Узагальнення і систематизація знань учнів про реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну.
Тема: Реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну.
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про хімічні реакції; розвивати вміння й навички визначення типів хімічних реакцій теоретично - за рівняннями хімічних реакцій; експериментально – за ознаками хімічних реакцій.
Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів, плакат із правилами техніки безпеки в кабінеті хімії.
Девіз уроку: «Не можна вивчити хімію,не бачачи і не беручись до експерименту».
М.В.Ломоносов
Хід уроку
І. Організаційний момент
Дорогі діти! Я запросила вас на урок, що збагатить знаннями, вміннями, враженнями, розширить ваш кругозір, примусить замислитися.
На уроці вам знадобляться увага, пам'ять, зосередженість, наполегливість, старанність.
Я впевнена, що ви впораєтесь з усіма завданнями
Запрошую до співпраці і бажаю успіху.
ІІ. Актуалізація опорних знань методом мозкового штурму
Розпочнемо з хімічної розминки.
Сьогодні наше основне завдання – систематизувати здобуті знання для того, щоб ви могли охарактеризувати будь-яку хімічну реакцію.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Епіграфом нашого уроку будуть слова ЛОМОНСОВА « не можна вивчити хімію,не бачачи і не беручись до експерименту».
М.В.Ломоносов
Отже, сьогодні ми не просто будемо проводити хімічні реакції, а вчитися на основі практичних дослідів писати хімічні рівняння та класифікувати їх в окремі групи - реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну.
Тема нашого уроку: Реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну.
Ви розширите свої знання про типи хімічних реакцій в залежності від кількості реагентів і продуктів реакції.
Мета уроку: узагальнити й систематизувати знання учнів про хімічні реакції; розвивати вміння й навички визначення типів хімічних реакцій теоретично - за рівняннями хімічних реакцій; експериментально – за ознаками хімічних реакцій.
ІV. Систематизація знань ,формування вмінь і навичок
Дослід 1.(демонстрація)
Відгадайте речовину ,яку я візьму для досліду.
-«Хранитель спокою»
-В організмі дорослої людини міститься близько 25 г цього хімічного елемента – головним чином у кістках.
-порядковий номер цього елемента 12
Це - Mg . Нагрію його в полум’ї спиртівки…
-Чи відбулася хімічна реакція? Яка ознака реакції? Давайте запишемо хімічне рівняння
2Mg + О2= 2MgО (С)
Зробіть висновок, до якого типу належить ця хімічна реакція (сполучення);
Хімічні реакції, в результаті яких із двох або кількох речовин утворюється одна нова складна речовина, називаються реакціями сполучення.
Дослід 2.
Загадка
Відгадайте речовину
- призначена для обприскування плодово-ягідних, декоративних дерев та кущів від тлі ,грибкових захворювань, дезінфекції ран у плодових.
- Використовується в якості мікродобрива при недостатній кількості міді для повноцінного розвитку рослин.
-Має блакитний колір, добре розчиняється у воді.
Це купрум (ІІ) сульфат - CuSO4
Друга речовина
Їдкий натр (каустична сода), - біла тверда речовина, добре розчинна у воді, спирті, гліцерині. Широко застосовується в промисловості і як реактив у лабораторіях. Сильний луг.
Це натрій гідроксид
Проведіть взаємодію між купрум (ІІ) сульфатом і натрій гідроксидом? Правила БЖД
Я паралельно проводжу дослід.
-Які ознаки хімічної реакції? Якого кольору осад?
Запишемо хімічне рівняння.
2NaOH + CuSO4 =Na 2SO 4 + Cu(OH)2 ↓(О)
Який тип реакції?
Хімічні реакції між складними речовинами, під час яких речовини обмінюються своїми складовими частинами називають реакціями обміну.
Дослід 3.
Осад, отриманий під час досліду 2, нагрію (обережно).
- Що спостерігаєте? (Зміна забарвлення) Запишіть хімічне рівняння і вкажіть тип реакції (розкладу).
Cu(OH)2 = CuO +H 2O ( Р)
Хімічні реакції , під час яких з однієї складної речовини утворюється декілька простих або складних речовин , називають реакціями розкладу.
Дослід 4.
У пробірку налийте 2-3 мл речовини ,яка входить до складу шлункового соку добавте порошок «хранителя спокою».
Які це речовини?
Що спостерігаєте? (Виділення газу) Запишіть хімічне рівняння і визначте тип хімічної реакції .(Заміщення)
2HCl + Mg = Mg Cl2 + H2 (З)
Хімічні реакції між простою і складною речовинами, під час яких атоми простої речовини заміщують атоми одного з елементів у складній речовині, утворюючи нову просту і нову складну речовини, називаються реакціями заміщення.
5.Хімічний Олімп.
Піднятися на вершину Олімпу ви зможете, записавши реакції перетворення речовин, вказавши тип хімічних реакцій.
|
|
H2SO4 |
|
|
SO3 |
|
|
SO2 |
|
|
|
S |
|
|
Чи зустрічається цей процес у природі?
Вулкан
Атмосфера планети Венера вкрита щільними хмарами сульфатної кислоти . Запропонуйте речовину , із наявних на столі , щоб ліквідувати кислотні хмари. Запишіть рівняння реакції,вкажіть тип.
Перевірка
H2SO4 + 2NaOH= Na2SO4 + H 2O (о)
Перетворення одних речовин на інші можна спостерігати і в природі . Без них неможливий розвиток живих організмів. Отже матеріал сьогоднішнього уроку потрібно закріпити.
Рефлексія
Установіть відповідність між рівнянням реакції та типом хімічної реакції:
Рівняння реакцій : Тип реакцій: :
1. 2НCl + Ca = CaCl2 + H2 ; А.Сполучення.
2. 2Fe + 3Cl2 = 2FeCl3 ; Б. Розкладу.
3. CuSO4 + 2NaOH = Cu(OH)2+ Na2SO4; В. Заміщення.
4. Zn + H2SO4 = ZnSO4 + H2; Г. Обміну.
5. 4Al + 3O2 = 2Al2O3
6. CaCO3 = CaO + CO2.
1 |
В |
2 |
А |
3 |
Г |
4 |
В |
5 |
А |
6 |
Б |
«Хімічний футбол»
- Чи любите ви грати в футбол?
- Пропоную вам пограти у хімічний футбол. Правила гри прості:
- Грають двоє. Один ставить запитання відповідно до теми уроку, інший – відповідає. За кожну правильну відповідь – 1 бал. Якщо ваш суперник не знає правильної відповіді, відповідаєте самі, і одержуєте 1 бал, якщо ні – 0.
V.Підсумки уроку
VI.Домашнє завдання
Дякую за співпрацю.
Бажаю успіху !