Тема. Простий і складений присудки ( іменний і дієслівний).
Мета: поглибити знання восьмикласників про види присудків, ознайомити зі способами простих і складних дієслівних та складених іменних присудків, розвивати вміння знаходити їх у реченні; виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
2.1. Словниковий диктант. Велика буква і лапки в іменниках, числівник.
Афіна, Президент України, Зелений мис, Міністерство освіти і науки України, Велика Ведмедиця, Біла Церква, державний банк, майдан Незалежності, медаль «За відвагу», Києво-Могилянська академія, літак «Антей», готель «Дніпро», вісімдесят, сто двадцять другий, шістнадцять, одинадцятий.
2.2. Перевірка домашнього завдання.
2.3. Бесіда за питаннями
— Який головний член речення називається підметом?
— Які підмети бувають за будовою?
— Який головний член речення називається присудком?
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.
ІV. Опрацювання нового матеріалу.
4.1. Слово вчителя.
Із секретів синтаксису
Присудок, виражений дієсловом складеної форми майбутнього часу, належить до п р о с т и х . Наприклад: Я на вбогім сумнім перелозі буду сіять барвисті квітки, буду сіять квітки на морозі, буду лить на них сльози гіркі (Леся Українка). Порівняйте: Я на вбогім сумнім перелозі сіятиму барвисті квітки, сіятиму квітки на морозі, литиму на них сльози гіркі.
Складений дієслівний присудок
+
Складений іменний присудок
+ +
Із секретів синтаксису
Часто трапляються складені іменні присудки з нульовою зв’язкою бути у формі теперішнього часу. Наприклад: Чумацький шлях — шлях твоїх пращурів (О. Гончар). Ця дієслівна зв'язка використовується, якщо речення виражає дію, що вже відбулася, або ту, що відбуватиметься. Порівняйте: Чумацький шлях був шляхом твоїх пращурів. — Чумацький шлях буде шляхом твоїх пращурів. У реченнях зі складеним іменним присудком при нульовій зв'язці між підметом і присудком, як правило, ставиться тире .
Присудком називається головний член двоскладного речення, пов'язаний з підметом, що означає дію, психічний або фізичний стан, ознаку чи належність і відповідає на питання що робить предмет?, що з ним робиться?, який він є?, хто він такий?, у якому стані перебуває? та ін.
Присудки поділяються на прості й складені . Простий присудок може бути виражений:
1) формами дієслів дійсного способу в теперішньому, минулому і майбутньому часі: Біля сухого дерева й сире горить; Ложка дьогтю зіпсиє бочку меду (Нар. творчість);
2) формами дієслів наказового та умовного способів: Нехай цвітуть про тебе співи... (В. Сосюра); Поїхав би я в гості, та люди не кличуть (Нар. творчість);
3) фразеологізмом: Весна вступила у свої права.
Складені присудки поділяються на два види: складений дієслівний і складений іменний
Складений дієслівний присудок виражається сполученням допоміжного дієслова в особовій формі та інфінітива (див. схему нас. 54). Допоміжні дієслова можуть указувати на:
1) початок, продовження або ж завершення дії (починати, братися, стати, продовжуватися, переставати, припинити та ін.): На Русі словом «добрий» почали оцінювати людину за зовнішнім виглядом, красою (В. Ковальчук);
2) необхідність, бажаність, можливість дії (мусити, могти, намагатися, бажати, мріяти, надумати, вирішити та ін.): У товариство людина може принести із собою підозріливість, а може внести радість, світло (Д. Лихачов).
Складений іменний присудок утворюють дієслово-зв'язка та іменна частина (див. схему на с. 55). Іменна частина виражає предметне значення присудка, а дієслово-зв'язка — граматичне значення часу, особи, способу.
Іменна частина може виражатися:
1) іменником: Людина залишає по собі пам'ять (Д. Лихачов);
2) прикметником: Там, на землі, щось було рожеве, синє і зелене (Л. Костенко)-,
3) займенником: Тут кожний камінь — мій, і кожний подих — мій (Л. Первомайський);
4) дієприкметником: Двері в класі били напіввідчинені.
Рідше іменна частина складеного іменного присудка може виражатися фразеологізмами: Учив мудрець сумлінно, бо сам він бив ходяча совість людська (Остап Вишня). Роль зв'язок виконують дієслова ставати, залишатися, робитися,
називатися, вважатися, доводитися та ін. Досить часто у формах теперішнього часу дієслівна зв'язка бути виступає в нульовій формі . Порівняйте: Здоров'я — найбільше багатство. — Здоров'я є найбільшим багатством.
4.2. Робота з підручником.
4.2.1. Опрацювання учнями теоретичного матеріалу на с.57, 58.
4.2.2. Виконайте вправу 74
Спишіть речення, розкриваючи дужки і ставлячи дієслова у відповідній формі способу і часу. Підкресліть присудки.
4.4.3. Тренувальна вправа 75
ІІ. Випишіть прості присудки. Визначте спосіб їх вираження.
4.4.4. Мудрість народна. Вправа 76
І. Складіть і запишіть речення так, щоб у ролі простих присудків уживалися подані фразеологізми. Підкресліть головні члени речення.
Відчувати плече (мати чиюсь підтримку, допомогу.); відтанути серцем (Перестати сердитися, гніватися, ображатися на кого-небудь); не відривати очей (Переставати дивитися на кого-, що-небудь.); баглаї бити (Нічого не робити, ледарювати); дати зрозуміти; тримати камінь за пазухою (затаїти образу).
II. Замініть 2—3 фразеологізми синонімічними словами або сполученнями слів. Уведіть їх у речення. Схарактеризуйте присудки.
4.4.5. Усно виконайте вправа 77
І. Замініть прості присудки складним дієслівним,(див. схему нижче) і перебудуйте речення. З яких частин складаються такі присудки?
4.4.6. Вправа 78.
І. Спишіть текст, визначаючи межі речень і розставляючи потрібні розділові знаки. Підкресліть головні члени. Зверніть увагу на способи вираження складених присудків (див. с. 57—58).
4.4.7.
V. Підсумки уроку. Інтерактивна вправа «Рефлексія». — Що мені вдалося на уроці, а що ні?
VІ . Домашнє завдання
1. Завдання для всього класу.
1) Опрацювати теоретичний матеріал §8
2) Виконати вправи 79
2. Індивідуальне завдання.
Записати 5–6 народних висловів про роль людини в суспільстві.
Виділити граматичні основи, схарактеризувати підмети й присудки.