Рід іменників.Визначення роду іменників.

Про матеріал

Детально ознайомити учнів з родом іменників. Навчити визначати роди. Формувати вміння і навички учнів з української мови, розвивати письмове мовлення, збагачувати словниковий запас учнів. Прищеплювати любов до рідної мови.

Перегляд файлу

   Тема: Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній. Віднесення слова до одного з родів.

   Мета:

  • Формування предметних компетентностей: ознайомити учнів із поняттям «рід іменників», навчити розрізняти і групувати іменники за родами;
  • Формування ключових компетентностей: розширити і активізувати словниковий запас учнів, розвивати мовні здібності, уміння класифікувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, систематизувати; виховувати почуття поваги до рідної мови, культуру писемного мовлення.

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

Пролунав дзвінок,

Починаємо урок.

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім третім класі

Діти – просто молодці!

ІІ. Актуалізація опорних знань:

Гра «злови м’ячика» (вчитель кидає м’яч учням по черзі кожному і ставить запитання):

1)Що ми називаємо іменником?

2) На які запитання відповідають іменники – істоти ? (приклад)

3) На які запитання відповідають іменники – неістоти? (приклад)

Гра «високо – низько» (вчитель говорить приклади власних і загальних іменників а учні коли чують загальний іменник – присідають, а власний - встають):

 Будинок, дівчинка, Київ, слива, Марія, дядько, машина, Сергій Іванович, дерево, пиріг, Мурка, озеро, Карпати, Тарас Шевченко, слон, хліб.

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку:

Молодці діти! Ви вже багато знаєте про іменник, як частину мови. А сьогодні ми з вами дізнаємося ще про одну властивість іменника. Про яку саме, ви зараз зрозумієте, відгадавши загадки.

ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу:

  • Відгадайте загадки. Назвіть слова – відгадки. В яких будиночках вони живуть?

Сильний, добрий, справедливий,

біля нього ми щасливі.

Знає, вміє він багато.

Гордимось, бо це наш …. (тато)

 

Пестить, ніжить і голубить,

розуміє, дуже любить.

Я до неї пригорнуся,

бо вона моя …..(матуся)

 

А в мами і тата хто є? (дитина – дитя). До якого будиночка ми впустимо дитя?

  • Як правильно сказати?

Тато – він мій, вона моя, воно моє?

Мама – він мій, вона моя, воно моє?

Дитя – він мій, вона моя, воно моє?

  • Діти, яку частину мови ми використали, щоб назвати відгадки? (іменник)
  • Діти, іменники до яких можна підставити слова: він мій, належать до чоловічого роду.
  • Іменники, до яких можна підставити слова: вона моя, належать до жіночого роду.
  • Іменники, до яких можна підставити слова: воно моє, належать до середнього роду.

 

(Над будиночками прикріплюю слова)

Чоловічий рід                Жіночий рід              Середній рід

       Тато                              Матуся                         Дитя

Відкривайте підручник, прочитаємо правило (с. ____ )

Назвіть слова – помічники для визначення роду іменників: (він мій; вона моя; воно моє)

(Вчитель читає вірш)

Дітям пам’ятати слід,

Що іменник має рід.

Чоловічий – значить «він»;

Буде хвіст, портфель, пінгвін.

А жіночий рід – «вона»;

Дружба, ластівка, весна.

Є й середній рід – «воно»;

Вухо, яблуко, вікно.

  • А що ж будиночки до сих пір порожні? Давайте запросимо до них мешканців!

Дидактична гра «засели будиночок» (по одному представнику від кожного ряду, на картинках надруковані слова -  іменники. Користуючись новими знаннями, «заселити» слова по будиночках).

V. Фізкультхвилинка (стали діти в коло)

Я - пилинка, ти – пилинка.

Угорі висить хмаринка.

Дощик нас не налякає.

Ми радіємо й кружляєм

І на землю всі сідаєм

Із землі ми повставали

І за парти посідали

VІ. Засвоєння та формування знань, умінь і навичок.

  1. Вибірковий диктант (розставити слова у три колонки, ставлячи до них запитання) – 1 учень працює коло дошки, всі інші виконують роботу у зошитах.

 

Чоловічий рід (він мій)

Жіночий рід (вона моя)

Середній рід (воно моє)

ШКОЛЯР

АБРИКОС

НОСОРІГ

УРОК

ЙОД

СЕКУНДА

ВЕСНА

ОЛЕНКА

ЇЖА

ХУСТИНА

БЛЮДЦЕ

ТЕЛЯ

КОЛО

ІМЯ

ВІКНО

Висновок:

  • Іменники, до яких можна підставити слова «він мій», належать до чоловічого роду.
  • Іменники, до яких можна підставити слова «вона моя», належать до жіночого роду.
  • Іменники, до яких можна підставити слова «воно моє», належать до середнього роду.

 

  1. Робота з картками (працюють чотири учні)

 

  1. Робота в парах ( знайти і обвести червоною пастою те яблучко, де розміщені іменники всіх трьох родів)

 

VІІ. Заключна частина. Рефлексія.

( на дошці намальований кросворд  «Іменник»)

Колективна робота

 

 

 

 

(ЗАПИТАННЯ ДО КРОСВОРДУ)

Назва істоти, чоловічий рад, споріднене до слова індичатко (індик)

Назва неістоти, чоловічий рід, споріднене до слова металевий (метал)

Назва істоти, чоловічий рід, споріднене до слова електричний (електрика)

Назва неістоти, середній рід, споріднене до слова намистина (намисто)

Назва неістоти, жіночий рід, споріднене до слова недільний (неділя)

Назва неістоти, жіночий рід, споріднене до слова криниченька (криниця)

Назва істоти, середній рід, споріднене до слова козенятко (козеня)

VІІІ. Підсумок уроку:

Технологія «Незакінчене речення»

«На уроці я дізналася …….»

«Для мене було цікавим …….»


Новоукраїнська ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

КОНСПЕКТ УРОКУ

З української мови у 3 класі

На тему : «Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній. Віднесення слова до одного з родів»

 

 

 

 

Підготувала і провела

вчитель початкових класів

Скрипник Л.О.

 

 

 

 

 

 

2017 – 2018 н.р.

 

docx
Додано
7 листопада 2018
Переглядів
2866
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку