План-конспект уроку з біології у 7 класі Дата:
Вчитель: Попеску С.В.
Тема уроку: надклас Риби
Мета уроку: узагальнити й систематизувати знання учнів з теми «Надклас Риби» шляхом використання інноваційних методів креативного розвитку учнів; сприяти розширенню кругозору учнів і розвитку інтересу до вивчення біології, показати різноманітність риб, їх пристосованість до життя в різних умовах водного середовища.
Міжпредметні зв’язки: географія, математика.
Обладнання й матеріали: презентація, малюнки, поля для «Морського бою», музика з фільму «Пірати Карибського моря», фізична карта світу.
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань.
Форма уроку: інтелектуальна гра «Пірати Карибського моря»
Хід уроку
І. Перевірка знань і вмінь учнів
Звучить саундтрек до кінофільму пірати Карибського моря.
Вчитель заходить до класу в костюмі Джека Горобця.
Джек Горобець: День добрий, друзі! Перед вами капітан Джек Горобець. Напевно ви чули про мене. І до вас теж могли дійти слухи, що Джек Горобець набирає команду, щоб відправитися до джерела вічної молодості. Цей шлях буде сповнений серйозних небезпек. Дуже серйозних, я вам скажу. Зомбі, головорізи, русалки. Чи ви захочете поплисти разом зі мною? Га?..
Учні: Ще й питаєш!!!
Джек Горобець: Тоді слухайте мої умови. В моїй команді повинні бути особливі учні, розумні та кмітливі. А ще вони повинні багато знати про підводний світ та його мешканців. Чи є такі серед вас?
Учні: Авжеж!
Джек Горобець: Тоді проведемо конкурс «Рибалки». Умови конкурсу такі: учень, який скаже мені назву прісноводної риби, буде зарахований в команду.
Учні виконують завдання конкурсу.
Джек Горобець: Піратом не можливо стати, ним потрібно народитися. Зараз подивимось чи тече у ваших венах кров справжніх морських вовків.
Хтось із хлопців вигукує: це дуже погана прикмета брати на корабель жінку,сер!
Джек Горобець: не перебивай, якщо не візьмемо, нам гірше буде.
Команда пройшла навчання, тепер ви не юнги, а справжні морські пірати!
Хтось із учнів: А на чому ми попливемо? Ми вкрадемо корабель? Той бриг?!
Джек Горобець: Реквізуємо. Ми реквізуємо той бриг. А з ним ще он той теж реквізуємо!
Учні: Чудно! Тоді пішли!
Старт
Учні поділяються на команди. На цьому етапі команди повинні провести екіпіровку корабля в повний порядок: розкласти все по своїх місцях, запастися паливом, харчами, прісною водою, медикаментами, спорядженням. Щоб усе отримати, потрібно дати відповіді на запитання.
Завдання команді І
Завдання 1: В неї пилка в роті є.
У воді вона живе.
Всіх лякала, всіх ковтала.
А тепер в казан попала. (Щука)
Завдання 2: На дні, де тихо й прохолода,
Лежить вусатая колода. (Сом)
Завдання 3: Де відкладає ікру річковий вугор? (У Саргасовому морі)
Завдання 4: Чи всі риби відкладають ікру? (Ні, є живородні – гамбузія, гупі)
Завдання 5: Яка риба має назву стародавньої холодної зброї? (Риба-меч)
Завдання команді ІІ
Завдання 1: Водою їхали пани,
На них срібні жупани,
Хоч жупани лата на латі,
Панам раді в кожній хаті. (Риби)
Завдання 2: Великий забіяка у воді живе,
Кістки на спині – і щука не ковтне. (Йорж)
Завдання 3: Які риби мають зброю на носі? (Риба-меч, риба-пилка.)
Завдання 4: Яку рибку застосовують для боротьби з малярією? (Гамбузію)
Завдання 5: У якої риби очі з одного боку? (Камбали)
Перехід Із Чорного до Середземного моря.
Джек Горобець: Кораблі готові до подорожі, вирушаємо у плавання. Нам потрібно потрапити з Чорного моря у Середземне, а далі – в Атлантичний океан. Щоб успішно пройти цей маршрут, кожній команді необхідно дати відповіді на запитання конкурсу №1 «Мешканці підводного світу»
Завдання команді І ( 20 балів)
1. Яку роль відіграють парні плавці кісткових риб? (стерно глубини)
2. Про що може розповісти луска риб? (вік риб)
3. З чого складається хребет риб? (хребців)
4. Які органи входять до складу травної системи риб? (рот-ротоглоткова порожнина-стравохід-шлунок-кишечник, підшлункова залоза, печінка)
5. Яку роль відіграє плавальний міхур риб?
6. Яку роль відіграють зяброві тичинки? (цідильний апарат)
7. Що таке бічна лінія. Яку функцію вона виконує? ( канальні в шкірі з боків тіла, з’єднані отворами з навколишнім середовищем. Відчуває відбиття води від навколишніх предметів)
8. Яких прохідних риб ви знаєте? (осетри,горбуша, лососі, річковий вугор)
9. За якими ознаками надклас риби поділяють на класи Хрящові та Кісткові риби? (хрящові риби поширені винятково в солоних водоймах, їх скелет хрящовий, відсутні зяброві кришки, плавальний міхур, запліднення внутрішнє, розвиток прямий)
10. Назвіть риб, що входять до ряду Осетроподібні (осетри, якот, білуга, стерлядь, бістер, севрюга)
Завдання команді ІІ
Зустріч із бароном Мюнхгаузеном в Атлантичному океані.
Джек Горобець: Палундра! Свистати всіх на гору!
Побий мене грім! Чи це не барон Мюнхгаузен підпливає до нас з правого борту?!
…Таки він.
З якою метою ви вирішили приєднатися до нашої команди, шановний барон?
Барон Мюнхгаузен: Я маю намір реквізувати ваш корабель, набрати людей на Тортузі, щоб вершити розбій на потребу своєї чорної душі.
Джек Горобець: Я ж сказав не брехати!
Вілл Тернер: Здається, він і не бреше.
Джек Горобець: А щоб перевірити чи він не бреше, наші команди повинні виконати наступне завдання.
Конкурс №2 «Парадоксальна розповідь барона Мюнхгаузена» (5 балів)
Не так давно я, пропливаючи біля о.Гренландія, зустрів чудо-юдо рибу кит, яка плавала в морі. Мені пощастило побачити, як цей гігант відкладає великі ікринки, що плавали склеєні в ланцюжки. Біля кита кружляли його супутники – латимерії, вони вистрибували з води і перелітали на великі відстані за допомогою грудних плавців, що були ніби крила. Я добре роздивився луску латимерії – вона така, як в акули. Латимерія з великим апетитом поїдала саргасум, якого є багато біля берегів Гренландії.
(Відповідь . Кит – не риба і він не відкладає ікру. Латимерії – глибоководні риби, і знайдені вони були біля узбережжя Африки, а не Гренландії. Луска латимерії не схожа на луску акули. Латимерія живиться каракатицями, кальмарами, глибоководними рибами. Саргасум росте в Саргасовому морі, а не біля берегів Гренландії)
Зустріч з кораблями-піратами у водах карибського Моря.
Конкурс №3 «Морський бій» (2 бали за правильну відповідь)
Джек Горобець : Ми у водах Карибського моря. Але що це таке?
Вілл Тернер: Тисяча чортів! На нас нападають. Та це ж «чорна перлина». Я чув про неї. Команда грабує судна і порти вже 10 років. Ніколи нікого не залишає в живих.
Джек Горобець: Зовсім нікого? Звідки тоді беруться чутки?
Щоб перемогти команду чорної перлини нам доведеться вступити з нею в бій. А для цього слід виконати тестове завдання. Відповіді записуються на графічній сітці, де 1 – 10 – номери запитань, а «республіка» - букви для визначення правильної відповіді.
