Тема уроку: Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові. Мета уроку: поглибити відомості про пряму мову та правила її написання; формувати в школярів уміння правильно складати і записувати речення з прямою мовою; розвивати логічне мислення, інтелекти; виховувати любов до рідної землі, матері, допомогти дітям відчути красу рідної мови, народної творчості. Тип уроку: урок-мандрівка, урок засвоєння нових знань та навичок. Обладнання: картки для індивідуальної роботи, ілюстрації, запис музики П. Чайковського "Пори року", "Зима".
Хід уроку І.Актуалізація опорних знань учнів. Вірш Б. Олійника "Пісня про матір". Посіяла людям літа свої, літечка житом. Прибрала планету, послала стежкам споришу, Навчила дітей, як на світі по совісті жити, Зітхнула полегко — і тихо пішла за межу. Куди ж це ви, мамо?! — сполохано кинулись діти. Куди ви, бабусю? — онуки біжать до воріт. Та я недалечке... де сонце лягає спочити. Пора мені, діти... А ви вже без мене ростіть. Та як же без вас ми?.. Та що ви намислили, мамо? А хто нас, бабусю, у сон поведе по казках? А я вам лишаю всі райдуги із журавлями, І срібло на травах, і золото на колосках. Не треба нам райдуг, не треба нам срібла і злота, Аби тільки ви нас чекали завжди край воріт. Та ми ж переробим усю вашу вічну роботу, Лишайтесь, матусю; Навіки лишайтесь. Не йдіть. Вона посміхнулась, красива і сива, як доля, Махнула рукою — злетіли увись рушники. «Лишайтесь щасливі»,— і стала замисленим полем На цілу планету, на всі покоління й віки.
Зупинка II. - "Не помились" (по двоє учнів від команди) Записати правильно речення і намалювати схему 1.Запитали пташку: "Куди ти літала, сіренька?" "У вирій, до мами" - відповіла вона. 2. Запитали зернятка: "Куди ти поспішаєш, маленьке?" "У землю, до мами" - відповіло воно. 3. Запитали колосок: "Куди ти тягнешся, манюній?" "У вічність, до мами" - відповів він .
ім'я хлопця; у яких вони відносинах (друзі, однокласники, родичі, брат і сестра, тато і дочка, мама і син); що між ними сталося (посварилися, побилися, зустрілися, поговорили); хто їх помирив, розсудив; Висновок. Де двоє б'ються, третій тікай. Друг пізнається в біді. Чужими руками добре жар загрібати. Чужого не візьму, а за своє постою. Зробив діло - гуляй сміло. Як мати рідненька, той сорочка біленька. Малі діти - малий клопіт, великі діти - великий клопіт. Скласти розповідь, використовуючи речення з прямою мовою. Зупинка V. - „ Чарівна смужка”