Психологічна характеристика внутрішнього світу головного героя новели М.Коцюбинського «Intermezzo»

Про матеріал
Тип уроку: урок-психологічне дослідження, урок-враження. Міжпредметні зв’язки: історія, художня культура, психологія, музика. Методи, прийоми, види, форми роботи: бесіда, групова форма роботи, слово вчителя, робота з епіграфом, текстом. Обладнання: портрет письменника, підручник, музичні записи, епіграф, аркуші паперу, фломастери, кольоровий папір, ножиці, клей, квіти, вирізані з кольорового паперу, картка самооцінювання, ментальна карта, символіка кольорів.
Перегляд файлу

Тема. Психологічна характеристика внутрішнього світу головного героя новели М.Коцюбинського «Intermezzo».

Мета: формувати ключові компетентності:

уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності;

загальнокультурну – розвивати логічне й образне мислення; дотримуватися норм мовленнєвої культури; формувати естетичні смаки;

здоров’язбережувальну – викликати позитивні емоції шляхом виконання цікавих форм роботи;

соціальну – розвивати вміння працювати в колективі, уміння з повагою ставитися до оточення;

інформаційну – навчити учнів використовувати наочні матеріали, звукопис як джерела інформації та засіб самоосвіти й саморозвитку;

комунікативну – удосконалювати вміння дітей формулювати цілі власної діяльності та робити висновки за її результатами; розвивати образне мислення і творчі здібності.

Формувати  предметні компетентності і компетенції шляхом виконання навчально-пізнавальних  і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній:

емоційно-ціннісної – сприяти формуванню духовно-емоційного світу учнів, виховувати бажання поповнювати знання творами письменників-класиків української літератури, плекати здатність черпати творчу наснагу з краси рідної природи, мистецтва, рідного слова, формувати особистісні ціннісні орієнтири;

літературознавчої  учитися виразно й усвідомлено читати  твори, коментувати почуття, висловлені в них; формувати в учнів знання з теорії літератури ; формувати пошуково-дослідницьку діяльність;

загальнокультурну визначати загальнолюдські цінності, утілені в художньому творі, осмислювати необхідність активної життєвої позиції та максимальної  самореалізації.

Тип уроку: урок-психологічне дослідження, урок-враження

Обладнання: портрет письменника, підручник, музичні записи, епіграф, аркуші паперу, фломастери, кольоровий папір, ножиці, клей, квіти, вирізані з кольорового паперу, картка самооцінювання, ментальна карта, символіка кольорів.

Міжпредметні зв’язки: історія, художня культура, психологія, музика.

Методи, прийоми, види, форми роботи: бесіда, групова форма роботи, слово вчителя, робота з епіграфом, текстом.

Тип уроку: Урок-дослідження.

Проблемне запитання: герой тікає від суспільства, чи це був лише тимчасовий перепочинок на Кононівських полях, під час якого він очищує душу?

Перебіг уроку

Епіграф: Спочинь, душа моя, спочинь,

із виру вихлюпнись на плеса,

                                                                                  розрайдужся до піднебесся,

                                                                                    розвіявши собою тінь…

Василь Буденний

І. Мотивація навчальної діяльності.  Оголошення теми уроку. 

   Вступне слово вчителя.

   У житті кожної людини трапляються такі моменти, коли стає якось не по собі, коли в душу непомітно закрадається неспокій, який руйнує звичайний ритм життя, заважає працювати, підриває здоров’я. Що ж робити у таких випадках? Кожен із нас має свій «рецепт» боротьби з депресивним станом. На ці запитання також дає відповідь і М. Коцюбинський у новелі "Іntermezzo", ліричний герой якої, на перший погляд, хоче втекти від людей, від суспільних проблем, а з іншого боку, прагне просто тимчасового перепочинку на лоні природи.

    Отже, запишіть у зошити тему уроку: «Психологічна характеристика внутрішнього світу головного героя новели М.Коцюбинського «Intermezzo».

Епіграфом уроку є слова поета Василя Буденного, які він присвятив невмирущому «Intermezzo».

  •          Діти, поясніть, який зв'язок цих рядків зі змістом самої новели?

Ці рядки допоможуть нам налаштувати струни наших душ, зазирнути у внутрішній світ художника слова М.Коцюбинського. А для цього я пропоную вам перевтілитися тимчасово на психологів, адже у нас сьогодні з вами не простий урок, а урок-психологічне дослідження. Виходячи з теми уроку та його типу, я пропоную вам записати свої очікування від уроку і прикріпити їх на дошку, а в кінці нашої роботи ви мені скажете, чи справдилися ваші очікування. (Учні на зворотньому боці різнобарвних квітів записують свої очікування від уроку).

Отож бажаю вам плідної праці, творчого мислення, відвертості в судженнях, креативності,  для того щоб вирішити проблемне питання нашого уроку: герой тікає від суспільства, чи це був лише тимчасовий перепочинок на Кононівських полях, під час якого він очищує душу?

ІІ. Актуалізація опорних знань

- А зараз ми з вами проведемо бліц-опитування.

- Діти, давайте  пригадаємо, що ж таке психологічна новела?   

(Психологічна новелатвір, побудований на глибокому змалюванні психології персонажів.)

- Які ознаки новели ви можете назвати?

(Невеликий обсяг, основних дійових осіб 1-2, прозова форма, побудова сюжету на основі справжніх подій, короткий час дії, раптові повороти дії, несподіване закінчення).

 - З якими персонажами твору ви ознайомилися? Який літературний жанр вам нагадує перелік персонажів на початку твору? (Драму). Драматичний твір передбачає постановку його на сцені. А що є сценою для новели М.Коцюбинського? (Душа головного героя)

- До якого літературного напряму в літературі ми відносимо твір? (Імпресіонізм). А що це слово в перекладі означає? (Важення)

- Скажіть, чому розповідь у творі ведеться від першої особи і новела присвячена Кононівським полям?

Отже, новелу М.Коцюбинського «Intermezzo» ми називаємо автобіографічною.

ІІІ. Робота над змістом новели. Система запитань та завдань

А тепер давайте попрацюємо над змістом новели, і ви як психологи дасте мені відповідь на запитання:

  •          У якому стані перебуває головний герой твору? ( У стані стресу, депресії).
  •          Оскільки новела – автобіографічний твір, то скажіть мені, що зумовило такий стан М.Коцюбинського?
  •          Шановні психологи, пропоную вам такий прийом роботи, як «Психоаналіз». А для цього ви об’єднаєтесь у дві групи і упродовж 4-6хв. попрацюєте над такими завданнями:

І група (4 хв.): Побудувати словесний ланцюжок змін у душі ліричного героя, підтверджуючи його змістом новели.

Утома – відраза – сумніви – байдужість – напруга – страх – інтермецо – спокій –  упевненість – гармонія в душі – співчуття – готовність до співпереживання чужого горя.

ІІ група(6 хв.): Відобразити у кольоровій гамі зміни стану душі героя. Виписати з тексту новели слова-барви і пов’язати їх з внутрішнім станом персонажа.

Чорний    Сірий  Синій      Білий       Жовтий        Золотий                                                   Зелений

Отже, ми з вами дослідили внутрішні зміни стану героя через образотворчі засоби. Композитор М.Лисенко говорив, що новела «Intermezzo» настільки переповнена звуками, що хочеться її покласти на музику.

  •          Доведіть, що, читаючи цей твір, чуєш музику.   (1.Сама назва твору має музичний термін, що означає невеликий музичний твір, що виконується в перервах між актами трагедії чи опери.)
  •          Які слова-звуки ви зустріли у творі?(С.124, 128, 129)

Музична хвилинка (тривалість звучання - 1хв.20секунд)

  •          Діти, я пропоную вам хвилинку релаксу: заплющте очі і прослухайте музичний твір Антоніо Вівальді «Концерт для скрипки з оркестром ля-мінор». А потім поділіться своїми враженнями від твору: що бачили, чули, відчули?
  •          А який уривок із твору найбільше підходить за змістом до цього музичного твору? (С.129)
  •          Діти, доведіть, що імпресіонізм новели близький до символізму. Вашим випереджувальним завданням (за бажанням) було дослідити символи новели і візуалізувати їх. Пов’яжіть їх зі змінами душевного стану героя.
  •          Давайте з вами звернемося до прийому «Життєва ситуація персонажа», і ви мені скажете, як змінюється місце головного героя залежно від стану його душі?

IV. Підбиття підсумків уроку

Ось і підійшло до завершення наше з вами психологічне дослідження. І ми повертаємося до нашого проблемного запитання, яке я поставила перед вами на початку уроку:

  •          Герой тікає від суспільства, чи це був лише тимчасовий перепочинок на Кононівських полях, під час якого він очищує душу?

Герой твору, як і сам М.Коцюбинський, насправді ніколи не тікав  від людини, навпаки, йшов їй назустріч, широко відкриваючи власну душу і впускаючи туди усіх бажаючих.  Він писав: «В хвилини розчарування та розпуки мене раз у раз рятувала моя незвичайна любов до природи.»

  •          Як психологи, діти, які б ви ще дали поради людям, які опинилися в стресовій ситуації?

( Порятунок від втоми (стресу) – спорт, читання книг, слухання музики, спілкування з друзями, захоплення, природа, повноцінний сон, танці…)

  •          Дякую вам, діти, за вашу плідну працю на уроці. Давайте з вами повернемося до квіточок, на яких ви на початку уроку записали свої очікування від уроку . Чи справдилися вони?
  •          Нехай ваша сьогоднішня мандрівка до творчої лабораторії митця стане своєрідним інтермецо, а душа буде сповнена лише світлими фарбами надії, віри та любові. І пам’ятайте завжди, що життя – це найцінніше, що вам подарував Бог і ваші батьки. А наостанок на знак вдячності за приємне спілкування на уроці я хочу подарувати вам мотиваційне відео.

 

Кольорова гама

з тлумаченням психологічних особливостей кольорів

Чорний – депресія, порожнеча, замкнутість.

Сірий – сум, меланхолія.

Білий – відкритість, легкість, самовіддача.

Синій – холодність, завзяття, наполегливість.

Жовтий – тепло, інтуїція, концентрація уваги.

Червоний – напруженість, перемога, енергія.

Зелений – спокій, розсіює негативні емоції, колір життєвої енергії. Гармонії.

Фіолетовий - колір вирівнювання та рівноваги, стриманості, колір знання та інтелекту, колір величі, містики і мудрості.

 

І група (4 хв.): Побудувати словесний ланцюжок змін у душі ліричного героя, підтверджуючи його змістом новели.

 

ІІ група(6 хв.): Відобразити у кольоровій гамі зміни стану душі героя. Виписати з тексту новели слова-барви і пов’язати їх з внутрішнім станом персонажа.

 

docx
Додано
6 жовтня
Переглядів
149
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку