Розробка уроку у 5 класі з трудового навчання
Тема. Побутові електроприлади. Загальні правила користування побутовими електроприладами.
Мета. Поглибити уявлення учнів про побутові прилади, розширити знання школярів про загальні правила користування побутовими електроприладами, видами їхніх ушкоджень, з можливими наслідками та відповідальністю за користування пошкодженими електроприладами; розвивати усвідомлення необхідності дотримання правил безпечного користування електроприладами; розширювати технічний кругозір учнів; сприяти вихованню уважності, мислити самостійно.
Обладнання:побутові електроприлади, що є в майстерні; рисунки або фотографії побутових електроприладів, підручники; елементи електричного кола (джерело струму, лампочка, ключ, з’єднувальні провідники).
Хід уроку.
І.Організаційний момент.
Відгадай загадки
Оце так будинок – одне вікно:щодня у вікні кіно.
(телевізор)
Як ніч прийде в оселю не свічечка горить.
А сонечко веселіє палає на стелі.
(лампочка)
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь.
Прийом «Проаналізуй малюнок і дай визначення»
(учні поділені на групи 3-4 особи)
Завдання: розглянути малюнок, де зображені сучасні електричні прилади у побуті (наприклад, малюнок у підручнику, на екрані телевізора, малюнок роздруковано на окремих листках) і:
1 група - знайти прилади, які використовуємо для приготування їжі;
2 група – знайти прилади, які використовуємо для прибирання квартири, прання;
3 група - знайти прилади, які використовуємо для виготовлення одягу;
4 група - знайти прилади, які використовуємо для ремонту квартири, виконання електротехнічних робіт.
Учні відповідають. Запитання вчителя.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Значення електрики в житті людини дуже важливе. Підігріти вечерю, подивитися телевізор, вийти в Інтернет, випрати й попрасувати одяг, тривалий час зберігати продукти свіжими – у сучасному житті це неможливо зробити без звичних побутових електричних приладів. Але в разі неправильної експлуатації корисні й потрібні прилади потенційно небезпечні для людини. Як безпечно ними користуватися? Що про них повинна знати кожна людина? Відповіді на ці та інші запитання ви отримаєте сьогодні на уроці.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.Пояснення вчителя.
1.Побутові електроприлади.( пояснення супроводжується використанням малюнків або фотографій побутових приладів)
Прилади, які працюють за рахунок електричної енергії й використовуються в побуті для полегшення виконання певних робіт, створення комфортних умов для праці й відпочинку, називають побутовими електричними приладами.
Найпоширенішими типами побутових електричних приладів за принципом дії є: електроосвітлювальні (торшер, бра, люстра, настільна лампа); електронагрівальні (електроплити, електропраски, електрокавоварки); електромеханічні (електром’ясорубки, шуруповерти, кухонні комбайни, швейні та пральні машини, електродриль).
2.Правила безпечного користування побутовими електроприладами. (пояснення матеріалу супроводжується демонстрацією приладів, інструментів, наявних у майстерні)
Усі побутові електроприлади вмикаються в електромережу за допомогою з’єднувального шнура та штепсельної вилки. Не можна користуватися побутовими електроприладами, якщо ушкоджена ізоляція їхнього шнура або ізоляція проводки, а також під час ремонту й монтажу електромережі. Небезпечно експлуатувати електричні прилади у вологих приміщеннях (ванних кімнатах) і приміщеннях з вологою підлогою. Перебуваючи у ванні або під душем, не можна торкатися руками світильників, проводки, електроперемикачів, вимикачів. При усуненні дрібних несправностей електричних приладів, ушкодженні ізоляції, ремонті й монтажі електромережі слід неухильно дотримуватися головного правила безпеки – обов’язкове вимикання приладів з електричної мережі. До необхідних запобіжних заходів належить і обов’язкова ізоляція інструмента, з яким працює домашній майстер: плоскогубці, гострозубці, круглогубці, пасатижі, викрутки. Їхні ручки мають бути ізольовані, наприклад обтягнуті гумовою або хлорвініловою трубкою. Викрутки повинні мати дорев’яні або пластмасові ручки, без тріщин, без жодних металевих деталей, наприклад гвинтів, що з’єднують дві щоки ручки викрутки.
Порядок умикання будь-якого електрообладнання в мережу має бути таким: спочатку підключають шнур до приладу, а потім – до мережі. Вимикати слід прилад у зворотному порядку. Порушення цього порядку може призвести до електротравм. Головне правило безпеки: жодні роботи, пов’язані з ремонтом побутових електроприладів, не слід проводити під напругою, при вмиканні в мережу. Користування електромережею й побутовими електроприладами вимагає обережності, обачності, уваги.
2.Складання електричного кола з послідовно з’єднаних: батареї, ключа, лампочки. В ході вчитель пояснює важливість ізоляції провідників, які матеріали застосовують як ізолятор, яка роль вимикача в будинку і в електроприладі. Коло обов’язково замкнути, щоб учні побачили світіння лампочки.
3.Робота в групах «Ажурна пилка»
Кожна група опрацьовує матеріал картки, а потім обмінюються інформацією.
Завдання 1. Правила роботи під час роботи з електроприладами
|
Завдання 2. Правила роботи під час роботи з електроприладами
|
Завдання 3. Правила роботи під час роботи з електроприладами
|
V. Практична робота.
Ознайомлення з типами побутових електричних приладів (завдання на індивідуальних картках, учні виконують в парах).
Обладнання і матеріали: набір інструкцій з експлуатації побутових електричних приладів.
Послідовність виконання роботи
Назва приладу |
Тип приладу |
Призначення приладу |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Міні-тренінг. Гра «Так-Ні» (на твердження вчителя учні дають відповідь «так» або «ні»).
VІІ. Підсумок.
Заключне слово вчителя.
Дуже часто людина сама стає винуватцем ситуацій, які призводять до травм або навіть загибелі людей. Перед тим, як користуватися електричними побутовими приладами, слід ознайомитися з правилами безпеки, які зазначені в інструкції з експлуатації приладів. Дбайте про своє здоров’я і здоров’я оточуючих!