ТЕМА 4. БУКВАРНИЙ ПЕРІОД НАВЧАННЯ ГРАМОТИ
Мета. Ознайоми здобувачів освіти з етапами букварного періоду навчання грамоти; розкрити основний зміст та завдання букварного періоду; розглянути різноманітні прийоми, методи, способи та види формування початкових навичок читання та письма в учнів 1-4 класів у букварний період навчання грамоти.
Обладнання: презентація, конструктор Lego, тісто для ліплення, нитки, зошит з друкованою основою, відео матеріали, аналітико-синтетичні таблиці, «Буквар» Вашуленка М. С.
План
Словничок ключових термінів:
Букварний період, перший етап букварного періоду, другий етап букварного періоду, форсувати, синтез, аналіз, аналітико-синтетичний принцип.
Зміст лекції
І. Організаційний момент
1. Привітання (Слайд 1)
- Добрий день.
Виконаємо вправу «Дерево успіху».
- Наше дерево, як і більшість дерев взимку, без листя. Кожен із нас усвідомлено оберемо колір листочка та відповідно до нього буде працювати сьогодні на занятті. Зверніть увагу на символіку кольорів:
зелений – активні;
жовтий – успішні на занятті;
оранжевий – спілкуються винятково українською літературною мовою.
ІІ. Актуалізація опорних знань здобувачів освіти
1. Робота з картою знань (Слайд 2)
- Тож, розпочнемо працювати.
- Пригадайте основні періоди навчання грамоти та зіставте їх:
Отже, ви чудово впоралися із завданням, рухаємося далі…
2. Постановка проблемного запитання: (Слайд 3)
- Як ви вважаєте, чому другий період навчання грамоти називають букварним? (Від слова Буквар).
- Чи є сьогодні робота з букварем обов’язковою для вирішення завдань букварного періоду?
Буквар – це перша сходинка у пізнанні світу знань. (Слайд 4)
(Слайд 5) Найбільш тривалим є букварний період навчання грамоти. Його ще називають основним, тому що упродовж цього періоду першокласники навчаються читати й писати.
ІІ. Оголошення теми та мети заняття (Слайд 6)
- Тож, на сьогоднішньому занятті ми з вами познайомимося з Букварним періодом навчання грамоти та розкриємо його основні поняття. Опрацювавши теоретичний матеріал, ми будемо знати та вміти: (Слайд 7)
Знати: |
Вміти: |
|
Розрізняти етапи букварного періоду; визначити основні прийомами роботи в букварний період для формування читацьких навичок та формування навичок письма; добирати найефективніші методи, способи та види формування навичок читання та письма. |
Попрацюємо зі словничком ключових термінів. (Слайд 8)
Словничок ключових термінів:
Букварний період, перший етап букварного періоду, другий етап букварного періоду, форсувати, синтез, аналіз, аналітико-синтетичний принцип.
Форсувати – діяти певним чином, прискорювати проходження чогось.
Форсувати – прискорювати дію.
- Розглянемо Етапи букварного періоду навчання грамоти
Етапи букварного періоду навчання грамоти
- Букварний період у сучасній методиці навчання грамоти ділиться на два етапи.
Перший етап (Частина 1) включає в себе вивчення букв, які позначають голосні звуки - а, о, у, и, і, е, а також букв, які позначають приголосні звуки, м, н, в, л, с, к, п, р, т, д, з.
Другий етап (Частина 2) включає в себе вивчення букв - ь, б, в, х, г, ґ, ч, й, я, ж, ш, ї, ц, ю, є, ї, та буквосполучення - дз, дж.
- Чим обґрунтований, на вашу думку, поділ на етапи букварний період?
Отже, вся ця робота спрямована на реалізацію завдання букварного періоду, давайте її переглянемо ще раз.
Протягом букварного періоду першокласники оволодівають початковими уміннями читати за букварем, писати в зошитах з друкованою основою і в зошитах із сіткою для 1 класу. Крім цього, продовжується робота з розвитку усного мовлення. Тож, розглянемо
Прийоми формування читацьких навичок (Слайд 12)
2.2. Робота з Букварем с. 66-69 (Слайд 23)
- Відскануйте Qr-код «Букваря» Вашуленка М. С. Розгорніть підручник на с. 66 вивчення букви С с. та визначіть практичні прийоми формування читацьких навичок (Слайд 23)
- Для того, щоб перевірити засвоєння теоретичних знань, виконаємо практичні вправи.
2. Створення букви із підручного матеріалу. (Лего, тіста для ліплення, нитки. Що ці вправи розвивають? (Слайд 25) |
|
|
|
|
|
|
|
5. Робота в зошиті з друкованою основою с. 44-45. (Слайд 30) |
|
Враховуючи вікові особливості розвитку шестирічних учнів (слабкість дрібних м’язів руки, недостатня регуляція рухів під час письма, значна стомлюваність за тривалого напруження, недостатня сформованість зорового сприйняття графічного образу букви), програма не рекомендує форсувати навчання письма. Зокрема, опанування письма великих літер складної конфігурації може відбуватися не одночасно з навчанням відповідних рядкових (малих) букв, а з певним інтервалом. Однак за умови належної підготовленості учнів до опанування графіки письма вчитель може планувати вивчення малої і великої літер синхронно. Особливо такі можливості з’являються у ІІ семестрі.
Програма не передбачає обов’язкового навчання першокласників безвідривного письма – за винятком таких випадків, де безвідривні поєднання букв є природними (ми, пе) і не потребують повторного проведення по одній і тій самій лінії чи руху руки у зворотному напрямку по цій самій лінії (ол, по, оо). Поєднання з овальними та півовальними елементами відбувається за допомогою коротких прямих чи дугоподібних ліній.
Паралельно з вивченням букви на уроці читання в цей самий день на уроці письма її вчяться писати.
Це відбувається в зошиті з друкованою основою, сторінка якої у вас є на партах.
(Слайд 31)
На кінець букварного періоду учні мають знати та вміти: (Слайд 32)
3. Методи, способи та види формування початкових навичок читання
(Слайд 33)
Основним методом навчання грамоти є аналітико-синтетичний.
Він передбачає реалізацію принципу «від звука до букви». Це означає, що учні повинні спочатку навчатись виконувати різні аналітико-синтетичні дії зі звуками мовлення, що є базовим умінням для формування навичок читання і письма.
Одночасно з аналітико-синтетичним методом можуть частково використовуватися й інші методи, зокрема метод цілих слів, звуковий аналіз, звуковий синтез. Доцільність його принагідного застосування пояснюється необхідністю навчати школярів (після того, як вони засвоїли читання по складах) сприймати графічні образи багатьох добре знайомих слів цілісно, швидко впізнавати їх на основі попереднього досвіду. Таке уміння є обов’язковою умовою цілковито сформованої навички читання.
Розглянемо Звуковий аналіз (Слайд 34)
• Підкреслене вимовляння звука: [сссом], [сооом], [соммм].
• Договорювання звука в кінці слова: [мааа] - [к].
• Розпізнавання і виділення звука з вірша, скоромовки, топішки, слова.
• Виділення одного першого звука в словаї (сон, син, сир).
• Зіставлення складів (слів) і виділення іншого звука (ла - са; ра-ро; сом - сон; мак-рак).
(Слайд 35)
• Виділення звука зі слова на основі словесного опису його артикуляції.
• Впізнавання певного звука, визначення його місця в слові (на початку, в середині чи в кінці).
• Самостійний добір слів з виучуваним звуком у різних позиціях за допомогою предметних малюнків або без них.
Розглянемо Звуковий синтез (Слайд 36)
• Утворити склад з двох звуків: [л], [а] - [ла]; [л'], [а] - [л 'а].
• Утворити склад (слово) з трьох звуків: [к], [н], [и] - [кни]; [ c ], [о], [м] - [сом].
• Утворити всі можливі склади з приголосним [д]; з приголосним [д']. [да], [до], [ду], [де], [ди] та [д'а], [д'о], [д'у], [д'е], [д'і].
• До названого складу додати певний звук [м], щоб вийшло слово: [со] - [сом], [ло] - [лом], [са]- [сам].
• До названого складу дібрати подібний, але з м’яким приголосним: на (ня), си (сі), ло (льо); до названого складу з м’яким приголосним дібрати подібний з твердим звуком: лі (ли), дю (ду), дзьо (дзо).
• До слова додати звук в кінці або в середині, щоб вийшло нове слово:
рука-рукав, коса - косар, ріка - річка, груша - грушка.
• Утворити слово зі звуків, переставивши їх місцями: [с, н, о] (сон); [л', с, і] (ліс); [а, м, к] (мак); [р, с, и] (сир, рис).
• З тих самих звуків утворити інше слово ( сир – рис, вікно – вінок, гори – роги, смола - масло ). Переставити в слові склади: сосна - насос, нора -рано.
(Слайд 37)
(Слайд 38)
(Слайд 39)
Завдання для розгляду студентами: познайомтеся із вправами з читання та різними завданнями в період навчання грамоти на Рис. 1.
Рис. 1. Вправи з читання. Види робіт у період навчання грамоти
(Слайд 40)
Прийоми опрацювання тексту та сюжетного малюнка
4. Види і способи читання в букварний період. Методика опрацювання текстів букваря у букварний період
Протягом всього періоду вивчення букваря в першокласників формуються і удосконалюються різні аспекти навичок читання, включаючи правильність, свідомість, виразність та швидкість читання. Для розвитку навичок читання використовують різні способи та форми читання.
Існують два способи читання: вголос (голосне) і мовчазне (читання у думках). Мовчазне читання завжди передує голосному, яке, однак, не зникає повністю і використовується протягом всього початкового навчання. Лише питома важливість голосного читання зменшується у порівнянні з мовчазним. Така послідовність використання різних способів читання обумовлена психологічними особливостями дітей при опануванні письмової мови. На початковому етапі читання написане слово стає зрозумілим, коли воно вимовляється. Графічний запис слова перекладається через вимову. Звучання слова вже відоме дитині і зрозуміле. Тому під час букварного навчання акцент зроблений на голосному читанні, яке є основним на початковому етапі роботи над «Літературним читанням».
У букварний період також використовується читання пошепки. Ця послідовність введення різних видів читання також відповідає методичним вимогам навчання. Початкові кроки в опануванні навичками читання потребують уважної уваги та підтримки вчителя. Саме голосне читання дозволяє легко контролювати вчителю рівень володіння технікою читання.
Крім того, голосне читання мобілізує всіх учнів і допомагає тим, хто має труднощі у розвитку читацьких навичок. Під час голосного читання діти вчаться виразно вимовляти написане. Все це враховується в методиці читання при визначенні його місця у навчанні молодших школярів. Кожен із зазначених видів читання має практичне значення для формування навичок активного читача. Голосне читання, відповідно до вимог виразного читання, сприяє кращому розумінню прочитаного, посилює виховний та естетичний вплив на слухачів. Вчитель прагне досягти цього, використовуючи різні форми, методи та види читання учнів.
(Слайд 41) Завдання для розгляду студентами: ознайомтеся з формами, видами та способами читання в букварний період навчання грамоти Рис. 2
Рис. 2. Види і способи читання в букварний період навчання грамоти
- Крім способів читання є ще форми читання.
(Слайд 42) Робота з таблицею
- Розглянемо форми учнівського читання в голос
Рис. 3. Форми учнівського читання вголос
Проаналізовані форми читання на якому етапі букварного періоду доцільно використовувати. Думку обґрунтуйте.
Читання вголос. Значення читання вголос:
дозволяє здійснювати ефективний контроль навичок читання учнів вчителем;
активізує роботу всього класу;
допомагає тим, хто має труднощі у розвитку читацьких навичок;
вчить дітей виразно вимовляти прочитане;
покращує розуміння прочитаного;
збільшує виховний та естетичний вплив.
(Слайд 43) Основні принципи методики читання:
(Слайд 44) Завдання для розгляду студентами: розгляньте характеристики читання та їхні завдання на Рис. 4.
Рис. 4. Якості читання
(Слайд 45) Перед мовчазним читанням важливо давати учням завдання різного типу, такі як:
підготовка до розповіді або переказу;
готовність до вибіркового читання;
підготовка до відповідей на запитання.
Після мовчазного читання можна давати такі завдання:
розділити оповідання на частини;
надати заголовок кожній з цих частин;
пояснити заголовки;
обрати малюнки, що відповідають тексту;
визначити основну думку.
(Слайд 46) Читання з підручника може включати такі види робіт:
читання списків слів за матеріалами Букваря;
аналіз ілюстрацій;
робота з прикладами слів, речень та їх аналіз;
бесіда-аналіз на тему тексту;
читання тексту вчителем та учнями;
колективне (або індивідуальне) читання та аналіз речень та тексту;
індивідуальне читання;
читання з елементами гри.
(Слайд 47) Отже, на завершення вивчення букварного періоду учні повинні володіти такими навичками:
(Слайд 49)
(Слайд 50)
- Отже, настав час поглянути, чи змінилося наше дерево.
- Упродовж заняття ви були активними, виконували поставлені завданні та успішно переходили до інших, намагалися не допускати мовленнєвих помилок. Тому наше дерево і зарясніло різнобарвними листочками.
Ми переконалися, що кожен листочок – це крок до успіху) Отже, продовжуйте здобувати нові знання, вірте у свої сили, і нехай кожна ваша ідея буде успішною).
Завдання для самостійної роботи
Рекомендовані джерела інформації