Районування природних ландшафтів, їх відображення на картах. Антропогенні ландшафти

Про матеріал
Навчальна: узагальнити та систематизувати знання про взаємозв'язок природних компонентів на прикладі вивчення природно-територіальних комплексів України; сформувати поняття «ландшафт», «антропогенний ландшафт», знання про фактори утворення та класифікацію ландшафтів; Розвивальна: розвивати аналітичне мислення, навички систематизування та узагальнення; Виховна: виховувати відповідальне ставлення до природного розмаїття. Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Перегляд файлу

Тема: Районування природних ландшафтів, їх відображення на картах. Антропогенні ландшафти

Мета:

Навчальна: узагальнити та систематизувати знання про взаємозв'язок природних компонентів на прикладі вивчення природно-територіальних комплексів України; сформувати поняття «ландшафт», «антропогенний ландшафт», знання про фактори утворення та класифікацію ландшафтів;

Розвивальна: розвивати аналітичне мислення, навички систематизування та узагальнення;

Виховна: виховувати відповідальне ставлення до природного розмаїття.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Форма проведення: урок

Предмет: географія

Клас: 8-А

Обладнання: презентація, Географі: підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ С.Г. Кобернік, Р.Р. Коваленко. – Київ: Літера ЛТД, 2016. – 304 с.

Основні поняття і терміни: ПТК, природний компонент, ландшафт, природний ландшафт, антропогенний ландшафт.

Методи:

 1.  Репродуктивний.

 2.  Пояснювально-ілюстративний

 3.  Словесний (бесіда, розповідь)

План уроку

І. Організація початку уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Бесіда з елементами розповіді

2. Робота з картою «Фізико-географічне районування України»

ІV. Узагальнення та систематизація знань.

1. Робота з таблицею. Оформлення таблиці «Одиниці природних ландшафтів»

2. Вправа «Мікрофон»

V. Підсумок уроку

1. Рефлексія

VІ. Домашнє завдання

ХІД УРОКУ

І. Організація початку уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Ви вже знаєте, що будь-який великий природно-територіальний комплекс містить малі природні комплекси. Серед них є зональні, ті, що обумовлені широтним розподілом сонячної радіації по земній поверхні, та азональні, обумовлені геолого-геоморфологічними чинниками.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Бесіда з елементами розповіді

На минулому уроці ми з’ясували як класифікують ландшафти України, а сьогодні поговоримо про сутність районування природних ландшафтів.

Отож тема уроку «Районування природних ландшафтів, їх відображення на картах. Антропогенні ландшафти»

Для початку з’ясуймо, що таке «фізико-географічне районування» та які одиниці виділяють.

Фізико-географічне районування передбачає виділення та описання великих територій, для яких характерна певна єдність і неповторність компонентів природи.

На основі ієрархії ландшафтів виділяють природні територіальні одиниці фізико-географічного районування з урахуванням зональних та азональних факторів.

Природний (географічний) пояс – це природні комплекси, які смугами простягаються у широтному напрямку і змінюють один одного від екватора до полюсів. Географічні пояси різняться між собою кількістю тепла, переважаючими повітряними масами і пануючими вітрами. Географічні пояси називаються за відповідними кліматичними поясами.

Який природний пояс є типовим для території України? (територія України розташована у помірному поясі, лише невелика ділянка України належить до субтропіків це південно-східний берег Криму)

Природна зона, фізико-географічна зона – частина географічного поясу з однорідними кліматичними умовами.

Які природні зони виділяють на території України? (мішаних, широколистяних лісів, лісостепів, степів)

Азональним одиницям районування ландшафтів відповідають типи, що не залежать від географічної широти.

Найбільшими азональними ландшафтами є материки й океани.

В межах перших виділяють природні країни, в основі виокремлення яких закладена одиниця класів ландшафтів, а саме рівнини та гори.

Що значить поняття «природна країна»?

Природна країна – великий азональний комплекс географічної оболонки, що вирізняється подібністю тектонічної будови та однорідності рельєфу.

Також до азональних компонентів відносять: природні провінції (краї), області, райони, місцевості, урочища, фації.

Взагалі фізико-географічне районування проводиться з метою полегшення описання природних територій на науковій основі. Тому воно має велике значення для поглиблення уявлень про закономірності природних умов територій, зокрема території України. Чим детальніше здійснено фізико-географічне районування, тим кращою виявляється вивченість території. Оскільки господарська освоєність території України є високою, розв'язання проблем природокористування потребує всебічного врахування природних умов і ресурсів.

  1.               Робота з картою «Фізико-географічне районування України»

Які фізико-географічні країни виділяють?

Які зони виділяють в південно-західній частині Східноєвропейської рівнинної ландшафтної країни?

Які підзони виділяють в степовій зоні рівнинної ландшафтної країни?

Які природні зони виділяють на території Сумської області?

Які природні краї виділяють на території Сумської області?

Знайдіть межі природних зон і назвіть міста через які вони проходять.

ІV. Узагальнення та систематизація знань.

1. Робота з таблицею. Оформлення таблиці «Одиниці природних ландшафтів»

 

Одиниця ФГ райо-нування

Характеристика

Приклад

природний пояс

простягається у широтному напрямку і змінюється від екватора до полюсів

помірний пояс, субтропічний пояс (пд берег Криму)

природна зона

однорідність кліматичних умов, грунтово-рослинного покриву, тваринного світу, режиму водойм

зона мішаних, широколистя-них лісів, лісостеп, степ

природна країна

великий азональний компонент географічної оболонки з подібною тектонічною будовою та однорідністю рельєфу

південно-західна частина Східно-європейської рівнини, Українські Карпати,  Кримські гори

природна провінція (край)

частина природної зони (або підзони), що виділяється за морфологічними особливостями рельєфу й континентальністю клімату; в горах – характером висотної поясності

Подільсько-При-дніпровський край, Лівобережно-придніпровський лісостеповий край,  Східно-європейсий лісостеповий край

2. Вправа «Мікрофон»

  1. У чому полягає суть фізико-географічного районування?
  2. Які одиниці фізико-географічного районування існують?
  3. У межах яких фізико-географічних країн розташована Україна?
  4. На які природні зони поділяється рівнинна частина України?
  5. За якими критеріями виділяють одиниці фізико-географічного районування?
  6. Чому потрібно вивчати властивості ландшафтів?
  7. Як ви вважаєте, чи знадобляться вам знання про фізико-географічні зони в повсякденному житті?

Для класифікації знань про природно-територіальні комплекси використовують поняття «фізико-географічне районування». Під ним розуміють виявлення та дослідження системи підпорядкованих один одному природних регіонів (країн, зон, провінцій, областей, районів). За цим самим принципом створюють і карти фізико-географічного районування.

V. Підсумок уроку

1. Рефлексія

На уроці:

Я дізнався(лася)…

Я зрозумів(ла)…

Я навчився(лася)…

VІ. Домашнє завдання

§34 с 171-175

Дати відповідь на запитання в кінці параграфа «Перевір себе»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток А

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
29 березня
Переглядів
188
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку