Рекомендації щодо проведення Першого уроку у 2024/2025 навчальному році в закладах П(ПТ)О. Укладач Юрченко С.Й., методист НМЦ ПТО у Волинській області

Про матеріал
Рекомендації щодо проведення Першого уроку у 2024/2025 навчальному році в закладах професійної (професійно-технічної) освіти укладено за напрямками: роль і значення Першого уроку; вибір теми уроку; на що звернути увагу; форми та методи проведення; епіграф до уроку; рекомендовані матеріали; використані джерела
Перегляд файлу

Рекомендації щодо проведення Першого уроку у 2024/2025 навчальному році  в закладах професійної (професійно-технічної) освіти

 

Підготувала Світлана Юрченко, 

методист НМЦ ПТО у Волинській області

 

 Навчальний рік традиційно розпочинається Першим уроком. Перший урок має налаштувати здобувачів освіти на навчання, додати святкового настрою, підсилити навчально-виховну складову формування особистості, мати триєдину основу, що полягає в навчанні чомусь новому, розвитку та вихованні, дати мотивацію та корисні роздуми.

Вибір теми уроку.

Відповідно до статті 6, частини 1 Закону України «Про освіту» щодо принципів освітньої діяльності в частині академічної свободи педагогові надається право самостійного вибору. Тому класні керівники, викладачі мають право самостійно обирати тему Першого уроку, проводити його за власним сценарієм.

Вибираючи тему уроку, рекомендуємо врахувати значимі та найбільш важливі й актуальні теми в житті народу, країни, держави. Враховуючи, що українці уже третій рік живуть в умовах військової агресії російської федерації проти України, важливими на сьогодні є питання: 

особиста безпека, збереження ментального здоров’я, емоційної рівноваги; незламність, міцність української нації в боротьбі проти російського агресора за суверенність України, українську державність, національну ідентичність;  хоробрість, стійкість Збройних сил України, як захисників життя,

демократії, свободи;  національна єдність, громадянський обов’язок і відповідальність.

Бажано, щоб обрана тема містила орієнтири, які спрямують учнівську молодь на правильний вибір поведінки, зорієнтують на особисту рівновагу та благополуччя, допоможуть сформувати активну громадянську позицію, патріотичні почуття. 

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 21 червня 2024 р. № 570 «Про заходи з відзначення у 2024 році Дня пам’яті захисників України, які загинули в боротьбі за незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України» Міністерство освіти і науки України пропонує перший урок у 2024/2025 навчальному році присвятити вшануванню пам’яті захисників України, які загинули в боротьбі за незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України (лист МОНУ від 23 серпня 2024 року № 5/936-24). Під час підготовки та проведення першого уроку «Перемагає той, хто пам’ятає» можна скористатися методичними рекомендаціями Українського інституту національної пам’яті для закладів освіти до Дня пам’яті захисників України, які розміщені в розділі «Методичні рекомендації та інформаційні матеріали» на сайті Міністерства освіти і науки України [11].

На що звернути увагу.

Яка б тема не була обрана, головною тенденцією виховного впливу має стати формування системи ціннісного ставлення особистості до соціального і природного довкілля та до самої себе, що передбачає:

ціннісне ставлення до суспільства і держави: патріотизм, національна самосвідомість, правосвідомість, політична культура та культура міжетнічних відносин - любов до свого народу, досконале володіння українською мовою, особиста ідентифікація зі своєю нацією, усвідомлення моральних та духовних цінностей, знання історії, символіки, система вчинків, які мотивуються осмисленням відповідальності перед своєю нацією;  ціннісне ставлення до людей: моральна активність особистості, прояв

чуйності, чесності, гідності, милосердя, толерантності, готовності допомогти іншим, вміння працювати з іншими, здатність прощати і просити пробачення, протистояти виявам несправедливості, жорстокості; моральна вихованість, що проявляється в єдності моральної свідомості та поведінки, слова і діла, наявність активної за формою та моральної за змістом життєвої позиції; ціннісне ставлення до себе: сформованість вміння цінувати себе як носія фізичних, духовно-душевних та соціальних сил - вести здоровий спосіб життя, мати готовність та бути здатним до самовдосконалення, конструктивної самокритичності, вміти запобігати конфліктам, оцінка своїх здібностей і можливостей, визначення сенсу життя та свого місця в ньому; ціннісне ставлення до природи: усвідомлення функцій природи в житті людини, особиста відповідальність за збереження природних багатств, екологічно безпечна поведінка, вміння протистояти проявам споживацькоутилітарного ставлення до природи; ціннісне ставлення до праці: усвідомлення соціальної значущості праці, розуміння економічних законів і проблем суспільства, готовність до творчої діяльності, конкурентоспроможності й самореалізації за умов ринкових відносин.

Під час уроку можна обговорити проблеми, пов’язані з розвитком української ідеї в контексті європейського суспільного розвитку, відновлення історичних традицій європейської орієнтації України, інтеграції у європейський простір; посилити увагу на важливості ролі кожного у розбудові держави, побудові громадянського суспільства, орієнтованого на демократичні цінності і стандарти, виховання в собі активного громадянина, який поважає Конституцію України, дотримується законів держави, розуміє свою роль у суспільстві, є відповідальним за долю своєї країни. 

Важливо донести до свідомості здобувачів освіти, що усім українцям є навколо чого об’єднуватись, є що берегти і захищати, є чим пишатися, є за що боротися і вболівати. 

Обов’язково спланувати хвилину мовчання з вшанування пам’яті борців за незалежність України, українських воїнів, випускників закладів освіти, які полягли в боротьбі за Україну, цивільних осіб, загиблих внаслідок агресивної війни, яку російська федерація розв’язала і веде проти України та Українського народу. 

Форми та методи проведення уроку є творчістю педагога. При їх виборі пріоритетна роль має належати активним методам. Урок має нести змістову і емоційну складову. Для підвищення емоційного сприйняття можна використати музичні твори, відеоролики, мультимедійні презентації, фрагменти документальних фільмів, які висвітлюють героїзм Збройних сил України. 

Епіграфомдо уроку можна взяти слова відомих українців:

Володимир Зеленський, Президент України: «Всі етапи історії державності України, її захисту та боротьби за неї можна описати одним реченням: ми були, є й будемо! [1].

Втрачаючи власну державу, народ втрачає власне обличчя, власне ім’я, свою самобутність, ідентичність, пам’ять, а з ними – своє серце й душу [1].

Для нас жити в неволі – це не жити, бути залежними – це не бути, несамостійна й невільна Україна – це не Україна [1].

Український характер – це характер свободи, яка відчувається від народження й не забувається до останнього подиху, до кінця життя. Це характер сміливості, яка дозволяє вбити навіть такого ворога, якого боявся весь світ» [2].

Віктор Ющенко, 3-й Президент України: «Я не знаю прикладу, яка б нація після трьохсот років рабства пройшла цей шлях як нація і себе не загубила» [3].

Володимир Винниченко, письменник: «Нація без державности є покалічений людський колективний організм [4].

Українська держава, українська державність на Україні є. Наскільки вона міцна показує той факт, що найбільші вороги її руські імперіалісти в усіх виглядах не мають сили розвалити її [4].

Український трудовий народ, терплячи всі наступи руського імперіалізму, витримуючи всі його катування, він усім єством тримає прапор української державности» [4].

Василь Стус, поет-шістдесятник: «Воля – напевно найцінніший посил, який Україна послала в дні своєї визвольної війни світові. Саме воля рухала воїнами, які захищали свою землю від російських загарбників, що підступно напали на нашу землю. Саме воля і обов’язок рухали тими, хто захищав свої хати, своїх дітей, наші святині, звичаї та підвалини національного життя, побуту та традицій» [5].

Іван Огієнко, науковець, мовознавець: «Немає в людини нічого милішого над свою рідну землю. Де хто народився, де провів свої дитячі роки, до тієї землі прив'язується він усією душею на ціле життя» [8].

Максим Рильський, поет: «Будь-який народ, будь-яка нація починається передусім з того, що вона зобов’язана досконало знати своє минуле, своє коріння та витоки».                   

Іван Малкович, письменник: «Мова - це те, що об’єднує людей, а націю робить сильною. Це найважливіший маркер національної самоідентифікації»

[7].

Брати Капранови, письменники: «Вчися пишатися своїми предками, і нащадки пишатимуться тобою. Бо ж українець – не тільки той, чиї діди були українцями, а той, чиї діти будуть українцями» [10].

Євген Сверстюк, поет, учасник руху шістдесятництва: «Боротьба за незалежність України ніколи не починалася і ніколи не закінчується. Це боротьба щоденна… І залишилася потреба у людях хоробрих і високих, щоб, образно кажучи, утримувати стелю» [6].

Левко Лук’яненко, письменник, дисидент: «У генетичному коді українців закладено прагнення до незалежності. Тож не дивно, що Україна не переставала боротися за незалежність. Ніколи» [6].

Ярослав Грицак, історик: «Україна стала глобальною. Ми стоїмо перед лицем творення нової України. Цілком іншої якості» [9].

При підготовці до уроку можна скористатися наступними матеріалами:

«Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності», Закон України від 13 грудня 2022 року № 2834-ІХ.

«Про заходи з відзначення у 2024 році Дня пам’яті захисників України, які загинули в боротьбі за незалежність, суверенітет і територіальну цілісність

України», розпорядження Кабінету Міністрів України від 21 червня 2024 р. № 570-р.

«Про організацію 2024/2025 навчального року в закладах загальної середньої освіти», лист Міністерства освіти і науки України від 23 серпня 2024 року № 1/15281-24.

«Про методичні рекомендації до Дня пам’яті захисників України», лист Міністерства освіти і науки України від 23 серпня 2023 року № 5/936-24.

Рекомендації до першого уроку «Vincit qui meminit (Пам’ятає той, хто перемагає)», сайт «Шкільне життя», режим доступу: https://www.schoollife.org.ua/rekomendatsiyi-do-pershogo-uroku-vincit-quimeminit-pam-yataye-toj-hto-peremagaye/

«Інформаційні матеріали», сайт «Український інститут національної пам’яті», режим доступу: https://uinp.gov.ua/informaciyni-materialy

«Як учителям розпочати навчальний процес. 42 практики та 18 відповідей на запитання від Світлани Ройз», сайт «НУШ», режим доступу  https://nus.org.ua/articles/yak-uchytelyam-rozpochaty-navchalnyj-protses-42praktyky-ta-18-vidpovidej-na-zapytannya-vid-svitlany-rojz/

«Перший урок у новому навчальному році. На що звернути увагу?», сайт «Всеосвіта», режим доступу: https://vseosvita.ua/c/pedagogy/post/42767  

«Підготовка до першого навчального дня: що потрібно зробити вчителю», сайт «На Урок», режим доступу: https://naurok.com.ua/post/pidgotovka-dopershogo-navchalnogo-dnya-scho-potribno-zrobiti-vchitelyu

«Сім цікавих способів познайомитися з учнями», сайт «На Урок», режим доступу: https://naurok.com.ua/post/7-cikavih-sposobiv-poznayomitisya-z-uchnyami

«Розтопити лід: 5 ідей для початку нового навчального року», сайт «На Урок», режим доступу: https://naurok.com.ua/post/roztopiti-lid-5-idey-dlyapochatku-novogo-navchalnogo-roku

 

ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА:

1.Володимир Зеленський. Звернення 28 липня 2022 року з нагоди Дня Української Державності. Режим доступу: https://www.president.gov.ua/news/vsietapi-istoriyi-derzhavnosti-ukrayini-mozhna-opisati-odni-76705

2.Володимир Зеленський. Виступ 28 березня 2023 року з нагоди річниці визволення міста Тростянця від російських окупантів. Режим доступу:

https://www.president.gov.ua/news/na-sumshini-volodimir-zelenskij-uzyav-uchast-uzahodah-z-nag-81881

3.Віктор Ющенко. Відео інтерв’ю 8 грудня 2023 року. Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=tltpVsvGFtY&ab_channel=%D0%9D%D0%B0

%D1%82%D0%B0%D0%BB%D1%96%D1%8F%D0%9C%D0%BE%D1%81%D0

%B5%D0%B9%D1%87%D1%83%D0%BA)

                4.Володимир     Винниченко.    Заповіт     борцям     за     визволення.-Сайт

«Бібліотека української літератури». Режим доступу:  https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=2930

5.Василь Стус. Воля — найвище в світі, чого потребує людина.-Сайт «Стус Центр». Режим доступу: https://stus.center/p/volia----naivishche-v-svitichogo-potrebuie-liudina-625329

6.Інформаційні матеріали Українського Інституту Національної Пам’яті до Дня Незалежності України і Дня Державного Прапора України. Режим доступу:           https://uinp.gov.ua/informaciyni-materialy/zhurnalistam/informaciynimaterialy-do-dnya-nezalezhnosti-ukrayiny-i-dnya-derzhavnogo-prapora-ukrayiny

7.Вікторія Доскоч. Іван Малкович: Втратити рідну мову і перейняти чужу – найгірший знак підданства.-Сайт «Медіа центр». Режим доступу: 

https://mediacenter.uzhnu.edu.ua/news/ivan-malkovych-vtratyty-ridnu-movu-iperejnyaty-chuzhu-najgirshyj-znak-piddanstva/2018-07-27-24453 8.«Іларіон (Огієнко)». Вікіпедія. Режим доступу:

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%86%D0%BB%D0%B0%D1%80%D1%96%D0

%BE%D0%BD_(%D0%9E%D0%B3%D1%96%D1%94%D0%BD%D0%BA%D0

%BE)

9.Ярослав Грицак: міф про «братні народи», перемога України та як Російська імперія викривляла історію, 28 червня 2022 року. Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=aaBZQHa-UoA

10.Брати Капранови. Мальована історія незалежності України.//Гимазин, 2023

11.Методичні рекомендації та інформаційні матеріали.-Сайт Міністерства освіти і науки України. Режим доступу: https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalnaserednya-osvita/metodichni-rekomendatsii-ta-informatsiyni-materiali

 

 

 

pdf
Додано
27 серпня
Переглядів
2609
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку