Психологічний практикум " Рефреймінг у НВП та повсякденному житті педагога"

Про матеріал

Будь-якій професії властиві негативні чинники. Педагоги є особливою професійною групою, які найбільше піддаються дезадаптивним тенденціям, емоційному вигоранню.

Метою психологічного практикума є ознайомлення учасників семінару із прийомом творчого та позитивного мислення РЕФРЕЙМІНГОМ, освоєння на практиці техніки рефреймінга, вироблення особистісних стратегій рефреймінгу в умовах освітнього простору та повсякденного життя, подолання внутрішніх бар'єрів, страхів, невпевненності, розвиток емпатійних здібностей педагогів.

Перегляд файлу

Психологічний практикум:

 

«Рефреймінг у НВП та повсякденному житті педагога»

 

Автори:

ММО практичних психологів ЗНЗ

Керівник: Тюріна І.Г.,

практичний психолог СЗОШ №9.

 

 

Мета: Ознайомити учасників семінару із прийомом творчого та позитивного мислення РЕФРЕЙМІНГОМ, освоїти на практиці техніку рефреймінга, виробити особистісні стратегії рефреймінгу в умовах освітнього простору та повсякденному житті, подолати внутрішні бар'єри, страх, невпевненість, розвивати емпатійні здібності педагогів.

Обладнання: Мільтимедійний проектор, презентація, асоціативні картки, маркери, олівці, фарби, пензлі,  аркуші А4, магнітофон, роздатковий матеріал.

Епіграф до семінару:

«Якщо замінити рамку старої картини,

вона відразу ж виглядає по-іншому. Від

 рамки  залежить  50% успіху витвору»

 

Актуальність:

Будь-якій професії властиві негативні чинники. Педагоги є особливою професійною групою, які найбільше піддаються дезадаптивним тенденціям, емоційному вигоранню. Все це відбувається через певні умови та фактори: залученість у тривалий, тісний та емоційно напружений контакт з іншими людьми, що вимагає не тільки професіоналізму, а й високої комунікативної культури, емоційної стійкості, вміння володіти собою, неупередженості. Крім того, щодня кожен з нас стикається з масою зовнішніх подразників різної сили впливу на психіку, які здатні викликати як бурю позитивно-забарвлених емоцій, так і важкі стресові стани. Людина має свободу вибору щодо своїх поглядів і світовідчуття, які формують індивідуальний стиль мислення, його свідомість.

«Той,  хто хоче – шукає вихід, той,

 хто не хоче – шукає виправдання»

 На думку багатьох вчених шлях до соціального успіху і самореалізації сучасного педагога лежить через формування позитивного мислення як стилю життя.

Про одну з технік позитивного мислення рефреймінг ми поговоримо сьогодні та апробуємо на собі декілька практичних вправ.

 

Хід практикуму:

І. Актуалізація.

Притча: «Хорошо и Плохо»
Один ворчит – О, Боже, как всё плохо!
Жена неверная, а на работе лохи,
Машина барахлит, а крыша протекает.
– Ещё не знаешь ты, как плохо-то бывает. –
ему Господь угрюмо отвечает.
И завертелось Колесо Печали –
жена ушла, с работы попросили,
машину спёрли, комнату спалили…

Другой в восторге – Господи, спасибо!
Всё хорошо! Природа так красива!
Так хорошо, что нынче я здоров!
Что нет войны! Работа есть и кров!
И то, что я копеечку нашёл!
– Ещё не знаешь ты, что значит "хорошо"—
сказал Господь. И подмигнул, и дунул,
и завертелось Колесо Фортуны!

 

Вправа «2 погляди»:

Учасникам пропонується розглянути  картинки-ситуації (за вашим бажанням ви можете підібрати сюжетні картинки, або взяти колоду МАК на ваш смак) та подивитися на них очима песиміста та оптиміста.

Будь-яка ситуація, задача, проблема має дві сторони: негативну та позитивну. Якщо песиміст побачить можливість, він вирішить, що це проблема. А якщо оптиміст побачить проблему, він вирішить, що це можливість.

Візьмемо олівець. Одна сторона вказує на позитив, інша(тупа) – на негатив.

Учасники крутять олівець. Якщо  олівець до учасника випав тупою стороною,  він називає негативну сторону ситуації/якості, а якщо гострою – називає позитив. Ситуації відображено на слайдах. Можна замість олівця взяти монетку за принципом «Орел-решка».

Ситуації та якості:                                                      

  • Людина часто змінює свою думку ( Позитивне: людині притаманне гнучке мислення, вона мобільна. Негативне: Вона непостійна, підлаштовується під ситуацію, хамелеон.)
  • Людина, яка має свою точку зору ( Позитивне: відверта, вільна, смілива людина. Негатив: нестримна, всезнайка, вискочка, егоїст)
  • Емоційно-чутлива людина ( Позитивне: чуйна, добра, емпатійна людина. Негативне: нюня, розмазня)
  • Людина, яка швидко «вибухає» ( Позитивне: людина не тримає в собі негативу. Негативне: нестримна, невихована людина)

 

Тест: «Вимірюємо свою Позитивність»      

      Інструкція: отже, щоб зрозуміти наскільки ви позитивні, дайте відповідь  на наступні питання, проставивши за відповіді такі бали

Завжди або майже завжди – 5

Часто - 4

Іноді - 3

Рідко - 2

Ніколи - 1

Відповідаємо, записуємо цифру відповідну відповіді і потім підсумовуємо.

1. Коли в силу якоїсь несподіваної ситуації Ви змушені змінити свої плани, Ви швидко знаходите свої переваги в цій ситуації?

2. Вам подобаються більшість людей, з ким Ви зустрічаєтеся в житті?

3. Коли думаєте про наступний  2018 рік, ви гадаєте, що він буде краще, ніж 2017?

4. Ви часто зупиняєтеся, щоб поспостерігати і насолодитися красою, що оточує Вас?

5. Коли хтось знаходить якийсь дефект в Вас або у тому, що Ви зробили, то Ви бачите різницю між конструктивною критикою і необґрунтованим звинуваченням і можете не звертати увагу на останнє?

6. Чи робите компліменти своїй колезі або другові частіше ніж критикуєте?

7. Думаєте, що людство буде процвітати в 21 столітті?

8. Ви розчаровані коли Ваш друг змушує Вас впасти духом?

9. Ви вважаєте себе щасливою людиною?

10. Ви відчуваєте себе добре, коли над Вами жартують?

11. Ви думаєте, що Ваш образ мислення позитивно відбивається на вашому здоров'ї?

12. Якщо Ви складете список 10 людей, яких Ви любите, то в списку буде і Ваше ім'я?

13. Коли думаєте про минулий місяць, то спочатку згадуєте успіхи, а потім невдачі?

      Зараз підрахуйте свої бали.

Результати тесту:

Більше 55 - Ви позитивна людина і маєте Силу, щоб подолати будь-яку перешкоду

50-55 - Відмінно, Ви людина ,що думає Позитивно

45-50 - Добре, Ви іноді дозволяєте собі думати Позитивно

40-45 - Ніяк, Ваші позитивні і негативні думки знаходяться в цілковитому балансі, 50/50

Нижче 40 - Цілковитий песимізм, може варто задуматися, як можна інакше подивитися на світ?

    Дивіться на світ позитивно і отримаєте від нього взаємність!

 

 

Вправа «Силуети»:                                                                                                 

 

     Учасники діляться на команди. Кожна команда отримує ватман із силуетом людини певного типу мислення і роздатковий матеріал:  картки, які характеризують людину з позитивним та негативним мисленням. Завдання – треба створити колаж «Людина з позитивним мисленням» та «Людина з негативним мисленням». Серед запропонованих карток відібрати відповідні.

      Після презентацій колажів психолог робить висновок про користь позитивного мислення.

 

 

      Отже, Люди, що звикли мислити негативно, досить часто надміру трагічно реагують на виниклу ситуацію та втрачають сили, фізичну енергію не на пошук її вирішення, а на скарги та розпач.

      Труднощі бувають у кожного, випробування можуть виникнути в кожної людини. Позитивне мислення допоможе робити ситуації керованими й витрачати зусилля саме на їх розв’язання. Позитивне мислення дає величезний імпульс, що спроможний вивільнити приховані фізичні резерви організму, які спонукають працювати захисні сили, прискорюють навіть одужання.

 

 

ІІ. Теоретична частина.

Кожна ситуація має недоліки і переваги. Зазвичай ми звертаємо увагу лише на один бік ситуації, тому не можемо сприймати її повноцінно. Подивитися на ситуацію з різних боків можна з допомогою рефреймінга.

 

Перегляд відеоролика 1

 

Рефреймінг - це спеціальний прийом, який дозволяє змінити точку зору людини на іншу, часом навіть протилежну. Він походить від слова frame - рамка (рефреймінг - зміна рамки сприйняття). Цей прийом існує в психології, психокорекції та НЛП. Рефреймінг – чудовий інструмент переключення уваги з негативного на позитивне.

Важливо відзначити, що рефреймінг не має на увазі оману: він повинен здійснюватися тільки в рамках дотримання істини і адекватності картини світу людини.


Практично рефреймінг може здійснюватися різними способами                СЛАЙД № 11

 

 

Перегляд відеоролика

 

ІІІ. Практична частина

 

Як різновид комунікативної техніки рефреймінг вимагає в першу чергу тренувань. Тому я пропоную вам потренуватися у перетвореннях. Спробуйте дати максимальну кількість варіантів рефреймінга.

 

 

  1. Вправа «Я занадто…/Зате…»

      Учасникам пропонується закінчити та написати про себе фразу «Я занадто…» (Н-д, Я занадто довірлива). Далі кожен з учасників практикуму повинен написати фразу «Зате…» (Н-д, «Зате ти щира»). Коли аркуш повертається до власника, він також прописує свою фразу.

  1. Вправа «Галявина щастя» ( або «Яка радість…»

Ситуації:

  1. Робочий понеділок після «вдалих» вихідних.
  2. Велике навантаження.
  3. Вас призначили класним керівником «важкого» класу.
  4. Багато відряджень.
  5. Необхідність виступати публічно.
  6. Ви у новому колективі.
  7. Вам треба співпрацювати з хорошим працівником, але непростим у спілкуванні.
  8. Вимоглива адміністрація.
  9. Замість відпустки вас відправили на курси.
  10. Керівництво зробило зауваження про помилки у роботі
  11. Вам випала честь представляти свій навчальний заклад на конкурсі педагогічної майстерності
  12. Зарплату затримують
  13. У вас велика кількість дітей у класі
  14. По дорозі на роботу у вас зламався каблук
  15. Більшість ваших вихованців на відкритому занятті показали себе дуже слабо.
  16. Ви раптово захворіли
  17. До вас у клас прийшла важка дитина
  18. Ваш чоловік надовго поїхав (заробітки)
  19. Ви потрапили під скорочення
  20. У вашій групі (класі) є конфліктні батьки
  21. Ваша відпустка у листопаді

 

ІІІ. Висновки.

Темп та реалії сучасного життя невпинно переконують в тому, що нам необхідні зміни.  Будь-яка зміна починається з самого себе. Робота над собою передбачає вихід за рамки уявлень свідомості. Багато хто з нас є заручниками певних стереотипів, які часто заважають нам. Давайте згадаємо два поняття - «розвідник» і «шпигун». Зі словом «розвідник» відразу асоціюються слова «подвиг», «доблесний», «сміливий» - в загальному, наш. А «шпигун» - підлий, мерзенний, хитрий, винюхувати ворог. Якщо ж ми звернемося до тлумачного словника, то побачимо, що обидва вони займаються збором інформації, часто роблячи це в тилу ворога. Так в чому ж різниця..? Всього лише у сприйнятті.

Все ж сьогодні є люди, які дотримуються принципу: живи сьогодні, тут і зараз, спіймай сьогоднішній день! Саме ці люди живуть повноцінним життям, займаються відкриттями, прагнуть постійно вдосконалюватися та саморозвиватися. Такі люди здатні підтримувати своєрідну рівновагу: вони приймають те, що не в силах змінити, та намагаються змінити те, що в силах.

Головне, що визначає вектор течії життя людини – це образ її думок. Змініть свій образ думок, і ви зміните своє життя.

 

ІV. Рефлексія.

Вправа «Кубик рефлексії»

• Чи важко вам було відповідати?

• Чи було для вас щось нове?

• Чи вважаєте ви корисним вправу?

• Чи відкрили ви щось нове для себе?

• Як ви себе зараз відчуваєте?

• Які у вас зараз відчуття?

( Питання наклеюються на грані кубика. Учасники вибирають одне питання шляхом перекидання кубика один одному і відповідають на нього)

Перегляд мультфільмуОстанній кадр"

Притча: "І сонце, і дощ - усе на радість"

       Один мудрець спостерігав за жінкою, яка постійно плакала і скаржилася то на сонце, коли воно світило, то на дощ, коли він лив. Тоді він запитав, чому її засмучує і сонячна і дощова погода.

Жінка відповіла:

 - У мене є дві дочки. Одна з них стирає для людей білизну і цим заробляє на хліб, а друга продає парасольки. Коли йде дощ, у прачки мало грошей, а коли світить сонце, парасольки ніхто не купує. Тому я і сумую про своїх дочок.

Тоді мудрець порадив жінці думати про пралю в гарну погоду, а про продавщицю парасольок в погану.

З тих пір ця жінка завжди була в гарному настрої і раділа за своїх дочок.

Проблеми та негаразди в нашому житті неминучі. Але турбуватися, тривожитися нас змушують не власне вони, а неправильне ставлення до них. Дивно, але в житті це правило працює: варто змінити ставлення до події, і настрій змінюється. Причому, як в ту, так і в іншу сторону ...

 

Шановні колеги, я бажаю вам успіхів, міцного психічного здоров’я та побільше позитивних подій, вражень та людей! Змініть рамку «картини» свого життя. Подивіться на нього під іншим кутом. Знайдіть іншу інтерпретацію…

 

Умейте радоваться дням:
В слезах дождя, в раскатах солнца…
Ведь день уйдет и не вернется.
И повезло сегодня нам, что были в этом дне:
Смеялись, плакали, любили…
И даже в том, что просто жили)

 

 Дякую за активність і щирість у роботі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЛЮДИНА  З  ПОЗИТИВНИМ  МИСЛЕННЯМ

 

 

ЛЮДИНА  З  НЕГАТИВНИМ  МИСЛЕННЯМ

 

  1. КАРТКИ ДЛЯ КОЛАЖУ «ЛЮДИНА  З  ПОЗИТИВНИМ  МИСЛЕННЯМ»

 

ПРОЯВЛЯЄ ПОВАГУ ДО ІНШИХ

РОБИТЬ КОМПЛІМЕНТИ

НЕСЕ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА СВОЇ ПОМИЛКИ

АДЕКВАТНО СПРИЙМАЄ КРИТИКУ

НЕ ПЕРЕСТАЄ НАВЧАТИСЯ

РАДІЄ УСПІХАМ ІНШИХ

ЛЮБИТЬ ЧИТАТИ

ПРОЩАЄ ІНШИХ

ДІЛИТЬСЯ ІНФОРМАЦІЄЮ, ПОДІЯМИ

ВМІЄ РАДІТИ

НЕ БОЇТЬСЯ ЗМІН

СТАВИТЬ ЧІТКІ ЦІЛІ ТА ДОСЯГАЄ КІНЦЕВИХ РЕЗУЛЬТІВ

ВЕДЕ ДІЛОВИЙ ЩОДЕННИК

 

 

 

 

  1. КАРТКИ ДЛЯ КОЛАЖУ «ЛЮДИНА  З  НЕГАТИВНИМ  МИСЛЕННЯМ»

 

ПЛІТКУЄ, ОБМОВЛЯЄ ІНШИХ

ВИХВАЛЯЄТЬСЯ СВОЇМИ ПЕРЕМОГАМИ

ЗВИНУВАЧУЄ ІНШИХ У СВОЇХ ПОМИЛКАХ

НЕ СПРИЙМАЄ КРИТИКУ НА СВОЮ АДРЕСУ, А ІНШИХ КРИТИКУЄ

ВВАЖАЄ, ЩО ВСЕ ЗНАЄ.                               НЕ ЛЮБИТЬ НАВЧАТИСЯ

«ТИХО» РАДІЄ ЧУЖИМ НЕВДАЧАМ

ЛЮБИТЬ ДИВИТИСЯ ТЕЛЕВІЗОР

ДОВГО ПАМ’ЯТАЄ ОБРАЗИ

ПРИХОВУЄ ІНФОРМАЦІЮ, ПОДІЇ

ПРОЯВЛЯЄ ЗЛІСТЬ

НЕ ЛЮБИТЬ ЗМІН

НЕ СТАВИТЬ ЦІЛІ

КАЖЕ, ЩО ВЕДЕ ЩОДЕННИК, А САМ – НЕ ВЕДЕ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Ярмолицька Світлана
    Дякую за просвіту в цьому питанні!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Машко Аліна Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
26 грудня 2017
Переглядів
5594
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку