Ніколайчук Наталія Володимирівна, вихователь-методист комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 113 Криворізької міської ради
Психолого-педагогічні рекомендації щодо розвитку та покращення уваги старших дошкільників під час дистанційного навчання
З початком воєнних дій в Україні слабкі сторони та загрози, які пов’язані з дистанційною освітою, однозначно посилились. Зокрема, багато учасників освітнього процесу психологічно та фізично не готові продовжувати навчання, стають відстороненими, погіршуються стосунки з близькими людьми, особливо гостро це відчувають дошкільнята.
Проте, позитивні аспекти, виявлені під час аналізу процесу дистанційної освіти, дали змогу розробити рекомендації для більш ефективного розвитку та покращення уваги під час дистанційного навчання .
Посилаючись на існуючи рекомендації фахівців та узагальнивши їх, пропонується використання наступних групових ігор, вправ та технік, які будуть сприяти покращанням властивостям уваги дітей старшого дошкільного віку під час дистанційного навчання [1;2;3;4;5].
Вправа «Схована підказка».
У цій грі дозволяється підказувати, хоча і не зовсім звичайним способом.
Вибираємо гравця і назначаємо його відгадувальником. Попросимо його на хвилинку піти з кімнати або відійти в сторону. Тим часом загадаємо
яке-небудь слово. Це повинен бути іменник однини, що складається з
чотирьох-п’яти букв, причому всі букви в ньому повинні бути різні,
наприклад «стіл», «комар», «дошка», «вітрило» і т.д. Таких слів безліч,
підбирати їх довго не прийдеться.
Задача гравця – відгадати задумане слово. Так як це важка справа,
то необхідно йому допомогти, тобто дещо підказати, але, зрозуміло, не
прямо, а яким-небудь непрямим шляхом, спираючись на його кмітливість і
увагу. Припустимо, що загадане слово «комар». Гравцю воно невідомо.
– Прошу підказати першу букву , – звертається він до граючих.
Це його право – вимагати підказку, причому підказувати можуть три
будь-яких учасники гри, кожен по-своєму. Перша буква загаданого слова
«К».
Як же підказати її, прямо не називаючи? Робиться це в такий спосіб.
Троє граючих по черзі вимовляють по одному слову, до складу якого
входить буква К. Припустимо, один назве слово «компас», інший – «корал», третій – «крапля». В усіх трьох словах повторюється буква К. Гравець виділить цю букву і запам’ятає її.
– Давайте другу букву ! – вимагає він.
Троє інших граючих підкажуть йому другу букву, скажемо, такими словами «урок», «слон», «дощ». Виділивши тричі повторювану в них букву «О», гравець постарається її також запам’ятати.
Якщо гравець буде уважний і не заплутається в наших підказках, то ми
надаємо йому право самому призначити нового гравця, що відгадує, щоб
продовжити гру. А якщо не відгадає задуманого нами слова, ми знову
змусимо його відгадувати: нехай ще потренує свою увагу .
Вправа «Що змінилося?»
Гра для тренування спостережливості. Грати найкраще з декількома дітьми. Усі стають в одну шеренгу. Ведучий викликає одну дитину і пропонує
запам’ятати зовнішній вигляд кожного учасника гри. На це дається 1-2
хвилини. Після цього дитина відвертається або виходить в іншу кімнату.
Учасники гри, що залишилися, вносять дрібні зміни в костюм або зачіску:
можна приколоти значок або, навпаки, зняти його, розстебнути або
застебнути ґудзик, помінятися один з одним місцями, змінити зачіску і
т.д. Потім дитина повинна назвати ті зміни в костюмах товаришів, які
йому вдалося помітити.
Вправа «Розфарбуй другу половинку».
Вправи на розвиток концентрації уваги. Потрібно приготувати кілька наполовину розфарбованих картинок. І дитина повинна розфарбувати другу половину картинки точно так само, як розфарбована перша половина.
Це завдання можна ускладнити, запропонувавши дитині спочатку домалювати другу половину картинки, а потім її розфарбувати. (Це може бути метелик, будиночок, ялинка і т.д.).
Вправа, спрямована на збільшення рівня розподілу уваги (уміння виконувати кілька справ одночасно).
Прочитайте вголос невелике речення. Читання супроводжується неголосним постукуванням олівця по столі. Діти повинні запам’ятати текст і порахувати кількість ударів. Можна провести цю вправу як змагання: хто правильно порахував, той і виграв, а хто виграв – одержує, наприклад, червоний кружок. Так як на занятті краще грати кілька разів, підрахунок виграшів проводиться наприкінці заняття, а переможців необхідно якось заохотити. У процесі занять кількість пропозицій, використовуваних у тексті, збільшується.
При роботі з неуважними вихованцями велике значення має розвиток окремих властивостей уваги. Для проведення занять вихователь може використати такі види завдань:
1. Розвиток концентрації уваги. Основний тип вправ – коректурні завдання, в яких дитині пропонують знаходити і викреслювати певні, визначені букви в друкованому тексті. Такі вправи дозволяють дитині відчути, що означає «бути уважним» і розвивати стан внутрішнього зосередження.
Виділення ознак предметів і явищ (методом порівняння); вправи, які базуються на точному відтворенні якогось зразка (послідовність букв, цифр, геометричних візерунків, рухів і т.д.); завдання типу: «переплутані лінії», пошук скритих фігур.
2. Збільшення об’єму уваги і короткочасної пам’яті. Вправи базуються на запам’ятовуванні числа і порядку розміщення предметів, які пред’являють за кілька секунд. Коли вправа освоюється, число предметів поступово збільшується.
3. Тренування розподілу уваги. Основний принцип вправ: дитині пропонується одноразове виконання двох різно направлених завдань (наприклад, читання оповідання і підрахунок ударів олівця по столі; виконання коректурного завдання і прослуховування запису казки і т.п.)
4. Розвиток навику переключення уваги. Виконання коректурних завдань з чергуванням правил викреслювання букв.
Психологи встановили, що чим вищий рівень розвитку уваги, тим вища
ефективність навчання. Неуважність – одна із найпоширеніших причин
поганої успішності дітей. Виявляється, навчання ставить
перед дитиною нові завдання, не схожі на ті, які вона звикла виконувати
під час гри. Навчальні завдання, на відміну від ігрових, містять більше
нової інформації, а процес їх виконання вимагає довшого зосередження. На
жаль, і за своєю формою процес навчання не завжди є захоплюючим і невимушеним. І щоб оволодіти усіма новими знаннями та навиками, дитині
потрібно навчитися керувати своєю увагою, підпорядковувати її своїй
волі. А для цього необхідно тренувати здатність бути уважним з допомогою
ігор і спеціальних вправ. Така робота повинна вестися у двох напрямках:
1. Використання спеціальних вправ, що тренують основні властивості
уваги: обсяг, розподіл, концентрацію, стійкість і переключення.
2. Використання вправ, на основі яких формується уважність як
властивість особистості. Звичайно причина глобальної неуважності полягає
в орієнтації дітей на загальний зміст тексту, фрази, слова, арифметичної
задачі або вираження – діти схоплюють цей зміст і, задовольняючись ним,
«зневажають подробицями». У зв’язку з цим головна задача таких занять:
подолання цього глобального сприйняття, спроба навчити сприймати зміст з
урахуванням елементів на фоні змісту цілого.
Наведемо приклади ігор на вдосконалення показників уваги.
«Біг» (гра на стійкість уваги).
Хід гри: всі учасники встають в коло. Одному з дітей зав’язують очі, потім цей учасник ходить навколо кола групи, час від часу доторкаючись до плеча інших. Дитина, до якої доторкнулися, повинна сказати слово «Біг”» (бажано так, щоб не впізнали). Якщо ведучий вгадав, хто сказав, він стає на місце цього учасника, а тому зав’язують очі і він йде по колу.
“Хлопчик (дівчинка) навпаки”(гра на переключення).
Хід гри: всі учасники встають в коло. Ведучий починає показувати рух, які діти повинні повторювати. Коли звучить команда: «Хлопчик навпаки», то хлопці повинні показувати протилежні рухи (наприклад, якщо ведучий піднімає руки, то хлопці повинні їх опускати; тощо). Якщо команда «Дівчинка навпаки», то хлопці виконують рухи так само, як ведучий, а дівчатка – навпаки. Хто з дітей порушує правила – вибиває з гри.
«Що змінилось?» (гра на сталість уваги).
Хід гри: один з учасників виходить з кімнати. В кімнаті щось міняють (наприклад, переставляють речі, чи міняються особистими речами діти). Потім гравець повертається в кімнату і пробує відгадати, що ж змінилося. Гру слід починати, обговорюючи кількість предметів, що змінюються та вибираючи аналогічні предмети (наприклад, тільки стільці будуть переставляти). Потім можна розширювати діапазон предметів, вибраних для гри.
Такі ігри також розвивають якості уваги. Вони допомагають: утримувати увагу на одному й тому ж завданні якнайдовше (сталість і
концентрація уваги), швидко переводити увагу з одного об’єкта на інший, переходити від одного виду діяльності до іншого (переведення уваги), підпорядковувати увагу вимогам діяльності (довільність уваги), помічати в предметах і явищах малопомітні, але суттєві ознаки івластивості (спостережливість).
При правильному виконанні завдань по розвитку пам’яті та уваги, враховуючи рекомендації психологів, педагоги та батьки можуть значно покращити показники цих важливих психічних процесів у дітей старшого дошкільного віку.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