Урок 5 клас.«Добір конструкційних матеріалів та інструментів для виготовлення ляльки-мотанки. Виготовлення ляльки-мотанки»

Про матеріал
Зміст, мета і тип даного уроку відповідають вимогам навчальної програми з трудового навчання для учнів 5 класу. Урок відображає ІІІ етап роботи над проєктом – технологічний. . Результатом проєктно-технологічної діяльності учнів на уроці є виготовлений виріб – оберіг лялька-мотанка.
Перегляд файлу

Криворізька загальноосвітня школа І- ІІІ ступенів №55

 

 

 

 

Тема уроку:

«Добір  конструкційних матеріалів та інструментів для виготовлення ляльки-мотанки.

Виготовлення ляльки-мотанки»

 

 

 

Підготувала

вчитель трудового навчання

Капуста В.М.

 

 

2020р.

Мета: Ознайомити з матеріалами та інструментами, які використовують для виготовлення ляльки - мотанки. Поглибити знання про традиційні способи виготовлення ляльки. Удосконалити знання учнів про особливості технологічного процесу. Розширити кругозір учнів про культурні традиції предків. Формувати навички дотримання правил внутрішнього розпорядку і безпечної праці під час роботи.

Розвиватим память, увагу, образне мислення творчі здібності та вміння систематизувати і узагальнювати отримані знання.

Виховувати естетичний смак, працьовитість, посидючість, любов до традицій та вірувань нашого народу, виховувати бажання вивчати минуле, берегти та примножувати традиції українського народу.
 

Обладнання:  мультимедійний проектор, ноутбук, мультимедійна презентація «Лялька- мотанка - родинний оберіг українців », таблиця « Правила безпеки при роботі з ножицями», робочі зошити , технологічні картки;   дитячі роботи, нитки, ножиці,  заготовки тканини  для ляльок, вата, або синтепон,  технологічні картки по виконанню роботи, відеозапис фізхвилинки.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЯ УРОКУ.

1. Вступне слово вчителя

Сьогодні у нас на уроці присутні гості. Привітайте їх, посміхніться та сідайте за парти.

2.Перевірка готовності учнів до уроку.(Наявність матеріалів та спецодягу.)

ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

Розпочнемо наш урок словами відомого українського поета                  М. Рильського: "Той, хто не знає свого минулого, той не вартий майбутнього". І дійсно тільки той народ має майбутнє, який цінує свою історію.

 

Метод «Мозковий штурм»

-Які національні символи- обереги українців ви знаєте? (Український рушник, український вінок, вишиванка, писанки).
- Які народні  ляльки вам знайомі? (Лялька-мотанка, ляльки - нерозлучники.)

-У чому ж особливість і основне призначення народної ляльки? (Вважали її сильним оберегом, що має певну магічну силу)
 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Домашні обереги… Що означають ці слова? Це те, що оточує нас із дитинства, до чого ми звикли. Вишитий рушник та вишита сорочка, ікона на покуті та лялька - мотанка – все це наші обереги, історія нашого народу.

   Лялька-мотанка з давніх давен була оберегом в українській родині. Кожна матір робила для своєї дитини ляльку, щоб та була не тільки гарною іграшкою,  а й оберігала дитину від усього лихого  .

 

ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ  МЕТИ УРОКУ.

Сьогодні ми продовжимо роботу над сімейним проєктом, адже виріб ваш передбачається  для своєї сім’ї. Ви виготовите  ляльку-мотанку, яка буде вашим власним оберегом, або оберегом для ваших братиків чи сестричок.

Напрям нашого проєкту – для пізнання навколишнього світу (пізнавальний). Дізнаємося, як з давніх-давен люди берегли, шанували і непорушно охороняли свої національні досягнення.

       

 Тема нашого уроку:                                                              Слайд 2

«Добір конструкційних матеріалів та інструментів для виготовлення ляльки-мотанки.  Практична робота Виготовлення ляльки-мотанки».

Відкриваємо  зошити і записуємо дату і  тему уроку.

 

V.ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

.                                                                                                       Слайд 3

  Лялька  супроводжувала дитину з самого народження.  Для дітей ляльки виготовляли  матері  та бабусі. Спосіб творення цих ляльок – скручування, скочування, змотування, зв’язування, завивання.

 Голка з ниткою використовується лише в процесі прикрашання одягу та  виготовлення головних уборів.

  • Що ж ми знаємо про народну ляльку?

–Кожна група отримала випереджальне  завдання відшукати  саме найцікавіше з історії ляльки – мотанки і ознайомити нас з вами.

1 група  «Історики» дізнавалася коли почали виготовляли  ляльки, а також з чого і з якою метою їх робили.

Перша лялька- мотанка  з’явилася майже 5 тисяч років тому, з тих пір, як почали вирощувати льон. Це була не просто іграшка, вважалося,що вона захищає людей від неприємностей і бід.

Ляльки – мотанки  виготовляли  з соломи, трави, ниток, кори, листя кукурудзи,  тканини. Одна з найдавніших тканин для створення ляльки –це мішковина.

         Ляльки були ігрові, обрядові та оберегові.

  Ігрові використовували для розваги дітям. Оберегові  оберігали людину від небезпеки, хвороби, сварки, темних сил. Вважалося, що все погане забирає на себе лялька, а дитинка росте здорова. Обрядові  виготовляли  для здійснення якогось певного  обряду(наприклад, лялька до свята Масляної).

2 група «Дослідники» досліджувала  особливості народної ляльки.

У ляльки-мотанки немає ніг, її не шили, а перев'язували.
Обличчя у такої  ляльки також  немає. . За старовинним повір'ям   вважали, що через обличчя в ляльку вселяється душа. А душа буває доброю чи поганою. Тому лялька-мотанка повинна бути безлика, а та, що служить оберегом – ще й з хрестом замість обличчя, викладеним з різноколірних ниток. Хрест – символ сонця і плодородної землі.

3 група «Знавці»-  познайомить з видами ляльок-мотанок і їх значенням.

Існувало 3 типи ляльок- мотанок: немовля, баба-берегиня, наречена.

.                                                                                                           Слайд 4

При народженні дитини українці виготовляли  ляльку немовля. Лялька виготовлялася у формі немовляти в пелюшках. ЇЇ укладали в ліжечко поряд з немовлям, щоб вона оберігала сон і здоров’я дитини.

.                                                                                                           Слайд 5

Баба- берегиня допомагала оберігати достаток у сім’ї. У середину такої ляльки клали монетки, зерно, вовну.

.                                                                                                            Слайд 6

Лялька- наречена –була багато одягнена і прикрашена. Цим вона показувала хороше придане і  привертала багатого жениха.

 

4 група «Всезнайки» готова нам розповісти, які  ще ляльки- мотанки можна виготовити з тканини. Вони запевняють, що про них ми ще й не чули.

Дізналися, що існує величезна кількість ляльок, які відрізняються не тільки зовні, але й по своєму призначенню. наприклад:

 

 Незвичайна  лялька «Десятиручка» - це лялечка-помічниця з десятьма ручками (адже, двох рук не завжди вистачає для виконання всіх справ).
Таку ляльку полюбляли господині, її підвішували над  прялкою чи піччю для того, щоб господиня встигала робити всю хатню роботу.

 Лялька – крупяничка (її ще називають зерновушка) всередині наповнюється крупою (зерном). Вважалося, що вона приносить в дім достаток, благополуччя, допомагає  досягти успіхів у роботі. Люди вірили в те, що якщо в будинку є така лялька, то сім'я ніколи не буде голодувати.

Фізхвилинка.                                                                               Слайд 7 - 8

VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

Метод  «Мікрофон»

1.Яке значення мала обрядова лялька?  (Вважали її сильним оберегом, що має певну магічну силу)
2. З яких матеріалів можна виготовляти ляльки?

3. Які види ляльки виготовляють з тканини?

4. Яка лялька  сподобалася найбільше? Чому?


VІІ.ПРАКТИЧНА РОБОТА.

Виготовлення ляльки – мотанки «Пеленашка»                              Слайд 9

  • Сьогодні  у нас третій етап роботи над проектом.

Технологічний -  виготовлення виробу (виконання технологічних операцій );

самоконтроль власної діяльності;

дотримання технологічної і трудової дисципліни;

визначення якості.

