Урок з літературного читання у 4 класі на тему
« Тарас Григорович Шевченко
« Реве та стогне Дніпр широкий»
Вчитель КЗ « Таранівська ЗОШ І-ІІІ ст.
ім. Героїв – широнінців» Калюжна
Світлана Валентинівна
Таранівка
2020 рік
Тема: Т.Г. Шевченко « Реве та стогне Дніпр широкий…»
Мета: продовжити знайомити учнів з життям та творчістю великого Кобзаря; вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; розуміння їх змісту; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення; творчу уяву; вміння писати сенкан ; виховувати любов до національної культури, гордість за її національного генія, бажання самому створювати поетичні твори.
Обладнання: вишитий портрет Т. Г. Шевченка, виставка різних видань «Кобзарів», запис пісні Д. Крижанівський « Реве та стогне Дніпр широкий», мультимедійна презентація, картки схеми сенкану для роботі в парах.
Хід уроку
І. Організаційний момент ( слайд №1)
- Сьогодні ми продовжимо знайомитися з творчістю та життям Тараса Григоровича Шевченка. Ви почуєте вірші у виконанні своїх товаришів, а також самі прочитаєте на пам'ять обраний вами вірш «Вітер вії - повіває» чи «Вітер з гаєм розмовляє». Девізом нашого уроку будуть слова , що ви бачите на дошці. Прочитаємо їх разом: Ти зосередься до праці мерщій , усі перешкоди здолати …(діти закінчують думку)
Інсценізація вчителя та учениці (слайд №2)
Ти чув: співала мати при вікні
Слова Шевченка світлі і сумні.
- Чому, мамуню, серцю в грудях тісно?
- То пісня, українська наша пісня...
Ти вперше прочитав із "Букваря"
Вогненні, вічні вірші Кобзаря.
- Чом жаром обпікає кожне слово?
- То мова, українська наша мова...
Із книг тобі відкрилось до кінця
Життя коротке гнаного співця,
Діла і думи сина Батьківщини.
- Що то дзвенить, відлунює в серцях?
- То слава, горда слава України!
Юрій Герасименко
ІІ. Перевірка домашнього завдання . Читання на пам'ять .
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомитися з життям та творчістю видатного поета, дізнаємося які ще таланти мав наш співвітчизник, а також познайомимося з поезією , яка стала піснею - це вірш «Реве та стогне Дніпр широкий...».
ІV. Актуалізація та закріплення матеріалу.
На цьому слайді ви бачите автопортрет Шевченка та ілюстрацію до своїх творів, виконаною ним самим.
V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
1) Шевченко – художник.
- Діти, я вам вже неодноразово говорила, що свій рідний край Шевченко не тільки описував у поетичних творах, це в нього непогано виходило і у живописі.( слайд № 6, 7) За час навчання в академії живопису в Санкт – Петербурзі він отримав кілька медалей ( слайд №9)
2) Робота над віршем « Реве та стогне Дніпр широкий…»)
2.1.Слухання та аналіз аудіозапису вірша. - Погляньте уважно на наступну картину картину( слайд № 10) . Її автор Микола Бурачек. Що на ній зображено? Які почуття вона у вас викликає?
- Послухайте аудіозапис пісні і дайте відповідь: чи співпадає її зміст з даною картиною?
- і картина і пісня мають спільну назву: « Реве та стогне Дніпр широкий…
— Як ви вважаєте, чому цей вірш став піснею?
— Які почуття викликала у вас ця пісня?
2.2. Хмара слів.
- Взагалі, у Шевченка багато віршів покладено на музику і люди часто вважають їх народними. Уважно розгляньте хмару слів та прочитайте назви цих творів:
( слайд № 11)
2.3. Розширення поля читання( на дошці)
ві тер
пото пав
чо вен
мі сяць
скри пів
гомо нів
спі вали
вири нав
2.4. Повторне читання учнями.
- які картини природи постають у вашій уяві?
-чи буде змінюватися інтонація на протязі всього вірша?
2.5. Перевірка сприйняття тексту. Робота з образними висловами
-На скільки уявних картин можна поділити вірш? (На три)
- Що відтворив поет у першій картині? (Він відтворив силу бурі на Дніпрі, завивання вітру, нагинання дерев до землі.) Знайдіть та прочитайте вислови, які використав поет для цього. ( Реве та стогне Дніпр широкий, Вітер завива, горами хвилю підніма)
- Що б ви зобразили на другій картині? (Захмарене небо, місяць, що виглядає із-за хмари.)
- Яка за характером, настроєм третя картина? (Спокійна, адже автор показав, що природа вгомонилася, все стихло.)
Отже, як зображено природу у вірші? (Як живу істоту ).
- Пригадайте як називається такий прийом у літературі? (Перенесення рис живої істоти на предмети чи явища природи у літературі називають уособленням.)
2.6. Вибіркове читання
- Знайдіть слова в тексті, які використовує автор для зображення природи, як живої істоти. ( Реве, стогне, завива, виглядав, сердитий).
V. Фізкультхвилинка
VІ. Закріпленні вивченого матеріалу.
5.1. Виразне читання вірша по строфам.
- з якою інтонацією та темпом почнемо читати першу строфу?( грізно, голосно) інші…( Другу строфу прочитайте протяжно, задумливо.
третю строфу тихо, загадково).
- Як ви розумієте вислів «ще треті півні не співали»?
5.2. Гра «Закінчи рядок »
Реве та …Дніпр...
Сердитий… …,
Додолу … гне …,
Горами хвилю …
І блідий … на ту …
Із хмари … …,
Неначе …в … морі,
То … , то ….
Ще треті півні ... … ,
Ніхто ніде … …,
Сичі в … … ,
Та … раз і раз … .
5.3. Читання «струмочком» ( за часом)
5.4. Робота в парах . Складання сенкану.( картки – схеми лежать на партах)
- погляньте ще раз , діти , на наш могутній Дніпро ( слайд № 12), спробуйте в парах створити сенкан на тему « Дніпро». (Зачитування робіт.)
VIІ. Підсумок уроку.
7.1.Гра « Закінчіть думку »
- Сьогодні на уроці я дізнався... Для мене стало новим… Мене здивувало ...
Мені сподобалось... У мене вийшло…Дякую за...
7.2. Розгадування ребусів в парах. ( картки)
- отже ким був Шевченко в житті ви можете ще раз сказати , розгадавши наші ребуси.
поет
2. кобзар
3.
художник
4. патріот
7.3 - Хочу закінчити урок словами поета .( Слайд № 13.)
Свою Україну любіть.
Любіть її… во врем'я люте,
В остатню, тяжкую мінуту
За неї Господа моліть! ( слайд № 14)
VIIІ. Домашнє завдання .
Вивчити напам’ять вірш Т. Г. Шевченка «Реве та стогне Дніпр широкий...» (с. 85–86).
1