть граматичні основи поданих речень. Чи завжди це легко зробити?

Номер слайду 3

Пороги — ділянки русла річки, впродовж яких спостерігається різке падіння річки за значної швидкості течії.

Номер слайду 4

Заказник — ділянка території чи акваторії, у межах якої під особливою охороною знаходиться не весь природний комплекс, а окремі його елементи.

Номер слайду 5

Простий і складений дієслівний присудок

Номер слайду 6

Присудок Головний член речення, що означає дію, стан, змінну ознаку діяча-підмета та що про підмет говориться Відповідає на питання: що робить підмет? який він є? що за предмет? хто він такий? що він таке?

Номер слайду 7

Простий Складений дієслівний — дієслова всіх способів у будь- якому часі; — інфінітив; — звуконаслідувальні слова; — вигукова форма дієслова; — фразеологічне сполучення ТИПИ ПРИСУДКІВ іменний дієслівний іменник у Н. в., прикметник, займенник, числівник, нерозкладне синтаксичне словосполучення Н., Ор. в. + дієслово-зв’язка в будь-якому способі та часі дієслово в інфінітиві + допоміжне дієслово в будь-якому способі та часі

Номер слайду 8

Присудок, виражений складеною формою майбутнього часу, належить до простих. Складені дієслівні присудки не слід плутати з простими, які мають при собі додатки або обставини мети, виражені інфінітивом: Ішов кобзар до Києва та (що зробив?) сів (з якою метою?) спочити. (Т. Шевченко) Зверніть увагу!

Номер слайду 9

Зверніть увагу! До складених дієслівних присудків слід зараховувати й головні члени односкладних речень, виражені неозначеною формою дієслова в поєднанні з допоміжним прислівником (треба, можна, потрібно, варто, доцільно, слід, неможливо, важко, гріх, сором, жаль…).

Номер слайду 10

Україна… В одному тільки слові і для нашого вуха і навіть для вуха чужинців бринить ціла музика смутку і жалю. Україна — країна смутку і краси, країна, де найбільше люблять волю і найменше мають її, країна гарячої любові до народу і чорної йому зради, довгої, вікової героїчної боротьби за волю, в результаті якої — велетенське кладовище: високі в степу могили, руїна та прекрасна на весь світ, безіменна, невідомо коли і ким складена пісня… Україна — це тихі води і ясні зорі, зелені сади, білі хати, лани золотої пшениці, медовії та молочнії ріки. Україна — це марні, обшарпані голодні люди… Ідуть на панщину, чорні і німі… Україна — розкішний вінок із рути і барвінку, що над ним світять заплакані зорі… Прочитайте текст. Випишіть головні члени речення, дайте їм повну характеристику. (С. Васильченко)

Номер слайду 11

Алгоритм характеристики присудка 1. Виділити у двоскладному реченні присудок (підкреслити його) 2. З’ясувати, на яке запитання він відповідає 3. Дослідити, що означає присудок Дія Стан Ознака Належність 4. Визначити його вид Простий Складений Дієслівний Іменний 5. Указати спосіб вираження присудка

Номер слайду 12

Ребенок научился ходить и (закончить, прекратить, перестать) падать. Что вы успели (смотреть, посмотреть) в нашем городе? Ваши друзья продолжают (заняться, заниматься) спортом? Перекладіть речення українською мовою. Доберіть потрібне за змістом допоміжне дієслово. Вибір аргументуйте. Визначте типи присудків. Дитина навчилася ходити й перестала падати. Що ви встигли подивитися (побачити) в нашому місті? Чи продовжують ваші друзі займатися спортом?

Номер слайду 13

Я хочу (просить, попросить) вас о помощи. Мы хотим (желать, пожелать) вам счастья и успехов. Я хочу попросити вас про допомогу. Ми хочемо побажати вам щастя й успіхів. Перекладіть речення українською мовою. Доберіть потрібне за змістом допоміжне дієслово. Вибір аргументуйте. Визначте типи присудків.

Номер слайду 14

Якщо іменна частина присудка поєднується з повнозначним дієсловом, то такий присудок називається подвійним: Шлях стелився їм далекий. Зверніть увагу!

zip
Додано
23 червня 2020
Переглядів
4218
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку