Реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну.

Про матеріал

Узагальнення і систематизація знань учнів про реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну.

Перегляд файлу

Тема: Реакції   сполучення, розкладу, заміщення, обміну.

Мета:  узагальнити й систематизувати знання учнів про хімічні реакції; розвивати вміння й навички визначення типів хімічних реакцій теоретично -  за рівняннями хімічних реакцій; експериментально – за ознаками хімічних реакцій.

Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів, плакат із правилами техніки безпеки в кабінеті хімії.

Девіз уроку: «Не можна вивчити  хімію,не бачачи і не беручись до  експерименту».
                   

                                                                          М.В.Ломоносов

Хід уроку

І. Організаційний момент

Дорогі діти! Я запросила вас  на урок, що збагатить  знаннями, вміннями, враженнями, розширить ваш кругозір, примусить замислитися.

   На уроці вам знадобляться увага, пам'ять, зосередженість, наполегливість, старанність.

   Я впевнена, що ви впораєтесь з усіма завданнями

Запрошую до співпраці і бажаю успіху.

ІІ. Актуалізація опорних знань методом мозкового штурму

Розпочнемо з хімічної розминки.

  1. Які явища називаються хімічними?
  2. Як записують хімічні явища?
  3. Що показує рівняння хімічних реакцій?
  4. Які речовини називаються реагентами й продуктами реакцій?
  5. Якого закону слід дотримуватись при складанні рівнянь хімічних реакцій?
  6. Які ви знаєте типи хімічних реакцій?
  7. Дайте визначення реакцій сполучення.
  8. Дайте визначення реакції розкладу.
  9. Дайте визначення реакції обміну.
  10. Дайте визначення реакції заміщення.

Сьогодні наше основне завдання – систематизувати здобуті знання для того, щоб ви могли охарактеризувати будь-яку хімічну реакцію.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Епіграфом нашого  уроку будуть слова ЛОМОНСОВА « не можна вивчити  хімію,не бачачи і не беручись до експерименту».
                                                                                              М.В.Ломоносов

Отже, сьогодні ми не просто будемо проводити хімічні реакції, а вчитися на основі практичних дослідів писати хімічні рівняння та класифікувати їх в окремі групи - реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну.

Тема нашого уроку: Реакції   сполучення, розкладу, заміщення, обміну.

 Ви розширите свої знання про типи хімічних реакцій в залежності від кількості реагентів і продуктів реакції.

 

Мета уроку:   узагальнити й систематизувати знання учнів про хімічні реакції; розвивати вміння й навички визначення типів хімічних реакцій теоретично -  за рівняннями хімічних реакцій; експериментально – за ознаками хімічних реакцій.

 

ІV. Систематизація знань ,формування вмінь і навичок

Дослід 1.(демонстрація)

Відгадайте речовину ,яку я візьму для досліду.

-«Хранитель спокою»

-В організмі дорослої людини міститься близько 25 г цього хімічного елемента – головним чином у кістках.

-порядковий номер цього елемента 12

 

     Це - Mg . Нагрію його в полум’ї спиртівки…

-Чи відбулася хімічна реакція? Яка ознака реакції?  Давайте запишемо хімічне рівняння

2Mg + О2= 2MgО (С)

Зробіть висновок, до якого типу належить ця хімічна реакція (сполучення);

Хімічні реакції, в результаті яких із двох або кількох речовин утворюється одна нова складна речовина, називаються реакціями сполучення.

Дослід 2.

Загадка

Відгадайте речовину

 - призначена для обприскування плодово-ягідних, декоративних дерев та кущів від  тлі ,грибкових захворювань,  дезінфекції ран у плодових.

- Використовується  в якості мікродобрива при недостатній кількості міді для повноцінного розвитку рослин.

 

-Має блакитний колір, добре розчиняється у воді.

Це купрум (ІІ) сульфат  - CuSO4

Друга речовина

Їдкий натр (каустична сода), -  біла тверда речовина,  добре розчинна у воді, спирті, гліцерині. Широко застосовується в промисловості і як реактив у лабораторіях. Сильний луг.

Це натрій гідроксид

 Проведіть взаємодію між  купрум (ІІ) сульфатом і натрій гідроксидом? Правила БЖД

Я паралельно проводжу дослід.

-Які ознаки хімічної реакції?   Якого кольору осад?

Запишемо  хімічне рівняння.

 

 

2NaOH + CuSO4 =Na 2SO 4 + Cu(OH)2  ↓(О)

Який тип реакції?

Хімічні реакції між складними речовинами, під час яких речовини обмінюються своїми складовими частинами називають реакціями обміну.

 

 

Дослід 3.

Осад, отриманий під час досліду 2, нагрію (обережно).

 - Що спостерігаєте? (Зміна забарвлення) Запишіть хімічне рівняння і вкажіть тип реакції (розкладу).

Cu(OH)2  = CuO +H 2O  ( Р)

Хімічні реакції , під час яких з однієї складної речовини утворюється декілька простих або складних речовин , називають реакціями розкладу.

 

Дослід 4.

У пробірку налийте 2-3 мл речовини ,яка входить до складу шлункового соку добавте  порошок «хранителя спокою».

Які це речовини?

Що спостерігаєте? (Виділення газу) Запишіть хімічне рівняння і визначте тип хімічної реакції .(Заміщення)

2HCl +  Mg    = Mg Cl2 + H2      (З)

 Хімічні реакції між простою і складною речовинами, під час яких атоми простої речовини заміщують атоми одного з елементів у складній речовині, утворюючи нову просту і нову складну речовини, називаються реакціями заміщення.

 

 

 

5.Хімічний Олімп.

Піднятися на вершину Олімпу ви зможете, записавши реакції  перетворення речовин, вказавши тип хімічних реакцій.

 

 

 

 

 

 

H2SO4

 

 

SO3

 

 

       SO2

 

 

 

S

 

 

 

Чи зустрічається цей процес у природі?

 

 

Вулкан

 

Атмосфера планети Венера  вкрита щільними хмарами сульфатної кислоти . Запропонуйте речовину , із наявних на столі , щоб ліквідувати кислотні хмари. Запишіть рівняння реакції,вкажіть тип.

 

 

Перевірка      

 

H2SO4 + 2NaOH= Na2SO4 + H 2O (о)

 

 

 

 

 

Перетворення одних речовин на інші можна спостерігати і в природі . Без них неможливий розвиток живих організмів. Отже матеріал сьогоднішнього уроку потрібно закріпити.

 Рефлексія

Установіть відповідність між рівнянням реакції та типом хімічної реакції:

Рівняння реакцій :                                       Тип реакцій: :

1. 2НCl  + Ca = CaCl2 + H2 ;                           А.Сполучення.

2. 2Fe   + 3Cl2 = 2FeCl3  ;                                                      Б. Розкладу.

3. CuSO4 + 2NaOH =   Cu(OH)2+ Na2SO4;             В.  Заміщення.

4. Zn + H2SO4 = ZnSO4 + H2;                                               Г. Обміну.

5. 4Al + 3O2   =  2Al2O3

6. CaCO3  = CaO + CO2.

1

В

2

А

3

Г

4

В

5

А

6

Б

«Хімічний футбол»

-         Чи любите ви грати в футбол?

-         Пропоную вам пограти у хімічний футбол. Правила гри прості:

-         Грають двоє. Один ставить запитання відповідно до теми уроку, інший – відповідає. За кожну правильну відповідь – 1 бал. Якщо ваш суперник не знає правильної відповіді, відповідаєте самі, і одержуєте 1 бал, якщо ні – 0.

V.Підсумки уроку

 

VI.Домашнє завдання

 

Дякую за співпрацю.

Бажаю успіху !

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
27 листопада 2023
Переглядів
431
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку