1
«Створення тематичного лепбука»
Сьогодні система освіти зазнає суттєвих змін. Важливим аспектом освіти є формування у дитини «навчити вчитися самому». Перед педагогом стоїть завдання навчити дитину ставити перед собою мету і завдання, знаходити способи їх вирішення, а головне знаходити потрібну інформацію для вирішення поставленого питання серед величезної кількості джерел інформації. Коли дитина сама діє з об’єктами, вона краще пізнає навколишній світ, тому пріоритет в роботі з дітьми слід віддавати практичним методам навчання.
На зміну традиційному приходить продуктивне навчання, яке спрямоване на розвиток творчих здібностей, формування у дітей інтересу до творчої діяльності. Одним з перспективних методів, які сприяють вирішенню даної проблеми, є лепбук. [1;4]
Мета: вивчити досвід педагогів, систематизувати та поглибити теоретичні і практичні знання з обраної теми, з’ясувати методи та прийоми, які сприяють роботі по виготовленню лепбука, закріпити набуті знання з певної тематики; розвивати партнерські взаємини з дорослими та дітьми.
Практична значимість даної проблеми полягає в тому, щоб навчити учнів молодшого шкільного віку самостійно здобувати знання, мислити, застосовувати свої знання в практичній діяльності. Учень повинен аналізувати і встановлювати необхідні зв’язки, подумки відбирати і застосовувати до даної йому конкретної задачі відомі йому придатні правила, прийоми, дії. Школяр повинен уміти порівнювати, групувати подібне і розрізняти різне, і все це виконується за допомогою розумових дій.
Тому моя роль, як учителя полягає не в тому, щоб повідомити необхідну інформацію, а в тому, щоб стати організатором пізнавальної діяльності, де головна дійова особа – учень. Для цього при навчанні необхідно створити такі умови, які б могли сприяти прояву самостійності і активності мислення молодших учнів. Навчання, яке зводиться лише до накопичення знань, а не формує у дитини уміння мислити, малоефективне для розумового розвитку. Це спонукало мене до пошуку педагогічних технологій і використання їх в своїй практиці. [2;34-35]
Лэпбук (lap – колени, book – книга). Якщо перекласти назву дослівно, то лепбук – це книга на колінах. Часто можно зустріти і інші назви – тематична папка, папка проектів. Відповідно, «lapbooking» - це процес виготовлення такої папки.
Тобто, лепбук – це саморобна інтерактивна тематична папка, яка оформлена різноманітними віконечками, кишеньками, книжечками, зображеннями, картинками, звуковими елементами. Це дослідницький проект, виконаний за сумісної діяльності дорослого та дитини при вивченні деякої теми, адже для створення його потрібно мати знання з теми, виконати певні завдання, проводити дослідження, систематизувати матеріал.
Мета використання лепбука:
Побудова навчальної діяльності на основі взаємодії дорослих з дітьми, орієнтованої на інтереси і можливості кожної дитини. Розвиток допитливості, пізнавальної мотивації та навчальної активності. Розвиток уяви, творчої ініціативи, у тому числі мовленнєвої. Можливість вибору дітьми матеріалів, видів роботи, учасників спільної діяльності. Створення умов для участі батьків у спільній навчальній діяльності.
Як і будь-яка технологія, лепбук реалізовує навчальні, розвивальні та виховні завдання.
Навчальні:
1. Закріплення набутих знань з певної тематики.
2. Розвиток партнерських взаємин з дорослим і дітьми.
3. Розвиток умінь в узагальнювати, систематизувати інформацію.
4. Поповнення і систематизація знань дітей, шляхом залучення їх в ігрові, пізнавально-розвиваючі заняття.
5. Вчити класифікувати, узагальнювати та робити висновок.
Розвиваючі:
1. Розвивати дитячу самостійність та і ініціативність.
2. Розвивати пізнавальні та інтелектуальні здібності дітей.
3. Розвивати пам’ять, увагу, мислення, уяву.
Виховні:
1. Виховувати організованість у спільній діяльності.
2. Виховувати дружелюбність
Різновиди тематичних папок
В залежності від призначення:
В залежності від форми:
Інструкція щодо виготовлення лепбука знадобляться наступні матеріали:
Кожну кишеньку наповнюєте інформацією або завданнями відповідно до її назви.
Наприклад, ми розробляли з учнями тему «Космічна подорож» на уроках з природознавства. Виготовленню лепбука передували тематичні заняття та ігри, обговорення, виконання завдань. В цьому випадку діти були готові до виготовлення тематичної папки разом з батьками, учнями і вона дійсно виконала свою роль, як закріплювального, систематизируючого дидактичного та ігрового посібника.
З моїми учнями була проведена підготовча робота, як проведений квест-подорож з цієї теми. Учні в групах виготовляли ракети для космічної подорожі, майстрували з конструктора літальні апарати, відгадували загадки, присвячені заданій тематиці, шукали космічну капсулу з різними завданнями, пересуваючись територією школи та о. Хортиці, малювали на асфальті космічні планети, від яких ми пересувалися з однієї на іншу. Ліпили нашу Галактику, а потім об’єднавшись у групи почали виготовляти лепбук.
Діти дома разом з батьками продумували зміст і послідовність наповнення теки. А потім об’єднавшись у групи виготовляли тематичну папку в процесі створення лэпбука. У ході роботи з тематичним матеріалом діти проводили спостереження, виконували завдання, вивчали та закріплювали інформацию. Згодом, маючи під рукою готову тематичну папку, вони мали можливість освіжити свої знання з теми.
Розмір готового лепбука був стандартним – папка А4 в складеному вигляді та А3 у відкритому вигляді. Цей розмір ідеально підходив, щоб дитина могла самостійно працювати з лепбуком: тримати його в руках, малювати, писати, виконувати завдання в ньому, а після занять поставити теку на полицю або покласти в шафку.
Робота над лепбуками допомогла творцям отримати не лише естетичне задоволення від креативної діяльності, а й узагальнити, структурувати вивчений матеріал, розвинути вміння шукати й осмислювати необхідну інформацію, презентувати результати міні-дослідження, сформувати самостійність і відповідальність. А також сприяла налагодженню конструктивних взаємин між учнями в групі.
У результаті роботі з лепбуками розвиваються універсальні вміння, а саме: планувати майбутню деяльність; домовлятися з однолітками; розподіляти обов’язки; шукати потрібну інформацію, узагальнювати та систематизувати; самостійно пояснювати; приймати власні рішення, спираючись на надбані знання і вміння; використовуючи усне мовлення, висловлювати своє бажання.
Важко переоцінити таку технологію, яка допомагає реалізувати безліч завдань будь вони навчальні чи розвиваючі. Завдання і для педагога, і для вихованця:
ЛІТЕРАТУРА