Особливістю оновлених програм з хімії є наскрізні змістові лінії, які можна розглядати як можливість поступового переходу від методики, орієнтованої на формуванні знань, умінь і навичок, до компетентнісно орієнтованої методики.
ІІІ міська віртуальна науково-практична конференція «Талант та елітарність» Назва секції: Природнича освіта Реалізація наскрізних змістових ліній курсу хіміїТурянська Ніна Тодорівна,спеціаліст вищої категорії, старший вчитель, вчитель хіміїЧернівецької ЗОШ №8
Номер слайду 2
Актуальність обраної теми. Пріоритетним напрямком реформи освітньої системи є компетентнісна стратегія. Завдання сучасної школи – виховання особистості, яка не тільки володіє знаннями, високими моральними якостями, є професіоналом, але й уміє у відповідних умовах застосовувати знання й уміння. Особливістю оновлених програм з хімії є наскрізні змістові лінії, які можна розглядати як можливість поступового переходу від методики, орієнтованої на формуванні знань, умінь і навичок, до компетентнісно орієнтованої методики.
Номер слайду 3
Мета базової загальної середньої освіти полягає у:розвитку й соціалізації особистості учнів; формуванні їхньої національної самосвідомості, загальної культури, світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення і поведінки, творчих здібностей, дослідницьких навичок і навичок життєзабезпечення;здатності до саморозвитку й самонавчання в умовах глобальних змін і викликів.
Номер слайду 4
Наскрізні змістові лінії: «Екологічна безпека і сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність»
Номер слайду 5
Навчання за наскрізними лініями реалізується насамперед через:організацію навчального середовища — зміст та цілі наскрізних тем враховуються при формуванні духовного, соціального і фізичного середовища навчання; навчальні предмети — виходячи із наскрізних тем при вивченні предмета проводяться відповідні трактовки, приклади і методи навчання, реалізуються надпредметні, міжкласові та загальношкільні проекти. Роль навчальних предметів при навчанні за наскрізними темами різна і залежить від цілей і змісту навчального предмета та від того, наскільки тісно той чи інший предметний цикл пов’язаний із конкретною наскрізною темою;предмети за вибором;роботу в проектах;позакласну навчальну роботу і роботу гуртків.
Номер слайду 6
Змістова лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток» реалізується на зразках, що дають змогу учневі усвідомити причинно-наслідкові зв’язки у природі і її цілісність; важливість сталого розвитку країни для майбутніх поколінь. Наприклад добування й застосування речовин, збереження природних ресурсів – води й повітря, раціональне й ощадне використання природних вуглеводнів, колообіг хімічних елементів і речовин тощо.
Номер слайду 7
Метою екологізації навчально-виховної роботи у викладання хімії є:різнобічний розвиток особистості учня, його здібностей та інтересів, між якими існує тісний взаємозв’язок;успішність навчальної діяльності в свою чергу, розвиває інтерес учнів до пізнання предмету чи його окремих аспектів.
Номер слайду 8
Моїми екологічними цілями на уроках хімії є: формувати у школярів екологічну компетентність, спрямовану на позитивне ставлення до екології довкілля;створити систему безперервної екологічної освіти; формувати в учнів громадянську позицію;формувати основи здорового способу життя;формувати і розвивати міжпредметні зв'язки у вивченні екологічних проблем (хімія - географія, хімія - біологія, хімія - економіка, хімія - соціологія).
Номер слайду 9
Для здійснення поставлених цілей потрібно вирішити наступні завдання: -підвести учнів до необхідності посиленої уваги людини до природного середовища, як фактору просторової організації суспільства;-сприяти залученню учнів до пізнавальної діяльності;-розвивати творчу активність і самостійність учнів;-виховувати інтерес до здорового способу життя та збереження свого здоров'я.
Номер слайду 10
Змістова лінія «Громадянська відповідальність»Усі форми поведінки, які потрібні для ефективної та конструктивної участі у громадському житті, в сім’ї, на роботі. Уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів. Повага до закону, дотримання прав людини і підтримка соціокультурного різноманіття.
Номер слайду 11
На уроках хімії учні знайомляться зі здобутками вітчизняних учених та їхньою громадянською позицією;оцінюють розвиток вітчизняного виробництва на основі досягнень хімічної науки;навчаються працювати в команді, відповідально ставитись до завдань, визначених колективом, та ретельно виконувати свою частину роботи;у позаурочний час дбають про чистоту довкілля свого регіону, беруть посильну участь у реалізації соціально значущих навчальних проектів.
Номер слайду 12
Моїми цілями на уроках хімії для формування громадянської відповідальності є групова діяльність. Постановка і усвідомлення мети (загальногрупового завдання);Виконання індивідуального завдання кожним учнем; Обов'язкова взаємна перевірка результатів роботи кожного;Допомога і пояснення один одному проблемних питань, що виникають;Формулювання висновків.
Номер слайду 13
Змістова лінія «Здоров'я і безпека»торкається всіх без винятку тем програми з хімії, оскільки використання здобутків хімії упродовж усього життя людини тісно пов’язано зі здоров’ям і життєзабезпеченням; послідовний розвиток цієї змістової лінії у змісті курсу дає учням змогу усвідомити, з одного боку, значення хімії для охорони здоров’я, а з іншого – можливу шкоду продуктів сучасної хімічної технології у разі неналежного використання їх.
Номер слайду 14
У результаті реалізації цієї змістової лінії учнідотримуються правил безпечного поводження з речовинами і матеріалами в лабораторії, побуті й довкіллі; обізнані із заходами безпеки під час реакції горіння, маркуванням небезпечних речовин; усвідомлюють залежність здоров’я від чистоти води, повітря, складу харчових продуктів, згубну дію алкоголю на організм людини; дотримуються здорового способу життя.
Номер слайду 15
Змістова лінія «Підприємливість і фінансова грамотність»націлює учнів на мобілізацію знань, практичного досвіду і ціннісних установок у ситуаціях вибору і прийняття рішень. У навчанні хімії такі ситуації створюються під час планування самоосвітньої навчальної діяльності, групової навчальної, експериментальної роботи, виконання навчальних проектів і презентування їх, розв’язування розрахункових і контекстних задач, вироблення власної моделі поведінки у довкіллі.
Номер слайду 16
У результаті реалізації цієї змістової лінії учень. Усвідомлює важливість вивчення хімії; оцінює успіхи, досягнуті сучасним суспільством у хімічній науці, розробленні способів добування, переробки і застосування речовин; переносить це ставлення на різні види своєї навчальної діяльності, поводження у довкіллі; свідомо обирає напрям навчання у старшій школі, виходячи з власних можливостей.
Номер слайду 17
Висновки. Реалізація наскрізних змістових ліній не передбачає будь-якого розширення чи поглиблення навчального матеріалу, але потребує посилення уваги до певних його аспектів;провідні ідеї, на яких ґрунтуються наскрізні змістові лінії, втілюються в навчанні хімії як у теоретичному змісті курсу, так і в експериментальній діяльності учнів, під час розв’язування задач і завдань з реальними даними; виконання міжпредметних навчальних проектів, роботи з різними джерелами інформації; в позаурочний час вони реалізуються під час тематичних тижнів, участі в регіональних, всеукраїнських та міжнародних конкурсах (у тому числі дистанційних).
Номер слайду 18
Список використаної літератури1. Хімія : навч. програма для загальноосвіт. навч. закладів. Сайт МОН України. 2. Великий тлумачний словник сучасної української мови. – К.; Ірпінь : ВТФ «Перун» 2005. – 1728 с. Діяльнісний підхід до формування базових компетентностей учнів. Ірина Родигіна. Біологія і хімія в школі.- 2005.-№1.- с. 34 - 36