Рекомендації для проведення самопідготовки

Про матеріал
Самопідготовка – це важливий етап процесу навчання, на якому необхідно формувати у учнів навички самостійності, активності, позитивної настроєності до навчання, розвивати пізнавальні якості, прививати культуру розумової праці. Виховувати самоорганізацію та самоконтроль. Самопідготовка органічно поєднана з уроками, на яких вирішуються загальноосвітні, розвиваючі (корекційні), виховні завдання. Ведучою функцією самопідготовки є виховна. Необхідні спеціальні ситуації в діяльності школярів, які б створювались вихователем по вихованню в них волі, терпіння, акуратності, вміння самостійно займатися розумовою працею й контролювати себе.
Перегляд файлу

До організації та проведення самопідготовки висуваються вимоги:

  1. Послідовність в роботі та єдність дій вчителя і вихователя;
  2. Ретельна підготовка вихователя до кожного заняття з дітьми (знання навчального матеріалу, а також методики роботи, підготовка необхідних посібників, добір завдань для вихованців, які закінчили самопідготовку раніше за інших);
  3. Єдність керівництва колективною самопідготовкою учнів  та надання  їм своєчасної індивідуалізованої  допомоги  з боку вихователя;
  4. Проведення самопідготовки у відповідності до режиму дня, після відпочинку дітей.

Що повинен знати і вміти вихователь для ефективного проведення самопідготовки:

  1. Вимоги до організації самопідготовки.
  2. Знати структуру самопідготовки та механізм побудови основних її компонентів.
  3. Знати види діяльності учнів на кожному етапі самопідготовки та функції вихователя при  організації  самостійної  діяльності учнів на цих етапах.
  4. Знати домашні завдання учнів.
  5. Заздалегідь продумувати та мати в наявності необхідне обладнання (додаткову та довідкову літературу, словники, таблиці, мапи, різні посібники тощо).
  6. Мати «методичну копилку»:
  • пам’ятки та правила швидкого та міцного заучування напам’ять;
  • пам’ятки самостійного виконання домашніх завдань;
  • пам’ятки виконання письмових та усних завдань;
  • дидактичні ігри, тренінги;
  • пізнавально-розвивальні вправи;
  • фізкультхвилинки;
  • релаксаційні вправи;
  • вправи для розвитку психічних процесів тощо.
  1. Працювати над удосконаленням власної майстерності:
  • тримати в полі зору кожного;
  • створювати спокійну, творчу атмосферу та позитивну настроєність до навчального процесу;
  • заохочувати до взаємодопомоги;
  • підтримувати невпевнених, заохочувати відповідальних;
  • враховувати психологічний стан та настрій вихованців;
  • вміти бачити втомленість учнів;
  • застосовувати індивідуальну корекцію можливостей учнів (перерви, дозування завдань, переключення уваги тощо).

Завдання вихователя з педагогічного  керівництва самопідготовкою

  1. Розширяти, закріплювати та систематизувати знання учнів, отриманих на уроці.
  2. Застосовувати отримані знання на практиці.
  3. Формувати навички самостійної роботи.
  4. Навчати вихованців плануванню своїх дій, а також вибору раціональних прийомів виконання завдань.
  5. Розвивати пізнавальні процеси учнів.
  6. Навчати користуватися посібниками, словниками, додатковою та довідковою літературою.
  7. Створювати умови для розвитку творчих здібностей учнів.
  8. Виховувати навички культури розумової праці, самоконтролю і самооцінки, самоорганізації, самостійності, працелюбства, відповідальності, дисциплінованості.
  9. Формувати позитивне відношення до навчання, необхідність та вміння своєчасно та в призначений строк виконувати домашні завдання.
  10. Виховувати бережливе ставлення до шкільного та особистого майна.

Рекомендації з  роботи на самопідготовці

з тривожними, слабкими, невпевненими в собі учнями

  • Необхідно хвалити учня навіть за незначні успіхи.
  • Дозувати домашні завдання.
  • Порівнювати результати учня тільки з його власними.
  • Знизити кількість зауважень.
  • Не допускати нотацій і не підганяти учня, терпимо відноситись до промахів учня під час роботи.
  • Вибрати спосіб контролю якості підготовки учня до уроку у відповідності до його пізнавальних, індивідуальних та психічних особливостей, сформованості мотивації навчання, навиків самостійної роботи, самооцінки.
  • Спілкуватися з вчителями-предметниками стосовно адекватних можливостей учня.

 

Основні етапи самопідготовки

I. Вступна частина (підготовча).

ІІ. Самостійна робота учнів.

 

ІІІ. Підведення підсумків роботи.

I. Вступна частина (7-10хвилин)

Організаційний момент – підготовча частина, яка  передбачає  створення  умов  для  роботи:  санітарно-гігієнічні умови класу, підготовка  учнів  до  самостійної роботи.

2. Інтерактивне спілкування (корекційне, інформативно-пізнавальне).

Мовна хвилинка, «Придумай – пригадай» ( повторення правил, таблиці множення тощо), «Бліц-турнір» (за темою виховного заходу або знань з предмету), «Цікавинки» (розв’язання задач, вправ на логічне мислення тощо).

3.Постановка мети і мотиваційної  діяльності учнів:

а) чіткий інструктаж з питань  організації  і проведення самостійної     роботи;

б) підготовка учнів до самостійної роботи, де учні разом з вихователем:

визначають послідовність виконання домашніх завдань;

усвідомлюють зміст заданого;

виділяють головне в роботі;

підраховують час, відведений для підготовки уроків, тобто проводять нормування часу, протягом якого необхідно підготуватися до кожного  предмету;

отримують від вихователя та інших учнів консультації про необхідні дидактичні матеріали, посібники тощо;

складають план самостійної роботи.

II. Самостійна робота (40-45 хвилин).

Самостійна робота включає наступні етапи:

Загальне завдання для всього класу.

Індивідуальні завдання.

Самостійна робота  учнів:

а)  раціональне  використання  часу;

б)  культура  розумової  праці;

в)  дисципліна;

г)  поєднання  фронтальної,  групової,    індивідуальної  роботи.

III. Підведення підсумків роботи (5-10 хвилин).

  • Якість виконання завдань.
  • Самоконтроль, взаємоконтроль.
  • Самооцінка, взаємооцювання.
  • Заключний контроль вихователя:
  • відзначаються позитивні сторони самостійної діяльності учнів при виконанні домашніх завдань  і недоліки в роботі (якщо це     необхідно);
  • виконані завдання (в окремих випадках) супроводжується усною оцінкою;
  • відзначаються старанно виконані  завдання не тільки сильними учнями, але і тими, хто працював з великим зусиллям та наполегливістю, обов’язково відзначається індивідуальний темп просування вихованців;
  • вихователь обов’язково повинен створювати ситуацію успіху та підтримувати невпевнених та заохочувати відповідальних

Структурно самопідготовку для учнів можна представити в такий спосіб:

  1. Аналіз роботи, домашнього завдання.
  2. Пошук способів виконання завдання.
  3. Планування самостійної роботи та пошук раціональних прийомів виконання завдань.
  4. Самостійне виконання завдань.
  5. Самоперевірка, взаємоперевірка.
  6. Самооцінка та взаємооцінювання виконаного завдання.
docx
Додано
18 лютого 2023
Переглядів
547
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку