Тема. Уміння приймати рішення. Рішення для здоров’я.
Мета. Вчити учнів приймати рішення, що сприяють збереженню і зміцненню здоров’я;розвивати вміння визначати вплив рішень на здоров’я інших людей; аналізувати свої та чужі вчинки; виховувати повагу та тактовне ставлення до інших.
Обладнання: підручники, зошити, мікрофон, макет замку, капелюшики, картки із завданнями, музичний супровід.
Хід уроку
1.Організаційний момент.
Ми почули вже дзвінок.
Він за парти кличе нас.
До роботи, перший клас!
Розпочинаємо урок з предмету «Основи здоров’я».
Давайте повторимо правила роботи у класі.
* Уважно слухати вчителя.
* Говорити по черзі, а не всі водночас.
* Не перебивати того, хто говорить.
* Дотримуватися «Правила піднятої руки».
* Поважати всі висловлені думки.
2. Аналіз щоденника здоров’я.
- Що ви робили на протязі тижня для зміцнення свого здоров’я?
- Як провели вихідні?
3. Мотивація навчальної діяльності.
У мене, як і у вас, є бабуся. Щонеділі я стараюся провідати її, цікавлюсь станом її здоров’я, розповідаю новини, а вона розпитує про вас: чи всі вмієте читати, чи научились рахувати. Моїй бабусі 95 років. І я завжди дивуюся, як їй вдається бути веселою, життєрадісною. Вона не скаржиться на своє
здоров’я і має дуже хорошу пам'ять. І от що вона мені розповіла.
- Коли народжується дитина, Бог запалює на небі нову зірку і посилає до дитини Ангела - охоронця. Уві сні Ангел цілує дитя тричі:в чоло - аби було розумним, у личко – щоб було красивим, у груди – аби здоров’я добре мало.
Здоров’я – це найвище блого, подароване людині природою. Без нього життя не може бути повноцінним і щасливим. Але ми, на жаль, розтринькуємо цей подарунок, забуваючи, що втратити здоров’я легко, а повернути – важко.
Природа дарує здоров’я з однією умовою: його потрібно берегти, зміцнювати і тренувати. Якщо людина порушує цю умову, Природа відбирає здоров’я і дарує іншій людині з тією ж умовою.
Отже, наше здоров’я залежить від нас самих, від того, як ми щоденно про нього піклуємося, чи робимо правильний вибір способу життя і поведінки на благо свого здоров’я.
- А ви вмієте робити власний вибір?
4.Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про різні варіанти прийняття рішень і навчитеся приймати рішення, що принесуть користь нашому здоров’ю.
5. Вивчення нового матеріалу.
1. Робота з підручником: с.101-102.
- Що допомагають знайти правильне рішення?
- Перш , ніж виконувати рішення, що слід зробити?
- До кого ви можете звернутися за порадою?
2.Вправа «Яке рішення прийняти?»
З кожної пари висловлювань у діалозі двох хлопчиків необхідно вибрати те,
1) — Щодня я роблю ранкову зарядку і водні процедури.
— Умиватися, робити вранці зарядку і водні процедури мені ніколи, та і неохота.
2) — Двічі на день я чищу зуби, доглядаю за порожниною рота. Один раз в півроку проходжу профілактичний огляд у стоматолога.
— Я не відвідую стоматолога — це дуже страшно, та й навіщо? Чищу зуби один раз на день. Я вважаю, що цього достатньо.
3) — Щоб бути здоровим, необхідно загартовуватися, обливатися холодною водою, приймати сонячні і повітряні ванни, займатися спортом.
— Обливатися холодною водою, та ще й взимку, дуже шкідливо — можна застудитися, захворіти. А займатися спортом мені ніколи, я люблю гратися в комп’ютерні ігри до вечора!
4) — Упродовж дня необхідно якомога частіше мити руки, особливо після відвідування туалету і перед їдою. Це допомагає захиститися від інфекційних хвороб.
— Мити руки перед їдою я іноді забуваю, та й навіщо? Адже я нікуди не виходив, і кішка, яку дуже люблю гладити, у нас домашня.
5) — Під час письма і читання я сиджу за столом правильно. Телевізор дивлюся не більше години на день. Роблю гімнастику для очей, щоб зняти напругу.
— Прийшовши зі школи, я лягаю на диван і перегортаю свій улюблений журнал «Пізнайко», читаю всю цікаву для мене інформацію. А коли вивчу уроки, люблю довго дивитися телевізор або гратися в комп’ютерні ігри.
6) — Я спілкуюсь з друзями, однокласниками, підтримую гарний настрій. Часто посміхаюся.
— Я люблю бути наодинці. Друзі мені заважають.
- Чому ви зробили такий вибір?
— Яке ж рішення варто прийняти цим хлопчикам?
Одному слід продовжувати піклуватися про своє здоров’я, а іншому — прийняти рішення про те, що необхідно змінити свою поведінку і почати піклуватися про своє здоров’я.
3. Вправа «Подолай злість».
У кожної людини є частинка добра і частинка зла. І дуже важливо навчитися перемагати в собі злість, коли вона виникла.
- Хочете дізнатися, як побороти злість, нікому не шкодячи?
- Візьміть листок, уявіть, що вас щось або хтось розлютив, направте свою злість на цей аркуш, помніть і викиньте його геть у смітник. Така вправа допоможе приборкати негативні відчуття. А ще можна заспівати веселу пісню, послухати тиху музику, потанцювати. Саме це я вам і пропоную зробити.
Фізкультхвилинка.
6.Закріплення вивченого.
1. Інсценізація «Подорож до Барвінка, який захворів».
Вчитель. Сьогодні, ідучи до школи , мене зустріла листоноша і передала листа. Ось він. Давайте прочитаємо, про що в ньому йдеться.
«Першокласники, благаю, допоможіть!Зі мною трапилась жахлива історія.
Звати мене Барвінок. Жив я у саду з батьками, які мене дуже любили. Але я їх обманював, не слухав, не чистив зуби, не мив руки, не займався спортом, не лягав вчасно спати, їв немиті овочі та фрукти, не загартовувався.
І одного разу зустрів незнайомця.
-Барвінку, ти знаєш, що таке здоров’я?
- Знаю, знаю, чесне слово, знаю! – відповів я, як завжди.
- А хочеш, я покажу тобі замок Здоров’я? – запропонував незнайомець.
Я погодився, і незнайомець відвіз мене в замок. Тільки виявилося , що був це замок брехунів. Зараз я зовсім самотній, немає мами й тата, а цей незнайомець – злий чаклун, який забирає здоров’я у таких хлопчиків, як я.
Допоможіть мені, друзі,залишити цей замок і потрапити до замку Здоров’я».
Вчитель. Яка сумна історія. Гадаю, ми можемо допомогти Барвінкові. Але для цього ми повинні виконати завдання чаклуна. Якщо ми впораємося із завданнями, то Барвінок дістанеться до замку Здоров’я. Чи не злякають вас труднощі? Тоді вперед!
2. Гра «Корисно – шкідливо»
Що корисно для здоров’я, а що завдає йому шкоди?(Якщо корисно- учні плескають в долоні, а якщо ні , то тиша).
Робити зарядку
Їсти багато солодкого
Дотримуватися чистоти
Більше посміятися
Ходити без шапки у холодну пору
Їсти сніг
Часто мити руки
Багато гуляти
Смоктати бурульки
Займатися спортом
Загартовуватися
Мало рухатися
Стежити за своєю поставою
Менше сваритися
Дотримуватися режиму дня
3. Вікторина «З якої це казки?»
* Що трапилося з Алісою, коли вона вилила з пляшечки невідому рідину?
(«Аліса в Країні чудес», зменшилась в розмірах).
* У якій казці принцеса вкололася гострим предметом? («Спляча красуня», вкололася веретенцем і заснула).
* Один кумедний чоловічок грається на балконі, перехиляється через підвіконня, гуляє на даху. Хто це? (!Карлсон, який живе на даху»).
* Герої яких казок без дозволу відчиняли незнайомцям двері? («Котик і Півник», « Вовк і семеро козенят»).
* У якій казці братик не послухав сестричку і це призвело до біди? («Братик Іванко та сестриця Оленка»).
4.Робота в групах. Гра «Мислячі капелюшики».
Прочитайте ситуації. Виправте помилки на користь добрих вчинків. Прийміть правильні рішення.
1.Прийшовши зі школи, я не роздягатимусь, не роззуватимусь – швиденько сяду за комп’ютер.
2.Я читатиму цікаву книгу, лежачи в ліжку.
3. Ділитися новими олівцями з друзями я буду тільки тоді, коли вони дадуть мені за це цукерку.
4.Я розбив улюблену мамину вазу. Скажу , що це зробив молодший братик.
Висновок: Слід приймати такі рішення, щоб їхні наслідки не загрожували здоров’ю та добрим стосункам з оточуючими.
5. Робота над прислів’ями «Збери та поясни».
Прочитайте частини прислів’їв. З’єднайте їх у пари. Поясніть, як ви їх розумієте.
Найбільше багатство – сили набирається.
Хто спортом займається, той тебе поважатимуть.
Шануй людей і це здоров’я.
Вчитель. Ми виконали всі завдання чаклуна і допомогли Барвінкові дістатися до замку Здоров’я. Ось він. І записка, яку передав Барвінок.
«Дякую вам, діти. Нарешті я зрозумів,що берегти здоров’я треба з дитинства – це найдорожче, що є в людини. Обіцяю піклуватися про своє здоров’я і більше не обманювати. А також попрошу вибачення у батьків».
7.Релаксаційна пауза.
Вчитель. Барвінок дякує нам за допомогу і запрошує у свій сад. А щоб потрапити туди, слід заплющити очі і уявити себе у найпрекраснішому місці на землі. Це велика квітуча галявина, на якій зелена-зелена трава. Ви відчуваєте, як ноги ступають по ранковій росі, як тіло огортає ранкова прохолода. Повіває ніжний вітерець, і вам хочеться бути тут, серед цієї краси.
Вдихніть глибше повітря. Чуєте якісь звуки? Може, це шумлять дерева чи співають пташки, а може ви чуєте, як звучить тиша? Залишайтесь серед такої краси і відчуйте, як у вас вливаються нові сили…
А тепер розплющіть очі й повільно озирніться довкола. Спробуйте зберегти свіжість, бадьорість і гарний настрій до кінця дня.
8.Підсумок.
Жив на світі король. І усього було в нього вдосталь. Нудно йому стало жити на світі, і вирішив він здійснити подорож своїм королівством. Їхав день, їхав другий, а на третій день під’їхав до дороги, на якій були три покажчики: направо підеш – скарб знайдеш, наліво підеш – розваги знайдеш, прямо підеш – здоровим будеш.
- Як думаєте, що вибрав король: багатство, розваги чи здоров’я?
Інтерактивна вправа «Відкритий мікрофон».
- Чи сподобався вам урок?
- Чому вчилися сьогодні на уроці?
- Як ви приймаєте рішення? Чи допомагає вам хтось у цьому?
- Чи потрібно берегти здоров’я?