Рід іменників:чоловічий, жіночий,середній.

Про матеріал
Форма Методична розробка уроку з української мови Тема Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній Анотація Методична розробка уроку з української мови для учнів 4-го класу з теми «Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній» містить методичні форми та методи навчальної взаємодії з учнями 4-го класу такі як: фронтальна робота, робота в групах, самостійна робота, робота по варіантах. На кожному етапі уроку використовуються інтерактивні вправи з теми. Дана методична розробка є корисною для використання в роботі з учнями в 4 класі Нової української школи.
Перегляд файлу

Методична розробка уроку з української мови для учнів 4-го класу

 

 

 

 Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній

 

 

C:\Users\library\Desktop\Рідіменниківw400.png

 

 

 

 

 

 

 

 

Укладач:

Білоус Інна Григорівна,

вчитель початкових класів,

спеціаліст «вищої категорії»

Недобоївського ліцею імені Григорія Томіна

Недобоївської сільської ради

Дністровського району

Чернівецької област

 

 

Тема уроку: Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній

Мета: формування ключових та предметних компетентностей

Формування ключових компетентностей:

вміння вчитися – організовувати власне робоче місце, орієнтуватися у часі та берегти його, доводити розпочате до логічного завершення;

загальнокультурної – дотримуватися норм мовленнєвої поведінки, зв’язно висловлюватися в контексті змісту;

громадянської – усвідомлене ставлення до самого себе та оточуючих;

соціальної – уміло співпрацювати з партнерами в групі, проявляти ініціативу, підтримувати один одного та керувати власними емоціями

 

Формування предметних компетентностей: 

актуалізувати знання учнів про іменники як частину мови;

формувати в учнів уміння визначати рід іменників;

розвивати дослідницький інтерес, критичне мислення, спостережливість, творчість, уяву;

удосконалювати навики визначати рід іменників, закріплювати вміння учнів визначати частини мови;

розвивати зв’язне мовлення, творчі  вміння побудови речень, вміння аналізувати, порівнювати;

виховувати зацікавленість до вивчення рідної мови

 

Очікувані результати під час роботи з учнями:

- з увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників (вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі;

- сприймає монологічне висловлення та аудіоматеріали;

- ставить запитання до усного повідомлення й відповідає на запитання в усній та письмовій формі;

- читає вголос тексти, складені з 8-10 речень. Інтонує завершення речення, враховуючи розділовий знак (крапка, знак питання, знак оклику);

- відтворює графічні знаки за зразком;

- записує словникові слова;

- записує текст з 6-8 поширених речень, який створює на основі поданих непоширених речень;

- висловлює власні думки і почуття з приводу простих медіатекстів (мультфільм, світлини).

Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал, відеоматеріали,  кольорові олівці та фломастери.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.

 

Зміст заняття

І. Етап позитивної взаємодії. Мотивація навчальної діяльності

 

Звернення до учнів:

Гості до нас прийшли у цю днину,

Давайте запросимо їх на гостину.

  1.           Ознайомлення з темою та метою уроку
  2.           Перевірка домашнього завдання

Вправа « Мозковий штурм»

Які частини мови ми вивчали?

Що таке іменник?

На які питання відповідає іменник?

Вони є назвами ….?

Що таке загальні іменники?

Що таке власні іменники ? Навести приклади.

  1.           Задання. Створи «хмару слів»

ІІ. Етап цілепокладання

  1. . Очікувані результати

Розвиток критичного мислення. Вправа «Якщо і якби»

Учитель розпочинає ланцюжок:

 – Якщо урок буде цікавий, то учні засвоять тему.

Приклади відповідей учнів:

– Якщо я зрозумію тему уроку, то більше знатиму нових слів;

– Якщо я більше знатиму про рідну мову, то буду справжнім українцем;

– Якби всі розмовляли українською мовою, то не було б війни.

2.2. Каліграфічна хвилинка.

Ми будемо писати каліграфічно літеру «С».

Який звук позначає буква «С»?

Дайте характеристику даному звуку?

У кожного з вас є сім'я, родина , яка вас любить , оберігає, піклується про вас.

Напишемо слово сім'я і зробимо транскрипцію.

Сім'я – це тато, мама і діти, а рід – це і бабуся, і дідусь, тітка, дядько.

ІІІ. Етап цілереалізації

3.1. Засвоєння нових знань про іменник

Створення інтелект-карти за технологією Джона Бьюї (ментальні карти)

  •   Яку частину мови ми зараз вивчаємо?
  •   Іменник вказує на ….
  •   Відповідає на запитання ….
  •   Які іменники є назвами істот? На які запитання відповідають? Наведіть приклади.
  •   Які іменники є назвами неістот? На які запитання відповідають? Наведіть приклади.
  •   Що ви знаєте про власні та загальні назви іменників? Наведіть приклади.
  •   Іменники змінюються за …
  •   За числом …
  •   За родами …
  •   За відмінками…

Кожен іменник теж має свій рід, який змінити неможливо. Саме з цією граматичною категорією ми познайомимось – родами іменників, і будемо вчитись визначати їх рід, ставити питання і визначати приналежність іменників до одного з родів; розвивати спостережливість, а також уважність.

Аудіозапис

«Навчання грамоти» 4 клас. За підручником М. Захарійчук (Українська мова та читання, частина 1) за покликанням: https://www.youtube.com/watch?v=XN9B8twq_As

3.2. Робота в групах. Гра «Чарівні будиночки».

    Завдання. Дібрати до кожного роду відповідні слова.

 

         Жіночий рід                  Чоловічий рід                 Середній рід

C:\Users\library\Desktop\maxresdefault.jpgC:\Users\library\Desktop\maxresdefault.jpg

 

3.3. Вправа «Відгадування загадок». Завдання: назвіть слова-відгадки. В яких будиночках вони живуть?

 

Сильний, добрий, справедливий,

біля нього ми щасливі.

Знає, вміє він багато.

Гордимось, бо це наш ….( тато)

 

  •         Як правильно сказати:

 Тато – він, мій; вона, моя; воно, моє?

  Отже, іменники, до яких можна додати слова він, мій – чоловічого роду.

 

Пестить, ніжить, і голубить

розуміє, дуже любить.

Я до неї пригорнуся,

бо вона моя …  (матуся).

 

  •         Як правильно сказати:

Мама – він, мій; вона, моя; воно, моє?

  •         Отже, іменники, до яких можна додати слова вона, моя – жіночого роду.

 

  •         А в мами і тата хто є? Дитина – дитя. До якого будиночка ми впустимо дитя?

 Дитя – він, мій; вона, моя; воно, моє?

  •         Отже, іменники, до яких можна додати слова воно, моє – середнього роду.

 

3.4. Робота в групах. Вправа 96

1 група – виписує іменники чоловічого роду

2 група – виписує іменники жіночого роду

3 група – іменники середнього роду

4 група складає 2 речення про маму і її дитину, використовуючи малюнок.

Презентація результатів групової роботи.

- Як утворюються  іменники за родами?

- Що допомагає визначати рід іменників?

- Якими членами речення виступають іменники?

 

3.5. Вирішення проблемного питання.

1. Визначте рід іменників: забіяка, плакса.

2. Чи змогли ми визначити рід цих іменників? (Ні)

3. Про це ви дізнаєтеся на наступному уроці. Учні, подобаються вам ці слова? Чи є їм місце на уроці?

4. Правильно, я теж вважаю, що їм не місце на уроці та й у нашому класі.

5. Я впевнена, що я не вживатиму ці слова. Ви найкращі учні! Ви - краса та гордість вашого роду. Запишіть прислів’я« Діти – окраса роду» і запам’ятайте його. Я хочу, щоб ваші батьки завжди пишалися вами  – своїми дітьми.

 

3.6. Самостійна робота. Вправа 97. Перевірка на дошці.

  • Прочитайте вірш.
  • Які почуття у вас виникають?
  • Зачитайте словосполучення у переносному значенні.
  • Зачитайте рядок вірша, який відповідає малюнку.
  • Випишіть підкреслені іменники за родами у 3 колонки.
  •  

 3.7. Фізкультхвилинка

 

 3.8. Виконання гри «Уважність» 

Вчитель. Коли я буду називати іменники чоловічого роду, встають хлопці. Коли жіночого – дівчата. А коли середнього піднімаєте обидві руки вгору.

Іменники: день, земля, трава, місяць, весна, поле, річка, дерево, струмок, веселка, сонце, вода, зерно, дуб, вікно, стіл, тополя, село, клен, озеро, дорога, птах, коріння, гілка, вікно.

 3.9. Самостійна робота по варіантах (вправа 98). Учні працюють самостійно в зошиті. Взаємоперевірка.

      1 варіант – учні переписують перше речення;

      2 варіант – учні переписують останнє речення  

 

 3.10. Опрацювання кросворду «Іменник». Колективна робота.

Завдання: записати слова-відгадки.

Описание: C:\Windows\Temp\FineReader11\media\image4.jpeg

Назва істоти, чоловічий рід, споріднене до слова індичатко.(індик)

Назва неістоти, чоловічий рід, споріднене до слова металевий.(метал)

Назва неістоти, чоловічий рід, споріднене до слова електричний.(електрика)

Назва неістоти, середній рід, споріднене до слова намистина.(намисто)

Назва неістоти, жіночий рід, споріднене до слова недільний.(неділя)

Назва неістоти, жіночий рід, споріднене до слова криниченька.(криниця)

Назва істоти, середній рід, споріднене до слова козенятко.(козеня)

ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий. Підсумок уроку.

4.1. Вправа «Подарунок»

– Ми починали урок з того, що пригадували приємні слова: рід, сім'я, турбота.

Завершити урок я хочу найкращими іменниками нашої рідної української мови.

(Вчитель дарує сердечка з написами: краса, здоров’я, любов, щастя, мир, усмішка, добро, злагода, успіх, бадьорість, натхнення, сміливість, доброзичливість)

– Сподіваюсь, ви уже визначили рід отриманих іменників?! Отож, наш урок був усім нам на радість.

  1.           Виконання прийому навчання за технологією «Фішбоун»

Пов’язане зображення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.           Виконання вправи «Продовжи речення»:

– Я знаю…

– Я вмію…

– Я ціную…

4.4. Домашнє завдання

С. 40, вправа 99 + інтерактивна вправа « Визнач рід іменника».

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Білоус Інна
Додано
11 вересня
Переглядів
33
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку