Рептилії: будова, спосіб життя, різноманітність, роль у природі, значення в житті людини

Про матеріал
Рептилії: будова, спосіб життя, різноманітність, роль у природі, значення в житті людини Мета: розкрити особливості будови та процеси життєдіяльності плазунів, як справжніх наземних тварин; показати складність будови плазунів порівняно із земноводними; ознайомити учнів з різноманітністю плазунів, визначити їх значення в природі та житті людини, необхідність охорони; продовжувати формувати вміння роботи з текстом підручника та малюнками; розвивати логічне та критичне мислення, культуру спілкування; виховувати бережливе ставлення до тварин, бажання їх оберігати. Обладнання та матеріали:, презентація «Плазуни» , таблиці, вологі препарати. Терміни та поняття: рогові луски, щитки, аутотомія, жовток, шкаралупова оболонка, кора півкуль, грудна клітка, міжреберні м’язи. Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Перегляд файлу

Рептилії: будова, спосіб життя, різноманітність, роль у природі, значення в житті людини

Мета: розкрити особливості будови та процеси життєдіяльності плазунів, як справжніх наземних тварин; показати складність будови плазунів порівняно із земноводними; ознайомити учнів з різноманітністю плазунів, визначити їх значення в природі та житті людини,  необхідність охорони; продовжувати формувати вміння роботи з текстом підручника та малюнками; розвивати логічне та критичне мислення, культуру спілкування; виховувати бережливе ставлення до тварин, бажання їх оберігати.

Обладнання та матеріали:, презентація «Плазуни» , таблиці, вологі препарати.

 Терміни та поняття: рогові луски, щитки, аутотомія, жовток, шкаралупова оболонка, кора півкуль, грудна клітка, міжреберні м’язи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку:

1. Організаційний момент. Слова вчителя:Доброго дня!  Приємно бачити, що у  вас гарний настрій, сподіваюсь  він не залишить нас упродовж усього уроку. Звертаю вашу увагу, що сьогодні на уроці у нас гості і я сподіваюсь що ви порадуєте їх своїми знаннями.

- Девізом нашого уроку є такі слова: «Почую – не забуду, побачу – запам’ятаю, зроблю – зрозумію»(слайд 1)

2. Актуалізація опорних знань учнів:

 Для того, щоб не забути, запам’ятати та зрозуміти, давайте  повторимо:

- Яку тему ми закінчили вивчати на минулому уроці?

          2.1. Біологічна розминка (експрес – опитування) (слайд2)

1.Земноводні холоднокровні чи теплокровні тварини?

2.Які особливості будови земноводних у зв’язку з переходом від водного до наземного способу життя?

3. Які покриви мають земноводні?

4.Які особливості дихання амфібій

5. Де відбувається розмноження та розвиток земноводних?

6.  Як називається личинка жаби?

         2.2 Цифровий диктант (слайд 3)(виконується у зошитах).

Ряд Хвостаті

Ряд Безхвості

Ряд Безногі

1.Представники цього ряду мають короткі ноги і видовжене тіло.

2.Добре розвинені задні кінцівки, з допомогою яких вони гарно стрибають і плавають.

3.Кінцівки взагалі відсутні

4.Плавають,як риби, за допомогою хвоста.

5.Відсутній хвіст.

6.Належать зелені жаби.

7.Велетенська саламандра.

8.Альпійський тритон.                                                                                                     

9.Ропуха.

10.Кільчаста черв яга.

11.Гребінчастий тритон.

12.Мають резонатори

Відповідь: Хвостаті (1,4,7,8,11), Безхвості (2,5,6,9,12),  Безногі (3,10) – самоперевірка виконаного завдання.

Вчитель:Для того, щоб з’ясувати тему нашого уроку зараз ми  зіграємо  у  гру «Ключове слово» (слайд 4).

(Учням потрібно відповісти на запитання,і, взявши з кожного слова вказану літеру,скласти ключове слово. Відповідні літери учні записують у зошиті.)

1.Тип розвитку,при якому молоді особини,які народжуються,схожі на дорослих,називається…прямим ( 1 літера відповіді).

2.Система органів,що здійснює газообмін між організмом і навколишнім середовищем називається…дихальна (5 літера відповіді).

3.Система органів,що забезпечує організм поживними речовинами для життєдіяльності,росту,розвитку називається…травна (3 літера відповіді).

4.Наука про тварин - …зоологія (1 літера відповіді).

5.Кровоносна система,по якій кров рухається лише по судинах називається…замкнута (6 літера відповіді).

6.Частина організму тварин - …орган (5 літера відповіді).

7.Тварини за типом живлення - …гетеротрофи (11 літера відповіді).

Ключове словоПЛАЗУНИ.

3. Мотивація навчальної діяльності. (слайд5)

Слова вчителя: Жодні тварини не оповиті таємницею так, як плазуни, або рептилії. Людина огорнула їх туманом найфантастичніших вигадок і забобонів, приписуючи цим створінням неймовірну демонічну силу. Лютими зміями та драконами люди населяли свої казки, легенди та повір’я. Згадаймо біблійного змія, який спокусив Єву скуштувати заборонений плід, за що людей вигнали з Едему.

Медуза Горгона, у якої замість волосся були на голові змії, перетворювала всіх на каміння своїм поглядом. А грецький бог  лікування Асклепій (у римлян –Ескулап) зображався з жезлом, палицею, обвитою змією. Згідно з легендою зміям відомі цілющі властивості різних рослин.  І Асклепій перетворювався на змію, щоб здобути ці знання.

І ви, напевно, чули про “крокодилячі сльози, а вислів: ‘’повзе як черепаха’’

В чому ж річ, що ж породило такі дивовижні асоціації в людській уяві? Як ви вважаєте?  Які вони, ці легендарні тварини, як пристосувалися до середовища життя, яку мають будову та наскільки різноманітні? На ці та інші питання дамо відповідь,  вивчаючи тему нашого уроку (слайд6)

 До плазунів відносяться ящірки,  змії, крокодили і черепахи. Більшість видів рептилій веде наземний спосіб життя, .( слайд 7)Але деякі під час історичного розвитку перейшли до існування в прісних та солоних водоймах ( слайд 8),це так званні втооринноводні тварини,  є серед них і деревні форми ( слайд 9) і навіть підземні( австралійска зміє- ящірка).

Вчитель:(слайд10). Плазуни – нечисленний клас. Так їх назвав  (Reptilia) Жорж Кюв’є,в той час, коли Лінней вважав, що всі рептилії належать до класу амфібій. Кюв’є знайшов розбіжності в зовнішній будові, розвитку та  в способі життя. 

Відомо близько  8 тис. сучасних видів плазунів (в Україні - 21), які поширені на всіх континентах, окрім Антарктиди. Більшість видів цієї величезної сім’ї вимерли ще в кінці мезозойської ери, коли наступив  посушливий період.

Проблемне запитання: Ті, що залишились, як вони могли вижити в цей період і чому?

Які особливості способу життя і будови дозволили плазунам стати справжніми сухопутними тваринами?
Для цього ми познайомимося з особливостями зовнішньої будови плазунів на прикладі ящірки прудкої.( слайд 11)

Тіло ящірки складається з голови, тулуба і хвоста та кінцівок. Вони мають шию, яка збільшує рухливість голови. Ззовні тіло вкрито шкірою, яка суха, майже не має залоз, вкрита роговими лусками, щитками або пластинками, які є похідними покривного епітелію. Така шкіра добре захищає тварин від ушкоджень?А ще вона захищає від надмірного випаровування води. Що дає їм можливість мешкати у посушливих місцях. Але така шкіра заважає росту, тому їх ріст супроводжується линянням.

Ознайомимося з особливостями внутрішньої будови( слайд 12, слайд 13)

 Учні переносять таблицю до зошита та заповнюють по ходу розповіді вчителя.

 Особливості розмноження плазунів( розповідь вчителя) слайд 14.

4. Закріплення матеріалу, вивченого на уроці. Виберіть ознаки плазунів( слайд 15.)

5.Домашнє завдання ( слайд 16)

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
19 березня 2020
Переглядів
921
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку