1
Простий і складений дієслівний присудок
Мета: поглибити знання восьмикласників про види присудків, ознайомити зі способами вираження простих і складених дієслівних та складених іменних присудків, розвивати вміння знаходити їх у реченні; виховувати любов до Батьківщини, рідного краю.
Обладнання: підручник, таблиця, дидактичний матеріал.
Хід уроку
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Практична робота. 1-4
Перепишіть текст, уставляючи пропущені букви. Поясніть лексичне значення виділених слів, доберіть до них синоніми. Підкресліть граматичні основи поданих речень. Чи завжди це легко зробити?
Ро..різи з..мної кори є своєрідною книгою, написаною природою. Цін..і геологічні природні утвори ро..повідають про г..ологічні й г..ографічні умови м..нулого, про давній клімат, рослин..ість і тварин..ий світ, склад і будову гірс..ких порід. Тому ці утвори треба зб..рігати.
Дніпровс..кі пороги на околицях Запоріж..я — одна з перших пам..яток природи державного значен..я. Це порож..ста частина Дніпра з відслоєн..ями кристалічних пор..д. До складу заказника входят.. півден..а частина острова Хортиця, острів Байда, мальовничі скелі.
(Зі збірника «Заповідні скарби»)
1. Робота з таблицею. 6-7
Присудок називає дію, стан або змінну ознаку діяча-підмета та що про підмет говориться й відповідає на питання що робить підмет? який він є? хто або що він є? що робиться? тощо.
Типи присудків
Простий |
Складений |
|
дієслівний |
іменний |
дієслівний |
— дієслова всіх способів у будь-якому часі; — інфінітив; — звуконаслідувальні слова; — вигукова форма дієслова; — фразеологічне сполучення |
іменник у Н. в., прикметник, займенник, числівник, нерозкладне синтаксичне словосполучення Н., Ор. в. + дієслово-зв’язка в будь-якому способі та часі |
дієслово в інфінітиві + допоміжне дієслово в будь-якому способі та часі |
2. Завдання учням.
1) Доберіть приклади до кожного правила.
2) Визначте тип присудка в поданих реченнях.
Буду я навчатись мови золотої у роси-веснянки, у гори крутої. (А. Малишко) Тоді Іван Половець наказав приготувати кулемети. (Ю. Яновський)
Зверніть увагу! 8-9 Присудок, виражений складеною формою майбутнього часу, належить до простих. Складені дієслівні присудки не слід плутати з простими, які мають при собі додатки або обставини мети, виражені інфінітивом: Ішов кобзар до Києва та (що зробив?) сів (з якою метою?) спочити. (Т. Шевченко) До складених дієслівних присудків слід зараховувати й головні члени односкладних речень, виражені неозначеною формою дієслова в поєднанні з допоміжним прислівником (треба, можна, потрібно, варто, доцільно, слід, неможливо, важко, гріх, сором, жаль…). |
3. Робота з підручником.
4. Практична робота. 10-11
Прочитайте текст. Випишіть головні члени речення, дайте їм повну характеристику.
Україна… В одному тільки слові і для нашого вуха і навіть для вуха чужинців бринить ціла музика смутку і жалю. Україна — країна смутку і краси, країна, де найбільше люблять волю і найменше мають її, країна гарячої любові до народу і чорної йому зради, довгої, вікової героїчної боротьби за волю, в результаті якої — велетенське кладовище: високі в степу могили, руїна та прекрасна на весь світ, безіменна, невідомо коли і ким складена пісня…
Україна — це тихі води і ясні зорі, зелені сади, білі хати, лани золотої пшениці, медовії та молочнії ріки. Україна — це марні, обшарпані голодні люди… Ідуть на панщину, чорні і німі…
Україна — розкішний вінок із рути і барвінку, що над ним світять заплакані зорі…
(С. Васильченко)
Алгоритм характеристики присудка |
||||||||||
|
|
|
||||||||
|
|
1. Виділити у двоскладному реченні присудок (підкреслити його) |
||||||||
|
|
|
||||||||
|
|
2. З’ясувати, на яке запитання він відповідає |
||||||||
|
|
|
||||||||
|
|
3. Дослідити, що означає присудок |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Дія |
|
Стан |
|
Ознака |
|
Належність |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
4. Визначити його вид |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Простий |
|
Складений |
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
іменний |
|
дієслівний |
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
5. Указати спосіб вираження присудка |
1. Переклад українською мовою. 12-13
Перекладіть речення українською мовою. Доберіть потрібне за змістом допоміжне дієслово. Вибір аргументуйте. Визначте типи присудків.
Ребенок научился ходить и (закончить, прекратить, перестать) падать. Что вы успели (смотреть, посмотреть) в нашем городе? Ваши друзья продолжают (заняться, заниматься) спортом? Я хочу (просить, попросить) вас о помощи. Мы хотим (желать, пожелать) вам счастья и успехов.
2. Тренувальна вправа.
Випишіть словосполучення і сполучення слів у чотири стовпчики: І — з дієслівним простим присудком; ІІ — з дієслівним складеним присудком; ІІІ — з іменним складеним присудком; IV — з подвійним присудком.
Зверніть увагу! 14 Якщо іменна частина присудка поєднується з повнозначним дієсловом, то такий присудок називається подвійним. Наприклад: Шлях стелився їм далекий. |
Озимина взялася рости; спориш став зеленіший; сніг розтанув; ніч буде коротшати; інвентар мусимо підготувати; нам не можна гаятися; повітря як мед; згірок укритий квітами; дощі йдуть теплі; оживає природа; стовбури треба білити; сад наче молоком облитий; дні видалися сонячні; ми хочемо допомагати.
3. Тестові завдання.
1. Що означає присудок у кожному з наведених речень? Знайдіть відповідники.
1) Слово має бути точним.
2) Мати колисала дитину.
3) Надворі теплішає з кожним днем.
А дія;
Б якість;
В ознака.
2. Визначте тип присудка в реченні Він мав намір відвідати місто.
А простий дієслівний;
Б складений дієслівний;
В складений іменний.
3. Укажіть речення з простим дієслівним присудком.
А Хай квітне земля!
Б Ми мусимо писати твір.
В Скоро настане літо.
4. Визначте підмет у реченні Тривалий час бути під їхнім впливом небезпечно.
А бути під впливом;
Б бути небезпечно;
В бути під впливом небезпечно.
5. Визначте синтаксичну роль інфінітива в реченні Його вчили жити чесно.
А Присудок;
Б додаток;
В обставина.
Відповідь: 1 — 1В, 2А, 3Б; 2В; 3В; 4А; 5Б.
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Що нового ви дізналися про способи вираження головних членів речення?
Підготувати «дисертацію» на тему «Підмет і присудок як головні члени речення». Визначити опонентів.