Тестові завдання
1. Кровоносна система риб замкнутого типу, складається з
е - одного кола кровообігу;
с - трьохкамерного серця.
2. Органи дихання у риб:
б - легені;
л – зябра;
і– зяброві щілини.
3. У теплолюбних ставкових господарствах вирощують :
р- форель;
е - бичків;
с – коропів;
п- сазанів.
4. Бічна лінія – орган у риб, що сприймає:
п - звуки;
у - усі рухи води;
б - напрям течії;
л - світло.
5. Тіло форелі вкрите:
р - слизом;
е - лускою;
с - шкірою;
п - панциром.
6. До хрящових риб належить:
і – горбуша;
к - океанічний оселедець;
а – катран.
7. Органи чуттів кісткових риб:
п - зору;
у - слуху;
б - бічна лінія;
л - нюху.
8. Хрящові риби:
р - котяча акула;
е - скат хвостокол;
с - камбала;
п - севрюга.
9. Кісткові риби:
б - котяча акула;
л -піранья;
і - білуга;
к - лосось.
10. Через серце риб тече кров:
с - венозна;
п - артеріальна;
у - змішана.
Графічна сітка
|
р |
е |
с |
п |
у |
б |
л |
і |
к |
а |
1 |
|
х |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
х |
|
|
|
3 |
|
|
х |
х |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
х |
х |
|
|
|
|
5 |
х |
х |
х |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
х |
7 |
|
|
|
х |
х |
х |
х |
|
|
|
8 |
х |
х |
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
х |
х |
х |
|
10 |
|
|
х |
|
|
|
|
|
|
|
Зустріч з черепахою Тортилою біля Галапагоських островів
Джек Горобець: Атака відбита, наша подорож продовжується. Через Карибське море, Панамський канал перепливаємо до Тихого океану. Зараз ми біля Галапагоських островів. Гляньте, до нас наближається черепаха Тортила. У неї ми дізнаємося, як дістатися до джерела вічної молодості.
Черепаха пропонує виконати завдання конкурсу «Подорож».
Конкурс «Подорож» (3 бали)
Завдання команді І : Назву якого європейського міста треба прочитати справа на ліво, щоб одержати російську назву риби? (МИЛАН – НАЛИМ)
Завдання команді ІІ: Де відкладає ікринки річковий вугор? (Саргасове море)
Зустріч з капітаном Врунгелем з яхти «Біда»
Джек Горобець: Досить «набивати трюм» та «мутити шторм у трюмі»! Ми пливемо далі…
Вілл Тернер: Але ж як дістатися до острова, який нікому не знайти, та ще з несправним компасом.
Джошамі Гіббс: компас не вказує на північ, але ми ж і не північ шукаємо, вірно?
Джек Горобець: ми попливемо по ПІВДЕННІЙ ПАСАТНІЙ ТЕЧІЇ.
Елізабет Свонн: Погляньте, на хвилях гойдається яхта капітана Врунгеля «Біда».
Вілл Тернер: А це хто?
Джек Горобець: Ніхто, він ніхто! Шурин троюрідного племінника моєї рідної тітки. Але співає як ангел…
Вілл Тернер: Що ж, послухаємо, що він нам заспіває.
Капітан намагається заспівати пісню, щоб розвеселити піратів, але з його пісні зникають слова. Щоб допомогти капітану, потрібно виконати таке завдання: відновити слова, у яких випали деякі букви.
Мандрівка через Коралове море
Джек Горобець: далі наш маршрут пролягає біля берегів Австралії. Ми потрапили у води Коралового моря.
Вілл Тернер: Ми налетіли на риф. Ні, це не риф. Елізабет, відійди від борту!
Елізабет Свонн: Що це?
Вілл Тернер: Там кракен. До бою! Він атакує з правого борту. Гармати до бою і чекати моєї команди.
Вогонь!!!
Джек Горобець: Щоб отримати ядра, командам необхідно відповісти на запитання.
Запитання
Запитання 1. Тіло цієї рибки вкрите гострими шипами – видозміненою лускою. У момент небезпеки вона швидко заковтує повітря, черевце роздувається, і риба перетворюється на колючу кулю, схожу на їжака. Яка її назва?
Запитання 2. В Індонезії із цими рибками проводять цікаві змагання. Вони є майже в кожному акваріумі. Живиться рибка комахами, які літають над водою, збиваючи їх струменем води. Вона справжній снайпер. Що це за риба?
Запитання 3. Що ж це за дивні рибки, що можуть літати? Такі рибки зазвичай двокрилі, водяться в тропічних і помірних водах Тихого, Атлантичного й Індійського океанів. Зазвичай риба пролітає над водою 100-150м. Яка назва цієї риби?
Повторна зустріч з морським чудовиськом
Елізабет Свонн: Здається ми відірвалися.
Вілл Тернер: Тобі тільки здається, він знову наближається.
Трюм відкрити! Загрузити бочки з порохом із трюма в сітку! Потрібен влучний вистріл.
Елізабет Свонн: Тільки обережно!
Джошамі Гібс: У нас пороху не вистачає. Шість бочок!
Інший пірат: В нас тільки шість бочок пороху!!!
Вілл Тернер: беріть з ромом.
Джошамі Гібс: Так!!! І ром теж!
Щоб не забирати бочки з ромом, командам необхідно розв’язати біологічні задачі.
Задача для команди І
Задача для команди ІІ
Як то кажуть: « біда не приходить одна». Летючий Голландець переслідує чорну перлину.
Вілл Тернер: Мій батько на тім кораблі. Ми швидші і зможемо його подолати. Потрібно дати їм бій.
Джек Горобець: Що битись, краще домовитись. Потрібен тільки вагомий аргумент… Спробуємо його знайти. Але це завдання не для простого пірата. Його можуть виконати тільки капітани.
Конкурс капітанів
Кожен капітан повинен виступити з невеличкою промовою «Чому необхідно захищати мешканців підводного світу».
«Закони США»
Елізабет Свонн: Джек. Я бачу берег. Ми врятовані!
Джек Горобець: Ласкаво просимо на Кариби, моя любов. Але що це? Я бачу індіанців… Тисяча чортів! Ми знову в Північній Америці.
Елізабет Свонн: Що робити?
Джек Горобець: Що робити. Що робити. Або лежати на березі, ковтаючи ром, або відправитися на материк, щоб не померти з голоду і жити за їхніми законами.
Конкурс «Закони США» . (По 2 бали за вгаданий малюнок)
Завдання команді І:
Завдання команді ІІ:
У пошуках скарбів
Джек Горобець: Друзі, а тепер гайда за скарбами. Скарб похований на острові мерців, який не можна знайти, якщо вже не знаєш, де він знаходиться. Але ми його знайдемо. І там буде сундук… А всередині буде золото. Ми візьмемо все!
Щоб отримати карту острова скарбів, командам потрібно відповісти на запитання конкурсу «Риби рекордсмени».
Конкурс № 4 : Риби рекордсмени (по два бали за кожне завдання)
Завдання команді І:
Завдання команді ІІ
ІІ. Підбиття підсумків уроку
Підрахунок балів, визначення переможців, виставлення оцінок.
ІІІ. Домашнє завдання. Повторити різноманітність риб.
Додатки
Конкурс 4 «Зустріч з кораблями піратами у водах Карибського моря. «Морський бій»
|
р |
е |
с |
п |
у |
б |
л |
і |
к |
а |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Конкурс 4 «Зустріч з кораблями піратами у водах Карибського моря.» Морський бій»
|
р |
е |
с |
п |
у |
б |
л |
і |
к |
а |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Література:
1. Науково-методичний журнал «Біологія» № 36 (504) грудень 2006. – Х.: Видавнича група «Основа», с. 14 -17
2. 1. Відкриті та нестандартні уроки біології у 7 класі: Метод. Посіб. / Ю.М.Абдуліна, М.В. Базь та ін. – Х.:Вид. гр. “Основа”, 2004. – 144 с.
3. https://www.kinofilms.ua/ukr/news/8075/