Простий і складений присудки

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для 8 класу з теми "Простий і складений присудки".
Перегляд файлу

Тема. Простий і складений присудки ( іменний і дієслівний).

Мета: поглибити знання восьмикласників про види присудків, ознайомити зі способами простих і складних дієслівних та складених іменних присудків, розвивати вміння знаходити їх у реченні; виховувати любов до рідного краю.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

2.1. Словниковий диктант. Велика буква і лапки в іменниках, числівник.

 Афіна, Президент України, Зелений мис, Міністерство освіти і науки України, Велика Ведмедиця, Біла Церква, державний банк, майдан Незалежності, медаль «За відвагу», Києво-Могилянська академія, літак «Антей», готель «Дніпро», вісімдесят, сто двадцять другий, шістнадцять, одинадцятий.

2.2. Перевірка домашнього завдання.

2.3. Бесіда за питаннями

— Який головний член речення називається підметом?

— Які підмети бувають за будовою?

— Який головний член речення називається присудком?

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.

ІV. Опрацювання нового матеріалу.

4.1. Слово вчителя.

Із секретів синтаксису

Присудок, виражений дієсловом складеної форми майбутнього часу, належить до п р о с т и х . Наприклад: Я на вбогім сумнім перелозі буду сіять барвисті квітки, буду сіять квітки на морозі, буду лить на них сльози гіркі (Леся Українка). Порівняйте: Я на вбогім сумнім перелозі сіятиму барвисті квітки, сіятиму квітки на морозі, литиму на них сльози гіркі.

Складений дієслівний присудок

 

 

 

 + 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Складений іменний присудок

  

 

+ + 

 

 

Із секретів синтаксису

 Часто трапляються складені іменні присудки з нульовою зв’язкою  бути у формі теперішнього часу. Наприклад: Чумацький шлях — шлях твоїх пращурів (О. Гончар). Ця дієслівна зв'язка використовується, якщо речення виражає дію, що вже відбулася, або ту, що відбуватиметься. Порівняйте: Чумацький шлях був шляхом твоїх пращурів. — Чумацький шлях буде шляхом твоїх пращурів.                                                                       У реченнях зі складеним іменним присудком при нульовій зв'язці між підметом і присудком, як правило, ставиться тире .

 Присудком називається головний член двоскладного речення, пов'язаний з підметом, що означає дію, психічний або фізичний стан, ознаку чи належність і відповідає на питання що робить предмет?, що з ним робиться?, який він є?, хто він такий?, у якому стані перебуває? та ін.

Присудки поділяються на прості й складені . Простий присудок може бути виражений:

1) формами дієслів дійсного способу в теперішньому, минулому і майбутньому часі: Біля сухого дерева й сире горить; Ложка дьогтю зіпсиє бочку меду (Нар. творчість);

2) формами дієслів наказового та умовного способів: Нехай цвітуть про тебе співи... (В. Сосюра); Поїхав би я в гості, та люди не кличуть (Нар. творчість);

3) фразеологізмом: Весна вступила у свої права.

Складені присудки поділяються на два види: складений дієслівний і складений іменний

 Складений дієслівний присудок виражається сполученням допоміжного дієслова в особовій формі та інфінітива (див. схему нас. 54). Допоміжні дієслова можуть указувати на:

1) початок, продовження або ж завершення дії (починати, братися, стати, продовжуватися, переставати, припинити та ін.): На Русі словом «добрий» почали оцінювати людину за зовнішнім виглядом, красою (В. Ковальчук);

2) необхідність, бажаність, можливість дії (мусити, могти, намагатися, бажати, мріяти, надумати, вирішити та ін.): У товариство людина може принести із собою підозріливість, а може внести радість, світло (Д. Лихачов).

 Складений іменний присудок утворюють дієслово-зв'язка та іменна частина (див. схему на с. 55). Іменна частина виражає предметне значення присудка, а дієслово-зв'язка — граматичне значення часу, особи, способу.

Іменна частина може виражатися:

1) іменником: Людина залишає по собі пам'ять (Д. Лихачов);

2) прикметником: Там, на землі, щось було рожеве, синє і зелене (Л. Костенко)-,

3) займенником: Тут кожний камінь — мій, і кожний подих — мій (Л. Первомайський);

4) дієприкметником: Двері в класі били напіввідчинені.

 Рідше іменна частина складеного іменного присудка може виражатися фразеологізмами: Учив мудрець сумлінно, бо сам він бив ходяча совість людська (Остап Вишня). Роль зв'язок виконують дієслова ставати, залишатися, робитися,

називатися, вважатися, доводитися та ін. Досить часто у формах теперішнього часу дієслівна зв'язка бути виступає в нульовій формі . Порівняйте: Здоров'я — найбільше багатство. — Здоров'я є найбільшим багатством.

4.2. Робота з підручником.

4.2.1. Опрацювання учнями теоретичного матеріалу на с.57, 58.

4.2.2. Виконайте вправу 74

 Спишіть речення, розкриваючи дужки і ставлячи дієслова у відповідній формі способу і часу. Підкресліть присудки.

4.4.3. Тренувальна вправа 75

ІІ. Випишіть прості присудки. Визначте спосіб їх вираження.

C:\Users\Ксюша\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\007.jpg

C:\Users\Ксюша\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\008.jpg

4.4.4. Мудрість народна. Вправа 76

І. Складіть і запишіть речення так, щоб у ролі простих присудків уживалися подані фразеологізми. Підкресліть головні члени речення.

 Відчувати плече (мати чиюсь підтримку, допомогу.); відтанути серцем (Перестати сердитися, гніватися, ображатися на кого-небудь); не відривати очей (Переставати дивитися на кого-, що-небудь.); баглаї бити (Нічого не робити, ледарювати); дати зрозуміти; тримати камінь за пазухою (затаїти образу).

II. Замініть 2—3 фразеологізми синонімічними словами або сполученнями слів. Уведіть їх у речення. Схарактеризуйте присудки.

4.4.5. Усно виконайте вправа 77

І. Замініть прості присудки складним дієслівним,(див. схему нижче) і перебудуйте речення. З яких частин складаються такі присудки?

4.4.6. Вправа 78.

І. Спишіть текст, визначаючи межі речень і розставляючи потрібні розділові знаки. Підкресліть головні члени. Зверніть увагу на способи вираження складених присудків (див. с. 57—58).

4.4.7.

V. Підсумки уроку. Інтерактивна вправа «Рефлексія». — Що мені вдалося на уроці, а що ні?

VІ . Домашнє завдання

1. Завдання для всього класу.

1) Опрацювати теоретичний матеріал §8

2) Виконати вправи 79

2. Індивідуальне завдання.

Записати 5–6 народних висловів про роль людини в суспільстві.

Виділити граматичні основи, схарактеризувати підмети й присудки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
5 березня 2023
Переглядів
2897
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку