Розроблено відповідно до модельної навчальної програми «Біологія. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Самойлов А. М., Тагліна О. В., Утєвська О. М.)
Що вивчає наука біологія?Виконайте вправу за qr-кодом та пригадайтеосновні властивості живого. Які розділи біології ви знаєте? Що вони вивчають?Оберіть якусь одну властивість живого й поясніть її важливість для організмів. Пригадаємо…Перегляньте навчальну анімацію про рослин-хижаків. https://ua.izzi.digital/DOS/750785/750804.html Які властивості живих організмів і яких організмів продемонстровано в анімації?
Номер слайду 3
Нашу планету населяє різноманітний світ живих істот, які опанували чотири основні середовища існування – водне, наземно-повітряне, ґрунтове та гостальне. У процесі розвитку живої матерії на нашій планеті її організація поступово ускладнювалась: від молекулярного рівня до біосферного
Номер слайду 4
Рівні організації життя
Номер слайду 5
Молекулярний — компонентами живих організмів є неорганічні речовини (вода, мінеральні солі) й органічні речовини (вуглеводи, білки, вітаміни та ін.). На цьому рівні вивчають будову та функції речовин, а також їхнє перетворення (хімічні реакції). Цим займаються біохімія та молекулярна біологія. Клітинний — клітини складаються із сукупності органічних і неорганічних речовин, які об’єднані в одну систему — клітину. На клітинному рівні вивчають будову й функції окремих клітинних органел. Клітина є структурною та функціональною одиницею живих організмів. Клітини досліджує наука цитологія. Тканинний — тканини побудовані з клітин. Тканина — це група клітин, які об’єднуються разом, мають подібну будову й виконують спільні функції. Тканини вивчає наука гістологія
Номер слайду 6
Органний — органи побудовані з різних тканин. Орган — це частина організму, яка має специфічну будову, виконує окремі функції й посідає певне місце в організмі. Органи об’єднуються в системи органів. Внутрішню будову організмів вивчає анатомія, а функції органів — фізіологія. Організмовий — Представлений живими організмами, які можуть складатися з однієї клітини — одноклітинні, з групи клітин — колоніальні або з великої сукупності тісно взаємопов’язаних клітин — багатоклітинні. У складних багатоклітинних організмів є тканини, органи та системи органів. Популяційно-видовий. Вид — це сукупність споріднених особин, які подібні між собою за будовою, процесами життєдіяльності й мають спільне походження. Популяція — це група особин одного виду, які впродовж декількох поколінь населяють певну територію й відносно відокремлені від інших популяцій цього виду
Номер слайду 7
Поміркуйте Перегляньте 3 D модель легенів людини. Які рівні організації живого спостерігаємо? Обґрунтуйте свою думку.
Номер слайду 8
Екосистемний — у природі популяції різних видів організмів спільно мешкають у певному середовищі існування, утворюючи екосистеми. Великі екосистеми однієї природно-кліматичної зони — біоми — це, приміром, широколистяні ліси, тайга, тундра, болота, степи та ін. Біосферний — є сукупністю всіх екосистем планети Земля й представлений глобальною формою організації біосистем — біосферою. Популяційно-видовий, екосистемний і біосферний рівні організації живого вивчає наука екологія.
Номер слайду 9
Виконайте інтерактивні вправи за посиланням
Номер слайду 10
Які екосистеми України зображено на картинах українських художників? Іван Труш «Захід сонця в …»Архип Куїнджі «…»Федір Манайло «У Карпатах»
Номер слайду 11
Розв’язання проблемних питань і завдань із темиІз наведеного нижче переліку складіть схему компонентів власного організму, розташувавши їх у порядку зростання рівнів організації. Компоненти: тканини; вода; солі; органи; молекули органічних речовин; організм; клітини; системи органів. На яких рівнях організації живого можна вивчати організм людини?
Номер слайду 12
Инфузория-туфелька. Робота в групіЗнайдіть в інтернеті інформацію та проаналізуйте приклади організмів із переліку. Які з них можна розглядати на кількох рівнях організації живого? Чому? Арцела. Пандорина. НарвалІнфузорія
Номер слайду 13
Чому слід вивчати біологію?Біологія є основою сільського господарства, ветеринарії та медицини. У харчовій промисловості застосовують бактерії та гриби для виготовлення різноманітних продуктів харчування, наприклад, хліба та сиру. Фармацевтична промисловість використовує рослини, бактерії та гриби для отримання хімічних речовин — ліків. Із рослин (бавовни та льону) отримують тканини. Рослини також використовують як будівельні матеріали й джерело паливних матеріалів.
Номер слайду 14
Використовуючи події сьогодення, доведіть, що біологічні знання мають практичне значення, а роль біологів неоціненна. Поділіться своїми думками
Номер слайду 15
Коротко про головне: Живе відрізняється від неживого певними властивостями. До основних властивостей живого належать клітинна будова, спадковість, мінливість, адаптивність та ін. Біологія вивчає живе на різних рівнях його організації: молекулярному, клітинному, тканинному, органному, організмовому, популяційно-видовому, екосистемному та біосферному. Біологічні знання використовують в різних галузях: сільському господарстві, медицині, будівництві тощо.
Номер слайду 16
Твої враження від уроку:
Номер слайду 17
Опрацювати с.14-16пройти тестування за посиланням. Домашнє завдання:
Номер слайду 18
Джерела використаної інформації: Біологія : підруч. для 7 кл. закл. загал. серед. освіти / [О. В. Тагліна, А. М. Самойлов, О. М. Утєвська, Л. В. Довгаль]. — Х. : Вид-во «Ранок», 2024. — 240 с. : іл.https://ua.izzi.digital/DOS/750785/750789.html https://www.youtube.com/watch?v=js-OT0i. EMy. Y