Розміщуються всі колом, це дає змогу бачити всіх, спілкуватися «очі в очі», створюючи чудовий психологічний контакт і водночас об'єднує дітей. Вчитель розміщується поруч на килимі, щоб не домінувати у спілкуванні. Кожна дитина вдумливо вітається з друзями, сидячи в колі, потім упродовж короткого часу ділиться власним досвідом зі своїми товаришами, які слухають, ставлять запитання і роблять зауваження. Після цього вся група бере участь у короткій енергійній вправі для того, щоб підсилити академічну навичку, виховувати почуття єдності.
Не від'ємними атрибутами місця проведення ранкових зустрічей є «Куточок ранкової зустрічі», «Крісло автора», «Чудове крісло». В «Куточку ранкової зустрічі» є невелика за розміром дошка, на якій розміщуються новини класу, вітання, план роботи, календар погоди, правила класу, рубрики «Добрі справи», «Особа дня», «Наші досягнення», «Радіємо». Ранкова зустріч містить чотири компоненти: вітання, обмін інформацією, групове заняття, щоденні новини.
Такі заняття дають змогу опанувати різноманітні соціальні та навчальні навички, об'єднують дитячий колектив. Під час цих занять учні вчаться:
-висловлювати свої думки таким чином, щоб їх зрозуміли інші;
-уважно слухати, коли говорять інші;
-розв'язувати власні проблеми за допомогою слів;
-пропонувати свої ідеї групі;
-активізувати та збагачувати свій словниковий запас;
-аналізувати та оцінювати матеріал;
-використовувати вивчену інформацію.
Навчають дітей дбати про себе та інших.
Створюють уважний, не байдужий та дружній настрій на цілий день.
Установлюють звичайний перебіг подій.
Засвідчують важливість особистого вкладу кожної дитини.
Розвивають такі важливі для успіху в навчанні навички, як уміння слухати, говорити, синтезувати інформацію, вирішувати завдання, дотримуватись інструкцій, приймати рішення, читати, писати й рахувати.
Розвиток соціальних навичок.
Завдяки ранковим зустрічам учні переходять від зосередження увага на власній особистості до взаємодії з іншими людьми. Соціальні перевага, цього періоду сприяють розвитку емпатії, активному слуханню однолітків, діти навчаються розуміти позицію інших людей. Уміння сприйняти точку зору іншої людини сприяє розвитку толерантності, ви ховує повагу до думки інших. Такі соціальні навички допомагають людям жити у взаємній повазі, створюють умови для позитивного, відкритого спілкування між окремими членами суспільства.
Важливого значення набуває здатність людини говорити і слухати, робити вибір, уникати конфліктів. Учням необхідно постійно розвивати свої мовленнєві здібності, мовленнєву поведінку використовуючи можливість спілкування зі своїми ровесниками.
Школярі, які є учасниками ранкових зустрічей, як правило, демонструють вищий рівень відчуття спільноти і краще ставляться до школи і навчання, більше довіряють учителям, поважають їх. Вони мають вищий рівень навчальної мотивації і глибше почуття власної гідності. У них сформовані норми соціально-етичних стосунків і поведінки. Соціально-емоційне навчання інколи називають «відсутнім елементом», оскільки воно є частиною освіти, що поєднує академічні знання з конкретними навичками, важливими для досягнення успіху в школах, родинах, спільнотах, на роботі і загалом у житті.
Удосконалення академічних навичок.
Сучасними науковцями було проведено ряд досліджень, які спрямовані на розвиток соціальних навичок, підвищення академічних досягнень. Як зазначає К.Бейн, соціальні навички — це «помічники академічних успіхів». Якщо соціальні навички не розвинені належним чином, учителям доводиться марнувати дорогоцінний час на підтримання порядку і надання вказівок. Такий важіль, як соціальні навички, дає змогу забезпечити якісне викладання і навчання.
Говорячи про позитивний вплив ранкових зустрічей на розвиток дитини, слід зазначити, що вони також формують навички говорити, слухати, збагачують словниковий запас учнів, сприяють розвитку вміння досліджувати, аналізувати й оцінювати матеріал, спонтанно, без підготовки відповідати на запитання, приймати виклик від інших, використовувати вивчену інформацію.
Створення в класі позитивного настрою.
Вправи, які використовуються під час проведення ранкових зустрічей, допомагають учням знайти спільну мову зі своїми однолітками, навчають співпрацювати, поважати інших та їхні думки. На думку вчених, позитивна атмосфера створюється за рахунок:
•довіри;
•відчуття приналежності до спільноти;
•участі в прийнятті рішень;
•доброти та заохочення з боку ровесників;
•вільного від критики ставлення вчителя, вихователя;
•очікування конкретних результатів;
•справедливості та неупередженості.
Позитивна атмосфера створюється завдяки використанню:
•інклюзії;
•обміну інформацією;
•піклування;
•заохочення;
•участі;
•чесності;
•самовираженню.
Зупинимось на розгляді основних якостей, які формуються в учнів завдяки практиці проведення ранкових зустрічей.
•Інклюзія. Учитель та інші діти сприймають внесок кожного з учасників
однаковою доброзичливістю та повагою незалежно від здібностей,
соціальної, релігійної приналежності чи статі.
•Активна участь. У зустрічі беруть участь усі діти. Вони вітаються один з
одним, мають можливість обмінюватися інформацією, ставити запитання,
коментувати, включатись у групову роботу, а також робити свій внесок до
повідомлення щоденних новин.
•Критичне мислення. Діти навчаються з повагою ставити запитання,
піддавати сумніву й оцінювати ідеї, відмінні від їхніх власних або подібні до
них.
•Толерантність і прийняття. Вислуховуються й обговорюються протилежні
ідеї, оскільки серед однокласників існує взаємодовіра.
•Самостійне мислення. Учнів заохочують до обміну своїм досвідом, ідеями
та думками.
•Відкритість. Висловлюється та обговорюється низка ідей. У щоденних
новинах повідомляється доступна для всіх інформація про те, що
відбувається в класі/групі.
•Власна та соціальна відповідальність. Діти самі встановлюють правила
власної поведінки і поведінки групи. Під час ранкової зустрічі й упродовж
усього дня вони уважно слухають і з повагою відповідають на запитання однолітків та вчителя. Таким чином створюється приємна доброзичлива атмосфера.
Ранкові зустрічі забезпечують настрій для сумлінного навчання, створюють клімат довіри, що базується на демократичних принципах.
За К.Бейном, мотиваційний аспект ранкових зустрічей реалізується завдяки
зверненню до трьох основних потреб шкільних та громадських зібрань:
•потреби мати відчуття особистої цінності;
•потреби відчувати себе частиною колективу;
•потреби в отриманні задоволення від життя.
Ранкова зустріч поєднує в собі соціальне, емоційне та інтелектуальне навчання кожного члена колективу класу.
Ранкові зустрічі розвивають почуття належності до колективу та вміння приділяти увагу іншим, уважно слухати та брати участь у колективних діях, які є основою академічних та соціальних взаємин у межах класу протягом дня, року.
Методична скарбничка міста Новограда-Волинського
4 клас
Ранкова зустріч - це запланований, структурований збір. Учителі присвячують 2 0—25 хвилин кожного дня вранці для того, щоб створити позитивну атмосферу на весь період перебування дітей у школі. Ранкова зустріч відбувається в класній кімнаті на килимі, кожен займає зручне для себе положення, що сприяє більш вільному відкритому спілкуванню.
Розміщуються всі колом, це дає змогу бачити всіх, спілкуватися «очі в очі», створюючи чудовий психологічний контакт і водночас об'єднує дітей. Вчитель розміщується поруч на килимі, щоб не домінувати у спілкуванні. Кожна дитина вдумливо вітається з друзями, сидячи в колі, потім упродовж короткого часу ділиться власним досвідом зі своїми товаришами, які слухають, ставлять запитання і роблять зауваження. Після цього вся група бере участь у короткій енергійній вправі для того, щоб підсилити академічну навичку, виховувати почуття єдності.
Не від'ємними атрибутами місця проведення ранкових зустрічей є «Куточок ранкової зустрічі», «Крісло автора», «Чудове крісло». В «Куточку ранкової зустрічі» є невелика за розміром дошка, на якій розміщуються новини класу, вітання, план роботи, календар погоди, правила класу, рубрики «Добрі справи», «Особа дня», «Наші досягнення», «Радіємо». Ранкова зустріч містить чотири компоненти: вітання, обмін інформацією, групове заняття, щоденні новини.
Такі заняття дають змогу опанувати різноманітні соціальні та навчальні навички, об'єднують дитячий колектив. Під час цих занять учні вчаться:
Створюють уважний, не байдужий та дружній настрій на цілий день.
Установлюють звичайний перебіг подій.
Забезпечують індивідуальні та групові можливості для участі.
Засвідчують важливість особистого вкладу кожної дитини.
Розвивають такі важливі для успіху в навчанні навички, як уміння слухати, говорити, синтезувати інформацію, вирішувати завдання, дотримуватись інструкцій, приймати рішення, читати, писати й рахувати.
Розвиток соціальних навичок.
Завдяки ранковим зустрічам учні переходять від зосередження увага на власній особистості до взаємодії з іншими людьми. Соціальні перевага, цього періоду сприяють розвитку емпатії, активному слуханню однолітків, діти навчаються розуміти позицію інших людей. Уміння сприйняти точку зору іншої людини сприяє розвитку толерантності, ви ховує повагу до думки інших. Такі соціальні навички допомагають людям жити у взаємній повазі, створюють умови для позитивного, відкритого спілкування між окремими членами суспільства.
Важливого значення набуває здатність людини говорити і слухати, робити вибір, уникати конфліктів. Учням необхідно постійно розвивати свої мовленнєві здібності, мовленнєву поведінку використовуючи можливість спілкування зі своїми ровесниками.
Школярі, які є учасниками ранкових зустрічей, як правило, демонструють вищий рівень відчуття спільноти і краще ставляться до школи і навчання, більше довіряють учителям, поважають їх. Вони мають вищий рівень навчальної мотивації і глибше почуття власної гідності. У них сформовані норми соціально-етичних стосунків і поведінки. Соціально-емоційне навчання інколи називають «відсутнім елементом», оскільки воно є частиною освіти, що поєднує академічні знання з конкретними навичками, важливими для досягнення успіху в школах, родинах, спільнотах, на роботі і загалом у житті.
Удосконалення академічних навичок.
Сучасними науковцями було проведено ряд досліджень, які спрямовані на розвиток соціальних навичок, підвищення академічних досягнень. Як зазначає К.Бейн, соціальні навички — це «помічники академічних успіхів». Якщо соціальні навички не розвинені належним чином, учителям доводиться марнувати дорогоцінний час на підтримання порядку і надання вказівок. Такий важіль, як соціальні навички, дає змогу забезпечити якісне викладання і навчання.
Говорячи про позитивний вплив ранкових зустрічей на розвиток дитини, слід зазначити, що вони також формують навички говорити, слухати, збагачують словниковий запас учнів, сприяють розвитку вміння досліджувати, аналізувати й оцінювати матеріал, спонтанно, без підготовки відповідати на запитання, приймати виклик від інших, використовувати вивчену інформацію.
Створення в класі позитивного настрою.
Вправи, які використовуються під час проведення ранкових зустрічей, допомагають учням знайти спільну мову зі своїми однолітками, навчають співпрацювати, поважати інших та їхні думки. На думку вчених, позитивна атмосфера створюється за рахунок:
Позитивна атмосфера створюється завдяки використанню:
Зупинимось на розгляді основних якостей, які формуються в учнів завдяки практиці проведення ранкових зустрічей.
Ранкові зустрічі забезпечують настрій для сумлінного навчання, створюють клімат довіри, що базується на демократичних принципах.
За К.Бейном, мотиваційний аспект ранкових зустрічей реалізується завдяки
зверненню до трьох основних потреб шкільних та громадських зібрань:
Ранкова зустріч поєднує в собі соціальне, емоційне та інтелектуальне навчання кожного члена колективу класу.
Ранкові зустрічі розвивають почуття належності до колективу та вміння приділяти увагу іншим, уважно слухати та брати участь у колективних діях, які є основою академічних та соціальних взаємин у межах класу протягом дня, року.
Вимоги до проведення ранкової зустрічі.
Ранкова зустріч з учнями розпочинається із запрошення. У центрі уваги ранкової зустрічі має бути її конкретний зміст. У кожного вчителя може бути унікальне «запрошення» до ранкової зустрічі. Повідомити учням про початок зборів можна, загравши якусь певну мелодію, задзвонивши у дзвоник, увімкнувши чи вимкнувши світло, заспівавши пісню тощо. Упродовж навчального року можна використовувати один або кілька сигналів, які легко розпізнати.
Ще доцільно сказати про особливе привітання, яким учитель має розпочинати зустріч. Учителю разом з учнями слід скласти правила поведінки під час ранкових зустрічей. Правила мають бути спрямовані на толерантне, доброзичливе ставлення один до одного і виконуватись дітьми не з примусу, а за власним бажанням.
Вітання як компонент ранкової зустрічі. Технологія проведення.
Ранкова зустріч складається з чотирьох основних компонентів.
Перший компонент — вітання. Вітання допомагає учням відчути себе важливими членами групи. Діти збираються в коло разом зі своєю вчителькою. Усі звертаються один до одного на ім'я, що допомагає створити дружню, доброзичливу атмосферу. Існує багато привітань, які можна використовувати.
Наприклад, «таємні» вітання. Код вітання є таємним, оскільки він невідомий іншим учасникам, доки вони не отримають власного досвіду. Понеділок — два моргання, вівторок — два моргання, примружування ока тощо.
Абеткове вітання — діти вигукують свої імена в алфавітному порядку. Можна застосовувати вітання з рекомендаціями: «Це моя однокласниця Іринка, їй десять років. Вона любить гратися м'ячем і відвідувати центр грамоти».
Обмін інформацією як компонент ранкової зустрічі.
Практика обміну інформацією — це другий найважливіший компонент ранкової зустрічі. Учні висловлюють свої власні ідеї, почуття, а також обмінюються важливою для них інформацією та досвідом. Однокласники ставлять запитання або коментують. Особа, яка висловлює свої думки, відповідає на запитання. Таким чином учні дізнаються про інших і надають можливість іншим дізнатись про них.
Обмін інформацією формує в учнів навички вільно висловлюватися перед ровесниками та батьками. Для того щоб почуватися спокійно і компетентно, висловлюючи свої ідеї в класі діти потребують практики. Певні моделі, пов'язані з обміном інформацією, дають учням можливість відчути до себе відповідну увагу. Вони впевненіше висловлюються, коли знають, що їх поважатимуть і слухатимуть, що вони зможуть чітко виразити свої думки.
Традиційно під час занять у класі підкреслюється необхідність виконання вимог. Творчі роботи дітей відтворюють зразки або приклади вчителів; на заняттях із письма увага акцентується на каліграфічному написанні, а не на змісті, і вчителі продовжують використовувати закриті запитання, що потребують правильної відповіді, не ставлять поглиблених відкритих запитань, що розкривають процес мислення учня, а також його результат.
На відміну від такої практики, під час ранкових зустрічей учні мають можливість розвивати свої індивідуальні «голоси» і бути почутими своїми ровесниками та вчителем. Діти пізнають один одного на особистому, тісному рівні. Коли повідомлення адресуються цілій групі, а не лише близьким друзям чи неформальній групі за інтересами, руйнуються соціальні бар'єри. Відповідно, уважне слухання, що практикується під час зустрічі, веде до розуміння кожної дитини та її проблем, на відміну від традиційного виконання приписів учителя, сприяє розвитку соціальної свідомості.
Академічна успішність.
Практика обміну інформацією підвищує академічні успіхи шляхом розвитку навичок дослідження та розуміння. Учні розвиваються концептуально, коли вони слухають, формулюють запитання або коментарі з приводу того, що почули, демонструють зацікавленість, аналізують коментарі інших. Уміння критично мислити, необхідне для подальшого розвитку навичок дослідження і реагування, сприяє академічній успішності, заохочуючи учнів оцінювати інформацію, яку вони отримують, здобувати знання.
Завдяки практиці обміну інформацією, учні ознайомлюються з певними ідеями та поняттями. Вони опановують навички дослідження й оцінювання.
Оскільки дітям пропонується дедалі складніший матеріал, у них є можливість удосконалювати ці навички.
Процес дослідження й оцінювання відбувається протягом усього дня, коли учні на практиці використовують навички спілкування і слухають те, що їм розповідають інші. Практика слухання і відповідного реагування через запитання й відповіді виховує повагу учнів до ідей і пропозицій інших людей. Таким чином відбувається обмін знаннями й інформацією, що іде на користь усій групі.
Планування обміну інформацією.
Процес обміну інформацією має свої певні особливості. їх слід вивчити, перш ніж впроваджувати цю практику в ранкові зустрічі. Учителям слід:
Вибір теми.
Під час обміну інформацією слід зосереджувати увагу не на окремих об'єктах, а на подіях і на самій інформації. Наприклад, іграшки не можуть бути темою для обміну інформацією. Вибір теми залежить від віку і складу класу. Учитель має допомагати дітям вивчати різні теми, а не обмежувати їх, стримувати ідеї.
Розклад.
На початку навчального року вчитель має розробити простий, зрозумілий розклад та ознайомити з ним дітей і батьків, ШОЕ надати їм час для підготовки. Деякі вчителі призначають на кожний день тижня нового доповідача, щоб усі діти мали змогу щотижня брати участь в обміні інформацією. Інші використовують «коробку обміну» для висловлення своїх думок і відповідей на запитання. Невеличкі предмети або фішки, які поклали до коробки, визначають кількість запитань і відгуків, які можна поставити учню, котрий висловлює свої думки. Коли одна дитина закінчить відповідати на запитання та зауваження, коробку передають іншому учню, який має поділитися своїми думками.
За необхідності обмін інформацією можна провести і не під час ранкової зустрічі. Для прийняття рішення стосовно зміни класного розкладу вчителі повинні врахувати, скільки часу необхідно для ранкової зустрічі. Хоча рекомендується розпочинати обмін інформацією одразу після вітання, для учнів може бути корисним, якщо цей процес відбуватиметься в інший час упродовж дня.
Кількість дітей.
Учитель має визначити, скільки дітей щодня братимуть участь в обміні інформацією, а також скільки запитань і відгуків доцільно заслухати. Коли задіяна невелика кількість дітей, навички, необхідні для обміну інформацією (формулювання думок, ідей, запитань і відгуків, визначення пріоритетів, уважне й вдумливе слухання), формуються швидше. Варто обмежити реакцію учнів на повідомлення 5—6-ма запитаннями та відгуками. З часом діти стають спроможними уважно і вдумливо слухати впродовж довшого часу, а також формулювати складніші запитання і давати більш продумані коментарі.
Щоденно беручи участь в обміні інформацією, учні 3—4-х класів можуть ставити змістовні запитання і надавати коментарі. Вони також можуть відповідати на численні запитання своїх однолітків. З часом учні набувають впевненості у своїх навичках, кількість таких дітей може зростати, віддзеркалюючи зростання й успіхи групи.
Методи обміну інформацією.
Важливо обговорити вимоги до обміну інформацією з учнями. Дітям потрібно запропонувати приклад завдань і показати, як слід ділитися своїми думками, як слухати. Учителі можуть допомогти учням визначити коло своїх обов'язків. Наприклад: «Завдання дня того, хто ділиться думками», мають відповідати таким вимогам:
Слід допомагати дітям організувати свої думки, спрямувати їх. Молодші діти часто хочуть розказати все і не виділяють якийсь конкретний аспект інформації або досвіду. Прості, чіткі відгуки від учителя містять пропозиції, наприклад: «Розкажи нам про якусь важливу подію своєї поїздки до бабусі», або дають рекомендації стосовно обміну інформацією, наприклад, «правило двох речень». Практика обміну інформацією потребує гнучкості та спонтанності. Учителі мають бути уважними і чутливими до новин, якими діляться діти, а також надавати відгуки вищого рівня.
Методи слухання.
Слухання передбачає активну участь і пов'язане з певними обов'язками. Використовуючи «мозковий штурм», учителі можуть допомогти учням розробити список «обов'язків слухача». «Обов'язки слухача» охоплюють такі правила:
Реакція на обмін інформацією передбачає невербальне і вербальне спілкування. Коли вчитель демонструє моделі поваги, учні наслідуватимуть те, що бачать. Відповідні жести висловлюють справжній інтерес до інформації, то надається, демонструють турботу до особистих почуттів, а також передають відчуття безпеки в межах спільноти.
Розширення соціальних навичок.
Змістовні запитання свідчать про справжній інтерес до того, хто обмінюється інформацією, а також до його новин. Слухачі можуть використовувати запитання для того, щоб отримати фактичну та емоційну інформацію. Запитання можна ставити таким чином, щоб допомогти розширяти і поглибити розуміння того, що було повідомлено. Коли слухачі реагують на почуті новини через вдумливі запитання або коментарі, вони виявляють повагу до своїх однокласників і починають цінувати їхній внесок.
Групове заняття як компонент ранкової зустрічі.
Мета групових занять полягає в об'єднанні групи. Кожний член групи приєднується до спільних розваг — співає, грає в ігри, бере участь у різних приємних заняттях. Серед цих занять мають бути ігри, які не передбачають суперництва, а також завдання кооперативного характеру, де цінуються та враховуються індивідуальний рівень навичок та інтереси. Ці заняття потребують від учнів використання навичок критичного мислення і сприяють самовираженню. Під час роботи з дорослішими учнями заняття можуть бути більш структуровані та містити завдання, пов'язані з навчальною програмою. Інтелектуальні ігри і заняття, спрямовані на розвиток етичних та моральних почуттів, особливо цікавлять дітей молодшого шкільного віку. їх можна використовувати в якості вступу до класної роботи та для обговорень. Компонент групових занять у ранковій зустрічі сприяє розвитку демократичних цінностей у спільноті, доводячи важливість співпраці, залученню до спільної діяльності й участі в ній. Спільні ігри і заняття ґрунтуються на використанні сильних сторін кожного на користь усієї групи. Групові заняття заохочують розвиток виразного мовлення. Вони дають змогу забезпечити соціальний, академічні і фізичний розвиток, а також створюють можливості вчитися на помилках, виявляти наполегливість у сприятливому середовищі.
Розвиток групового ентузіазму.
Основна мета ігор і занять полягає в тому, щоб отримувати задоволення, водночас створюючи відчуття спільноти. Учителі часто вважають за необхідне використовувати заняття, які:
Створення репертуару ігор і занять.
Існує чимало можливостей отримувати задоволення від досліджень і навчання, які не потребують спеціального матеріалу. Плануючи групові заняття, учителі мають застосовувати різноманітні завдання, що передбачають:
«Музичні стільці». Доки грає музика, діти ходять навколо стільців, розставлених колом. Коли музика припиняється, кожна дитина має сісти на стілець. Якщо стільців недостатньо, діти вирішують, яким чином знайти кожному місце. Після кожного такого етапу один стілець забирають, аж поки не залишиться лише кілька стільців, на які має сісти вся група.
«Доторкнись до синього». Учні об'єднуються в групи, по десять осіб у кожній. Вони можуть розпочати гру в колі, але потім їм потрібно мати можливість вільно пересуватися. Ведучий розпочинає гру словами: «Доторкнись до синього!» (Можна використовувати набір кольорових карток.) Діти мають торкнутися синього кольору на своєму одязі або на одязі інших. Можна торкатися пальцем, коліном, ліктем, головою тощо. Потім ведучий називає інший колір, наприклад: «Доторкнись до червоного!». Учні, продовжуючи триматися за предмет синього кольору, мають водночас зуміти торкнутися червоного кольору. Протягом гри варто спонукати дітей допомагати один одному торкатися відповідних кольорів. У цій грі немає тих, хто програв чи вибув із гри! Ця гра — зусилля всієї групи. Якщо хтось не зможе втримати рівновагу або падає, гра починається спочатку.
«Характеристика людей». Обирають кілька дітей, які стають поруч один з одним. Вони повинні мати щонайменше одну спільну ознаку (наприклад, темне волосся). Решта дітей, які стоять у колі, мають визначити цю характеристику. Той, хто здогадується, пропонує іншій дитині з кола, хто має таку саму характеристику, приєднатися до групи.
«Оцінювальна банка». У банку кладуть певну кількість будь-яких предметів. Дітям пропонують оцінити, скільки предметів у банці. Можна змінити цю вправу, записуючи відповіді на великому аркуші паперу. Слід записати оцінку кожної дитини. Ці записи варто зберегти і повісити в кімнаті або з'єднати разом і зробити «Книгу приблизних оцінок нашого класу».
Групове заняття може проходити у формі «цілеспрямованого обліку», коли учні висловлюють свої думки з приводу поточних подій, питань, що стосується школи або певної теми. Кваліфіковане керівництво і допомога з боку вчителя підтримують цілеспрямованість і продуктивність дискусій, а також сприяють розвитку мислення.
Щоденні новини як компонент ранкової зустрічі.
Щоденні новини — завершальний елемент ранкової зустрічі. Це оголошення письмової об'яви, яка її щодня вивішується на відповідному стенді чи дошці. Оголошення налаштовує дітей на те, що вони мають учити цього дня, а також дає можливість обміркувати події та навчання попередніх днів. Щоденні новини допомагають дітям тренувати навчальні навички, сприяють розвитку математичних та мовленнєвих здібностей. Щоденні новини можуть містити різноманітні завдання (заповнення календаря, перегляд розкладу виконання робіт, створення графіка погоди), що активізують початок індивідуальної роботи або діяльність у центрах. Основна мета щоденних новин полягає в наданні інформації.
Щоденні новини містять: коротке повідомлення, складене вчителем (або під його керівництвом), яке вивішується таким чином, аби всі могли його прочитати; короткі усні оголошення; різноманітні завдання, залежно від віку дітей (наприклад, календар погоди, розклад виконання робіт тощо). Письмове повідомлення може вітати та запрошувати всіх до класу, надавати інформацію про час і зміст роботи на індивідуальних заняттях або в центрах активності.
Щоденні новини сприяють розвитку демократичної практики через надання відкритої інформації, важливої для всіх, у письмовій або усній формі.
Подібно до газети, щоденні класні новини стимулюють зацікавленість і надають кожному доступ до інформації, одночасно кладучи відповідальність на кожну особу за її набуття. Щоденні новини можуть стати письмовим документом, що фіксує «історію» спільноти.
Письмове повідомлення на дошці, зазвичай, містить конкретні і сталі компоненти, наприклад:
Цікавою і корисною є робота з календарями: природничим, історичний, народознавчим, навчальним.
Природничий календар дає можливість спостерігати за природою та працею людей, змінами, які відбуваються. Історичний - допомагає ознайомити дітей з визначними подіями, які вплинули на розвиток суспільства, збагачувати історичний досвід і знання. Народознавчий - сприяє вихованню учнів на культурно-історичному досвіді рідного народу, його традиціях, звичаях і обрядах, духовності. Діти знайомляться з народними святами, традиціями й обрядами українського народу, вивчають усну народну творчість (прислів'я, загадки, прикмети). Навчальний - сприяє набуттю вмінь і навичок школярів. Так, учитель пропонує зробити математичні обчислення чи скласти задачу, пов'язані з певною датою, днем тижня, місяця або звуко-буквений аналіз слів і т.д.
Можливості розвитку академічних навичок.
Щоденні новини допомагають дітям у розвитку і практичному опануванні мовленнєвих і математичних навичок, використовуючи для цього передбачуваний, визначений формат із різноманітними мовними моделями, лексикою і змістом. Вони дають учням змогу допомагати один одному розв'язувати «коди читання» або розшифровувати приховані повідомлення, що містяться в щоденних новинах, тренувати, заохочувати та реагувати, коли визначаються завдання.
Хоча, насамперед, щоденні новини виконують навчальну функцію, вони ще й сприяють розвитку дитини в цілому. Коли діти стоять перед класом, читають, складають повідомлення або розв'язують проблему, висвітлену в новинах, то відчувають впевненість у собі. Рівень впевненості учня в собі впливає на ефективність його роботи впродовж усього дня. Впевненість, яку отримують учні, роблячи свій внесок у щоденні новини, допомагає їм використовувати низку навичок під час індивідуальної або спільної з однокласниками роботи над розв'язанням навчальних завдань.
Якщо обговорення щоденних новин виявлятиме навички й академічні досягнення учнів класу, діти будуть прагнути удосконалюватися в читанні, письмі та виконанні математичних завдань. Повідомлення повинні бути певним викликом, але не надто складними. Якщо інформація буде складною для учнів, закріплення навичок не відбуватиметься.
Під час підготовки новин учителі обирають звичайний формат, водночас інформація та завдання для учнів можуть змінюватися протягом року з урахуванням цілей навчальної програми та нових інтересів дітей.
Під час ранкової зустрічі повідомлення читає вчитель, група або окремі учні. Щоденні новини сприяють динамічному розвитку писемних і читацьких навичок:
Стиль написання і зміст повідомлення залежать від віку і навичок учнів. Учителі підтримують читачів-початківців, повторюючи деякі фрази в щоденних новинах, наприклад: «Сьогодні ми будемо...». Будова речення має бути простою й містити слова з активного словника дітей. Для учнів старшого віку зміст і формат письмового послання змінюються, щоб розкрити проблеми відповідної складності. Речення стають більш складними, можна розширити активну лексику, наприклад, написати курсивом повідомлення іншою мовою, яку вивчають учні класу.
Щоденні новини мають бути прості, чіткі та стислі, інформація — легкою для читання, розбірливо написаною, ілюструвати правильне написання літер і цифр. Щоб максимально використати всі можливості, щоденні новини повинні:
Залучення батьків та інших членів родин до ранкової зустрічі.
У відповідальній, дбайливій шкільній спільноті батьки грають важливу роль в освіті своїх дітей. їх визначають першими вчителями дитини і вважають партнерами в її академічному, соціальному й емоційному розвитку. Учителі мають створювати в класі змістовні ролі для членів родин. Необхідно ефективно довести до відома родин цілі і вимоги шкільної програми. Можливість такого зв'язку забезпечують зустрічі випускників, Дні відкритих дверей, неформальні зустрічі, батьківські збори та опитування за допомогою бюлетенів.
Оскільки ранкова зустріч посідає важливе місце в повсякденному житті дітей, із нею треба ознайомити батьків. Окремі вчителі віддають перевагу проведенню ранкової зустрічі спеціально для родин, надаючи дорослим практичний досвід участі в занятті, у якому їхні діти беруть участь щодня. Коли родини беруть участь у зустрічі, вони отримують інформацію, що відбувається впродовж шкільного дня. Батьки починають розуміти важливість виховання соціальних навичок. Вони бачать, як учителі ефективно вплітають академічні та соціальні навички в повсякденні зустрічі. Найважливіше, що дорослі можуть відстоювати цінність розвитку соціальних навичок у шкільному середовищі, працювати разом з учителем, ліквідувати розрив між домівкою, школою та спільнотою.
Запрошуючи батьків і членів родин до участі в ранковій зустрічі, учителі сповіщають, що:
• спільна участь у ранковій зустрічі надає членам родин можливість
запрошувати дітей до бесід стосовно їхнього перебування в школі.
Створення доброзичливої атмосфери сприяє залученню членів родини до спільної роботи. Коли родини знають одна одну та персонал і комфортно почуваються, вони з більшою вірогідністю братимуть участь у житті класу і школи. Учителі повідомляють, що діти частіше збираються разом за межами школи, батьки висловлюють готовність до добровільної участі в житті класу і школи, а родини стають активними учасниками життя школи.
Рекомендації щодо проведення ранкової зустрічі за участі родин.
Плануючи проведення ранкової зустрічі для членів родин, слід враховувати, що вони можуть почуватися невпевнено. Учителі можуть зменшити до мінімуму ніяковість та збільшити до максимуму участь родин, виконуючи такі рекомендації:
СТРУКТУРА РАНКОВИХ ЗУСТРІЧЕЙ
Ранкові зустрічі - щоденні події, рекомендовані для усіх, мають такий вигляд:
Ранкові зустрічі мають специфічну структуру і повинні починатися щоранку, коли всі приходять. Успіх зустрічі залежить від послідовного включення усіх компонентів. Регулярність ранкових зустрічей дозволяє повторювати та практикувати риси характеру і поведінки, яких ми прагнемо досягти. Таким чином, як дитячі навички у читанні, музиці поліпшуються в процесі вправлянь, так само формується і її відповідальна поведінка.
ПРАВИЛА ЖИТТЯ
Діти потребують, щоб їм вказували, як поводитись. Вони потребують вибору різних можливостей протягом дня.
У традиційній школі вчитель виголошував правила, а учні дотримувались їх. Якщо вони порушили правила, то були покарані. У цих класах не заохочувалось, щоб діти розвивали самоконтроль та не дозволялось робити самостійний вибір. Ранкові зустрічі розвивають самоконтроль та навчаються здійснювати вибір. Більше того, вони допомагають виробляти правила та приймають специфічні рішення, як корисно витрачати час протягом дня.
ВИРОБЛЕННЯ ПРАВИЛ
Залучаючи дітей до вироблення правил, вчитель розпочинає з обговорення мети цих правил. Важливо, щоб діти розуміли, що правила - як закони - призначені для безпеки людей, захисту їх індивідуальних прав та волі і визначають основну лінію поведінки. Дітям важливо знати : правила нагадують їм. що вони повинні робити, а чого ні. Під час диспуту вчитель може запропонувати декілька прикладів позитивних" та показових правил, зокрема : Не бігайте по коридорах; Кладіть речі туди, де їх потрібно тримати; Для вирішення проблем користуйся словами; Слухай, коли хтось інший говорить; а також виявити дитячі ідеї. Клас вирішує, які правила їм обрати. Вчитель повинен переконати учнів, що їм краще обрати декілька конкретних правил. Для запам'ятовування обраних правил їх треба надрукувати на таблиці та повісити в кімнаті, де відбуваються збори. Наприклад:
Правила класу
10. Поважати старших
Після вироблення правил вчитель повинен відзначити дітей, які дотримуються цих правил, прокоментувати їх поведінку, щоб заохотити усіх дітей поводитись так само. Наприклад, якщо клас обрав правило «Слухай, коли хтось говорить», вчитель може сказати, що конкретний учень уміє слухати інших і тут же прокоментує : « Дмитре, я помітила, то ти дійсно звернув увагу на Марійку, коли вина розповідала свою і історію. Коли ти сказав : « Марійко, мені сподобались слова, які ти вживала, описуючи стару хату, і дав зрозуміти їй, що ти уважно слухав її». Або якщо клас обрав таке правило : « Повертай речі на їх місце», вчитель відзначає, що такий - то учень виключно гарно прибирає. А далі каже : «Оленко, я помітила, що ти прибрала усі свої різнокольорові олівці, якими користувалась, а потім допомогла Юркові скласти і його олівці».
Коли діти порушують правило, вчитель повинен його нагадати та заохотити дітей змінити поведінку. Наприклад, клас обрав таке правило : «Слухай, коли хтось інший розповідає», а двоє учнів розмовляють, коли вчитель говорить. Тоді вчитель може сказати: «Зараз моя черга говорити, а ваша - слухати». Якщо ці учні продовжують розмову, вчитель повинен запропонувати їм залишити кімнату. Він має сказані твердим, але не грубим тоном : « Ви можете повернутися до групи, коли будете готові слухати». Дітям важливо знати, що дорослі допоможуть їм навчитися поводитись. їм потрібна підтримка, нагадування та вказівки, як це почати робити.
МЕХАНІЗМ ВСТАНОВЛЕННЯ ПРАВИЛ ТА ГОЛОСУВАННЯ
Діти, переходячи з класу в клас початкової школи, будуть брати на себе часткову відповідальність за встановлення правил, за якими буде жити вся школа. Це почнеться, коли основні правила будуть запровадженні в життя, «Не бігайте по сходах», «Тримайте своє місце охайним». «Допомагайте іншим».
Шести - та семирічні діти можуть встановлювати правила для своєї групи. Одна вчителька після чергової суперечки між двома дітьми запропонувала групі встановити для себе правила. Вона сказала : «Це безладдя. Ми не можемо так далі жити. Що нам робити?» Діти запропонували декілька правил поведінки, достатніх для того, щоб їх запровадить в життя. Коли список правил було закінчено, вчителька розділила їх на кілька груп - взаємодія з іншими, увага до матеріалів та обладнання, робочі звички. Вони були зачитані групі, обговорені, переглянуті, а потім занотовані на плакатному папері під назвою «Наші правила». На протязі року, коли виникали проблеми, діти направляли один одного до цього списку. « Не забувай». « Наші правила говорять, що ти повинен дотримуватись...»
Одночасно з встановленням правил для групи може бути запропонована концепція голосування. (Голосування може пояснюватися, як можливість робити вибір). По-перше вчителі можуть запросити дітей проголосувати таким чином, щоб надати кожному можливість отримати перемогу. Вона може попросити обрати одну з двох ігор: а потім (дозволити дітям зіграти в ту, яку вони обрали, даючи можливість відбутися двом іграм одночасно. Діти можуть проголосувати за ванільний або шоколадний пудинг на сніданок, і кожен з них буде мати те, що він обрав.
1. ПОБУДОВА КОЛА.
Розміщення дітей по колу полегшує вчителю керування ними, оскільки він добре їх бачить, між дітьми і вчителем відбувається гарний візуальний контакт, діти відчувають себе комфортно.
СПОСОБИ УТВОРЕННЯ «КОЛА»
Вибираються «помічники дня» - діти, які активно допомагають протягом навчального дня вчителю і колективу.
Способи вибору помічників дня:
За якісно праці
-уважний
-старанний
-завзятий
-активний
За зовнішнім виглядом
-охайний
-гарна зачіска
-одягнена зі смаком
За вдачею
-привітний
-веселий
-слухняна
-дотепний
-ввічливий (чемний)
-чуйний
-правдивий (чесний)
-справедливий
-вимогливий
-найпривітніший
- самокритичний
Ділові якості
-організований
-пунктуальний
-слухняний
-самостійний
-активна
2 ПРИВІТАННЯ
Діти по черзі вітаються один за одним, це сприяє покрашенню у них мовних та комунікативних навичок, а також навчає їх поважати інших. Перше привітання у першому класі починається із знайомства. Вчитель промовляє: «В мене с подружка Оленка!» і піднімає Оленчину ручку вгору. Діти кажуть : «Доброго ранку, Оленко». Оленка далі говорить : « Доброго ранку! В мене є друг Іванко!» - і теж піднімає вгору руку Іванка і т.д.. Знайомство відбулося. Всі послідуючі привітання діти по черзі передаючі, по колу : «Доброго ранку...!». Для привітання можна використовувати веселі коротенькі віршики :
1. Зараз ми візьмемося за руки
Веселіше стане всім.
Бо у класі усі друзі.
Сяють усмішками у всіх.
Усі друзі я і ти.
Привітаємось, щоб личка
Всі усмішками зацвіли.
4. Доброго ранку, сонце ясне! Доброго ранку, сонце красне! Доброго ранку, сонце-друже, Ми тебе всі любим дуже!
5. Доброго ранку!— мовлю за звичаєм. Доброго ранку,— кожному зичу я. Доброго ранку вам!— людям бажаю. І посміхаються у відповідь люди: Добрі слова ж бо для кожного любі!
6. Доброго ранку! Доброго дня! Хай плещуть долоньки! Хай тупають ніжки! Працюють голівки! Доброго ранку! Доброго дня! Бажаємо вам ми здоров'я й добра!
7. Усміхнемося сонечку: «Здрастуй золотаве!» Усміхнемось один одному, Погляньмо ласкаво! Хай сьогодні в кожне серце Миколай додасть тепла! А ми гостям усміхнемося, Побажаємо добра!
8. Доброго ранку!— мовимо за звичаєм. Доброго ранку!— всім вам ми зичимо. Щастя, здоров'я вам кожної днини, Миру і злагоди вашій родині.
9.Доброго ранку!— всіх я вітаю. Доброго ранку людям бажаю. Доброго дня і доброї ночі, Доброго вечора зичу охоче. Доброго дня вам!— щиро вітаюсь. Будьте здорові!— людям всміхаюсь.
10. Добрий день вам, добрі люди!
Хай вам щастя й доля буде!
Не на день і не на рік,
А на довгий — довгий вік!
11. Здрастуй, здрастуй, новий друже!
Кожен із нас тут не байдужий.
Станем всі — одна сім'я:
Будем друзі — ти і я.
Я скучив за тобою дуже.
Не бачив цілі вихідні,—
Аж два таких предовгих дні!
СПОСОБИ ВІТАННЯ МІЖ ДІТЬМИ:
10. Словами і жестом (взятися за дві ручки, мізинчиками)
Способи вітання вчителя з дітьми
- вітання окремо з хлопчиками і дівчатками
- вітання із слухнясиками і неслухнясиками
- вітання всім, в кого гарний настрій, білі бантики, світлі сорочки
- вітання усміхненим личкам.
Далі клас вітається з присутніми. - Доброго ранку, шановні гості! Потім:
- доброго ранку, школо!
-Доброго ранку, місто!
-Доброго ранку. Україно!
-Доброго ранку. Києве!
-Доброго ранку, Світе!
-Доброго ранку, Всесвіте!
Після цього вчитель запитує: «З ким або чим ви ще хочете привітатися?». Діти називають - клас вітається.
Наступний момент ранкової зустрічі - «хвилинка тиші». Діти приводять свої думки в порядок, налаштовуються на робочий день, збираються з думками, зосереджуються на подальшу роботу.
3. Новини
На ранкових зустрічах обговорюються новини дня : - число, місяць, рік -погода, зміни, дивинки - новини
*Світ
* Україна
* я і моя родина
Діти відповідають і записують на папірцях: - танцювати! - веселитися! - набувати знання! - читати! і т.д.
Потім в «Куточку ранкової зустрічі» на дошці прикріплюють в рубриці «Ми будемо сьогодні».
На ранкових зустрічах вчитель контролює настрій дітей. Для покращення
емоційного стану використовуються :
-вірші - веселинки
-гуморески
-скоромовки
-фізкультхвилинки
-танки
-ігри
-пісні
-вправи психогімнастики
-тренінги
Для розвитку уваги, використовуються ігри, пісні - ігри, вірші-ігри.
Для розвитку розумових здібностей використовуються хвилинки - цікавиики
(енциклопедичні повідомлення), пізнавальні ігри.
В «Куточку ранкової зустрічі» є «Чудове (Чарівне) крісло». На нього сідає «особа дня», яка потребує підтримки, розуміння. Діти хвалять її, бажають успіхів у роботі, допомагають їй.
КРІСЛО АВТОРА - значущий етап співпраці колективу. Перебування дитини у «Кріслі автора», з якого презентують товаришам свої усні або писемні творчі роботи (авторські книжки, малюнки), позитивно впливає на особистісте зростання дитини. Обговорення робіт вчить вмінню аналізувати роботи, делікатно ставитися до думок, почуттів інших. Діти розвивають характер та вивчають найкращі моделі етичної поведінки, наслідуючи дорослих у їх житті. Вони також досягають цих цілей через пізнання життя
героїв минулого та сучасного; обговорення моралі твору та визначення власних цінностей.
СПОСІБ ПРОВЕДЕННЯ ЕТАПУ «КРІСЛО АВТОРА»
Автор сидить на стільці та читає письмову роботу, розповідь або казку. - слухачі сидять на підлозі, уважно слухаючи. - слухачі можуть задавати три питання або «автор» задає дітям їх. - протягом консультації краще ставити питання, ніж робити висновки.
ЧИТАННЯ
Широкий вибір оповідань, забав та поезії формує досвід читання. Треба формувати досвід читання як малої групи, так і особистий досвід. Вибір оповідань може включати (але не бути обмеженим), такими видами: - переказ добре відомих народних казок та історій з особистою культурною досвіду дитини.
- знайомство з народною казкою та історіями інших культур та традицій. - вправи на слухання, які стимулюють уяву, та які пов'язані з емоціями (як «Смерть домашньої тварини»).
Коли вчитель знайомить з новою історією, віршем або мовною вправою, він має пам'ятати окремі стратегії роботи з цілою групою, з малою групою або індивідуально.
- поставте запитання про діючі особи в книжці (Про кого ця історія?) - виявіть точку зору дітей (Як ви гадаєте, що може трапитися далі?) - запропонуйте переказати історію власними словами. - запросіть дитину намалювати історію в декількох малюнках. - надайте можливості перечитати улюблену історію. - надайте можливості вивчити вірш напам'ять. - надайте дітям шанс запропонувати альтернативне закінчення історії.
МОВЛЕННЯ ТА СЛУХАННЯ
До шести років більшість дітей мають розвинене мовлення та його структуру, які вони збережуть на усе життя. їх словниковий запас досягає двох тисяч слів та буде продовжувати зростати. Структура мови та засоби мовлення успадковуються. Не тільки мовлення та мова схожі на мову дорослих. Дитина в шість років може розповідати у свідомій та логічній послідовності. Діти починають демонструвати почуття гумору та розповідати оригінальні історії.
У шестирічному віці діти усвідомлюють приємний бік соціальних взаємин. І Вони мають інтерес до того, щоб розповісти іншим свої ідеї та думки. З цим інтересом приходить мотивація мати успіх у своїх спробах спілкування.
СПЕЦИФІЧНІ ЦІЛІ МОВЛЕННЯ ТА СЛУХАННЯ
Мовлення та слухання є провідними вміннями у реалізації всіх видів діяльності. Діти мають бути заохочені до : - спілкування правильно та ефективно. - впевнених висловлювань.
- навчання типовим фразам, наприклад, як добирати слово у спілкуванні. - відповідей на запитання. - критичного оцінювання інформації.
ДІЯЛЬНІСТЬ СПРЯМОВАНА НА ДОСЯГНЕННЯ МЕТИ
Ось такі дії допомагають досягти поставлених цілей у мовленні та слуханні:
- рольова гра ( необхідні коробки з одежею для переодягання у класу). - музика та рух. ритм, пісні, поезія. -Драматизації.
- години дискусій ( спеціальний час виділений для того, щоб розпитати дітей, як вони провели вихідні та розповіли про свій особистий досвід). - слухання історій інших дітей та читання своїх власних історій. - пригадування та переказ історій.
- слухання записаних на плівку матеріалів ( аудіокасети). -Ігри.
Результати навчання
Такими можуть бути результати навчання, які забезпечуються
запропонованим вище способом:
- поділяти точку зору та потребу інших людей
- мати відчуття ритму в мовленні
- мати правильну мовленнєву поведінку
- навчати моделювати голос відповідно до ситуації
- розвивати словниковий запас робити спілкування інформативним
- ділитися власним досвідом
- висловлювати свою точку зору
- передбачати результати спостереження
- розвивати позитивне ставлення до літератури
- розширювати словниковий запас та мовленнєві уміння
- відчувати настрої аудиторії
- запитувати та відповідати на запитання
- оцінювати інформацію
- розуміти та відповідати на різні теми
СПІЛКУВАННЯ
Уміння спілкуватися є ключем до успішного вживання в демократичне суспільство.
З розвитком вмінь та впевненості у спілкуванні діти проявляють ініціативу і можуть висувати важливі ідеї. Завдяки спілкуванню діти розуміють точки зору інших і оцінюють різноманітність мислення та культури, а також громадські інтереси.
Вчителі моделюють мовлення та дії, які супроводжують прояви турботи. Також допомагають дітям висловлювати свої потреби, і таким чином сприяють визначенню шляхів, якими вони можуть відповідати на потреби інших. Зрештою, діти вивчають шляхи розв'язання конфліктів шляхом правильного користування мовою. Правильне спілкування - це цінний інструмент у вирішенні спірних питань у розбудові громади.
Вкінці ранкової зустрічі підводиться підсумок. Вчитель питає у дітей:
- чи принесла вам ця зустріч впевненості у своїх силах?
- чи отримали радість від здобутих знань?
- бажаю вам хорошого настрою і успіхів на сьогоднішній день!
Вся система ранкових зустрічей докорінно змінює установку дітей на навчання як на цікавий процес самостійного здобуття знань учнями,створює сприймання дітьми класу як єдиного колективу, де кожний – яскрава особистість, де дисципліна стає не результатом покарань, а усвідомленням того, що свобода дій потребує відповідальності за них, потребує шани до всіх, хто оточує дитину.
Родинне свято «День народження класу»
Побудова кола 1)гості 2)діти 3)батьки
1. Вітання у колі дітей, батьків , гостей (ласкавинкою,
компліментом, жестом) із сусідами
Всі разом : « Доброго дня, друзі!»
2. Вправа для настрою
- «Який у вас, друзі, настрій?» Вправа «Подаруй усмішку»
- «На сусіда подивись, і сусіду усміхнись!»
( Діти роблять крок уперед, співають у колі)
- Пісня «Усмішка»
3. Вітання класу з Днем народження ( ЗО вересня ...)
Вірш «День народження»
Вітання словами:
Вітаємо, вітаємо!
Здоров'я, щастя,радощів бажаємо!
Побажання класу (говорять діти)
Гра « Добери слово»
(Назвіть слово-побажання на кожну букву.)
Вправа « Кричалка»
- Добрий наш класе, ми бажаємо тобі
Д - добра, дружби, душевного тепла
Е - енергії
Нь- настрою
Н — наснаги
А - артистизму
Р - радощів
О - оптимізму
Д- дарунків
Ж - жвавості
Е - ерудованості
Нн - нагород
Я - яскравості
- А може щось не прозвучало?
Вже у вересні у нашому класі були іменинники : Короленко Кароліна і Світлана Олексіївна І ми вітали їх ( аплодування )
- А в кого ще День народження був восени?
Всі співають :
« Ми вітаємо Вас! (2рази) Наші любі друзі! Ми вітаємо Вас!
- А ще у нашому класі були літні іменинники : червень, липень,
серпень
А ще іменини були у нашої
Співаємо:
« Ми вітаємо Вас! (2рази)
Наші любі друзі!
Ми вітаємо Вас!»
- Сьогодні я хочу похвалитися, що у нас є ще один великий клас
батьків.
- Клас наших активних помічників.
-1 цей великий клас теж святкує свій День народження. З Днем народження Вас! ( 2 рази) Наші любі друзі! З Днем народження Вас!»
«Батьки і діти!
Діти і батьки!
Яке одвічне і чудове коло!»
4. Веселімося.
Батьки і діти - серця одні,
Батьки і діти - дружні пісні,
Батьки і діти - мрій політ,
Батьки і діти - родини цвіт.
Всі разом :
З Днем народження, класе!!!
- Пісня « Не давайте смутку жити! »
(Хоровод, танок дітей)
5. Спільна праця
Поробка « Сонечко » 3 обведених і вирізаних долоньок
6 .Вітання
7. Пригощання ( солодкий фуршет)
« Шкідлива порада »від Григорія Остера
Ти навідався у гості?
Тож вітатися не здумай,
Ані «дякую», ні «прошу»
В жоднім разі не кажи.
Відвернись, надувши губи.
Хай там що - ні пари з вуст!
І ніхто тобі не скаже,
Що базіка ти й брехун.
Ласуйте на здоров'я! (діти і батьки пригощаються).
8. Коло прощання
Подяка за чудове свято батькам, гостям, колегам .
Бажаємо Вам сто років жити Без горя, сліз і без журби!
Хай з вами буде щастя і здоров'я На многії літа і назавжди!
Щоб родила щедро нива, Щоб у хаті все як слід,
Щоб довіку був щасливий Український славний рід! Український славний рід 1- в класу !
До побачення друзі! До зустрічі!
Ранкова зустріч. «Твій найкращий друг»
Діти стоять, утворивши коло.
- Будь ласка, привітайтеся зі своїми сусідами за вибором. Жестами:
потиском руки або кивком голови, або обіймами, або ласкавинкою.
Скажіть побажання або комплімент.
Вітання з сусідами. Вітання з усіма дітьми класу.
- Доброго ранку, друзі!
(діти промовляють всі разом і машуть долоньками)
- Доброго ранку, шановні гості!
(діти промовляють і вклоняються голівками, приклавши руку до грудей)
- Доброго ранку, гімназіє!
(діти промовляють всі разом, і беручись за руки)
6. Наші плани
- Чим сьогодні будемо займатися? (діти називають і записують на
папірцях: танцювати, співати, веселитися, дізнаватися нового,
малювати, ... і прикріплюють їх в «Куточок ранкової зустрічі»)
7. Визначення настрою
8. Енциклопедична хвилинка Магічне число 7
«Мовна скарбничка»
- Які вислови з числом 7 ви знаєте?
«На сьомому небі» «Сім смертних гріхів» «До сьомого поту» «До сьомого коліна» «Книга з сьомома печатками» «За сьомома замками»
- У давні часи висловів з числом 7 було значно більше, вони згубились у віках. Число 7 у стародавньому світі вважалось містичним, а подекуди і священним (так само, як 3, 9 у різних країнах). Пов'язано це з тим, що здавна людям були відомі сім рухомих небесних тіл, які вони навчилися спостерігати (Сонце, Місяць, п'ять планет) і яким приписували таємничий вплив на долю кожного. 7 відігравало значну роль і в місячному календарі. Місяць у ньому становить 28 днів, ділиться на 4 фази по 7 днів кожна, останній - сьомий день фази був святим, вважається небезпечним для різних робіт.
Міста на семи горбах - Рим, Бейрут, Вавилон, Москва, Київ (показуються країни і міста на карті).
1). 17
1-вар-71! 2-вар-17!
2). Весела задача від Г.Тостера
Мама купила певну кількість кактусів. Коли прийшла трирічна Марічка татовою бритвою ретельно поголила половину маминих кактусів, у мами залишилося ще 12 колючих кактусів. Скільки неголених кактусів придбала мама?
10. Ситуація
Г. Остер «Шкідливі поради» Ситуація «я і мама» Обговорення
Крісло автора
(діти і вчитель сидять на килимку, дитина читає казку)
«Сьома дочка» В.Сухомлинський
Обговорення прочитаного
11 .Хвилина доброти
Мама - найкращій друг, найкраща людина в світі.
- Який у вас настрій?
13. Слухання гімну України.
1