Птахи. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування. Розробка уроку "Особливості життєдіяльності птахів. Лабораторне дослідження: Будова яйця птахів."

Про матеріал
Формувати знання учнів про птахів; ознайомити із особливостями будови та процесів життєдіяльності цих тварин; розкрити пристосування до польоту у системах органів.Розвивати уміння порівнювати біологічні особливості птахів із тваринами, що вже вивчили; уміння спостерігати;виховувати бережливе ставлення до птахів, що мешкають поруч із людиною та птахів у дикій природі.
Перегляд файлу

Урок 1                                             Біологія                                                 7 клас
Тема: Птахи. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування. Особливості  життєдіяльності птахів. Лабораторне дослідження: Будова яйця птахів
Мета: формувати знання учнів про птахів; ознайомити із особливостями будови та процесів життєдіяльності цих тварин; розкрити пристосування до польоту у системах органів.Розвивати уміння порівнювати біологічні особливості птахів із тваринами, що вже вивчили; уміння спостерігати;виховувати бережливе ставлення до птахів, що мешкають поруч із людиною та птахів у дикій природі.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Форма уроку. Синтетична.
Місце уроку в навчальній темі. Вступний (перший у темі).
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН;                          
в) практичний: виконання лабораторної роботи.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги 
та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота
з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний. 
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, 
конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: складання схем та схематичних малюнків.
5. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші.
6. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Міжпредметні зв ́язки: біологія рослин, історія, література.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка.
Основні поняття та терміни: орнітологія, орнітолог, кіль, контурні пера, рульові пера, борідки, стержень, опахало, цівка.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів. Розробки уроків до теми “Птахи” (8 кл.)
Повторення наук, які вивчають певні типи і класи тварин:
- гельмінтологія – наука, що вивчає паразитичні черви;
- малакологія – наука, що вивчає молюски;
- арахнологія – наука про павуків;
- ентомологія – наука про комах;
- іхтіологія – наука про риб;
- батрахологія – вивчає земноводних;
- герпетологія – наука, що вивчає плазунів.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Який же розділ зоології ми будемо вивчати?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.Розробки уроків до теми “Птахи” (8 кл.)
Розповідь з елементами бесіди

1. Особливості зовнішньої будови птахів

Розповідь учителя

Тіло птахів поділяють на ті самі відділи, що і в плазунів, але хвостовий відділ у них уко-рочений. (Учні називають відділи тіла плазунів.)

Птахи мають більш-менш видовжену гнучку шию. Завдяки цьому вони можуть повертати голову на 180° і більше (наприклад, сови — на 270°). На голові розташовані очі, захищені трьома повіками (верхньою, нижньою та миготливою перетинкою), ніздрі та слухові отвори. Дзьоб складається з верхньої частини — наддзьобка та нижньої — піддзьобка. В основі дзьоба деяких видів птахів (наприклад, голубів) розташована м’яка шкірна згортка — восковиця.

Розповідь учителя

Передні кінцівки — крила, пристосовані до польоту. На них збереглися лише три пальці, вкриті шкірою. Птахи — двоногі тварини. Ноги здебільшого мають чотири пальці. Три з них спрямовані вперед, а один — назад.

Запитання до учнів:

— Яке значення має таке розташування пальців на ногах?

Очікувана відповідь учнів:

Це дає змогу птахам охоплювати пальцями гілку та створює опору під час пересування по землі.

Доповнення вчителя

Але у птахів, здатних до швидкого бігу (наприклад, страусів), кількість пальців на ногах може зменшуватися до трьох і навіть двох (як-от у африканського страуса).

Запитання до учнів

— Пригадайте, яка будова покривів тіла характерна для плазунів.

Птахи, як і плазуни, мають суху шкіру, майже позбавлену залоз. Лише над основою хвос-та у багатьох видів відкриваються протоки куприкової залози. Секретом цієї залози (жироподіб-ною речовиною) птахи змащують за допомогою дзьоба пір’яний покрив, що робить його елас-тичним та водонепроникним. Шкіра птахів утворює різноманітні рогові похідні: це і вже відомі вам наддзьобок і піддзьобок, а також кігті на кінцях пальців та рогові лусочки, що вкривають нижню частину ніг. Похідним шкіри птахів є і різноманітне пір’я. Пір’я, як і луски на ногах, складається з рогоподібної речовини. Окремі пера складаються зі стрижня, від якого в обидва боки відходять численні тоненькі вирости — борідки. Сукупність борідок має назву опахало. Порожня частина стрижня, заглиблена у шкіру, не має борідок. Її називають колодочкою, або очином. Виділяють контурні та пухові пера.

Розробки уроків до теми “Птахи” (8 кл.)Самостійна робота учнів з підручником                                  

Запитання для опрацювання:

— Які особливості будови контурного пера?

Очікувана відповідь учнів:

Контурні пера вкривають тіло птаха ззовні. Їхнє опахало утворено борідками 1-го та 2-го порядків. Борідки 1-го порядку відходять безпосередньо від стрижня, а вже від них — борідки 2-го порядку. Борідки 2-го порядку мають дрібні гачечки, які зчеплюють їх між собою. Завдяки цьому опахала контурних пер гнучкі, пружні, легкі та майже непроникні для повітря. Залежно від функцій і розташування контурних пер їх поділяють на покривні, махові та рульові. Покрив-ні пера забезпечують захист тіла від механічних пошкоджень. Махові — великі та пружні, збі-льшують поверхню крила. На хвості птахів є великі рульові пера. Під контурними перами роз-ташовані пухові пера та пух. Це пір’я з тонким стрижнем, від якого відходять лише борідки 1-го порядку. Оскільки ці борідки не зчеплені між собою, щільного опахала пухові пера не мають. Вони утворюють суцільний покрив. Між ним і тілом птаха міститься прошарок повітря, який добре утримує тепло. Наявність пір’яного покриву є однією з необхідних умов польоту птахів.

Розповідь учителя

Раз чи двічі на рік пір’яний покрив птахів частково або повністю змінюється — відбува-ється процес линяння. На місці старих, зношених пер, що випадають, виростають нові.

2.Особливості внутрішньої будови птахів

Розповідь учнів з використанням презентацій

( проводиться одночасно з заповненням таблиці)

Система органів

          Характеристика

 

Презентація №1

Опорно-рухова система

До складу скелета входять череп, хребет і скелети кінцівок. Череп складається в основному з окостенілих кісток. У хребті виділяють шийний, грудний, поперековий, крижовий і хвостовий відділи. Є справжня грудна клітка, що складається з грудних хребців, ребер і грудини. Скелет кінцівок складається зі скелетів вільних кінцівок і скелетів їхніх поясів і включає ті самі кістки, що й скелет рептилій. Грудні хребці зрощені між собою та з крижовим відділом і несуть ребра, що рухливо зчленовані з грудиною. Хребці поперекового й крижового відділів, а також частина хвостових хребців зростаються з клубовими кістками й утворюють складний таз. М’язова система птахів характеризується більшим, ніж у плазунів, диференціюванням і розвитком мускулатури. Особливо сильно розвинені м’язи, прикріплені до киля, які опускають крило.

Презентація №2

Травна система

Травний тракт птахів включає ротову порожнину, стравохід, шлунок і кишечник, що відкривається в клоаку. Зубів немає, є дзьоб. У деяких птахів стравохід має розширення — зоб. Шлунок добре виражений, складається з двох відділів — мускульного й залозистого. У кишечнику відсутнє розмежування між товстою і прямою кишками. До травних залоз птахів належать слинні залози, печінка й підшлункова залоза.

Презентація №3

Дихальна система

Орган дихання птахів — легені (щільні губчасті тіла, прикріплені до спинної стінки грудної клітки). Крім легенів до органів дихання належать трахея і бронхи. Частина бронхів розширюється в тонкостінні повітряні мішки (їх п’ять пар), що розташовуються між внутрішніми органами, м’язами під шкірою й у деяких пневматичних кістках. Вони берутьучасть у циркуляції повітря через легені й оберігають організм від перегріву.

У повітряних мішках газообмін не відбувається. Дихання птаха, що сидить, відбувається за рахунок зміни об’єму грудної клітки, що виникає шляхом видалення й наближення грудини за зміни кута між рухливо з’єднаними спинними й грудними частинами ребер. У польоті грудина нерухомо фіксована і дихання відбувається з допомогою повітряних мішків, що відіграють роль насоса. Під час підняття птахом крил їхній об’єм збільшується і повітря засмоктується в легені та повітряні мішки. Унаслідок опускання крил об’єм повітряних мішків зменшується і повітря виштовхується назовні. Відсутність газообміну в повітряних мішках і особливий порядок руху повітря в органах дихання птахів забезпечують надходження насиченого киснем повітря в легені як під час вдиху, так і під Розробки уроків до теми “Птахи” (8 кл.)час видиху.

Презентація №4

Кровоносна система

Серце птахів чотирикамерне. Зберігається лише одна дуга аорти (права). Порівняно з рептиліями істотно зростає загальний об’єм крові (у птахів — 9 % від маси тіла). Еритроцити мають ядра.

Презентація №5

Видільна  система

Представлена тазовими нирками й сечоводами, сечовий міхур у дорослих птахів відсутній. У деяких видів надлишок солейвиділяється також із ніздрів у вигляді секрету надорбітальних залоз (наприклад, у трубконосих). Основним кінцевим продуктом білкового обміну птахів є сечова кислота (у ссавців і рептилій — сечовина).

Нервова система

Центральна нервова система складається з тих самих частин, що й нервова система рептилій, але півкулі переднього мозку й мозочок Розробки уроків до теми “Птахи” (8 кл.)розвинені більше.

Презентація №6

Органи чуттів

Органи зору мають низку особливостей. Очі від висихання й забруднення оберігають два повіки й мигальна перетинка. Акомодація ока досягається з допомогою зміни відстані між кришталиком і сітківкою, а також зміни форми кришталика (подвійна акомодація). Орган слуху складається із середнього й внутрішнього вух, у середньому вусі — одна слухова кісточка (стремінце). Середнє вухо утворює барабанну порожнину, що зовні закрита барабанною перетинкою, а з ротовою порожниною сполучена євстахієвою трубою.

Зазвичай у птахів є ряд пір’я, що оточує слуховий отвір і сприяє концентрації звукових хвиль. Є органи дотику, нюху (слабко розвинені), смаку та шкірном’язового чуття.

Середовища існуваня птахів

Розподіл птахів за екологічними групами:Розробки уроків до теми “Птахи” (8 кл.)
- птахи лісу;
- птахи культурних ландшафтів;
- птахи – синантропи;
- хижі птахи;
- птахи водоймищ;
- птахи відкритих просторів суходолу.

ІV Лабораторне дослідження

Завдання. Роздивись внутрішню будову яйця на рисунку. Знайди шкаралупу, білкову оболонку, повітряну камеру, канатики, жовток, зародковий диск. Познач цифрами складові на рисунку.

 

 

http://ukrlitera.ru/images/biolrz7/image034.jpg




V. Узагальнення та систематизація знань. http://mybiblioteka.su/mylektsiiru/baza5/399258795169.files/image227.jpg

1.Зроби відповідні підписи

2. Заповнити схему

Розробки уроків до теми “Птахи” (8 кл.)



3. На які відділи поділяють тіло птахів?

4. Які особливості внутрішньої будови птахів свідчать про їхню пристосованість до польоту?

5.Яка будова яйця птахів?

6. Поясніть механізм подвійного дихання у птахів.

VІ. Надання та пояснення домашнього завдання.
1. Прочитати § 42, 43, вивчити конспект, підготувати презентацію про один з рядів  птахів.(Розподілити між учнями щоб не було повторень)

 

 

 

Розробки уроків до теми “Птахи” (8 кл.)

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
7 січня
Переглядів
13
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку