Речовина і поле. Початкові відомості про будову речовини. Молекули. Атоми.

Про матеріал
Мета: Освітня . Дати учням поняття про два види матерії і почати формувати початкові відомості про будову речовини. Розвиваюча. Розвивати логічне та алгоритмічне мислення, формувати інтерес до вивчення фізики. Виховна . Зацікавити предметом фізики та процесом дослідження природи.
Перегляд файлу

Урок 2/2. Речовина і поле. Початкові відомості про будову речовини. Молекули. Атоми.

Мета:

              Освітня . Дати учням поняття про два види матерії і почати формувати початкові відомості про будову речовини.  

           Розвиваюча. Розвивати логічне та алгоритмічне мислення, формувати інтерес до вивчення фізики.

           Виховна .   Зацікавити предметом фізики та процесом дослідження природи.

Тип уроку. Урок вивчення нового навчального матеріалу

Прилади  та матеріали:  таблиці із зображеннями атомів і молекул, склянки з розчином мідного купоросу, кулька з кільцем,спиртівка.

Презентація: Урок 2.2

Відео Тіла та речовини навколо людини.  Атоми і молекули

Хто добре запалився, той добре почав, а добре почати -

 це наполовину завершити.

Григорій Сковорода                                      

Хід уроку

1.Організаційний момент.

2.Перевірка домашнього завдання.

   Запитання до учнів класу:

  - Що вивчає фізика?

  -  Які ще інші науки вивчають природу?

  -  Який зв'язок фізики з іншими науками?

  -  Назвати методи вивчення фізики.

  -  Що таке спостереження?

  -  Що таке фізичний дослід?

3.Актуалізація опорних знань.

   Бесіда за запитаннями.

Чим досліди відрізняються від спостережень?

4.Мотивація навчальної діяльності.

   Уявлення про природу кожна людина (і первісна, і сучасна) одержувала й одержує за допомогою органів чуттів: зору, слуху, дотику, нюху, смаку. Але для того, щоб як слід розібратися в навколишньому світі, потрібно якось систематизувати ці уявлення, знайти зв’язки між різними явищами – тільки тоді з’являються наукові знання.

   Дослід 1. Розчинення мідного купоросу у воді.   

                                           C:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\12301_html_7a6cb613.png

Проблемне запитання:  Що потрібно знати щоб дати пояснення всіх явищ природи і фарбуванням води крупинкою мідного купоросу?

 

Учні відповідають, вчитель  аналізує  їх відповіді  і

оголошує тему та мету уроку.

Тема:  Речовина і поле. Початкові відомості про будову речовини. Молекули. Атоми

5.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

 Бесідою показати , що цей прекрасний світ можна і цікаво пізнавати. Цей урок особливо важливий тим , що починає формувати в учнів картину світу і місце людини в ньому, поняття причинно-наслідкових звязків. Починаючи говорити про матерію, варто наголосити, що це фізичний термін, який дозволяє пояснювати певні поняття в залежності від потреб пізнання людиною того чи іншого явища . Два види матерії-речовина і поле. Учні легко розуміють , що речовину можна побачити , поле-невидиме.

   Речовина і поле.

   Чи може вважатися людина освіченою, не розуміючи світ, у якому живе, дію приладів, якими користується? Мабуть, ні. Важко сказати, що гірше: не знати історії власної країни чи історію Всесвіту, не володіти рідною мовою чи мовою законів природи. Погано й те, й інше. Фізика вивчає весь навколишній світ і за точністю передбачень, впливом на людське життя не знає собі рівних. Фізика - наука про природу. Природа - це все, що оточує нас, від найменшої невловимої частинки до велетенських зоряних вогнищ, розпорошених у крижаних порожнечах Всесвіту.  Матерія - усе те, що реально існує в навколишньому світі й не залежить від свідомості людини.

                              Матерія існує у двох видах : речовина  і   поле.

     Речовина — вид матерії, який характеризується масою та складається  з

елементарних  частинок  (електронів,  протонів,  нейтронів  тощо).  До  речовин належать олія, залізо, нафта,  вода, пара... Поля, як  і речовини, також бувають різні. Наприклад, гравітаційне  (поле Земного тяжіння), електричне, магнітне поля. Поле можна виявити за його дією на певні тіла. Поле  тяжіння  Землі  є  причиною  притягання  тіл  до  неї  або  їх  падіння. Магнітне  поле можна  виявити  за  його  дією  на магнітну  стрілку  компаса,  або залізні ошурки.

   Після бесіди з учнями  робимо висновок: людина пізнає світ через порівняння від простого до складного, роблячи узагальнення. Ми всього пізнати не можемо,  aле  наука дає шлях.

        Початкові відомості про будову речовини. Атоми і молекули.

   Питання про будову матерії здавна цікавило людей. Але протягом тисячоліть неможливо було перевірити висловлені здогадки та обґрунтувати їх. Проте поступово картина ставала яснішою. Всі сучасні уявлення про будову матерії ґрунтуються на трьох основних положеннях.

1. Всі тіла складаються з частинок.

2. Ці частинки перебувають у безперервному хаотичному русі.

3. Частинки взаємодіють одна з одною.

    Що ж це за частинки? Ще давньогрецький учений Демокріт стверджував, що у світі існують тільки атоми та пустота. Атомами він називав найменші частинки речовини (слово «атом» означає «неподільний»). Після довгих досліджень нарешті вдалося здобути докази існування атомів, проте майже відразу з’ясувалося, що вони не є неподільними, а самі складаються з елементарних частинок. Як же ми сьогодні уявляємо собі атом? Атоми дуже малі за розмірами (приблизно одна десятимільйонна частка міліметра). Можна навести відомі порівняння: якщо б атоми збільшилися до розмірів маленької краплі води, то така крапля могла б накрити досить велике місто!

   Що незвичного для нас в атомах? Зрозуміло, перш за все - дуже малі розміри. Але є ще така властивість, як однаковість, неможливість розрізнити атоми однієї речовини (наприклад, однаковими є всі атоми вуглецю або гелію ). Порівняємо: скільки б не було голок на сосні, які б вони не були схожі, але завжди можна знайти хоч якісь відмінності (наприклад, точне зважування покаже, що маси голок дещо відрізняються).

   Атоми поєднуються в групи та утворюють молекули. Різні речовини складаються з різних молекул. Наприклад, вода - з молекул води, яка, у свою чергу, складається з двох атомів Гідрогену та одного атома Оксигену (треба показати рисунок або відповідне зображення на екрані). А от молекула кисню складається з двох однакових атомів Оксигену. Різних видів атомів існує близько ста, а різних молекул - мільйони! Можна сказати про існування гігантських молекул з великою кількістю атомів.

   Фотографії  моделів атомів і молекул.

                         

 

                На основі всього розглянутого вчитель робить висновок:

      Речовина складається з атомів, які можуть поєднуватися в молекули.

Молекули    це  найменші  частинки  речовини,  що  мають  її  основні

хімічні властивості.

     Дослід.Проходження кульки через кільце при нагріванні і охолодженні.

    На основі проведенного досліду, вчитель робить висновок про властивості молекул.

                                       C:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\images.jpg

       Властивості молекул:

1. Молекули однієї й тієї ж речовини однакові. 

2. При нагріванні проміжки між молекулами збільшуються, а при

охолодженні – зменшуються. 

3. Зі збільшенням температури, швидкість руху молекул зростає. 

6.Осмислення об'єктивних зв'язків.

   Бесіда за запитаннями.

  1. Що називають матерією?

  2. Назвати види матерії.

  3. Що таке речовина?

  4. Дати пояснення поля і навести приклади полів.

  5. Назвати три основних положення про будову матерії.

  6. З чого складається речовина?

  7. З чого складаються атоми?

  8.  Чи однакові молекули води в гарячому чаї та в арктичній кризі?

7.Підсумок уроку.

    Метод  «Мікрофон»

  • Що ми робили на уроці?
  • Чи досягли ми мети уроку?
  • Які ваші очікування на наступний урок?

Оцінювання вчителем роботи учнів на уроці.

8. Домашнє завдання.

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
16 березня 2020
Переглядів
2974
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку