Рівняння. Памятка учневі 5 класу щодо розвязування рівнянь

Про матеріал

Памятка учневі 5 класу щодо розвязування рівняньта оформлення запису у зошиті. Призначена як допоміжний довідниковий матеріал при самостійній домашній роботі.

Перегляд файлу

Пам'ятка учням 5 класу щодо розв'язування рівнянь та оформлення запису у зошиті

 

Розв'язуємо рівняння

Якщо вам рівняння здається складним, і ви не знаєте з чого почати, згадайте і скористайтесь наступними порадами.

Рівняння розв'язане тоді, коли знайдена невідома величина (її як правило позначають літерою х). Якщо запис рівняння містить дужки в яких є х, дії множення на х або  ділення з х, то на кожному етапі розв'язування вважаємо невідомою ту частину виразу, яка  містить дужки в яких є х, дії множення на х або  ділення з х.

Розглянемо детально приклади.

Приклад 1

Дано рівняння

(2430-х):17=102

Бачимо, що х міститься у дужках. Отже, на даному етапі величина (2430-х)  є невідомою. Шукаємо її значення, міркуючи: “Яке число треба поділити на 17, щоб отримати 102? ”

Наступний запис:

2430-х=102·17

2430-х=1734

На цьому етапі у нас вже дужок немає і множення на х також немає. Отже невідомою є величина х.  Шукаємо її значення, міркуючи: “Яке число треба відняти від 2430, щоб отримати 1734?” 

 

Наступний запис:

х=2430-1734

х= 696

 

Відповідь: 696

 

 

В зошиті матимемо запис:

(2430-х):17=102

2430-х=102·17

2430-х=1734

х=2430-1734

х= 696

Відповідь: 696

 

Приклад 2

Дано рівняння

9(143 - 13х)=234

Бачимо, що х міститься у дужках. Отже, на даному етапі величина (143 - 13х)  є невідомою. Шукаємо її значення, міркуючи: “Яке число треба помножити на 9, щоб отримати 234? 

Наступний запис:

143 - 13х=234:9

143 - 13х=26

На цьому етапі у нас вже дужок немає, але є від'ємник, що містить множення на х.  Вираз містить від'ємник 13х. Отже на цьому етапі невідомою є величина 13х.  Шукаємо її значення, міркуючи: “Яке число треба відняти від 143, щоб отримати 26?” 

 

Наступний запис:

13х=143-26

13х= 117

 

Тепер невідомою величиною є х. Так як запис 13х означає, що 13 помножили на х, то міркуючи “Яке число треба помножити на 13, щоб отримати 117?”, записуємо:

х = 117:13

х = 9

 

Відповідь: 9

 

 

В зошиті матимемо запис:

9(143 - 13х)=234

143 - 13х=234:9

143 - 13х=26

13х=143-26

13х= 117

х = 117:13

х = 9

Відповідь: 9.

 

Приклад 3

Дано рівняння

17х - х + 5х - 19 = 170

Бачимо, що вираз в лівій частині рівняння містить подібні величини: 17х, х, і 5х. Дії над ними ми можемо виконати. 17х-х+5х = 21х

Наступний запис:

21х - 19 = 170

На цьому етапі у нас є зменшуване, що містить множення на х.  Вираз містить зменшуване  21х. Отже на цьому етапі невідомою є величина 21х.  Шукаємо її значення, міркуючи: “Від якого числа треба відняти від 19, щоб отримати 170?” 

 

Наступний запис:

21х = 170 + 19

21х= 189

 

Тепер невідомою величиною є х. Так як запис 21х означає, що 21 помножили на х, то міркуючи “Яке число треба помножити на 21, щоб отримати 189?”, записуємо:

х = 189:21

х = 9

 

Відповідь: 9

 

В зошиті матимемо запис:

17х - х + 5х - 19 = 170

21х - 19 = 170

21х = 170 + 19

21х= 189

х = 189:21

х = 9

Відповідь: 9

 

Приклади розв’язування рівнянь та запису розв'язку:

Розв’яжіть рівняння:

  • (7х – 24):12 + 26 = 31;

(7х – 24):12 = 31 - 26;

 (7х – 24):12 = 5;

7х – 24= 5 · 12;

7х – 24 = 60;

7х = 60 + 24

7х = 84;

х = 12.

Відповідь: 12.

  • (99 – 9у)8 + 14 = 86;

(99 – 9у)8 = 86 + 14;

 (99 – 9у)8 = 72;

99 – 9у = 72 : 8;

99 – 9у = 9;

9у = 99 – 9;

9у = 90;

у = 90 : 9;

у = 10

Відповідь: 10.

 

  • 14х + 4х – 48 = 240;

18х – 48 = 240;

18х = 240 + 48;

18х = 288;

х = 288 : 18;

х = 16.

Відповідь: 16.

 

  • 17х – х + 5х -19 = 170

21х – 19 = 170;

21х = 170 + 19

21х = 189;

х= 189 :21

х = 9

Відповідь: 9

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. hontar antonina
    В рівнянні (99-9y)8+14=86. В наступній дії стоїть неправильний знак. 86+14 А так все супер
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Носальська Ольга Василівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 серпня 2018
Переглядів
89035
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку