РЕАЛІЗАЦІЯ НАСТУПНОСТІ У ФОРМУВАННІ МОВНИХ ЗНАНЬ І МОВЛЕННЄВИХ НАВИЧОК СТАРШИХ ДОШКІЛЬНИКІВ І МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Про матеріал
Порівняльна таблиця наступності дошкільної та початкової освіти. Теми для реалізації наступності між дошкільною та початковою освітою у формуванні в дітей мовних знань і мовленнєвих навичок.
Перегляд файлу

 

Базовий компонент дошкільної освіти

Навчальні програми 1 класу

Мета

формування комунікативної і мовленнєвої компетенцій дошкільників, розвиток спілкування в конкретних соціально-побутових ситуаціях, уміння орієнтуватися в ситуації спілкування, ініціативність спілкування, стриманість у спілкуванні; культура мовленнєвої комунікації. формування усіх видів мовленнєвої компетенції, розвиток фонетичної, лексичної, граматичної і мовленнєвої компетенцій.

Розвиток особистості дитини засобами різних видів мовленнєвої діяльності, формування ключових, комунікативної та читацької компетентностей; розвиток здатності спілкуватися українською мовою для духовного, культурного й національного

самовияву, послуговуватися нею в особистому й суспільному житті, у

міжкультурному діалозі; збагачення емоційно-чуттєвого досвіду, розвиток

мовленнєво-творчих здібностей.

Завдання

розвиток творчих задатків, здібностей, талантів дітей;

– збереження традицій національного досвіду сімейного та суспільного виховання для збагачення культурного потенціалу взаємодії між поколіннями;

розвиток мислення, мовлення, уяви, пізнавальних і літературно-творчих

здібностей;

– формування повноцінних навичок читання і письма, уміння брати участь у діалозі, інсценізаціях, створювати короткі усні й письмові монологічні висловлення;

– формування умінь опрацьовувати тексти різних видів.

 

 

– виховання в учнів позитивного емоційно-ціннісного ставлення до української мови, читання, дитячої книжки, формування пізнавального інтересу

до рідного слова, прагнення вдосконалювати своє мовлення;

– розвиток мислення, мовлення, уяви, пізнавальних і літературно-творчих

здібностей школярів;

– формування повноцінних навичок читання і письма, уміння брати участь

у діалозі, інсценізаціях, створювати короткі усні й письмові монологічні

висловлення;

– формування вмінь працювати з різними видами та джерелами інформації;

– ознайомлення учнів з дитячою літературою різної тематики й жанрів,

формування прийомів самостійної роботи з дитячими книжками;

– формування умінь опрацьовувати тексти різних видів (художні, науковопопулярні, навчальні, медіатексти);

– дослідження мовних одиниць і явищ з метою опанування початкових лінгвістичних знань і норм української мови;

– залучення молодших школярів до практичного застосування умінь з

різних видів мовленнєвої діяльності в навчальних і життєвих ситуаціях.

Зміст

Освітня лінія «Мовлення дитини»

Мовленнєва діяльність дітей дошкільного віку складається із різних видів говоріння та слухання, під час якої формуються мовленнєві вміння і навички. Вивчення української мови в дошкільних навчальних закладах національних спільнот передбачає залучення дітей інших національностей, які є громадянами України, до оволодіння українською мовою як державною на рівні вільного спілкування з іншими дітьми і дорослими, виховання інтересу та позитивного ставлення до української мови.

Освітня лінія «Особистість дитини»

– формування позитивного образу «Я», створення бази особистісної культури дитини, її активної життєдіяльності;

– виховання в дитини позитивного ставлення до своєї зовнішності, формування основних фізичних якостей, рухових умінь, культурногігієнічних, оздоровчих навичок та навичок безпечної життєдіяльності.

Розділ «Мова рідна , слово рідне»

містить такі підрозділи:

 "У світі звуків",  "Слово до слова – зложиться мова",  "У країні граматики",  "У нас в гостях книжка",  "Ми розмовляємо",  "Любій малечі – про цікаві речі".

Розучування  з  дітьми   віршів  українських  поетів стосовно теми. Відгадування  загадок,  вивчення   пісні, інсценування  українських жартівливих   пісень. Обігрування  народних ігор. Розширення  знання  дітей  про  рідну  українську  мову, про  її  значення        у  житті  кожного  із  нас.

Розділ «Навчання елементів грамоти»

Ознайомлення дітей з повним звуковим аналізом слів,ознайомлення зі складом слова, наголосом, літерами(буквами), формування вміння будувати звукові та складові схеми, усвідомлене читання прямих та обернених слів, прості слова,речення.

Розділ «Художня література»

Ознайомлення дітей з усною народною творчістю та авторськими художніми творами.Театралізована діяльність(ігри-драматизації, інсценування). Ознайомлення дітей із книжками. Використання художніх творів в різних формах протягом дня на заняттях для підсилення інтересу під час вивчення інших розділів.

Змістова лінія «Взаємодіємо усно»

Сприймання усної інформації.

Аналіз та інтерпретація (розкриття змісту) почутого. Оцінювання усної інформації.

Практичне оволодіння діалогічною формою

мовлення, етикетними нормами культури

спілкування. Створення усних

монологічних висловлень.

Змістова лінія «Читаємо»

Формування і розвиток навички читання.

Сприймання і практичне розрізнення художніх текстів.

Аналіз та інтерпретація змісту тексту.

Формування рефлексивного досвіду за змістом прочитаного.

Ознайомлення з різними джерелами та видами інформації.

Робота з дитячою книжкою. Орієнтовний зміст літературного матеріалу: дитяча література в авторській, жанровотематичній

різноманітності:

– твори усної народної творчості (казки, лічилки, загадки, скоромовки, пісеньки та ін.),

– доступні віку художні твори відомих письменників України та зарубіжжя на

актуальні теми для дітей: літературні казки,

оповідання, вірші, комікси;

– науково-художні дитячі тексти;

– дитяча періодика; теми дитячого читання: про Батьківщину, сім’ю, живу й неживу природу, дітей, шкільне життя, дружбу, пригоди, винаходи,

фантастика та ін.

Змістова лінія «Взаємодіємо письмово»
Формування і розвиток навички письма.

Створення власних письмових висловлень.

Перевірка письмових робіт

Змістова лінія «Досліджуємо медіа»
Робота з медіа продукцією

Змістова лінія «Досліджуємо мовні явища»

Дослідження мовних звуків, правильна їх вимова. Позначення звуків буквами. Вправляння у поділі слів на склади.

Дослідження ролі наголосу в словах.

Спостереження за лексичним значенням слів.

Ознайомлення зі словами – назвами предметів, ознак, дій, чисел, службовими

словами. Дослідження і конструювання речень. Дослідження тексту.

 

Освітні результати

 Освітня лінія «Мовлення дитини»

передбачає засвоєння дитиною культури мовлення та спілкування, елементарних правил користування мовою у різних життєвих ситуаціях. Оволодіння мовою як засобом пізнання і способом специфічно людського спілкування є найвагомішим досягненням дошкільного дитинства.

Освітня лінія «Особистість дитини»

На кінець дошкільного періоду життя в дитини мають бути сформовані базові якості особистості: довільність, самостійність і відповідальність, креативність, ініціативність, свобода поведінки і безпечність, самосвідомість, самоставлення, самооцінка.

Розділ «Мова рідна, слово рідне»

вільно, невимушено вступає в розмову з дітьми, дорослими (як знайомими, так і незнайомими); підтримує запропонований

діалог відповідно до теми, не втручається в розмову інших; будує запропонований діалог відповідно до теми; відповідає на запитання за змістом картини, художнього твору; виконує словесні доручення, звітує про їх виконання; вміє запитати,

відповісти на запитання, заперечити, подякувати, вибачитися, розповісти про себе, започаткувати діалог, передавати

словами і мімікою свою готовність спілкуватись, обмінюватись інформацією, брати почуте до уваги, домовлятися.

Розділ «Навчання елементів грамоти»

здійснює звуковий і складовий аналіз слів; виокремлює голосні, приголосні, тверді, м’які звуки, наголос у словах; розрізняє

слова: «звук», «буква», «слово», «склад», «речення»; складає речення, виділяє послідовність слів у реченні, складів та

звуків у словах; знає алфавітні назви букв; володіє руховими навичками, необхідними в подальшому для навчання письма. Вживає (неусвідомлено) граматичні форми рідної мови згідно із законами і нормами граматики (рід, число, відмінок, дієвідміна, клична форма тощо), має розвинене чуття граматичної форми; наявні корекційні навички щодо правильності вживання граматичних форм та порядку слів у реченні.

Розділ «Художня література»

багатство словника, образність і виразність мовлення ,  вживання художньо-виражальних засобів (порівнянь, прислів’їв, епітетів), вживає лагідні, пестливі слова. Складає різні види розповідей: описові, сюжетні, творчі (розповіді-повідомлення, роздуми, пояснення, етюди), переказує

художні тексти, складає розповіді як за планом вихователя, так і самостійно; розповідає про події із власного життя, за

змістом картини, художніх творів, на запропоновану тему, за ігровою та уявлюваною ситуаціями, за результатами

спостережень та власної діяльності;

Змістова лінія «Взаємодіємо усно»

з увагою сприймає усні репліки                          

співрозмовника, доречно реагує на них;

виконує навчальні та ігрові дії відповідно до прослуханої інструкції; слухає й розуміє коротке монологічне висловлення;

відповідає на запитання за змістом прослуханого (хто? що? де? коли? Як?)

розповідає, про що мовиться в тексті, який прослуховувався. ділиться своїми почуттями та емоціями від почутого;  розповідає, що зацікавило в усному повідомленні; відтворює у ролях (з учнями або вчителем) діалог із прослуханих казок, розповідей.

вступає в діалог на теми, які викликають  зацікавлення; самостійно формулює репліки (запитання) до співрозмовника за змістом попередньо підготовленої короткої бесіди на добре знайому тему.

Змістова лінія «Читаємо»

читає вголос доступні тексти переважно цілими словами (окремі слова ускладненої структури – складами);  виявляє у процесі читання розуміння значень більшості слів, звертає увагу на незнайомі слова, запитує у дорослих їх значення; правильно інтонує речення, у кінці яких стоять різні розділові

знаки (після попередньої підготовки);

читає і називає нескладні за змістом і формою фольклорні та літературні тексти (загадка, лічилка, казка, вірш, оповідання);

виділяє в структурі тексту заголовок; пояснює зв’язок заголовка та ілюстрацій зі змістом твору (у прозорих випадках);

Змістова лінія «Взаємодіємо письмово»

називає і розбірливо пише всі рукописні малі й великі літери українського алфавіту, дотримуючись графічних, технічних,

гігієнічних вимог; розрізняє друковане і рукописне письмо; списує слова і речення з друкованого і рукописного тексту;  пише під диктування слова, речення з 3-4 слів;

Змістова лінія «Досліджуємо медіа»
сприймає зміст і форму простих медіапродуктів (малюнки, світлини, комікси, дитячі журнали, мультфільми тощо), бере

участь в їх обговоренні;  бере участь в обговоренні змісту і форми медіапродуктів;

розповідає про свої враження від прослуханих / переглянутих медіа продуктів

Змістова лінія «Досліджуємо мовні явища»

має уявлення про мовні звуки;  розрізняє голосні і приголосні звуки за звучанням та способом вимовляння. правильно вимовляє тверді й м’які, дзвінкі й глухі приголосні

звуки. відтворює ланцюжок звуків у почутому слові (без явищ асиміляції).

пояснює зміну значення слова в результаті заміни одного зі звуків. має уявлення про букви, розрізняє звуки і букви; позначає мовні звуки буквами на письмі, правильно записує слова, вимова й написання яких збігаються;  правильно позначає на письмі м’якість приголосних звуків;

 

«Теми для реалізації  наступності між дошкільною та початковою освітою у формуванні в дітей мовних знань і мовленнєвих навичок»

 

Тема: «Звукова культура мовлення»

Щодо звукової культури мовлення, то наприкінці дошкільного віку дитина досягає досить високого рівня розвитку, вона чітко і правильно вимовляє всі звуки та звукосполучення у словах рідної мови і фразах згідно з нормами фонетики та орфоепії. Дошкільники володіють прийомами звукового і складового аналізу слів за схемою та без неї. Вони розрізняють і виділяють голосні й приголосні (тверді й м’які) звуки. Діти повністю підготовлені до навчання грамоти. У першому класі відбувається закріплення та автоматизація набутих вмінь і навичок. Саме цей напрям потребує наступності й перспективності під час навчання дітей грамоти. Дитина-дошкільник знає алфавіт та звукове позначення літер, читає по складах. У школі на основі сформованих умінь і навичок, вона починає читати букварні тексти вже цілими сло­вами і лише окремі з них — по складах. Крім того, першокласник набу­ває вміння ділити слова на склади (наприклад, із відкритим складом, зі збігом приголосних звуків).

Тема: «Робота над зв’язним мовленням»

Щодо зв’язного мовлення, то випускник дошкільного закладу використовує різні типи речень, у школі він вчиться складати різні за структурою і метою висловлювання речення з дотриманням відповідної інтонації, доповнювати незавершене речення одним-двома словами, самостійно складати речення за малюнком (це завдання дитина виконує усно, що є дещо заниженою вимогою для школи). Дошкільник володіє вмінням складати описові, сюжетні розповіді, розповіді-міркування, вигадувати реальні та фантастичні сюжети. У школі на цій основі дитина засвоює вміння переказувати сюжетні тексти букварного типу, передавати їх з відповідною інтонацією.

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
6 січня
Переглядів
117
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку