Памятка учневі 5 класу щодо розвязування рівняньта оформлення запису у зошиті. Призначена як допоміжний довідниковий матеріал при самостійній домашній роботі.
Пам'ятка учням 5 класу щодо розв'язування рівнянь та оформлення запису у зошиті
Розв'язуємо рівняння
Якщо вам рівняння здається складним, і ви не знаєте з чого почати, згадайте і скористайтесь наступними порадами.
Рівняння розв'язане тоді, коли знайдена невідома величина (її як правило позначають літерою х). Якщо запис рівняння містить дужки в яких є х, дії множення на х або ділення з х, то на кожному етапі розв'язування вважаємо невідомою ту частину виразу, яка містить дужки в яких є х, дії множення на х або ділення з х.
Розглянемо детально приклади.
Приклад 1
Дано рівняння (2430-х):17=102 |
Бачимо, що х міститься у дужках. Отже, на даному етапі величина (2430-х) є невідомою. Шукаємо її значення, міркуючи: “Яке число треба поділити на 17, щоб отримати 102? ” |
Наступний запис: 2430-х=102·17 2430-х=1734 |
На цьому етапі у нас вже дужок немає і множення на х також немає. Отже невідомою є величина х. Шукаємо її значення, міркуючи: “Яке число треба відняти від 2430, щоб отримати 1734?”
|
Наступний запис: х=2430-1734 х= 696 |
|
Відповідь: 696 |
|
В зошиті матимемо запис:
(2430-х):17=102
2430-х=102·17
2430-х=1734
х=2430-1734
х= 696
Відповідь: 696
Приклад 2
Дано рівняння 9(143 - 13х)=234 |
Бачимо, що х міститься у дужках. Отже, на даному етапі величина (143 - 13х) є невідомою. Шукаємо її значення, міркуючи: “Яке число треба помножити на 9, щоб отримати 234? ” |
Наступний запис: 143 - 13х=234:9 143 - 13х=26 |
На цьому етапі у нас вже дужок немає, але є від'ємник, що містить множення на х. Вираз містить від'ємник 13х. Отже на цьому етапі невідомою є величина 13х. Шукаємо її значення, міркуючи: “Яке число треба відняти від 143, щоб отримати 26?”
|
Наступний запис: 13х=143-26 13х= 117 |
Тепер невідомою величиною є х. Так як запис 13х означає, що 13 помножили на х, то міркуючи “Яке число треба помножити на 13, щоб отримати 117?”, записуємо: |
х = 117:13 х = 9 |
|
Відповідь: 9 |
|
В зошиті матимемо запис:
9(143 - 13х)=234
143 - 13х=234:9
143 - 13х=26
13х=143-26
13х= 117
х = 117:13
х = 9
Відповідь: 9.
Приклад 3
Дано рівняння 17х - х + 5х - 19 = 170 |
Бачимо, що вираз в лівій частині рівняння містить подібні величини: 17х, х, і 5х. Дії над ними ми можемо виконати. 17х-х+5х = 21х |
Наступний запис: 21х - 19 = 170 |
На цьому етапі у нас є зменшуване, що містить множення на х. Вираз містить зменшуване 21х. Отже на цьому етапі невідомою є величина 21х. Шукаємо її значення, міркуючи: “Від якого числа треба відняти від 19, щоб отримати 170?”
|
Наступний запис: 21х = 170 + 19 21х= 189 |
Тепер невідомою величиною є х. Так як запис 21х означає, що 21 помножили на х, то міркуючи “Яке число треба помножити на 21, щоб отримати 189?”, записуємо: |
х = 189:21 х = 9 |
|
Відповідь: 9 |
|
В зошиті матимемо запис:
17х - х + 5х - 19 = 170
21х - 19 = 170
21х = 170 + 19
21х= 189
х = 189:21
х = 9
Відповідь: 9
Приклади розв’язування рівнянь та запису розв'язку:
Розв’яжіть рівняння:
(7х – 24):12 = 31 - 26;
(7х – 24):12 = 5;
7х – 24= 5 · 12;
7х – 24 = 60;
7х = 60 + 24
7х = 84;
х = 12.
Відповідь: 12.
(99 – 9у)8 = 86 + 14;
(99 – 9у)8 = 72;
99 – 9у = 72 : 8;
99 – 9у = 9;
9у = 99 – 9;
9у = 90;
у = 90 : 9;
у = 10
Відповідь: 10.
18х – 48 = 240;
18х = 240 + 48;
18х = 288;
х = 288 : 18;
х = 16.
Відповідь: 16.
21х – 19 = 170;
21х = 170 + 19
21х = 189;
х= 189 :21
х = 9
Відповідь: 9