«Я – вчитель від Бога. Молюсь тобі, моє серце, дай мудрості осягати моменти істини у житті дітей!»
Педагогічний тренінг «Творча майстерність вчителя»
Ми маємо справу з найскладнішим, неоціненним,
найдорожчим, що є в житті, - з людиною.
Від нас, від нашого вміння, майстерності,
мистецтва, мудрості залежить її життя,
здоров’я, розум, характер, воля,
громадянське й інтелектуальне обличчя,
її місце і роль у житті, її щастя.
В.О.Сухомлинський
Слайд 3
Мета: сформувати в учителя впевненість у правильному виборі професії, вчити діяти та спілкуватися в колективі, стимулювати бажання підвищувати свій професійний рівень, активізувати творчий потенціал кожного педагога; формувати професійні компетентності педагога для здійснення постійного професійного розвитку, самовдосконалення, в умовах особистісно зорієнтованого навчання; сприяти формуванню комунікативних умінь та навичок методичної діяльності.
Завдання: допомогти педагогу знайти вихід із будь-якої ситуації, яка може скластися, створити і підкріпити імідж успішного спеціаліста; розвивати вміння короткої самопрезентації; сприяти формуванню позитивної самооцінки й усвідомленню унікальності особистості кожної людини, забезпечити учасників тренінгу знаннями нових освітніх методик; допомогти в організації професійного самовдосконалення та самоосвіти; сформувати вміння командної взаємодії.
Девіз: Розуміти один одного, поважати, прощати, любити.
Хід заняття
Вступ. Активізація уваги учасників
Один Мудрець сказав:
«Дитя, то книга чиста.
І як її, і хто писав,
Така вона і вийшла».
У деяких з учителів,
то книга жахів, страху та гріхів.
Її ховають, щоб ніхто не бачив
У темних закутках своїх.
Романи ж пишуть ті учителі,
У кого помисли ясні,
У серці щирість, доброта,
Душа і творча, і проста.
ТЕОРЕТИЧНИЙ БЛОК
Слайд 4
Усім відомо, що учительська професія нелегка, і з кожним роком все ускладнюється та збільшується об’єм роботи. Тому сьогоднішня тема «Творча майстерність учителя» є однією із актуальних проблем в сучасній освіті. Адже тільки майстер може по-справжньому пізнати дитину, пізнати цей «ніжний паросток, який стане могутнім деревом», цей «цілий світ, неповторний і своєрідний».
«Щоб мати доступ до цього казкового палацу, ім’я якого – Дитинство, ви повинні перевтілитися, стати деякою мірою дитиною – лиш за цієї умови вам доступна буде мудра влада над людиною-дитиною», - навчав великий педагог В.О.Сухомлинський.
Положенням про загальноосвітній навчальний заклад чітко визначені обов’язки педагогічних працівників, зокрема, необхідність постійно підвищувати свій професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру. А це можливо лише завдяки процесу самоосвіти, який є важливою формою підвищення кваліфікації вчителів і запорукою їхньої практичної діяльності.
Слайд 5
До особистості педагога ставиться багато вимог. Серед них можна виділити головні (без яких неможливо стати висококваліфікованим учителем) і другорядні (відповідність яким є не обов’язкова для педагога, але робить його особистістю, здатною найкращим чином навчати і виховувати іншу особистість).
До головних вимог належать такі: любов до дітей, до педагогічної діяльності; наявність спеціальних знань з тієї галузі, у якій він навчає дітей; широка ерудиція, педагогічна інтуїція.
Додатковими є комунікабельність, артистичність, веселий оптимістичний характер, гарний смак та інші.
Справжній учитель повинен пам’ятати, що основним і кінцевим результатом педагогічної діяльності є сам учень, розвиток його особистості.
Педагог, який вірить в успіх справи, як правило, його досягає.
Слайд 6
Як стати гарним учителем? Що для цього потрібно? Талант? Можливо, й талант. Мистецтво? Так, і мистецтво. Майстерність? І майстерність також. Усе це правильно. Але й майстерність, і талант – це на 99% наслідки наполегливої праці.
Сьогодні ми з вами поговоримо про те, що і загальнолюдські цінності, і педагогічна майстерність, і професійні переваги органічно притаманні природі педагогічної праці й потенційно присутні в кожному з нас. Слід лише своєю титанічною працею допомогти їм проявитися.
За допомогою цього тренінгу спробуємо створити умови, в яких кожен учитель максимально зможе наблизитися до педагогічної майстерності, спробуємо скласти модель творчого вчителя.
Вправа 1. Мозковий штурм «Правила роботи в групі»
Слайд 7
Вправа 2. «Дерево очікувань»
Слайд 8
Наприклад: «Від цього заняття я, Наталія, очікую...
Н –
А –
Т –
А –
Л –
І –
Я -
Підійдіть до плакату «Очікування», зачитайте свої записи на стікерах і прикріпіть їх на плакаті.
Вправа 3. «Моє бачення творчого вчителя»
Слайд 9
Робота в групах
(Після виконання творчого завдання один представник групи зачитує версію розшифровки слова «творчість»)
Т – толерантний, терплячий, трудолюбивий…
В – винахідливий, впевнений, вольовий, відвертий, відповідальний…
О – оригінальний, оптимістичний …
Р – рішучий, розкутий, реактивний, романтичний …
Ч – чутливий, чесний, чуйний, чарівний…
І – ініціативний, інтелігентний, інтелектуальний…
С – самостійний, самодостатній, сумлінний, сміливий…
Т – товариський, турботливий, тактовний…
Ь
Слайд 10
Вправа 4. «Казковий вернісаж»
Слайд 11
1) У якій відомій казці сіра непривітна особистість здійснює підступний план убивства двох осіб, і лише завдяки своєчасному втручанню громадськості все закінчується добре? «Червона шапочка»
2) Назвіть казку, в якій різні за своїм соціальним статусом герої займали по черзі помешкання, створене в незвичайному архітектурному стилі. І все було б добре, якби до помешкання не повернувся його попередній власник зі своїм охоронцем. От героям казки й довелося залишити незаконно зайняту територію. «Рукавичка»
3) Герої якої казки постійно відмовлялися виконувати будь-яку роботу, яку їм пропонував їхній товариш? Йому довелося все робити самому, щоб досягти мети. Проте, відчувши аромат смаколиків, першими сіли до столу ті, що відмовилися допомогти. Але зрештою пустуни змушені були піти ні з чим. «Колосок»
4) В якій казці головна героїня постійно й нахабно обмовляла тих, хто робив їй добро? А коли вона, щоб уникнути покарання, незаконно оволоділа чужим помешканням, то різні впливові особи намагалися провести з нею роботу з подолання її асоціальної поведінки. Вдалося це лише найменшому з усіх учасників експерименту. «Коза-дереза»
5) Назвіть казку, в якій ідеться про спортсмена, котрий вирушає на змагання з бігу з перешкодами. Хитрість і витримка допомогли йому дуже близько підійти до фінішу, проте фінал – трагічний. Проявивши занадто велику самовпевненість, він гине. «Колобок»
6) Назвіть казку, в якій головна героїня могла перевтілюватися в різні образи задля свого нареченого. Проте одного разу його нерозсудливість та імпульсивність у поведінці призвели до довготривалої розлуки закоханих. Та, долаючи різні перешкоди, вони все ж таки єднають свої долі. «Царівна жаба»
Вправа 5. «Портрет ідеального вчителя»
Слайд 12
1 групі дається завдання створити портрет невдалого і неуспішного вчителя, вказавши на його помилки і причини такого становища.
2 група описує вчителя успішного і створює його портрет з перевагами, завдяки яким він став успішним.
3 групі потрібно від імені Міністерства освіти і науки України запропонувати щось нове щодо структури, змісту освіти, методів і прийомів навчання, поглядів на урок, ролі вчителя в процесі набуття учнями знань.
Обговорення
Вправа 6. «Серцеведення»
Слайд 13
(Учасники заповнюють «словник Серця». Обговорення.)
Слайд 14
ПРИТЧА
(Музика С.Грищук «Сон»)
Одного разу вирішив янгол віддати своє янголятко до школи. Взяв він його, і полетіли вони до величезної будівлі. «Треба вибрати вчителя від Серця і з янгольським терпінням, адже янголятко моє ще зовсім не янгол, воно – невгамовний пустун з непокірним характером...».
У класній кімнаті вчителька сиділа перед учнями, заклавши ногу на ногу, милувалася своїми нігтями. На кожному з них було намальоване маленьке сердечко. У той же час пильно слідкувала за учнями, які виконували контрольну роботу, і павиним криком припиняла будь-яку спробу списування.
У наступному класі учень записував на дошці речення, яке диктував учитель: «Найголовнішого очима не побачиш, пильне тільки Серце». Учень помилився і написав «Сердце».
Заглянув янгол до наступного класу – там учитель проводив урок математики.
Один учень, не вираховуючи, зразу вигукнув:
Діти ахнули. А вчитель грубо перебив учня:
Засумували і вчителі.
І знайшли Мудреця, який сидів у печері.
І сказав їм Мудрець:
Учителі перезирнулися: якого дару від них вимагає Мудрець?
Тоді Мудрець сказав:
Шановні колеги, я гадаю, що поради Мудреця ви будете втілювати у своїй професійній діяльності.