Тема. Психологічна характеристика внутрішнього світу головного героя новели М.Коцюбинського «Intermezzo».
Мета: формувати ключові компетентності:
уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності;
загальнокультурну – розвивати логічне й образне мислення; дотримуватися норм мовленнєвої культури; формувати естетичні смаки;
здоров’язбережувальну – викликати позитивні емоції шляхом виконання цікавих форм роботи;
соціальну – розвивати вміння працювати в колективі, уміння з повагою ставитися до оточення;
інформаційну – навчити учнів використовувати наочні матеріали, звукопис як джерела інформації та засіб самоосвіти й саморозвитку;
комунікативну – удосконалювати вміння дітей формулювати цілі власної діяльності та робити висновки за її результатами; розвивати образне мислення і творчі здібності.
Формувати предметні компетентності і компетенції шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній:
емоційно-ціннісної – сприяти формуванню духовно-емоційного світу учнів, виховувати бажання поповнювати знання творами письменників-класиків української літератури, плекати здатність черпати творчу наснагу з краси рідної природи, мистецтва, рідного слова, формувати особистісні ціннісні орієнтири;
літературознавчої – учитися виразно й усвідомлено читати твори, коментувати почуття, висловлені в них; формувати в учнів знання з теорії літератури ; формувати пошуково-дослідницьку діяльність;
загальнокультурну – визначати загальнолюдські цінності, утілені в художньому творі, осмислювати необхідність активної життєвої позиції та максимальної самореалізації.
Тип уроку: урок-психологічне дослідження, урок-враження
Обладнання: портрет письменника, підручник, музичні записи, епіграф, аркуші паперу, фломастери, кольоровий папір, ножиці, клей, квіти, вирізані з кольорового паперу, картка самооцінювання, ментальна карта, символіка кольорів.
Міжпредметні зв’язки: історія, художня культура, психологія, музика.
Методи, прийоми, види, форми роботи: бесіда, групова форма роботи, слово вчителя, робота з епіграфом, текстом.
Тип уроку: Урок-дослідження.
Проблемне запитання: герой тікає від суспільства, чи це був лише тимчасовий перепочинок на Кононівських полях, під час якого він очищує душу?
Перебіг уроку
Епіграф: Спочинь, душа моя, спочинь,
із виру вихлюпнись на плеса,
розрайдужся до піднебесся,
розвіявши собою тінь…
Василь Буденний
І. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми уроку.
Вступне слово вчителя.
У житті кожної людини трапляються такі моменти, коли стає якось не по собі, коли в душу непомітно закрадається неспокій, який руйнує звичайний ритм життя, заважає працювати, підриває здоров’я. Що ж робити у таких випадках? Кожен із нас має свій «рецепт» боротьби з депресивним станом. На ці запитання також дає відповідь і М. Коцюбинський у новелі "Іntermezzo", ліричний герой якої, на перший погляд, хоче втекти від людей, від суспільних проблем, а з іншого боку, прагне просто тимчасового перепочинку на лоні природи.
Отже, запишіть у зошити тему уроку: «Психологічна характеристика внутрішнього світу головного героя новели М.Коцюбинського «Intermezzo».
Епіграфом уроку є слова поета Василя Буденного, які він присвятив невмирущому «Intermezzo».
Ці рядки допоможуть нам налаштувати струни наших душ, зазирнути у внутрішній світ художника слова М.Коцюбинського. А для цього я пропоную вам перевтілитися тимчасово на психологів, адже у нас сьогодні з вами не простий урок, а урок-психологічне дослідження. Виходячи з теми уроку та його типу, я пропоную вам записати свої очікування від уроку і прикріпити їх на дошку, а в кінці нашої роботи ви мені скажете, чи справдилися ваші очікування. (Учні на зворотньому боці різнобарвних квітів записують свої очікування від уроку).
Отож бажаю вам плідної праці, творчого мислення, відвертості в судженнях, креативності, для того щоб вирішити проблемне питання нашого уроку: герой тікає від суспільства, чи це був лише тимчасовий перепочинок на Кононівських полях, під час якого він очищує душу?
ІІ. Актуалізація опорних знань
- А зараз ми з вами проведемо бліц-опитування.
- Діти, давайте пригадаємо, що ж таке психологічна новела?
(Психологічна новела – твір, побудований на глибокому змалюванні психології персонажів.)
- Які ознаки новели ви можете назвати?
(Невеликий обсяг, основних дійових осіб 1-2, прозова форма, побудова сюжету на основі справжніх подій, короткий час дії, раптові повороти дії, несподіване закінчення).
- З якими персонажами твору ви ознайомилися? Який літературний жанр вам нагадує перелік персонажів на початку твору? (Драму). Драматичний твір передбачає постановку його на сцені. А що є сценою для новели М.Коцюбинського? (Душа головного героя)
- До якого літературного напряму в літературі ми відносимо твір? (Імпресіонізм). А що це слово в перекладі означає? (Важення)
- Скажіть, чому розповідь у творі ведеться від першої особи і новела присвячена Кононівським полям?
Отже, новелу М.Коцюбинського «Intermezzo» ми називаємо автобіографічною.
ІІІ. Робота над змістом новели. Система запитань та завдань
А тепер давайте попрацюємо над змістом новели, і ви як психологи дасте мені відповідь на запитання:
І група (4 хв.): Побудувати словесний ланцюжок змін у душі ліричного героя, підтверджуючи його змістом новели.
Утома – відраза – сумніви – байдужість – напруга – страх – інтермецо – спокій – упевненість – гармонія в душі – співчуття – готовність до співпереживання чужого горя.
ІІ група(6 хв.): Відобразити у кольоровій гамі зміни стану душі героя. Виписати з тексту новели слова-барви і пов’язати їх з внутрішнім станом персонажа.
Чорний Сірий Синій Білий Жовтий Золотий Зелений
Отже, ми з вами дослідили внутрішні зміни стану героя через образотворчі засоби. Композитор М.Лисенко говорив, що новела «Intermezzo» настільки переповнена звуками, що хочеться її покласти на музику.
Музична хвилинка (тривалість звучання - 1хв.20секунд)
IV. Підбиття підсумків уроку
Ось і підійшло до завершення наше з вами психологічне дослідження. І ми повертаємося до нашого проблемного запитання, яке я поставила перед вами на початку уроку:
Герой твору, як і сам М.Коцюбинський, насправді ніколи не тікав від людини, навпаки, йшов їй назустріч, широко відкриваючи власну душу і впускаючи туди усіх бажаючих. Він писав: «В хвилини розчарування та розпуки мене раз у раз рятувала моя незвичайна любов до природи.»
( Порятунок від втоми (стресу) – спорт, читання книг, слухання музики, спілкування з друзями, захоплення, природа, повноцінний сон, танці…)
Кольорова гама
з тлумаченням психологічних особливостей кольорів
Чорний – депресія, порожнеча, замкнутість.
Сірий – сум, меланхолія.
Білий – відкритість, легкість, самовіддача.
Синій – холодність, завзяття, наполегливість.
Жовтий – тепло, інтуїція, концентрація уваги.
Червоний – напруженість, перемога, енергія.
Зелений – спокій, розсіює негативні емоції, колір життєвої енергії. Гармонії.
Фіолетовий - колір вирівнювання та рівноваги, стриманості, колір знання та інтелекту, колір величі, містики і мудрості.
І група (4 хв.): Побудувати словесний ланцюжок змін у душі ліричного героя, підтверджуючи його змістом новели.
ІІ група(6 хв.): Відобразити у кольоровій гамі зміни стану душі героя. Виписати з тексту новели слова-барви і пов’язати їх з внутрішнім станом персонажа.