"Птахи Великоновосілкіщини." Урок з зоології. Заняття гуртка.

Про матеріал
Розробка може бути використана як узагальнююче заняття з теми "Ріноманіття птахів", або я елемент до уроку.
Перегляд файлу

 

 

Заняття- подорож 

«Різноманіття птахів Великоновосілківщини»

 

Заняття підготувала вчитель біології Великоновосілківської гімназії, керівник гуртків еколого – натуралістичного центру Великоновосілківської селищної ради Колбасіна Тетяна Павлівна.

 

 Мета заняття:

 Навчальна: Систематизувати знання вихованцыв гуртка про різноманітність птахів рідного краю, закріпити знання про особливості будови та способу життя птахів, пристосованість до середовища існування; навчити розрізнятиптахів за голосами та поведінкою.

Виховна: екологічне виховання  (значення птахів у природі та житті людини, вплив людини на чисельність і різноманіття птахів) виховання дбайливого ставлення до природи.

 Розвивальна: розвиток пізнавального інтересу (постановка проблемного питання, використання цікавих фактів, робота з натуральними об'єктами); розвиток творчого мислення, пам'яті, уміння працювати з додатковою літературою.

Тип заняття: узагальнююче.

Вид заняття: подорож.

Методи:проблемно-пошуковий.

Обладнання: мультимідійна дошка, доступ до мережі інтернет, зоокартинки, набори із зображенням птахів, таблиці: «Птахи боліт та узбережжя водойм», «Птахи що живляться у повітрі», « Денні хижі птахи»

 

Хід заняття

І. Організаційний момент.

ІІ. Проведення гри-подорожі.

Умови гри:

*Дві команди змагаються в знаннях.

*Болільники і присутні в залі беруть участь у розмінці і відповідають на запитання у випадку, якщо команди не дають відповіді.

*Асистент підраховує бали за допомогою табло і допомагає ведучому.

Розмінка.

 Учасникам гри пропонується повторити систематики птахів, які мешкають у Великоновосілківського районі.

  1. Кільчаста Горлиця - родина Голубині.
  2. Тетерев`ятник - родина Яструбині.
  3. Вухата сова - родина Сови справжні.
  4. Чубатий жайворонок - родина Жайворонкові
  5. Чорний дрозд - родина Дроздові
  6. Велика синиця - родина Синицеві
  7. Зяблик - родина В`юркові
  8.  Щиглик - родина  В`юркові
  9.  Горобець - родина Ткачикові
  10.  Шпак - родина Шпакові
  11.  Сойка - родина Воронові
  12.  Сіра мухоловка  - родинаМухоловкові
  13. Сорока - родина Воронові
  14.  Ластівка - родина Ластівкові  
  15.  Журавель - родина Журавлині
  16. Сапсан- родина Соколині

 

Після розминки учасникам необхідно пройти станції. На кожній станції є хазяїн, який задає питання або дає завдання

 

 1станція «Хижі птахи»

Хазяїн станції Пугач  (ведучий переодягається у відповідний костюм)

  1. Які птахи зображені на малюнках? (Гуртківцям  демонструють такі малюнки: сова, яструб, боривітер, болотяний лунь, скопа).
  2.  Чим відрізняються денні та нічні хижі птахи?
  3.  Якого хижого птаха називають рибалкою?(Скопу)
  4. Цього птаха називають грозою водоплавающих птахів. Що це за птах? (Болотяний лунь)
  5. Інша назва птаха хижака -сплюшхи який  живиться комахами. (Совка)
  6.  Найбільший птах із родини Совиних, у нього добре виражені пір'яні вушка. (Пугач)
  7. Якого птаха можна назвати «браконьєром»?  Чому? (Яструба)
  8. Як інакше називають постільгу із родини Соколиних? (Боривітер)
  9.  Крупний рідкісний птах степів. (Стрепет)
  10. Сови - нічні птахи, усі багато чули про їхню здатність бачити здобич у темряві. А ось чи можуть вони бачити вдень і тим більше полювати у світлий час доби? (Можуть.  Зіниця їхнього ока може змінювати розміри і подібно до діафрагми фотоапарата, регулювати кількість падаючого на сітківку світла).

 

2 станція «Голоси птахів Великоновосілківщини»

Хазяїн станції Сорока.

                           https://learningapps.org/watch?v=pxhkfu9uj20       

або за QR-кодом

Це завдання можна замінити на наступне в залежності від можливостей керівника гуртка та обладнання класу

 

 

Загадки та голоси птахів

  1. Швидко скрізь цей птах літає,

            Безліч мошок поїдає,

            За вікном гніздо будує,

            Тільки в нас він не зимує. (Ластівка)

  1. Невеличка, скромна пташка,

            З нею стрітись дуже важко.

            Та чарує всіх людей

            Гарним співом... (Соловей).

  1. Маленький, сіренький

            На соняшник сів,

            Надзьобався добре

            й далі полетів. (Горобець)

  1. Перший я приніс весну,

            Розбудив усе від сну.

            Заспіваю під вікном,

            Люди звуть мене... (Шпаком).

  1. Уночі гуляє,

            А вдень спочиває.

            Має круглі очі,

            Бачить серед ночі. (Сич)

  1. Які ноги, який ніс!

            По болоту ходить скрізь.

            Хату на хаті має,

            Жабам рахунок знає. (Лелека)

  1. Біла латка, чорна латка —

            По дереву скаче. (Сорока)

 

  1. У блакитнім піджачку,

В червоній сорочці.

            В нас зимою по садку

            Гуляють, як гості. (Снігурі)

 

  1.  Відгадайте, діти, хто

             Має носик-долото?

             ним комах з кори виймає,

             Про здоров’я лісу дбає. (Дятел)

 

  1.  Дивний ключ у небі лине,

             Не залізний, а пташиний.

             Цим ключем в осінній млі

              Відлітають... (Журавлі).

 

  1.  Чорномазий, білодзьобий,

             Він за плугом важко ходить,

             Черв’ячків, жучків знаходить —

             Сторож вірний, друг полів,

             Перший вісник теплих днів. (Грак)

 

 

  1.  Хто з води сухий виходить? (Гуска, качка)

 

  1.  Птах великий і красивий,

             Чорний або сніжно-білий,

             Гострий дзьоб, тоненькі ноги,

             Вернувся із далекої дороги. (Лелека)

 

3 станція. «Наші  сусіди». Хазяїн станції Горобець 

  1.  Які птахи зображені на малюнках? (Пропонуються  малюнки: горобець, ластівка, ворона, дятел, грак, сорока,вивільга, одут).
  2. Чому  ластівки роблять вузькі льотки до своїх гнізд? (Вузький льоток- це заслін від непроханих гостей, адже іноді горобці поселяються в житлах ластівок)
  3.  Який  співочий птах часто зустрічається у казках, легендах, піснях нашого народу? (Соловей )
  4. Чому сороку називають сторожем в саду? (Сорока часто поселяється у садах. Живиться  клопами-черепашками, знищує пильників, полює на дрібних гризунів).
  5. Птахів, які оселяються поблизу людського житла, учені - орнітологи називають синантропами.  Серед  усіх є найбільш «синантропічний». Хто  він? ( Горобець)
  6. Чим відрізняється гніздо сороки від гнізда ворони? (Сорока звиває собі гніздо з «дахом», а ворона ні).
  7. Чому трелі солов'я можна почути лише наприкінці квітня і до кінця травня? (Тому що завжди співає самець. А коли з'являються пташенята турботливому батькові вже не до пісень).
  8. Ще недавно у шпаківні кипіло життя. Пару шпаків діловий та снували туди-сюди вигодовуючи ненажерливі потомство. Тепер шпаківня висить сиротливо серед оголених гілок. Але чи дійсно вона «нежива» взимку? (Синиці та горобці використовують шпаківні для ночівлі).
  9. Чи можна колонію граків назвати готелем? (Можна. Граки охоче пускають на постій горобців.  Коли   наші місцеві греки на зиму летять на Балкани, відразу на свої «заброньовані» місця в Приазов'я прилітають «відрядженні» граки з північних районів)

 

4 станція «Кросвордія»

Кросворд «Птахи Великоновосілківщині»

Хазяїн станції - Сова

 

 

 

 

 

П

 

 

 

 

 

1.   л

а

с

т

і

в

к

а

 

 

 

 

а

 

 

 

 

 

2.   д

р

о

х

в

а

 

 

 

 

 

 

и

 

 

 

 

 

3.м

у

х

о

л

о

В

к

а

 

 

 

 

 

 

е

 

 

 

 

 

*****

********

4.л

е

л

е

к

а

**

**

 

 

 

 

и

 

 

 

 

 

5.с

о

р

о

к

а

***

***

 

 

 

 

 

 

о

 

 

 

 

 

****

******

6.с

и

н

и

ц

я

 

 

 

 

 

о

 

 

 

 

 

7.с

о

л

о

в

е

й

 

 

 

 

 

 

о

 

 

 

 

 

 

 

8.**

с

к

о

п

а

 

 

 

 

і

 

 

 

 

 

9.з

о

з

у

л

я

 

 

 

 

 

 

 

к

 

 

 

 

 

  1. в

и

в

і

л

ь

г

а

 

 

 

 

в

 

 

 

 

 

 

 

11.**

щ

и

г

л

и

к

 

 

 

и

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Швидко скрізь цей птах літає, багато мошок поїдає.

            За вікном гніздо будує, тільки в нас він не зимує. (Ластівка)

 

 

     2.  Який птах в Україні найважчий? (Дрохва.)

 

  1. Лише скрипить, а не співає,

     У полу дуплах гнізда в'є,

     Ловить мух вона в польоті

     Не здогнати на самольоті.(Мухоловка)

 

  1. Довгонога, чорно-біла,

У гніздо на хату сіла.

Довгим дзьобом, знай туркоче,

Ніби щось сказати хоче.

- Де ж це ти була?

- Далеко!

- Як зовуть тебе?(Лелека)

 

  1. Як щось гарно заблищить,
    Так вона туди й летить…
    У гніздо несе оздоби,
    Все красуні до вподоби!(Сорока)

 

  1. Жовтогруді пташенята
    Просять хліба в двір їм дати.
    На морозі мерзнуть щічки,
    Прилетіли це … (синички).

 

  1. Пернатый хищник-рыболов
    Нырнул, схватил и был таков! (Скопа)

 

 

  1. Хто гнізда свого не має,

           Яйця іншим підкладає,

           А у лісі в холодку

           Все кує, мудруля,

Хто вона?(Зозуля)

 

  1. Як флейта пісня та звучить:

           Її співає «лісова» кішка.

           Серед гілок гніздо висить,

           Воно схоже на кошик.

           - Дружок, подумай і скажи,

Чиї трелі мені чути у тиші? (Вивільга)

 

 

  1. Строката пташка,

           Сама невеличка,

           А голос хороший!

           Пісню на гілці завів

 Дзвінкоголосий ... (щиглик)

 

Це завдання можна замінити на наступне в залежності від можливостей керівника гуртка та обладнання класу . Перейдіть за посиланням (для роботи на м-ній дошці  https://learningapps.org/watch?v=p5nazjark20  або за за QR-кодом (для гаджетів)

 

 

Фізкультхвилинка

 Станем струнко - руки в боки,

 Пострибєм,  як сороки.

 Як сороки – білобоки.

Стрибу – стрибу,   скоки – скоки.

 Ходять чаплі по болоту,

 Пильно дивляться у воду,

 А над ними журавлі полетіли угорі.

 Горобчики пострибали - цвінь-цвірінь, цвінь-цвірінь

 І зернятка поклювали - Ццнь цвірінь.

 

 

  5 станція «Птахи України. Незвичайні рекорди»

Хазяїн станції - Дятел

 

 

Перейдіть за посиланням для виконання на мультимедійній дошці (для команд). Або за QR-кодом для гаджетів. Завдання може виконувати кожен вихованець  особисто (на швидкість).

https://learningapps.org/view10900917 

 

6 станція «Пам`ятники птахам»

Хазяїн станції - Одуд

 

Учасникам пропонуються картам з зображенням голуба, горобця,  гуски. Зачитується розповідь. Вихованці гуртка повинні здогадатися, про якого птаха йдеться.

  1. На підводному човні були пошкоджені система підйому та зв'язок. За допомогою торпедного апарата був випущений на воду птах, щоб доставити повідомлення про аварію. Незабаром екіпаж був врятований. Птаха нагородили вищою військовою нагородою і навічно зараховувати до екіпажу човна.  Це відбулося у 1942 році в Англії. Птахові був поставлений пам'ятник. Про якого птаха йде мова? (Голуб)

 

  1. У 1850 році в Америку вперше був завезений птах, який незабаром там освоївся. Так трапилося, що в пригороді Бостона сильно розмножуються комахи. Їхні  гусені завдавали серйозної шкоди посівам. На допомогу прийшов птах - він знищував комах-шкідників. На знак подяки жителі поставили йому пам'ятник у центрального парка міста Бостона. Що це за птах? (Горобець)

 

  1. Відбулося це ще в Давньому Римі. У 390 році до нашої ери в Італію з півночі вторглися полчища галів. Вони розбили військо римлян і захопили Рим.Тільки Капітолій - фортецю на високому неприступну пагорбі -Галини не змогли взяти. Одного разу вночі завойовники піднялися на пагорб, щоб захопити Капіталі, але почувши брязкіт зброї галів, чутливі птахи закричали і заплескали крилами, тобто здійняли голосний шум. Розбуджені  римські воїни, схопивши  зброю побігли до фортечної стіни і відбили напад ворога. То який птах врятував Рим? (Гуска)

 

7 станція . Орнітологічний аукціон.

Керівник гуртка та його помічники хазяїни станцій по черзі називають птаха. Учасники гри по черзі повідомляють відому їм інформацію про даного птаха. Виграє той, хто останнім повідомляє яку- небудь відомість про птаха.

Підведення підсумків

 

 

 

 

docx
Додано
23 лютого 2022
Переглядів
228
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку