Тема. Пряма, промінь, відрізок. Прямі і криві. Замкнені та незамкнені лінії. Ламана. Довжина ламаної.
Цілі: розвивати уміння учнів розрізняти і креслити пряму, промінь, відрізок, ламану; позначити точку на прямій, відрізку, промені; визначати точки, що належать і не належать даній прямій, відрізку, променю; позначати точки на прямій між двома іншими; будувати та вимірювати відрізки. Розвивати уяву, виховувати в учнів інтерес до математики, любов до знань.
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, наочність.
Хід уроку
І. МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП
Намалюйте смайлик на полях зошита, з яким настроєм ви починаєте урок.
Математичний диктант.
Гра «Визначіть кількість фігур» на малюнку.
Повторення велич і їх значення
1 м = 10 дм
1 м = 100 см
1 дм = 10 см
1 см = 10 мм
Гра «Об’єднай дані в іменованих числах».
Завдання 1 за підручником
Добери назву для кожного з рисунків.
ІІ. ЕТАП ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ ТА ПЛАНУВАННЯ
ІІІ. ЕТАП ОПРАЦЮВАННЯ МАТЕРІАЛУ
Повторення визначень
Давайте ще раз повторимо, що ж таке пряма, промінь, відрізок, крива лінія, ламана.
У країні Геометрії жила-була точка. Вона була дуже маленькою. Її створив простий олівець, який залишив свій слід на аркуші паперу.
Точка дуже сумувала, бо її ніхто не помічав. Єдине, що вона вміла робити, це стрибати і залишати свій слід.
Ось такий.
Вирішила вона знайти собі друзів. Йшла вона, йшла і потрапила на вулицю Ліній. Лінії були різні.Одні лінії тяглися без зміни напрямку. Вони називалися прямими лініями.
Інші змінювали напрямок руху. Це були криві лінії.
Точка розглядала їх із цікавістю. Їй дуже сподобалися прямі лінії. У них не було ні початку, ні кінця.
Найбільше за всіх вихвалялася червона пряма лінія: «Я найдовша! Ніхто мене не зламає і не зупинить, бо я нескінченна!»
Захотіла точка ближче підійти, щоб познайомитися з нею. І не помітила, як перечепилася і впала на лінію. І раптом пряма лінія зникла. На її місці з'явилося два промені.
Вони теж були дуже довгими, але все ж не такі, як пряма лінія. У них з'явився початок.
Злякалася точка: «Що ж я наробила!». Тільки вирішила вона все виправити, стрибнула назад, але знову наступила на промінь. І на місці променю з'явився відрізок. Він був найкоротший, бо у нього вже були і початок, і кінець.
Дуже засмутилася точка, що тепер її виженуть, і вона так і не знайде собі друзів, але відрізок став її втішати: «Не плач, залишайся жити з нами. Ти дуже важлива геометрична фігура». Послухалася точка, витерла сльози і стали вони дружити і допомагати один одному.
Точка почала стрибати в різних місцях, а відрізки сполучали її сліди. Виходили кути або ламані лінії.
Коли відрізки сполучали всі точки попарно, з’являлися нові геометричні фігури: багатокутники.
Ось так маленька точка знайшла собі друзів і змінила життя великих ліній!
Зверни увагу!
Точка — найпростіша геометрична фігура. Щоб зобразити точку, достатньо лише доторкнутись олівцем до паперу. Точку позначають латинськими літерами.
Пряма — це геометрична фігура, що не має ні початку, ні кінця, ми можемо накреслити тільки частину прямої, але її можна продовжити в обидві сторони. Щоб провести пряму, користуються лінійкою.
Промінь — це частина прямої лінії, яка тільки з одного боку обмежена точкою. Промінь має початок, але не має кінця.
Відрізок — це частина прямої лінії, яка з обох боків обмежена точкою. Відрізок має початок і кінець, його не можна продовжити.
Кут — геометрична фігура, він має вершину і сторони. Сторони кута — промені, що виходять з однієї точки. Кути бувають гострі, прямі і тупі.
Межа многокутника — це замкнена ламана.
Фізкультхвилинка
2. Виконання практичних завдань
Робота за підручником
Завдання 2. Усно. Постав точку. Проведи через неї 4 прямі. Скільки ще прямих можна провести через цю точку?
Завдання 12. Назви номери замкнених кривих ліній, замкнених ламаних, незамкнених кривих ліній, незамкнених ламаних.
Завдання 3. Постав дві точки. Сполучи прямою лінією. Сполучи ці ж точки кривою лінією. Чи можна через ці точки провести ще одну криву? А ще одну пряму?
Завдання 4. Постав точку. Познач її буквою О. проведи із цієї точки два промені.
Завдання 8. Скільки відрізків і скільки променів утвориться, якщо
Завдання 5. Усно. Виміряй відрізки АВ і EF. Запиши їх довжину в міліметрах.
Відео про одиниці вимірювання в давнину
Завдання 6. Самостійна робота. Накресли два відрізки: перший завдовжки 3 см, а другий – на 5 см довший. Познач перший відрізок літерами В і С, а другий - M i N.
Гімнастика для очей
Завдання 9. Досліди. Виконання біля дошки.
Завдання 10. Познач точки так, як на рисунку. Уяви, що це – замки. Через кожні дві точки проведи пряму. Це – дороги між замками. Скільки доріг отримали?
Завдання 13. Назви вершини і ланки кожної ламаної. Скільки ланок у кожної ламаної? Скільки вершин? У яких ламаних кількість ланок і вершин однакова: у замкнених чи незамкнених?
Робота над правилом.
Довжина ламаної – це сума довжин усіх її ланок.
Завдання 14. Коники-стрибунці сперечаються, хто з них прострибав більшу відстань. Обчисли довжину ламаної і визнач переможця.
ІV. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП
Завдання 7. Гра «Правда-неправда» за допомогою лего.
Продовжіть речення:
Виконати завдання 10, 15, с. 118-119. Вивити правило с. 119.