Урок № 22
Тема: Риби. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовище існування
Мета: довести до учнів відомості про особливості зовнішньої та внутрішньої будови риб; розвивати вміння визначати ознаки пристосованості риб до водного середовища існування; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища
Обладнання і матеріали: таблиці «Зовнішня будова риб», «Внутрішня будова риб», зображення кісткових та хрящових риб, роздатковий матеріал.
Базові поняття і терміни: кісткові риби, хрящові риби, плавальний міхур, зовнішнє запліднення
Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів:
Називає:
- середовища існування тварин;
- визначальні ознаки будови, які відрізняють тварин зазначених груп серед інших;
- ознаки хордових тварин;
Наводить приклади:
- тварин, які належать до зазначених груп;
- видів тварин, поширених в Україні та своїй місцевості;
Розпізнає:
- тварин на зображеннях, у колекціях;
Характеризує:
- визначальні особливості способу життя, розмноження і розвитку тварин зазначених груп;
- різноманітність тварин;
- пристосування тварин до життя у воді;
Визначає:
- риси пристосованості тварин до середовища існування;
Робить висновок:
- особливості будови організму тварин – результат пристосування до умов середовища існування.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Робота з картками
Доповніть текст
Загальна характеристика типу Хордові
Тіло хордових __________________. Усередині тіла знаходиться осьовий _______________ у вигляді пружного стрижня _________. Центральна нервова система має вигляд _____________, яка знаходиться над ______________. Травна система розміщена під _______________. Вона починається _______________ і закінчується ____________________. Передній відділ травної системи ____________ має ряд отворів __________________. Кровоносна система ___________________. Мають _____________ порожнину тіла – целом.
Слова для довідки: вторинна, зяброві щілини, двобічносиметричне, замкнена, анальний отвір, осьовий скелет, трубка, хорда, рот.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Поставити проблемне запитання:
-Які пристосування риб до водного способу життя.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди
1. Загальна характеристика надкласу Риби
Надклас Риби — найбільша за чисельністю видів і найдавніша група первинно водних хордових тварин. Риби заселили усі види морських і прісних водойм. Уся їхня організація несе на собі відбиток пристосування до життя в щільному водному середовищі. Найголовніші особливості їхньої організації такі:
1. Форма тіла обтічна за рахунок плавного переходу її відділів — голови, тулуба й хвоста — одна в одну й сплющена з боків.
Мал..1. Зовнішня будова риб
2. Шкіра багата залозами, що рясно виділяють слиз, і покрита лускою.
3. Органи руху й стабілізації положення тіла спиною догори — це непарні й парні плавці. Плавучість кісткових риб підтримується гідростатичним органом — плавальним міхуром.
Мал.2. Плавальний міхур
4. Скелет хрящовий або кістковий. Череп нерухомо з’єднаний із хребтом. У хребті два відділи: тулубний і хвостовий. Пояси кінцівок не пов’язані з осьовим скелетом.
5. М’язи слабко диференційовані, сегментовані. Рухи тіла одноманітні, змієподібні й переважно в горизонтальній площині.
6. Захоплювання їжі активне за допомогою щелеп. Передній і середній відділи кишечника сильно диференційовані. Розвинені травні залози: печінка й підшлункова залоза.
7. Органи дихання — зябра.
8. Кровоносна система замкнута, має одне коло кровообігу й двокамерне серце. Органи й тканини риб забезпечуються артеріальною кров’ю.
9. Органи виділення — парні тулубні нирки. Кінцевий продукт азотистого обміну, який виводиться з організму, — аміак або сечовина.
10. Центральна нервова система представлена головним і спинним мозком. Головний мозок диференційований на п’ять відділів. Будова органів чуття — зору, нюху, слуху — адаптована до функціонування у водному середовищі. Розвинений особливий орган бічної лінії, що дозволяє рибам орієнтуватися в течіях води.
Мал.3. Бічна лінія форелі
11. Риби роздільностатеві, багатьом притаманний статевий диморфізм. Розмноження тільки статеве. У більшості запліднення зовнішнє, у воді. Розвиток з неповним метаморфозом (зі стадією личинки).
12. Відділи тіла риб — голова, тулуб, хвіст — плавно переходять один до одного, забезпечуючи обтічність. Плавають риби за рахунок бічних хвилеподібних вигинів тіла. Тіло покрите черепицеподібно розташованими кістковими пластинками — лускою. Численні шкірні залози виділяють слиз, що зменшує тертя під час руху риби. Парні плавці — грудні й черевні — підтримують нормальне положення тіла спиною догори, служать стернами повороту, а у деяких риб (скати) — основними органами руху.
Надклас Риби підрозділяється на два класи — Хрящові й Кісткові риби.
2. Поведінка риб
Для риб характерні безумовні рефлекси та складні інстинкти, завдяки яким вони живляться, розмножуються, дихають і виконують інші життєво важливі функції. Для риб властиві й більш складні умовні рефлекси, тому риби можуть «навчатися» новим формам поведінки. Найпростіший приклад — це привчання акваріумних рибок до певного сигналу (стукіт по склу) перед годуванням.
Один із яскравих прикладів дивовижної поведінки риб — це нерест прохідних риб. Риби йдуть на нерест проти річкової течи, долаючи численні перешкоди
Поведінка риби залежить від умов середовища існування. Особливо яскраво це виявляється там, де спостерігається зміна пір року. Так, після розмноження у риб починається нагул — активне живлення, ріст, запасання поживних речовин. Узимку риби знижують свою активність: не вистачає їжі, мало кисню розчинено у воді. Щоб допомогти рибам у цей період, потрібно в кризі прорубувати отвори — ополонки, крізь які кисень буде потрапляти у воду.
3. Розмноження і розвиток риб
Більшість кісткових риб — роздільностатеві організми. У самців у парних статевих залозах, сім’яниках, утворюються сперматозоїди, їх називають молоками. У самок в яєчниках — яйцеклітини, їх називають ікрою. Запліднення, як правило, зовнішнє, відбувається у воді, куди статеві клітини виводяться через спеціальні протоки. Усі процеси, пов’язані з відкладанням ікри, молок і заплідненням, називають нерестом. Для нересту характерна особлива шлюбна поведінка.
Одні риби приклеюють ікринки до дна, каменів, водяних рослин, інші залишають їх плаваючими у воді. Деякі (судаки, бички, колюшки) роблять гніздо й охороняють запліднену ікру. Є й більш дивовижні приклади турботи про потомство. Так, американський сом і риба тиляпія виношують ікру в роті, маленька рибка гірчак відкладає ікру в мантійну порожнину беззубки, морський коник виношує ікру в особливій вивідковій сумці на черевці.
Риби, які піклуються про своє потомство, відкладають мало ікри (до сотні ікринок). Риби, у яких не розвинена турбота про потомство,— багато (риба-місяць — 300 млн ікринок). Велику частину ікри поїдають водні мешканці, птахи, багато ікри відносить течія. Висока плідність — це пристосування до виживання. Є яйцеживородні риби (гуппі, пецилії, мечоносці). При цьому на світ з’являються личинки, які можуть подбати про себе.
Розвиток у кісткових риб переважно непрямий, відбувається, як правило, у воді. У заплідненій ікринці зародок розвивається від декількох днів до декількох місяців (залежно від виду риб і температури води). Прориваючи тонку слизову оболонку, вилуплюється личинка. У неї немає рота, живиться вона запасом поживних речовин з жовткового мішка. Потім у личинки прорізається рот, вона починає заковтувати мікроскопічні організми. Зовні личинка схожа на рибку без парних плавців, луски та внутрішніх зябер. За деякий час вони з’являються — личинка перетворюється на малька, який виростає в дорослу рибу. Чим більша риба, тим вона старша, тому що риби ростуть протягом усього життя.
Мал. 4. Стадії розвитку риб
1 — ікринка 2 — личинка
3 — мальок 4 — доросла риба
Щоб відкласти ікру, невелика риба колючка будує гніздо із водних рослин
Мал. 5. Колючка у гнізді.
Вугри здатні також до сухопутних міграцій, які здійснюють вночі, переповзаючи з однієї водойми до іншої
Тунець зустрічається повсюди в Атлантичному океані, але розмножується лише в Середземному морі
4. Міграція риб
Деякі риби все життя живуть в одній водоймі, але є й такі, які долають значні відстані — мігрують. Одні мігрують на нерест з морів до річок, інші — навпаки. їх називають прохідними. Це такі промислові риби: осетер, кета, горбуша, лосось. Величезні зграї цих риб, рухаючись проти течії, підіймаються у верхів’я річок, де колись вони з’явилися на світ. В одних видів після розмноження риби гинуть, у інших — повертаються до колишнього місця життя. Личинки, що вилупилися з ікри, повільно спускаються в море за течією, і цикл повторюється.
Найдивовижніша міграція річкового вугра. Ці змієподібні чорні риби живуть у прісних водоймах Європи. На нерест дорослі вугри пливуть до Саргасового моря (Атлантичний океан), відкладають ікру і вж не повертаються. А личинки з теплою течією Гольфстрім дрейфують ді берегів Північної Європи, заходять у річки, піднімаються до місць життя своїх батьків. Вугри долають 8—14 тис. кілометрів.
- Ареал вугра - Нерестилище
V. Узагальнення і систематизація знань
Вправа «Закінчи речення»
1. У кісткових риб форма тіла… (обтічна).
2. Ковзати у воді рибі допомагають… і… (луска і слиз).
3. Скелет складається із… (черепа, хребта, скелета плавців).
4. До парних плавців належать… (грудні і черевні).
5. За допомогою парних плавців риби можуть робити… (повороти).
6. На зябрових дугах розташовані… (зяброві пелюстки і тичинки).
7. Серце риби… (двокамерне).
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати відповідний параграф підручника
Підготувати повідомлення про ряди риб