 

.1.  Інструктаж  з БЖД:

  •         організація робочого місця, підбір інструментів та матеріалів для виготовлення народної ляльки;
  •         правила безпечної праці з інструментами;
  •         алгоритм виконання роботи (звернути увагу на послідовність

виконання виробу)

-  демонстрування  прийомів роботи.

2. Самостійна робота учнів.

3. Поточний інструктаж .

4.Заключний інструктаж .

.                                                                                                       Слайд 10

Переходимо до практичної частини уроку, виготовлення ляльки - мотанки.

Згадаємо правила безпеки при роботі.

1.Інструктаж з охорони праці.

Бесіда

-Чому, на вашу думку, перед початком роботи слід обговорювати правила безпечної  роботи?

Під час роботи ми користуватимемося різними предметами, дотримання правил  безпеки при цьому є обов'язковим.

2.Вимоги безпеки при роботі з ножицями(за таблицею):

- кладіть ножиці праворуч від себе із зімкнутими лезами, направленими від себе;

 - стежте за тим, щоб ножиці не опинилися під виробом, оскільки, беручи виріб,  можна поранити себе або працюючого поряд;

- передавайте ножиці колечками вперед, із зімкнутими лезами; не підходьте під час роботи з ножицями до інших учнів.

3.Аналіз та обговорення зразків.

- Розглянемо зразки   народної ляльки.

Вони виготовлені з ниток, або тканини.

  • - Сьогодні ми будемо дизайнерами і виготовимо власні моделі ляльок.

 Дизайн - вид діяльності, пов'язаний з   художнім оформленням чогось. Дизайнер - головний спеціаліст в процесі художнього конструювання.

 Щоб створювати естетичні речі, дизайнер вивчає художню спадщину свого та інших народів, різні ремесла. Відомі дизайнери в Україні Оксана Караванська, Андре Тан, Михайло Воронін. Може і серед вас є майбутні дизайнери.

- Налаштуйте себе на те, що зараз робитимете щось дуже важливе – як перед якоюсь значущою подією у вашому житті. Відкиньте всі думки, що відволікають вас. Це найкращий стан для створення ляльки – оберега. У давнину ще запалювали свічку , щоб відганяти злих духів.

2. Самостійне виконання практичної  роботи                      Слайд  11-16

Послідовність виконання роботи

       1)Продумати послідовність виконання виробу.

  2)Підготовка  робочого місця  до виконання  технологічних операцій.

Для роботи  вам потрібна тканина розмірами 25х25cм, 15х15см і 20 х30см, а також нитки і стрічки.
  3) Виконання технологічних операцій (за технологічними картками).

-Уважно слідкуйте за поясненням та послідовністю виконання роботи.

 4) Здійснення контролю якості.

Вимоги безпеки під час роботи: тримайте в порядку і чистоті робоче місце, будьте уважні, не відволікайтеся і не заважайте іншим; не розмахуйте рукою з інструментом, не кладіть його на край столу.

 3. Поточний інструктаж. Допомога учням, виправлення помилок, обходи робочих місць, індивідуальний інструктаж.

4. Заключний інструктаж.

Виявлення типових помилок, їх аналіз.


VIІ. ПІДСУМОК УРОКУ

 Інтерактивна  вправа «Незакінчені речення»

На  сьогоднішньому  уроці   я дізнався..

  • На  сьогоднішньому  уроці    я навчилась…
  • Сьогодні на уроці мені найбільше  сподобалося ...
  • Мені запам'яталося ...
    Чи здійснилися ваші очікування від уроку?

Оцінювання знань та вмінь учнів.

Прийом «Комплімент від учителя»

  • Мені було дуже приємно…
  • Я сьогодні із задоволенням…
  • Мені сподобалось, як  ви виконували                                        Слайд 17

 

 VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.                                                           Слайд 18

  • ( Коротка інформація 3 хв.)
  • І в.: Цікаві ляльки – мотанки.
  • ІІ.в.: Які ляльки – мотанки виготовляли з ниток?
  • Підготувати захист проєкту.


ІХ. ПРИБИРАННЯ РОБОЧИХ МІСЦЬ.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Трофименко Сергій Федорович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 серпня 2020
Переглядів
3129
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку