План-конспект уроку фізики _________
в 10 класі
Тема. Релятивістський закон додавання швидкостей
Мета уроку:
навчальна - ознайомити учнів з релятивістським законом додавання швидкостей
розвивальна – формувати в учнів вміння користуватися науково-популярною літературою та виявлення творчих здібностей при розв’язуваннні вправ;
виховна – виховати трудолюбивість, точність і чіткість при відповідях і розв’язуванні завдань та навчити дітей «бачити» фізику навколо себе
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
План уроку
Демонстрації |
5 хв |
Бесіда «Принцип відносності Галілея» |
Вивчення нового матеріалу |
ЗО хв |
|
Закріплення вивченого матеріалу |
10 хв |
|
Хід уроку
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Рух будь-якого тіла є відносним: його положення, швидкість, вид траєкторії залежать від того, відносно якої системи відліку (тіла відліку) цей рух розглядається. Щоб описати рух тіла, зручно обирати інерціальну систему відліку, тому що в цій системі відліку зміна швидкості тіла зумовлюється лише дією на нього інших тіл.
^ Інерціальними системами відліку називають такі системи відліку, у яких виконується перший закон Ньютона. Уперше твердження про рівноправність усіх інерціальних систем відліку висловив Галілей, тому його називають принципом відносності Галілея (або принципом відносності класичної фізики).
У всіх інерціальних системах відліку за однакових початкових умов усі механічні явища протікають однаково.
З цього принципу випливає, що не існує жодної виділеної системи відліку, яку можна було б назвати такою, що «перебуває в стані спокою»: усі інерціальні системи відліку цілком рівноправні. А це означає, що швидкість будь-якого тіла відносна: її можна визначити лише відносно певного тіла.
З принципу відносності Галілея випливає, що закони Ньютона мають ту саму форму в усіх ІСВ. При цьому якщо тіло рухається відносно інерціальної системи зі швидкістю V', а сама система рухається ЗІ ШВИДКІСТЮ V відносно нерухомої системи, то швидкість й тіла відносно нерухомої системи відліку дорівнює:
Це співвідношення називається законом додавання швидкостей Галілея (або класичним законом додавання швидкостей).
Як узгодити твердження про незалежність швидкості світла від руху джерела з алгебраїчним додаванням звичайних швидкостей у механіці? Ейнштейн показав, що звичайна формула механіки для додавання швидкостей невірна й має бути змінена. Релятивістський закон додавання швидкостей має вигляд:
Цей результат демонструє той факт, що рух системи відліку не впливає на швидкість поширення світла в ній. Величина с відіграє роль гранично великої швидкості для будь-яких тіл або матеріальних сигналів.
До початку XX ст. ніхто не сумнівався в тому, що час є абсолютним. Дві події, одночасні для жителів Землі, є одночасними для жителів будь-якої космічної цивілізації. Створення теорії відносності показало, що це не так.
Звернемося до уявного експерименту. Нехай прямолінійною ділянкою шляху рухається вагон завдовжки 6 600 000 км зі швидкістю 250 000 км/с. Припустімо, що в деякий момент у середині вагона загорілася лампочка. Спостерігач, який перебуває у вагоні, побачить, що світло дійде до передньої та задньої його стінок одночасно. Час поширення світла:
де s — половина довжини вагона; с — швидкість світла:
3300000 км ,,
t =------;— = 11 с.
30000 км/с
Для спостерігача, який стоїть на платформі, швидкість поширення світла буде однаковою в усіх напрямах, але вагон відносно нього рухається. Світло, що поширювалося в напрямі руху вагона, наздоганяє його, тому світло пройде до зустрічі з передньою стінкою вагона шлях де t — час поширення світла від джерела до передньої стінки вагона, Звідси:
Світло, що поширюється проти напряму руху вагона, пройде до зустрічі з його задньою стінкою шлях , де t— час поширення світла до задньої стінки вагона. Звідси:
Отже, з погляду спостерігача, який стоїть на платформі, світло дійде до передньої та задньої стінок вагона не одночасно: до задньої стінки він дійде на 60 с швидше, ніж до передньої. Отже,
^ дві події, одночасні в одній інерціальній системі відліку, не є одночасними в інший інерціальній системі відліку.
Одночасність — не абсолютна характеристика явищ. Різні спостерігачі можуть мати різні уявлення про одночасність подій.
Ейнштейн показав, що для кожної системи відліку, що рухається рівномірно й прямолінійно відносно іншої системи відліку, існує свій власний час.
Чому ж відносність одночасності подій практично неможливо спостерігати в повсякденному житті? Уявити собі це наочно, «відчути», ми не можемо через те, що швидкість світла набагато більша за ті швидкості, з якими рухаємося ми. Одночасність може виявитися лише в процесі порівняння подій, розглянутих у системах відліку, які рухаються відносно одна одної зі швидкістю, що можна порівняти зі швидкістю світла.
Якщо змінити описаний уявний експеримент, й у тому ж вагоні, що рухається зі швидкістю 250 000 км/с, помістити лампочку не в середині вагона, а на відстані 2 200 000 км від передньої стінки вагона, то можна показати, що, з погляду спостерігача, який перебуває у вагоні, світло зустрінеться з передньою стінкою вагона раніше, ніж із задньою. З погляду спостерігача, який стоїть на платформі, світло зустрінеться із задньою стінкою вагона раніше, ніж
з передньою.
Отже, поняття «раніше» й «пізніше» є відносними.
Розглянемо приклад: у деякій точці Галактики спалахнула «нова» зоря. Через певний час світло від цієї зорі дійде до спостерігача на Землі. Тут потрапляння світла в око спостерігача є наслідком народження «нової» зорі, а народження зорі є причиною потрапляння світла в око спостерігача. Ці дві події пов’язані причинно-наслідковим зв’язком. З якої б системи відліку не велося спостереження, поширення світла від зорі в жодному разі не може передувати її народженню, тобто наслідок ніколи не може настати раніше за причину.
Отже, якщо події пов’язані причинно-наслідковим зв’язком, то для них поняття «раніше» й «пізніше» є абсолютними.
Якщо події не пов’язані причинно-наслідковим зв’язком, як у прикладі з вагоном, то поняття «раніше» й «пізніше» є відносними. У цьому випадку зміна порядку чергування подій у часі не суперечить закону причинності, тобто наслідок не настає раніше за причину.
Запитання до учнів під час викладу нового матеріалу
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
П.:§48., вик впр №45(2-5)
1