До організації та проведення самопідготовки висуваються вимоги:
-
Послідовність в роботі та єдність дій вчителя і вихователя;
-
Ретельна підготовка вихователя до кожного заняття з дітьми (знання навчального матеріалу, а також методики роботи, підготовка необхідних посібників, добір завдань для вихованців, які закінчили самопідготовку раніше за інших);
-
Єдність керівництва колективною самопідготовкою учнів та надання їм своєчасної індивідуалізованої допомоги з боку вихователя;
-
Проведення самопідготовки у відповідності до режиму дня, після відпочинку дітей.
Що повинен знати і вміти вихователь для ефективного проведення самопідготовки:
-
Вимоги до організації самопідготовки.
-
Знати структуру самопідготовки та механізм побудови основних її компонентів.
-
Знати види діяльності учнів на кожному етапі самопідготовки та функції вихователя при організації самостійної діяльності учнів на цих етапах.
-
Знати домашні завдання учнів.
-
Заздалегідь продумувати та мати в наявності необхідне обладнання (додаткову та довідкову літературу, словники, таблиці, мапи, різні посібники тощо).
-
Мати «методичну копилку»:
-
пам’ятки та правила швидкого та міцного заучування напам’ять;
-
пам’ятки самостійного виконання домашніх завдань;
-
пам’ятки виконання письмових та усних завдань;
-
дидактичні ігри, тренінги;
-
пізнавально-розвивальні вправи;
-
фізкультхвилинки;
-
релаксаційні вправи;
-
вправи для розвитку психічних процесів тощо.
-
Працювати над удосконаленням власної майстерності:
-
тримати в полі зору кожного;
-
створювати спокійну, творчу атмосферу та позитивну настроєність до навчального процесу;
-
заохочувати до взаємодопомоги;
-
підтримувати невпевнених, заохочувати відповідальних;
-
враховувати психологічний стан та настрій вихованців;
-
вміти бачити втомленість учнів;
-
застосовувати індивідуальну корекцію можливостей учнів (перерви, дозування завдань, переключення уваги тощо).
Завдання вихователя з педагогічного керівництва самопідготовкою
-
Розширяти, закріплювати та систематизувати знання учнів, отриманих на уроці.
-
Застосовувати отримані знання на практиці.
-
Формувати навички самостійної роботи.
-
Навчати вихованців плануванню своїх дій, а також вибору раціональних прийомів виконання завдань.
-
Розвивати пізнавальні процеси учнів.
-
Навчати користуватися посібниками, словниками, додатковою та довідковою літературою.
-
Створювати умови для розвитку творчих здібностей учнів.
-
Виховувати навички культури розумової праці, самоконтролю і самооцінки, самоорганізації, самостійності, працелюбства, відповідальності, дисциплінованості.
-
Формувати позитивне відношення до навчання, необхідність та вміння своєчасно та в призначений строк виконувати домашні завдання.
-
Виховувати бережливе ставлення до шкільного та особистого майна.
Рекомендації з роботи на самопідготовці
з тривожними, слабкими, невпевненими в собі учнями
-
Необхідно хвалити учня навіть за незначні успіхи.
-
Дозувати домашні завдання.
-
Порівнювати результати учня тільки з його власними.
-
Знизити кількість зауважень.
-
Не допускати нотацій і не підганяти учня, терпимо відноситись до промахів учня під час роботи.
-
Вибрати спосіб контролю якості підготовки учня до уроку у відповідності до його пізнавальних, індивідуальних та психічних особливостей, сформованості мотивації навчання, навиків самостійної роботи, самооцінки.
-
Спілкуватися з вчителями-предметниками стосовно адекватних можливостей учня.
Основні етапи самопідготовки
I. Вступна частина (підготовча).
ІІ. Самостійна робота учнів.
ІІІ. Підведення підсумків роботи.
I. Вступна частина (7-10хвилин)
Організаційний момент – підготовча частина, яка передбачає створення умов для роботи: санітарно-гігієнічні умови класу, підготовка учнів до самостійної роботи.
2. Інтерактивне спілкування (корекційне, інформативно-пізнавальне).
Мовна хвилинка, «Придумай – пригадай» ( повторення правил, таблиці множення тощо), «Бліц-турнір» (за темою виховного заходу або знань з предмету), «Цікавинки» (розв’язання задач, вправ на логічне мислення тощо).
3.Постановка мети і мотиваційної діяльності учнів:
а) чіткий інструктаж з питань організації і проведення самостійної роботи;
б) підготовка учнів до самостійної роботи, де учні разом з вихователем:
визначають послідовність виконання домашніх завдань;
усвідомлюють зміст заданого;
виділяють головне в роботі;
підраховують час, відведений для підготовки уроків, тобто проводять нормування часу, протягом якого необхідно підготуватися до кожного предмету;
отримують від вихователя та інших учнів консультації про необхідні дидактичні матеріали, посібники тощо;
складають план самостійної роботи.
II. Самостійна робота (40-45 хвилин).
Самостійна робота включає наступні етапи:
Загальне завдання для всього класу.
Індивідуальні завдання.
Самостійна робота учнів:
а) раціональне використання часу;
б) культура розумової праці;
в) дисципліна;
г) поєднання фронтальної, групової, індивідуальної роботи.
III. Підведення підсумків роботи (5-10 хвилин).
-
Якість виконання завдань.
-
Самоконтроль, взаємоконтроль.
-
Самооцінка, взаємооцювання.
-
Заключний контроль вихователя:
-
відзначаються позитивні сторони самостійної діяльності учнів при виконанні домашніх завдань і недоліки в роботі (якщо це необхідно);
-
виконані завдання (в окремих випадках) супроводжується усною оцінкою;
-
відзначаються старанно виконані завдання не тільки сильними учнями, але і тими, хто працював з великим зусиллям та наполегливістю, обов’язково відзначається індивідуальний темп просування вихованців;
-
вихователь обов’язково повинен створювати ситуацію успіху та підтримувати невпевнених та заохочувати відповідальних
Структурно самопідготовку для учнів можна представити в такий спосіб:
-
Аналіз роботи, домашнього завдання.
-
Пошук способів виконання завдання.
-
Планування самостійної роботи та пошук раціональних прийомів виконання завдань.
-
Самостійне виконання завдань.
-
Самоперевірка, взаємоперевірка.
-
Самооцінка та взаємооцінювання виконаного завдання.