«Не стань жертвою торгівлі людьми!»
(просвітницьке заняття)
Завдання:
- виявити рівень поінформованості учнів щодо проблеми торгівлі людьми;
- сформувати уявлення про суть торгівлі людьми та її причини;
- ознайомити учнів з різними формами торгівлі людьми;
- виховувати повагу до прав людини та готовність захищати свої права.
Очікувані результати:
- формування уявлення про проблему торгівлі людьми та її наслідки;
- формування навичок безпечної поведінки в різних ситуаціях;
- виховання поваги до прав та основних свобод людини, толерантне ставлення до потерпілих від торгівлі людьми;
- підвищення загального рівня правової свідомості здобувачів освіти.
Матеріально-технічне забезпечення: фліпчарт, проектор, ноутбук, презентація, плакат «Правила роботи», плакат «Піщаний годинник», ватман, маркери, липучі стікери, ручки, папір А4, кольорові та прості олівці, фломастери, роздатковий матеріал.
Тривалість: 45 хвилин.
Віковий склад учасників: 15-18 років.
Хід проведення
Вступ.
Мета: повідомити учасникам тему та мету заняття.
З початком повномасштабного вторгнення є великий ризик потрапляння в ситуацію торгівлі людьми. Особливо, з огяду на те, що частина українців виїхала до Європи, частина переміщена всередині держави і частина людей примусово вивезені на територію росії та Білорусі. Щоб убезпечити себе і не стати жертвою торгівлі людьми, варто знати про це явище та куди можна звернутися за допомогою.
Тема нашого заняття сьогодні «Не стань жертвою торгівлі людьми!». Ми з вами детально ознайомимося з явищем торгівлі людьми, його ознаками та наслідками, також ознайомимося з правилами безпечної поведінки, яких потрібно дотримуватися у певних ситуаціях.
Жінки та діти, які змушені залишати рідні домівки в Україні через військову агресію росії та прямують до сусідніх країн, стикаються з ризиками торгівлі людьми. Водночас чоловіки, що залишаються всередині країни, також можуть стати здобиччю торговців людьми. Втрата роботи і доходу внаслідок війни, обмежені можливості забезпечити головні потреби внутрішньо переміщених осіб, біженців та постраждалого від війни населення призведуть до зростання ризиків.
Проблема торгівлі людьми є актуальною у всьому світі і це негативне явище має стійкі тенденції до поширення.
Знайомство. Вправа «Самопрезентація».
Мета: підвищити рівень згуртованості, створити сприятливу атмосферу.
Пропоную познайомитися в такий спосіб. Кожен/кожна по черзі називає своє ім’я та одну позитивну рису характеру, яка вас найкраще презентує. Риса може бути названа на будь-яку літеру вашого імені.
Очікування. Вправа «Піщаний годинник».
Мета: висловити свої очікування від заняття, надати можливості тренеру з’ясувати, що хочуть пізнати учасники під час тренінгу за оголошеною темою.
Учасникам роздаються липучі стікери і пропонується написати на них свої очікування та бажання, що саме вони хотіли б дізнатися на занятті. Готові папірці учасники прикріпляють у верхній частині “піщаного годинника”, промовляючи в голос написане.
Прийняття правил роботи.
Мета: показати необхідність вироблення й дотримання певних правил, на яких базується взаємодія людей та створити можливості для ефективної роботи.
Для того, щоб наша робота була ефективною пропоную прийняти правила, яких ми будемо дотримуватися впродовж нашого заняття. Учасники пропонують і ведучий записує їх на плакаті.
Міні-лекція «Торгівля людьми» (презентація) (додаток)
Інформування учасників про проблему (слайди 2-8)
Мозковий штурм «Які права порушуються в ситуації торгівлі людьми?» (слайд 9)
(генерація думок, обговорення)
Правила безпеки: як не стати жертвою торгівлі людьми (відео)
Вправа «Аналіз ситуацій» (слайд 10)
(робота в групах з роздатковим матеріалом)
Ситуація 1.
Семирічний М. – молодша дитина в сім’ї. Крім нього, у матері-одиначки О. ще є дві доньки віком 8 та 10 років. Хлопчик, матір та сестри проживали разом з бабусею К., тіткою Б. та її п’ятирічною донькою (дитиною, хворою на дитячий церебральний параліч) у селі. Матір офіційно не працювала. Бабуся та тітка не працювали, займалися господарством та доглядали хвору двоюрідну сестру та дітей О., яка нерідко зникала на тривалий час. Хлопчик до школи не ходив. Обидві сім’ї проживали в маленькому двокімнатному будинку. Матеріальне становище їх відзначалося як дуже бідне. У березні N-го року з тим, щоб поліпшити власне матеріальне становище та зробити ремонт в будинку, тітка Б. разом з бабусею К. вирішили «продати» хлопчика М. і почали підшукувати «покупців». Їм вдалося знайти «пристойну» бездітну сім’ю, яка виявила бажання «купити» хлопчика, заплативши за нього 10 тис. євро. Оскільки сума була більшою, ніж та, на яку вони розраховували, тітка Б. відразу погодилась, навіть не поцікавившись, навіщо «покупцям» хлопець. За домовленістю угода мала відбуватися у приміщенні районної дитячої поліклініки. «Покупці» вимагали, щоб перед здійсненням оборудки хлопчика оглянув лікар. Б. вирушила із дитиною до дитячої поліклініки, де хлопчик був оглянутий спеціалістами, та отримавши інформацію, що дитина здорова, «продала» хлопчика «покупцям».
Ситуація 2.
Ольга проживала разом зі своєю восьмирічною донькою. Вона мала роботу, проте зарплата її була надто низькою. Знайома Ольги порекомендувала своїх друзів, які у свою чергу запропонували їй роботу в Польщі. Один з них сказав, що вона буде збирати там пожертви для благодійної діяльності, і що у Польщі це – легально. Він запропонував зарплату у 550 доларів, безкоштовне житло, їжу та одяг, а також пообіцяв, що робота буде нескладною, а відтак – вона може взяти доньку із собою. Скрутне матеріальне становище та відсутність підтримки з боку близьких змусили жінку прийняти складне рішення. Їй підготували усі документи, оформили візи та оплатили проїзд до Польщі. По приїзді «роботодавець» пояснив Ользі, яка приїхала туди зі своєю донькою, що насправді вона буде робити – жебракувати зі своєю дитиною для того, щоб виплачувати борг та відшкодовувати гроші за житло та їжу. Ольга була змушена працювати з донькою. Хазяїн перевозив жінку з міста до міста. Коли вона відмовилася працювати, їх обох побили, а доньку забрала дружина хазяїна. Після цього Ользі не дозволяли бачитися з дитиною. Експлуататори вжили таких заходів для того, щоб Ольга не змогла втекти. Жінка була змушена працювати по 12–14 годин на день без відпочинку, незважаючи на погоду або фізичний стан. Експлуататори нічого їй не платили. Ольга вимагала зустрічі зі своєю донькою, але їй відмовляли. Хазяї віддали дівчинку іншій жінці, яка використовувала її для жебракування. Одного разу їх зупинила поліція для перевірки документів, після чого дитину забрали поліцейські та влаштували її до дитячого притулку. Ольга дізналася, що її донька більше не знаходиться в руках експлуататорів. За допомогою польської жінки Ользі вдалося втекти і звернутися до поліції, яка перенаправила жінку до громадської організації. За 2 місяці вона змогла забрати дитину з дитячого будинку. За підтримки польської неурядової організації вони повернулися до України.
«Куди звернутися за допомогою?» (слайд 13-14)
Підведення підсумків роботи. Рефлексія.
Вправа «Піщаний годинник»
Мета: узагальнити, підвести підсумки та обмінятись враженнями.
Війна, що триває в Україні створила серйозні ризики, що пов’язані з торгівлею людьми. Українці, що втратили через бойові дії все, вимушено стають біженцями, шукають прихистку за кордоном та наражаються на велику небезпеку, тому що мішенню зловмисників може стати будь хто.
Торгівля людьми – тяжкий злочин, що призводить до страшних наслідків, є грубим порушенням прав людини та сучасною формою рабства. Це посягання на особисті права і свободи людини.
Наше заняття завершилося, тому попрошу сказати:
Що виявилося на цьому занятті цікавим і корисним для вас?
Що вам найбільше сподобалося? А може щось не сподобалося?
Чи зможете в разі потреби застосувати це у повсякденному житті?
Чи справдилися ваші очікування? Якщо «так», тоді підходьте до годинника і перемістіть ваш листочок з очікуваннями в нижнюю частину.
Дякую за активну участь!
Список використаних ресурсів
1.Закон України «Про протидію торгівлі людьми» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3739-17#Text
2.Протидія торгівлі людьми в Україні: навчально-методичний посібник до спецкурсу / Автори-упорядники: Е. Мручковська, Н. Пахом’юк, О. Кочерга; за заг. ред. К. Левківського та ін. – К.: ВАІТЕ, 2017. – 88 с.
3.Соціальна профілактика торгівлі людьми: Навчально-методичний посібник / За ред. К.Б. Левченко, І.М. Трубавіної. – К.: ТОВ “Агентство “Україна”, 2007. – 352 с.
4.https://smu.dsp.gov.ua/news/torhivlia-liudmy-v-umovakh-viiny-iak-ne-staty-zhertvoiu-2/
5.https://eleos.com.ua/torgivlya-lyudmy-porushennya-prav-lyudyny/
8. Кримінальний кодекс України, Відомості Верховної Ради України № 2341-ІІІ : кодекс від 05.04.2001.
9. https://www.youtube.com/watch?v=AIl8gBrRmHo