РИСИ ТА ОСНОВНІ ОЗНАКИ
НАПРЯМІВ І СТИЛІВ
СВІТОВОГО МИСТЕЦТВА
Напрям і стиль |
Період |
Естетичні принципи |
Розвиток соціуму |
Наукові відкриття |
Література |
Мистецькі досягнення |
Античність – історія і культура Стародавньої Греції і Стародавнього Риму |
Кінець III–II тисячоліття до н.е. – V ст. н.е. |
- язичеська віра; - пояснення світу, подій і явищ природи через міфи; - прославлення людини-борця, людини-героя; - утвердження єдності особистості і суспільства; - поклоніння красі людського тіла, природі; - гармонія внутрішнього світу; - чистота і єдність стилю. |
Виникає демократія, громадяни користуються політичними правами, беруть участь в управлінні державою. Зароджуються явища, які на подальших етапах стануть визначальними в культурі, особливо – християнська релігія. Розвиток юриспруденції.
|
В античній культурі наука вперше в людській історії виділяється в самостійну сферу. Атомістична концепція будови світу. Поява наукових центрів. Розвиток філософії, історії, медицини. |
Зародження жанрів та родів літератури. Гомер, Сапфо, Анакреонт, Есхіл, Софокл, Плутарх, Овідій, Вергілій, Горацій |
Зародження театру. Система регулярного планування міст. Розвиток архітектури, скульптури, кераміки, фрескового живопису і мозаїки. Афінський Акрополь, Афродіта Мілоська, Лаокоон, Колізей, Аппієва дорога. Скульптори Фідій, Мирон, Поліклет. |
Напрям і стиль |
Період |
Естетичні принципи |
Розвиток соціуму |
Наукові відкриття |
Література |
Мистецькі досягнення |
Середньовіччя – період між Античністю та Відродженням. Цьому напряму притаманні два стилі – готичний і романський. Виник в Італії. |
V-XV ст. |
- земне життя людини коротке, по загробне вічне; - земні страждання – шлях до вічного блаженства; - проповідування подвижництва, аскетизму, жертовності; - осуд думки, сумнівів, знання, гордині, краси тілесної і плотських радощів; - ідея безмежної віри в Бога; - утвердження гуманізму, співчуття, милосердя, жалості до принижених і знедолених. |
Феодалізм. Корпоративність і домінуюча роль релігії та Церкви. Розвиток монастирів. Письменність перетворюється на рідкість серед простого люду. Проте збільшується кількість шкіл, з'являються міські, єпископальні, а також приватні школи, виникають вищих навчальних закладів. Рицарство.
|
Розвиток математики – удосконалюються математичні позначення, С.Стевін вводить систему десяткових дробів. Парацельс використовував хімічні препарати під час лікування. |
Рицарська література. Популярні сюжети - про рицарів “Круглого стола”, про легендарного короля бриттів Артура, рицаря Ланселота. Роман «Трістан та Ізольда». Лірика вагантів, трубадурів. Народний епос. “Пісня про Нібелунгів”, “Пісня про Роланда” |
Провідна роль належить архітектурі. Характерні будівлі – замок, храм, собор. Кельнський собор. Собор Паризької Богоматері. Софійський собор (Київ). Фрески. Вітражі. Книжкова мініатюра. Релігійна музика. |
Напрям і стиль |
Період |
Естетичні принципи |
Розвиток соціуму |
Наукові відкриття |
Література |
Мистецькі досягнення |
Ренесанс або Відродження – напрям часу переходу від Середніх віків до Нового часу, що опирався у своїх позиціях на культуру Античності. |
XIV-XVI ст. |
- реалістичний спосіб мислення; - гуманістична позиція; - утвердження особистісного початку; - оптимістичність; - герой – титанічна особистість, вільна у всіх своїх проявах; - прагнення показати світ таким, який він є, пояснивши все зсередини.
|
Характерний ранній і дуже швидкий розвиток міст, виникає безліч італійських торгових факторій. Розкладання цехового ладу. З'являється інтелігенція. |
Геліоцентрична система Коперніка. Відкриття Америки Х.Колумбом. Васко да Гама відкрив шлях до Індії. Перша навколосвітня подорож Магеллана. |
Реалістична проза гуманізму. Дж.Боккаччо, Ф.Рабле, Сервантес. Сонети Ф.Петрарки. Творчість В.Шекспіра. |
З’являється поняття «композитор». Починають розрізняти мінорні та мажорні лади. Виник жанр «шансон». Зароджується балет. Творчість Леонардо да Вінчі, Мікеланджело, Рафаеля, Донателло, Джотто.
|
Напрям і стиль |
Період |
Естетичні принципи |
Розвиток соціуму |
Наукові відкриття |
Література |
Мистецькі досягнення |
Бароко – напрям, породжений кризою Відродження. В перекладі з португальської – «перлина неправильної форми» |
XVI - XVIІ ст. |
- винятково висока емоційність; - поєднання контрастних життєвих явищ; - уявлення про дисгармонійність світу; - трагічність сприйняття життя; Сумніви щодо можливостей людей; Відчуття даремності буття і причетності боротьби зі злом; - метафоричність у зображенні баченого; - алегоричність; - пишність і грандіозність;
|
Теорія так званого “природного права”. Буржуазний лад в економіці |
Революція в природознавстві. Кеплер завершує розробку геліоцентричної системи в астрономії, початої М.Коперніком. Праці Галілея. В.Гарвей відкрив велике коло кровообігу. А.Левенгук відкриває мікроорганізми. Ф.Бекон обґрунтував емпіричний метод вивчення природи. Р.Декарт – родоначальник раціоналізму. |
Нові жанри: пасторальна драма, шахрайські романи, морально-філософська драма. Д.Мільтон «Самсон-борець». Драми та комедії Лопе де Вега. Кальдерон де ла Барка «Життя це сон».
|
Поширюються музичні жанри фуги, сюїти та концерту. Живопис: Рубенс, Караваджо «Поцілунок Іуди». Архітектура: собор св. Петра (Рим). Скульптура: Л.Берніні.
|
Напрям і стиль |
Період |
Естетичні принципи |
Розвиток соціуму |
Наукові відкриття |
Література |
Мистецькі досягнення |
Класицизм (зразковий) – за зразки взяті твори літератури і мистецтва античності. Теоретик – Н.Буало. |
XVI - XVIІ ст. |
- раціоналізм; - прагнення до чіткості, типології, класифікації; - зображення типового; - тенденційність у зображенні; - характери персонажів статичні й однозначні; - відсутність метафоричності; - чітке авторське ставлення до того, що зображується. |
Вольтер, Монтеск’є. Теорія так званого “природного права”. Буржуазний лад в економіці |
Революція в природознавстві. Кеплер завершує розробку геліоцентричної системи в астрономії, початої М.Коперніком. Праці Галілея. В.Гарвей відкрив велике коло кровообігу. А.Левенгук відкриває мікроорганізми. Ф.Бекон обґрунтував емпіричний метод вивчення природи. Р.Декарт – родоначальник раціоналізму. |
Суворий поділ на жанри – високі й низькі. Дотримання трьох єдностей у драматургії. Жанри – ода, сатира, трагедія, комедія, байки, поеми. П.Корнель. Ж.Расін. Ж.-Б.Мольєр |
Живопис і скульптура втрачають самостійну роль, стають частиною декору. Дуже поширені так звані ілюзорні плафони. Пантеон (Париж). Королівська резиденція Версаль. Садово-паркове мистецтво. |
Напрям і стиль |
Період |
Естетичні принципи |
Розвиток соціуму |
Наукові відкриття |
Література |
Мистецькі досягнення |
Просвітництво. Ознаменований гуманістичним світобаченням та поширенням знань. |
XVI - XVIІ ст. |
- наївний матеріалістичний характер; - боротьба за природний розумний порядок речей; - руйнування старого як нерозумного; - віра в «царство розуму»; - ідеальний герой – «природна людина», не зіпсована порядками і забобонами феодально-матріархального суспільства; - принцип природності і розумності, досяжний через боротьбу ідей. |
“Енциклопедії наук, мистецтв і ремесел”. Дені Дідро. Жан Жак Руссо Буржуазний лад в економіці. Розвиток нової науки – політичної економіки. |
Революція в природознавстві. Кеплер завершує розробку геліоцентричної системи в астрономії, початої М.Коперніком. Праці Галілея. В.Гарвей відкрив велике коло кровообігу. А.Левенгук відкриває мікроорганізми. Ф.Бекон обґрунтував емпіричний метод вивчення природи. Р.Декарт – родоначальник раціоналізму. |
Жанри: реалістичний роман-притчі, епістолярний роман, історична поема, трактати, наукові твори. Д.Дефо, Ж.-Ж.Руссо, Ф.Шіллер, Й.-В.Гете, П.Бомарше, Дж.Свіфт. |
Розквіт інструментальної музики. Симфонізм. Творчість Моцарта. Живопис: Рембрандт, Веласкес, Жак Луї Давид |
Напрям і стиль |
Період |
Естетичні принципи |
Розвиток соціуму |
Наукові відкриття |
Література |
Мистецькі досягнення |
Романтизм виник як реакція на Французьку буржуазну революцію |
П.п. ХІХ ст. |
- заглиблення у внутрішній світ людини; - світ – не довершена система, а живе і рухливе ціле; - тяга до інтуїтивного, несвідомого, екзотичного, піднесеного; - болісне переживання розладу з дійсністю; - картини минулого є ілюстраціями до сучасних подій; - герой - самітник, мандрівник, бунтар, борець за свободу, сильна особистість, здатна до самоаналізу, нерозривна з природою. |
Французька революція 1789-1793 рр. Результат - становлення буржуазної демократії в більшості європейських країн. |
С.Карно - заклав основи теплотехніки. Ю.Майєр, Дж.Джоуль, Г.Гельмгольц завершили обґрунтування закону збереження і перетворення енергії. |
Основні жанри - романтична поема, новела, казка, історичний роман, романтична драма. Дж.Г.Байрон, П.Шеллі, В.Гюго, В.Скотт, Е.Т.А.Гофман, Ф.Купер, В.Гауф, О.Пушкін, М.Лермонтов. |
Народився новий тип діяча мистецтва - “вільний художник”. На перше місце висувається живопис. Ф.Гойя, Е.Делакруа. Музика: Л.В.Бетховен, Ф.Шуберт, Р.Шуман, Г.Берліоз, Р.Вагнер, Ф.Ліст, Ф.Шопен. Жанри: балада, пісня, романс, п’єси та мініатюри. Новий - симфонічна поема.
|
Напрям і стиль |
Період |
Естетичні принципи |
Розвиток соціуму |
Наукові відкриття |
Література |
Мистецькі досягнення |
Реалізм |
ХІХ ст. |
- наполегливе прагнення митців до художньої правди; - основа художнього світу творів – пізнання соціальних зв’язків людини і суспільства; - відображення життя за допомогою типізації в образах; - зображення людини у взаємозв’язках із середовищем: внутрішній світ персонажів, їх поведінка несуть на собі прикмети часу; - розмаїття художніх форм; - опора на ідеї і погляди, вироблені в епоху Просвітництва. |
Паризька комуна 1871 р. Національно-визвольний рух. Машинне виробництво створило клас найманих робітників-пролетарів. Гегель, Конт, Спенсер, Маркс і Енгельс, намагаються побудувати всеосяжні філософські і соціальні системи.
|
М.Фарадей дослідив явища електромагнітної індукції. Г.Лоренц почав розробляти електронну теорію речовини. О.С.Попов - передача першої в світі радіограми. Г. Менделю сформулював закони спадковості. Дарвін випустив книгу “Походження людини і статевий відбір”. |
Жанри: роман, роман-епопея, повість, поема, цикл оповідань, пісні, елегія, сатира, критика. Стендаль, Бальзак, Мопассан, Л.Керрол, Л.Толстой, Г.Ібсен, А.Дюма, Б.Шоу. |
Графіка. Гюстав Курбе. Розвивається жанр тематичної картини, також пейзаж і портрет. Російські “передвижники”. Музичний театр Вагнера і його наступників Верді, Мусоргського і Чайковського, Гуно і Бізе ознаменував собою вершину розвитку опери. З 1909 - Російські сезони в Парижі. С.Дягілєв. Зародження кіно. |
Напрям і стиль |
Період |
Естетичні принципи |
Розвиток соціуму |
Наукові відкриття |
Література |
Мистецькі досягнення |
Модернізм. Напрями і течії: - неоромантизм - футуризм - екзистенціалізм - експресіонізм - акмеїзм - символізм - авангардизм - кубізм - імажинізм - сюрреалізм - абстракціонізм
|
к. ХІХ – ХХ ст. |
- відбиття дійсності в людській підсвідомості; - суб’єктивне (сфера духу, мистецтво) наділяється ознаками об’єктивної реальності; - побудова художньої реальності мало пов’язаної з дійсністю; - пошук нових шляхів у зображенні світу і людини; - формотворення; - формальне експериментаторство. |
Перша світова війна. Жовтневий переворот в Росії. Прихід фашизму. Друга світова війна. Диктатури. Праці З.Фрейда. |
Автомобіль. Атомна енергія. Літакобудування. Політ в космос. А.Ейнштейн, «Теорія відносності» |
«Потік свідомості». «Срібне століття» російської літератури. К.Гамсун. П.Верлен, А.Рембо. О.Блок. В.Хлєбніков. М.Гумільов. М.Метерлінк. Дж.Джойс. М.Пруст. Т.Манн. Р.Роллан. Е.Хемінгуей. А.Камю.
|
Клод Моне, “Враження. Схід сонця”. Нова живописна техніка. Використання колажів. Ван Гог, Поль Гоген. Матісc Скульптура. Огюст Роден. Музика: назва музичних творів була дуже живописна; змінилися гармонії, ритми, тембри; музика звучала на виставках художників-імпресіоністів. |
Напрям і стиль |
Період |
Естетичні принципи |
Розвиток соціуму |
Наукові відкриття |
Література |
Мистецькі досягнення |
Постмодернізм |
Др.п. ХХ ст. |
- вичерпаність духовних і естетичних пошуків модернізму; - вільне поєднання усіх можливих форм, інтеграція «різних мов»; - принцип «включання» культурно-естетичних здобутків усіх попередніх етапів людства; - іронічне переосмислення набутків культури попередніх епох; - сприйняття світу як хаотичного і фрагментарного; - критичне ставлення до стереотипів соціального життя. |
Криза світогляду. Вивільнення колоніальних народів. Локальні війни. Фемінізм. Наростання агресивності і насильства, поява засобів масового знищення, геноцид, світові війни, глобальні проблеми. |
Розширення можливостей людини впливати на умови свого існування, особливо на природу, створювати і перетворювати штучно матеріально-речове середовище. Генна інженерія. Інтернет. |
Антиутопія. Дж.Оруелл. Є.Замятін. А.Платонов. Розвиток фантастики. С.Лем. Р.Бредбері. А.Азімов. Література абсурду. Е.Йонеску. П.Зюзкінд. Екзистенціалізм А.Камю |
Виникнення дизайну, мультиплікації (анімаційного кіно), взаємопроникнення видів і жанрів мистецтва, стирання граней між стилями, потужний розвиток кінематографу. Виникнення нових жанрів у музиці – джаз, рок-н-рол. Протестна музична культура у формі рок-музики. Хвиля абстракціонізму 1960-х рр. принесла поп-арт. Масова культура.
|
1