Характеристика наскрізної лінії «екологічна безпека й сталий розвиток» Наскрізна лінія «Екологічна безпека й сталий розвиток» спрямована на формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь. Проблематика наскрізної лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» реалізується в курсі математики, насамперед, через завдання з реальними даними про використання природних ресурсів, їх збереження та примноження. Аналіз цих даних сприяє розвитку бережливого ставлення до навколишнього середовища, екології, формуванню критичного мислення, вміння вирішувати проблеми, критично оцінювати перспективи розвитку навколишнього середовища і людини. Можливі уроки на відкритому повітрі. При розгляді цієї лінії важливе місце займають відсоткові обчислення, степінь числа, стандартний вигляд числа, функції, елементи статистики.
формування у учнів розуміння необхідної гармонії людини з природою;оволодіння знаннями про природу(зокрема свого краю);виховання почуття відповідальності за природу як національне багатство, основу життя на Землі;формування готовності до активної екологічної діяльності;формування основ глобального екологічного мислення. Наскрізна лінія «Екологічна безпека й сталий розвиток» може бути реалізована через систему завдань:
Клас. Тема розділу, урокуцінності / ставленняуміння. ЕБ/СР (теми, елементи), джерела5 Тема 1. НАТУРАЛЬНІ ЧИСЛА І ДІЇ З НИМИ. ГЕОМЕТРИЧНІ ФIГУРИ І ВЕЛИЧИНИ Розв'язує сюжетні задачі з реальними даними щодо: використання природних ресурсів рідного краю; знаходження периметрів та площ земельних ділянок.усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь розпізнавати у просторі та співвідносить з обєктами навколишньої дійсностірозв’язувати вправи на основі залежностей між компонентами та результатом арифметичних дій. Розділ Цінності, теми «Права громадян», «Наша Земля в майбутньому», с. 45-56 6 Тема 1. ПОДІЛЬНІСТЬ НАТУРАЛЬНИХ ЧИСЕЛ Розв'язує сюжетні задачі на: розрахунок відсоткового відношення різних величин (наприклад, природокористування)усвідомленняраціонального використання природних ресурсів, їх збереження та примноження длярозвитку суспільстварозв’язувати основні задачі на відсотки; задачі на пропорційні величини і пропорційний поділ. Розділ Діяльність людини, теми «Енергетика» с. 4-19, «Промисловість» с.31-34, «Лісове господарство», с.51-569алгебра. Тема 4. ОСНОВИ КОМБІНАТОРИКИ, ТЕОРІЇ ЙМОВІРНОСТЕЙ ТА СТАТИСТИКИ. Розв’язання задач, що передбачають:використання комбінаторних правил. усвідомленняраціонального використання природних ресурсів, їх збереження та примноження длярозвитку суспільстварозв’язувати задачі, що передбачають:використання комбінаторних правил суми та добутку; знаходження ймовірності випадкової події; обчислення частоти випадкової події; подання статистичних даних у вигляді таблиць, діаграм, графіків. Розділ Діяльність людини, теми «Енергетика» с. 4-19, розділ Компоненти довкілля, тема «Як економити воду», с.19-20,тема «Біологічне різноманіття», с. 27-41, розділ Зовнішні загрози, тема «Відходи», с. 16-30
7геометрія. Тема 1. ЕЛЕМЕНТАРНІ ГЕОМЕТРИЧНІ ФIГУРИ ТА ЇХ ВЛАСТИВОСТІ. Розв’язання задач практичного змісту на: знаходження відстані до недоступної точки; встановлення рівновід-даленості об’єктів на поверхні Земліусвідомленняраціонального використання природних ресурсів, їх збереження та примноження длярозвитку суспільствазастосовувати вивчені означення і властивості до розв’язування задач. Розділ Діяльність людини, теми «Енергетика» с. 4-19, розділ Компоненти довкілля, тема «Як економити воду», с.19-20,тема «Біологічне різноманіття», с. 27-41, розділ Зовнішні загрози, тема «Відходи», с. 16-308геометрія. Тема 3. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ПРЯМОКУТНИХ Розв’язування задач практичного змісту на: визначення відстані до недоступної точки; висоти предмета усвідомленняраціонального використання природних ресурсів, їх збереження та примноження длярозвитку суспільствазастосовувати вивчені означення й властивості до розв’язування задач, Розділ Діяльність людини, теми «Енергетика» с. 4-19, розділ Компоненти довкілля, тема «Як економити воду», с.19-20,тема «Біологічне різноманіття», с. 27-41, розділ Зовнішні загрози, тема «Відходи», с. 16-309геометрія. Тема 4. Правильні многокутники. Довжина кола. Площа круга Розв’язування задач на: знаходження площ реальних об’єктівусвідомленняраціонального використання природних ресурсів, їх збереження та примноження длярозвитку суспільствазастосовувати вивчені означення, властивості та формули до розв’язування задач. Розділ Діяльність людини, теми «Енергетика» с. 4-19, розділ Компоненти довкілля, тема «Як економити воду», с.19-20,тема «Біологічне різноманіття», с. 27-41, розділ Зовнішні загрози, тема «Відходи», с. 16-30
Одна батарейка отруює 20 м² землі. В лісовій зоні – це місце проживання 1 їжака, 2 кротів, 2 дерев і 2 тисяч дощових черв’яків. Яку площу лісу та скільки лісових мешканців врятує учень від забруднення, якщо використані 4 батарейки з ліхтарика не викине в сміття, а здасть на утилізацію до найближчого пункту. Дізнайтесь про найближчий до вас пункт утилізації. Частіше за все, це заправки та великі мережі магазинів.
1га зелених насаджень здатен поглинути за 1 год стільки вуглецю, скільки його видихає за цей час 200 людей. Дізнайтесь, яке населення вашого селища, яка частина площі зайнята зеленими насадженнями. Скільки потрібно зелених насаджень, щоб компенсувати зменшення кисню населенням вашого селища.
Світловий потік люмінесцентної лампи потужністю 20 Вт приблизно дорівнює світловому потоку лампи розжарювання потужністю 100 Вт. У скільки разів віддача люмінесцентної лампи більша, ніж у лампи розжарювання. На скільки відсотків використання люмінесцентної лампи дозволяє знизити споживання електроенергії без втрати звичайного рівня освітленості кімнати.
96% енергії, яку споживає лампа розжарювання йде на нагрівання оточуючого середовища. Люмінесцентні і світлодіодні лампи не виділяють такої кількості тепла, що дозволяє використовувати в світильниках паперові чи тканинні матеріали. Люмінесцентні лампи у 5 разів менше нагрівають оточуюче середовище, а світлодіодні у 10 разів. Який відсоток енергії, що споживає кожна з ламп іде на освітлення?