Психологічна підготовка спортсменів до змагань як ефективний засіб результативної участі

Про матеріал
Питання необхідності психологічного забезпечення, обслуговування та супроводу різних видів діяльності з’явилося на початку ХХ століття. Сьогодні застосування психологічних знань щодо вирішення конкретних завдань удосконалення системи підготовки кваліфікованих спортсменів пов’язана із запитом спортивної практики і залишається актуальною. Ускладнення та насиченість психологічного змісту спортивної діяльності не залишає сумнівів у суттєвій ролі та необхідності знань з психології для вирішення різноманітних проблем удосконалення підготовки і вихованців фізкультурно-спортивних гуртків до змагань.
Перегляд файлу

1

 

 

 

 

 

 

 

Психологічна підготовка спортсменів

до змагань як ефективний засіб результативної участі

 

 

Підготував:

Куценко Роман Леонідович,

слухач курсів підвищення кваліфікації

керівників туристсько-краєзнавчих гуртків,

керівник фізкультурно-спортивного гуртка

«Спортивний туризм»

КЗ «Центр позашкільної освіти»

Миколаївської сільської ради

Сумського району

на базі Северинівської

гімназії Миколаївської сільської ради

Сумського району Сумської області,

учитель фізичної культури

Северинівської гімназії

Миколаївської сільської ради

Сумського району

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2024 р.

Куценко Роман Леонідович,

керівник фізкультурно-спортивного гуртка КЗ «Центр позашкільної освіти» Миколаївської сільської ради Сумського району на базі Северинівської гімназії Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області

 

ПСИХОЛОГІЧНА ПІДГОТОВКА СПОРТСМЕНА ДО ЗМАГАНЬ ЯК ЕФЕКТИВНИЙ ЗАСІБ РЕЗУЛЬТАТИВНОЇ УЧАСТІ

 

Питання необхідності психологічного забезпечення, обслуговування та супроводу різних видів діяльності з’явилося на початку ХХ століття. Сьогодні застосування психологічних знань щодо вирішення конкретних завдань удосконалення системи підготовки кваліфікованих спортсменів пов’язана із запитом спортивної практики і залишається актуальною.

Ускладнення та насиченість психологічного змісту спортивної діяльності не залишає сумнівів у суттєвій ролі та необхідності знань з психології для вирішення різноманітних проблем удосконалення підготовки і вихованців фізкультурно-спортивних гуртків до змагань.

Система підготовки учасників змагань складалася роками, проте її рівень на сьогодні не може повністю задовольняти тренерів чи керівників гуртків, так як поряд з відповідним організаційним, матеріальним, медичним забезпеченням, більш суттєву увагу необхідно приділити заходам з психологічного забезпечення та відповідного супроводу підготовки вихованців, особливо під час змагань. [2; 3].

Психологічний супровід підготовки спортсменів має бути орієнтований не на ліквідацію несприятливих проявів психіки, а на мобілізацію психічних резервів підвищення ефективності тренувального процесу, надійності і результативності змагальної діяльності.

У контексті вище сказаного, мета дослідження – окреслити напрямки системи психологічного забезпечення як складової практики сучасної результативної підготовки вихованців фізкультурно-спортивних гуртків до змагань.

Будучи системою, психологічний супровід тренувальної та змагальної діяльності поєднує три взаємопов’язані рівні:

  •                 вищий – формулювання та уточнення завдань психологічного забезпечення та супроводу гурткової діяльності; розробка та затвердження методів;
  •                 середній – оперативне вирішення актуальних питань, пов’язаних з підготовкою спортсменів – вихованців гуртків до змагань;
  •                 нижній (основний) – психологічно грамотне вирішення повсякденних завдань в практиці спортивної діяльності за відповідним напрямком роботи гуртка.

На думку A. B. Родіонова [4], основним завданням є не тільки визначення структури особистості юного спортсмена і збагачення її конкретним експериментальним змістом, але й пошук шляхів удосконалення психологічного забезпечення діяльності в спорті та наповнення його практичним спрямуванням.

Поступово виникають питання, пов’язані з соціально-психологічними особливостями особистості та спортивної команди (психологічний клімат, рівень згуртованості, сумісність в спортивній команді; формування міжособистісних відносин, конфліктність, лідерство у спортивному середовищі тощо.

Так, у зв’язку з постійним збільшенням фізичних і психічних напружень треба проводити робота з обґрунтування реабілітації вихованців після граничних тренувальних навантажень, екстремальних умов змагальної діяльності, напруженого спортивного сезону.

Під психологічною підготовкою розуміють процес практичного застосування чітко визначених засобів і методів, спрямованих на створення психологічної готовності вихованця до участі в різних заходах, конкурсах, змагання [3].

Методологічні аспекти системного підходу в психологічному забезпеченні підготовки висококваліфікованих спортсменів характеризує             А.В. Гріголова [2]. Але щодо вихованців гуртків, поступово уводиться «модель психологічної підготовленості», яка включає в себе модельні характеристики психічних станів, особистісних властивостей, мотивації, психічної саморегуляції, психічного здоров’я дитини [4]. Головним результатом можна вважати розвиток людської психіки, мобілізація та підтримка в заданих межах усіх психічних можливостей спортсмена внаслідок підготовки його до конкретної спортивної діяльності, тобто розвиток і вдосконалення нервово-психічних механізмів регуляції спортсменів [1].

Уважається, що практична психологія може бути успішно застосована в цілях розвитку у вихованців гуртків спортивного спрямування «психічних функцій» (відчуття, сприйняття, уваги, пам’яті, волі тощо) відповідно до вимог конкретного виду спортивної діяльності, емоційного настрою окремого спортсмена і спортивної команди на повну реалізацію всіх наявних можливостей, оптимізації процесу спілкування і взаємодії гуртківців у команді, зняття надмірної або неактуальної напруги і втоми тощо.

Необхідною умовою ефективності психологічного забезпечення підготовки вихованців гуртків до змагань є його планування, в основу якого покладені вимоги конкретного виду діяльності до психічної організації особистості дитини. Важливою умовою є зміна і формування нових форм соціально-психологічних відносин у системі «спортсмен-тренер». Звідси вимога до спільної роботи – зацікавлена співпраця керівника гуртка, і вихованця їх взаєморозуміння, засноване на знаннях педагогом психології спорту, на спрямованості на точку зору вихованця як партнера в спільній роботі.

Суттєвим є той факт, що дитина перетворюється з пасивного на активного учасника процесу підготовки, який вже не є виключно об’єктом різноманітних тренувальних впливів, а повноправним учасником процесу підготовки, тобто суб’єктом спортивної діяльності, має брати на себе відповідальність та відігравати активну роль у всіх заходах, які спрямовані на вдосконалення спортивної майстерності.

У вузькому розумінні психологічне забезпечення підготовки вихованців до змагань – це цілеспрямована діяльність керівника гуртка, зорієнтована на вирішення завдань психологічної підготовки, психологічної реабілітації, а також управління               поведінкою та психологічним станом спортсменів у різних умовах тренувальної та змагальної діяльності.

Для успішного психологічного забезпечення підготовки юних спортсменів необхідно дотримуватися таких положень:

  •                 рішення психологічних проблем вихованців буде успішним, якщо психологічне забезпечення буде здійснюватися постійно, а не слугувати терміновим заходом виправлення негативних проявів психіки спортсменів;
  •                 оскільки кожен етап є базою для успішного переходу вихованця гуртка на наступні етапи, він повинен бути «випереджаючим», тобто зорієнтованим на вимоги та зміст наступних етапів підготовки;
  •                 кожен етап багаторічної підготовки вихованців має свої специфічні особливості, які і визначають конкретні завдання та зміст психологічного забезпечення [2; 3].

Раціонально організований процес психологічного забезпечення та супроводу може зменшити частоту виникнення різних факторів, які несприятливо позначаються на процесі підготовки спортсменів.

Системний психологічний супровід передбачає координовану діяльність згідно послідовності основних етапів, що відповідають принципам і змісту сучасної системи управління спортивною підготовкою і здійснюється в таких напрямках: на етапах багаторічної підготовки; протягом певного періоду підготовки; на навчально-тренувальних зборах; у ході змагань.

Крім того, успішна підготовка учнів до творчих конкурсів чи змагань неможлива без співпраці всіх учасників освітнього процесу: педагогів, вихованців, батьків.

Кожному тренеру, який займається підготовкою спортсменів до змагань, доцільно проводити:

  •                 діагностичне дослідження вікових та індивідуальних особливостей вихованців гуртків під час навчання на гуртках;
  •                 спостереження за особливостями освітнього процесу на гуртках під час відвідування відкритих занять та під час відвідування гурткових занять молодих фахівців;
  •                 систематично проводити спостереження за формуванням навичок здорового способу життя,
  •                 дослідження творчих здібностей спортсменів з метою їх всебічного розвитку;
  •                 діагностику творчого мислення вихованців гуртків;
  •                 індивідуальну психодіагностику обдарованих спортсменів;
  •                 діагностику особливостей соціально-психологічного клімату на гурткових заняттях.

Однак, структура, зміст, форми психологічного забезпечення підготовки вихованців до участі у змаганнях не є остаточними і потребують осмислення, доповнення та вдосконалення, що спонукає педагогів, керівників гуртків не тільки сформулювати основні принципи організації системи психологічного забезпечення, але й до пошуку шляхів подальшого розв’язання цієї проблеми.

 

docx
Додано
24 грудня
Переглядів
11
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку