Початкові відомості про будову атома. Ядерна модель атома. Електрони. Йони.Етапи становлення та основні положення атомно-молекулярного вчення про будову речовини.

Про матеріал
Мета: Освітня . Дати учням поняття про будову атома,сформувати уявлення про ядерну модель атома і основні положення атомно-молекулярного вчення про будову речовини. Розвиваюча. Розвивати інтерес до предмету, логічне мислення, просторову уяву. Виховна . Виховувати в учнів спостережливість, висловлювати свою думку та вміння спілкуватися.
Перегляд файлу

Урок 3/3. Початкові відомості про будову атома. Ядерна модель атома. Електрони. Йони.Етапи становлення та основні положення атомно-молекулярного вчення про будову речовини.

Мета:

              Освітня . Дати учням поняття про будову атома,сформувати уявлення про ядерну модель атома і основні положення атомно-молекулярного вчення про будову речовини.

           Розвиваюча. Розвивати інтерес до предмету, логічне мислення, просторову уяву.

           Виховна .   Виховувати в учнів спостережливість, висловлювати свою думку та вміння спілкуватися.

Тип уроку. Комбінований урок.

Прилади  та матеріали:  таблиці із зображеннями атомів і молекул, склянки з розчином мідного купоросу

Презентація  Урок 3.3

Відео  Будова атома і ядра   Дослід Резерфорда

 Є тільки одне благо - знання й тільки одне зло - неуцтво.

                                                                                                                                                        Сократ 

                                           Хід уроку

1. Організаційний момент.

2. Перевірка домашнього завдання.

   Індивідуальне  опитування учнів біля дошки:

  Речовина і поле.

  Початкові відомості про будову речовини.

  Молекули і атоми.

  Вчитель оцінює відповіді учнів.

3. Актуалізація опорних знань.

   Бесіда за запитаннями.

  1. З чого складається речовина?

  2. З чого складаються молекули?

  3.  Чи однакові молекули води в гарячому чаї та в арктичній кризі?

4. Мотивація навчальної діяльності.

 Проблемне запитання:  На попередньому уроці ми з вами вияснили, що молекули складаються з атомів, а як ви думаєте чи може атом мати свою будову? Якщо так то які у вас будуть ідеї?

Учні відповідають, вчитель  аналізує  їх відповіді  і

оголошує тему та мету уроку.

Тема: Початкові відомості про будову атома. Ядерна модель атома. Електрони. Йони.Етапи становлення та основні положення атомно-молекулярного вчення про будову речовини.

5. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

     Все починається з атома. У давнину атом вважали найпростішою частинкою, яка не має власної структури. Слово  “атом”  походить від грецького слова atomos - неподільний. Однак сьогодні відомо, що атом має складну структуру. Вирішальну роль у дослідженні будови атома відіграли досліди, які провів  у 1911 році основоположник ядерної фізики  Е. Резерфорд. Він створив нову модель атома, що отримала назву планетарної. Атом будь-якої речовини складається з масивного ядра, навколо якого рухаються електрони . Виявилося, що ядро будь-якого атома  приблизно в  100 000 разів менше, ніж сам атом .

                      

   Відкриття елементарних частинок. Упевнившись, що атом не є “неподільним”, фізики намагалися встановити “цеглинки”, з яких він складається.   Електрон - перша з відомих елементарних частинок. Термін електрон запровадив у 1894 році Джордж Джонстоун Стоуні. Він вперше сформулював ідею про те, що природа складається із заряджених частинок ще в1874 році. Експериментально відкрив електрон у 1897 році Джозеф Джон Томсон у експериментах з катодними променями у вакуумних лампах. 

    У 1913 році Е. Резерфорд припустив, що ядро атома Гідрогену є елементарною частинкою, яку назвали протоном, і яка входить до складу інших атомних ядер. Цю гіпотезу було підтверджено експериментально у 1919 р., коли в дослідах виявили окремі протони.

   У 1932 р. англійський фізик Дж. Чедвік на досліді встановив, що

невідоме дуже проникне проміння, яке спостерігали він та інші вчені є потоком

нейтральних частинок, маса яких близька до маси протона. Існування такої

частинки ще 1920 р. передбачив Е. Резерфорд, її було названо нейтроном.

    Окрім електронейтральних атомів і молекул, існують одно- або багатоатомні заряджені частинки, які називають йонами. Позитивно заряджені йони утворюються з атому, якщо він втрачає певне число електронів. Негативно заряджені йони утворюються з атому, якщо він приєднує певне число електронів. Позитивно заряджені йони називають катіонами, а негативно заряджені  аніонами.

                    Основні положення атомно молекулярного вчення:

I. Будь-які речовини мають дискретну (переривчасту) будову. Вони складаються з найдрібніших частинок молекул і атомів. Підтвердженням дискретності є прокатка, кування металу, отримання 1974 року фотографії окремих молекул і атомів, розчинність речовин тощо.

II. Молекули знаходяться в стані неперервного  хаотичного (невпорядкованого) руху, що називається тепловим і у загальному випадку є сукупністю поступального, обертального і коливального рухів.

III. Молекули взаємодіють одна з одною із силами електромагнітної природи, причому на великих відстанях вони притягуються, а на малих — відштовхуються. Сили притягання і відштовхування між молекулами діють постійно.

6. Осмислення об'єктивних зв'язків.

   Бесіда за запитаннями.

  1. Яка модель атома?
  2. Що таке електрон? Протон? Нейтрон? Йон?
  3. Основні положення  атомно- молекулярного вчення про будову речовини?

7. Підсумок уроку.

   Метод «Продовж речення»

Пропонуємо учням продовжити речення : «Я  на цьому уроці навчився (зрозумів, з’ясував, тощо)»

 8. Домашнє завдання.

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
16 березня 2020
Переглядів
3297
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку